دادستان تهران: نامه کامرون نشان‌دهنده اهمیت زاغری برای بریتانیا بود

خانم زاغری که همراه دختر خردسالش برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود، فروردین ماه سال گذشته هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران درباره نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی- بریتانیایی که در ایران زندانی است، گفته که نامه نخست‌وزیر وقت بریتانیا به مقامات ایران برای آزادی او "مؤید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای آن کشور است". آقای جعفری دولت آبادی از جمله موارد اتهامی خانم زاغری را آموزش "ایمیل مستعار و پسوردهای پیچیده" عنوان کرده است.
 
اشاره آقای دولت آبادی به نامه نخست وزیر بریتانیا، یادداشتی از دیوید کامرون، نخست وزیر وقت بریتانیا است که درباره رسیدگی به وضعیت این شهروند ایرانی- بریتانیایی نوشته بود.
 
دادستان تهران گفته که همسر خانم زاغری رتکلیف "تبعه انگلستان و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلستان بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام نموده است".
 
پیش از این فرانچسکا آنسوورت، مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که "نازنین زاغری ‌رتکلیف هرگز برای بی‌بی‌سی فارسی کار نکرده است. نازنین زاغری‌رتکلیف به مدت کوتاهی در 'مدیا اکشن' نهاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی در یک سمت اداری رده پائین کار می‌کرد."
 
آقای جعفری دولت آبادی دیگر موارد اتهامی خانم زاغری را "چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات" معرفی کرد.
 
کمتر از دو هفته پیش اعلام شد که مقام های امنیتی ایران خانم زاغری رتکلیف را با اتهامات تازه‌ای مواجه کرده اند که ممکن است تا ۱۶ سال به مدت زندان فعلی او بیفزاید.
 
به گفته کمپین تلاش برای آزادی خانم زاغری، او اواسط مهرماه به دادسرای اوین منتقل و در آنجا به او گفته شده که سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه او مطرح کرده است.
 
این اتهام‌ها شامل عضویت در سازمان‌هایی است که "برای براندازی نظام" تلاش می‌کنند. دریافت پول از موسسه‌های رویترز و بی‌بی‌سی و شرکت در تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در لندن اتهام‌های دیگری است که به خانم زاغری زده شده است.
 
مدیرعامل بنیاد رویترز با صدور بیانیه‌ای اتهامات تازه علیه خانم زاغری را "کاملا دروغ" توصیف کرده بود.
 
خانم زاغری که همراه دختر خردسالش برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود، فروردین ماه سال گذشته هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.
 
او بعدا به اتهامات امنیتی به تحمل پنج سال زندان محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذراند.
 
دادستان تهران در اظهارات امروز خود همچنین درباره سهیل عربی فردی که به "توهین به مقدسات و توهین به مسئولان" ایران متهم است گفته که حکم اولیه او اعدام بوده، اما این حکم در دیوان عالی کشور شکسته و به حبس تبدیل شده است.
 
آقای جعفری دولت آبادی گفته که تبدیل حکم اعدام به حبس، "موید استقلال قضات و هم چنین عزم دستگاه قضایی بر صدور رأی بر اساس قوانین است".
+20
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.