زیباکلام: با ایده‌ی نظام پارلمانی باید به شدت برخورد کرد

می‌خواهند هیچ بخشی به انتخاب مستقیم مردم نماند
 
«صادق زیباکلام»، به انتشار خبری مبنی بر احتمال درخواست چند نماینده از رهبری برای ایجاد «نظام پارلمانی» واکنش نشان داد و گفت که باید با این ایده به‌شدت برخورد کرد.
 
دکتر زیباکلام در واکنش به خبر احتمال درخواست چند نماینده از رهبری برای ایجاد نظام پارلمانی به خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: من نمی‌دانم که چه کسانی به‌دنبال این هستند که «نظام ریاست جمهوری» را به «نظام پارلمانی» تبدیل کنند؛ نمی‌خواهم کسانی را که به‌دنبال این مساله هستند متهم کنم، چون الان چندین سال است که این موضوع مطرح شده است که نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی تبدیل شود. فکر می‌کنم مطرح شدن این مساله به این خاطر است که تنها بخشی از نظام ما که همچنان انتخابی مانده است و انتصابی نیست، ریاست جمهوری است؛ بنابراین این بخش را هم عملاً با پارلمانی کردن، می‌خواهند بیاورند و زیرنظر بخش انتصابی قرار دهند و عملاً هیچ بخشی نماند که مردم مستقیماً در انتخابش نقش داشته باشند.
 
او در ادامه گفت: ببینید اگر که الان شما دقت کنید، می‌بینید که نهاد ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور، تنها بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است که مردم مستقیماً در آن نقش دارند و به هرحال چهار سال یک‌بار انتخابات می‌شود، هشت سال یک‌بار رییس‌جمهور عوض می‌شود. اما اگر پارلمانی شود، قوه‌ی مجریه عملاً زیر نظر مجلسی می‌آید که مجلس مستقلی نیست؛ یعنی با توجه به نظارت استصوابی موجود، امکان انتخاب نمایندگان مستقل وجود ندارد؛ فیلتر شورای نگهبان، اجازه نمی‌دهد که نامزدهای مستقل و دگراندیش در انتخابات شرکت کنند. مجلسی که ما در حال حاضر داریم، تا حدود زیادی مجلس مستقلی نیست.
 
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به ترکیب مجلس، آیا اکثریت نمایندگان موافق نظام پارلمانی خواهند بود یا خیر، گفت: بله، موافق این طرح خواهند بود. به این دلیل که اکثریت مجلس، نمایندگان مستقلی نیستند؛ مجلس دهم را عرض می‌کنم. بنابراین بدشان نمی‌آید که اختیاراتشان بیشتر شود و نخست‌وزیر را انتخاب کنند. همین مجلس دهم را شما در نظر بگیرید، فرض کنیم مجلس دهم بخواهد نخست‌وزیر تعیین کند، همین مجلسی که لیست فراکسیون امید هم در آن ۱۰۰ و اندی نماینده دارد، اگر همین مجلس دهم نخست‌وزیری را تعیین کند، آیا آن نخست وزیر کسی به‌جز آقای رییسی، کسی به‌جز آقای قالیباف، کسی به‌جز آقای باهنر، کسی به‌جز آقای لاریجانی خواهد بود؟ در بهترین حالت کسی این‌چنین خواهد بود.
 
زیباکلام در آخر تاکید کرد: سخن این است که مجلس نهم، مجلس هشتم، مجلس هفتم، مجلس دهم اگر نخست‌وزیر انتخاب کنند آیا ما تردید داریم که نخست‌وزیری خواهد بود که در خط جناح راست و ۱۰۰ درصد در خط اصول‌گرایان خواهد بود؟ پاسخ این است که نه، هیچ تردیدی نباید داشته باشیم. این ایده به‌نظر من ایده‌ای است که به شدت باید با آن برخورد کنیم؛ بنابراین انتخاب مستقیم رییس‌جمهور توسط مردم آخرین جزیره‌ای است که انتصابی نیست و انتخابی است، بنابراین نباید این را هم از بین ببریم.
+130
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    البته نا گفته نماند این نوع سیاست بازیها و ایده و ایده بازی ها برای نگاه داشتن بیشتر ایران در بحران است تا خامنه ای بیشتر بر مسند قدرت تکیه بزند.
    11
    82
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    scandal - برلین، آلمان
    مثل اینکه ایشان بطور غیر مستقیم هوس بوسیدن معقد (مرقد) خمینی را کرده که از این حرفها در آن کشور می‌زند! قابل توجه کسانیکه معتقدند که چرا آندو را از حصار خانگی آزاد نمیکنند! آنها هم حتماً "سراسیمه" به شتاب بوسیدن مقعد خمینی "سر و دست" میشکنند و روانه بیمارستان خواهند شد! ما مردم ایران آدم مارگزیده شدیم که از ریسمان سیاه هم بیم دارد زیرا هیچ کس فکرش را نمیکرد که این رژیم ددمنش ‌ایرانی اینقدر قصی قلب باشد که دشمن نظام را وادار به زیارت آن دشمن پلید ایران کند، ننگتان باد!
    25
    24
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    کاملا منطقی و دلسوزانه است! :)
    14
    63
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    کاشت ریس جمهورهم که با رای مردم انتخاب میشود, که انهم کلی تردید درش هست انتخاب نمیشود و انتصابی میبود خیلی بهتر بود , حداقل کلی پول خرج تبلیغات نامزدهای انتخاب شده برای ریس جمهوری نمیشود. تا نظام اخوندی در ایران حاکم باشد چه ریس جمهور انتخابی باشد چه انتصابی فرقی ندارد . همه یادمان هست ایت الله تمساح یزدی فرمودن تا ولی امر مسلمین منظورش خامنه ای بود حضور داشته باشند مردم چه کاره اند که کسی را انتخاب و انتصاب کنن .
    10
    53
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران

    شما ٢ تا پیر و پاتالهاى سوئد کار و زندگى ندارید؟ یا ایرانى ستیزى مى کنید یا از ایران ستیزانى چون زشت کلام دفاع مى کنید! حتما زمان شاه هم گوسفند وار دنبال دیگران راه مى افتادید!
    50
    25
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    [::karkas - اصفهان، ایران::]. چی شود دلخور شدید ؟ اینطور نه اندیش که همه انهای که از سوئد کامنت می نویسند سالخورده باشن عزیز از هرنوع که به مجاز و اشتیاق جنابعالی بخورد را داریم . پیروپتال هم انسان هستند همانطور که متاسفانه تو هستید.
    0
    34
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    نظام پارلمانی در کشوری که همه دست اندرکاران و سیاستمداران فاسد و دزد و لاشخور و رانت باز و حروم خور ووووو هستند حماقته. چون میشه دوسه تا حزب خالی بندی که بین خودشون همه چی رو تقسیم میکنن. البته مردم در انتخابات ریاست جمهوری هم یا مثل 88 رایشون دزدیده میشه یا مثل 92 و 96 گول میخورن. کلا همش میره تو پاچمون چون ملت بی سواد (از لحاظ شعور زندگی) داریم و حقوق خودشون رو نمیدونن. عده ای در فاز سلطنت طلبی و ولایت مداری رسما خودفروخته و بدون اعتماد به نفس هستند و شانی که خداوند داده رو پس میزنن و عده ای کلا بی خیال همه چی هستن. فقط موندیم ما چند آزادیخواه :) الان تو همین سایت درصد بزنید چند درصد مردم از لحاظ اجتماعی و سیاسی آزادیخواه و شان انسانی خودشون رو در نظر میگیرن. فوقش 10 درصد. و این درصد نمیتونه اجتماع رو تغییر بده. شرط میبندم به زودی عربستان هم مثل امارات پیرفت سیاسی و اجتماعی میکنه و دیگه هیشکی نیست مسخرش کنیم و کلا افسردگی میگیریم. چون افغانستان هم راهشو از ما جدا کرده. البته اگر کردستان استقلال بگیره تا مدتها خوراک مسخره کردن خواهند بود چون مسئولینشون بد کوفتی هستن. :) منفی میخوام
    5
    23
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا

    کل این نظام‌ و حکومت ایراد داره حالا چه ریاست جمهوری قلابی باشه چه پارلمانی
    2
    26
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    آلمان هم هیچ کس با انتخاب مستقیم مردم انتخاب نمیشه.مثلا به شخص مرکل مستقیم رای داده نمیشه.به حزبش رای داده میشه وحزبش افراد رو برای تشکیل دولت مشخص می کنه.چه ایرادی داره؟سیستم انتخاب شخص مثلا بوش یا ترامپ وریگان بهتره؟
    28
    4
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    چه فرقی میکنه. یک شو تبلیغاتی دموکراسی کمتر .
    4
    14
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان
    نظام پارلمانی داشتیم که چرا عوض شد برای اینکه شاه دیگه باج نمیداد بهشون ولی‌ با نظام پارلمانی آخوند راحت میتوانند بار بزنند و ببرند فقط کافیه یه لختی به آخوند هدیه کنند
    1
    17
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Roma55 - لانسینگ، انگلستان
    به نظر من نوع حکومت برای ایران مطرع نیست که چه نوعی باشد. مهم این است اگر بدترین حکومت در ایران حاکم باشد ولی حاکمین افرادی سالم و وطن پرست بوده و قوانین درست و سالم و یکسان برای عموم اجرا گردد نتیجه مطلوب حاصل میشود .
    7
    2
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    [::karkas - اصفهان، ایران::]. ما ایرانی ستیزی نمی کنیم ما آخوند ستیزی می کنیم! آخوندی که با دروغ و کلاشی ذاتی خودش دشمن جان و مال و ناموس ایرانی شده است. تو هم بهتره بجای غر زدن و منفی دادن به ما بپیوندی تا این کلم به سران متجاوز رو از کشور بفرستیمشون به همون خراب شده ای که سنگشو به سینه میزنن! :o
    0
    31
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۶
    hassan5 - تهران، ایران
    در نظام انتخابی:خوبی اش در این هست که اگر شیطان یا هیتلر یا احمدینژاد ویا ترامپ را بهر دلیلی انتخاب شوند بعداز دوره مورد نظر احتمال برکناریش وجود دارد!؟!؟
    0
    6
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا
    جمهوریت نظام نباید از بین بره و این گناهی نابخشودنیه ولی با توجه به شرایط اجتماعی ایران چنین چیزی قابل جا افتادن نیست
    16
    2
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران

    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. چطورى ایران ستیزى نمى کنید؟ از زشت کلامى که مى گوید چرا به ایرانى بودن خود افتخار مى کنید! حمایت مى کنید!! از کسى که مى گوید چرا اسامى ایرانى انتخاب مى کنید! حمایت مى کنید! اگر ایران ستیزى نیست، بگویید اسمش چیست!؟.
    23
    0
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد

    [::karkas - اصفهان، ایران::]. کرکس خان من در متن بالا نمی بینم که آقای زیباکلام راجع به هویت ایرانی یا انتخاب اسامی ایرانی صحبتی کرده باشه! شما حالت خوبه؟! :o
    0
    21
    ‌سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران
    [::فضول میرزا - استکهلم، سوئد::]. اگر توى یوتیوب گفتگوى سارق زیبا کلام و موسى نجفى را جستجو کنید، خواهید دید! بد نیست مسولان سایت هم پخش کنند.
    12
    0
    ‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.