مصاحبه شاه با بی بی سی درباره مرزهای عراق

عصر ایران : برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق بحث بر سر مرزهای عراق و تاریخچه پیدایش این کشور پس از فروپاشی عثمانی را تازه کرده و یکی از استدلالات حامیان همه پرسی همین است که این مرزها را انگلستان ترسیم کرده و اصالت و قداست ندارد.
 
به این بهانه نقل اظهارات محمد رضا پهلوی شاه وقت ایران در گفت و گو با بی بی سی به نقل از مجله خواندنی ها شماره 26 – آذر 1353 خورشیدی می تواند ریشه حساسیت ها را حتی در سال های پیش از انقلاب اسلامی نشان دهد.
 
شاه در این مصاحبه می گوید:
 
« عراق، پس از جنگ جهانی اول توسط سر وینستون چرچیل خلق شد. قبل از آن تاریخ، عراق به امپراتوری عثمانی تعلق داشت و به این ترتیب این کشور یک کشور جدید و یک دولت جدید بود و انگلستان مسؤولیت سیاست خارجی و امور دیگر عراق را به عهده داشت.
 
 به طوری که وقتی در سال 1937 پیمان مرزی بین ما و عراقی ها امضا شد انگلستان که در آن تاریخ تنها قدرت منطقه ای صاحب نیروی دریایی در اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می رفت شط العرب را به خاطر مقاصد خاص تحت کنترل کامل داشت چند ماده را در آن موافقت نامه گنجاند که بسیار استعمارگرانه بود.
 
چگونه می توان در یک معاهده تصریح کرد که رود مرزی قابل کشتی رانی که 65 درصد آب آن از کشور من سرچشمه می گیرد به کشور دیگر تعلق داشته باشد؟
 
مثل این است که رود دانوپ در اروپا به طور کلی متعلق به یک کشور شود یا اگر آلمان و فرانسه هر یک ادعا کنند رود راین به تنهایی به آنان تعلق دارد چه پیش می آید؟
 
حتی در این پیمان قدیمی هم آمده است هر یک از دو طرف می تواند بی اعلام قبلی و بی اجازه طرف دیگر کشتی های جنگی کشور ثالث برای بازدید به بنادر خود دعوت کند.
 
مواد این قرارداد آن قدر متناقض است و به قدری با مقررات موجود بین المللی مباینت دارد که طبعا ما نمی توانیم این گونه نقض حقوق بین الملل را تحمل کنیم. ریشه اختلافات با عراق این است...»
+233
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    ادعای شاه در این مصاحبه نادرست است. معاهده بر سر تعیین حدود مرزی ایران مابین بریتانیا و دولت ترکیه انجام شده است. اصولا عراقی وجود نداشت که ایران بخواهد با آن توافقی بامضاء برساند. اگر اشاره شاه بعد از این انعقاد این معاهده بین بریتانیا و ترکیه ، و پس از ایجاد کشور «عراق تحت قیمومیت بریتانیا» باشد که بعدا بین دولت علیه ایران و دولت تحت قیمومیت عراق British Mandate of Iraq به نخست وزیری نوری السعید پاشای انگلوفیل( که بعدا سرنگون گردید و بقتل رسید و لیمه لیمه شد) باشد، این موضوعی جداگانه است. تعیین حدود و ثغور کشوری که امروز «ایران» نامیده می شود بر اساس معاهده ای که سرحدات صفوی و عثمانی(معاهده نامه زهاب) است. در آنزمان اصولا دولت-کشور «ایران» وجود نداشت. انگار مثلا شما بخواهید بگویید واشنگتن پایتخت امریکا قبل از کریستف کلمب! این توافقنامه بین شاه صفی دولت ترک صفویان و امپراتوری ترکان عثمانی در زمان سلطان مراد چهارم بهنگام فتح بغداد بود که همچنان دست نخورده باقی مانده است.
    219
    30
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    . همانگونه که دولت-کشوری بنام ایران در زمان مثلا تمدن ایلام یا سومر یا هخامنشی یا ساسانیان وجود نداشت. اصطلاح من در آوردی «ایران باستان» بلحاظ تاریخی مضحک است. انگار بگویید «ترکیه باستان!» در زمان تمدن هیتتی ها یا ماننا ها یا اورارتوها !
    177
    32
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    گفته شاه در مورد « عراق، پس از جنگ جهانی اول توسط سر وینستون چرچیل خلق شد» نیز نادرست است. این ارادت شاه به چرچیل و تقدیم دودستی عراق به چرچیل از نامه های زبونانه فدایت شوم که در نوجوانی به چرچیل می نوشت و ترس از سرنگونی اش توسط دولت فخیمه بریتانیا داشت ناشی می شود. جدا از اراده سیاسی غرب و مجادله ششصد ساله برای نفوذ در خاورمیانه،‌عراق کنونی حاصل مطالعات یک زن بریتانیایی است که در منابع بریتانیایی به «مادر عراق» شهرت دارد، نه وینستون چرچیل. اگر فرصتی بود در این زمینه خواهم نوشت
    143
    24
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. برو آقا خدا روزیت رو جای دیگه حواله کنه, درس تاریخ به ما نده. جالب اینجاست که هر ننه قمری که هوای جدا شدن از ایران بزرگ را دارد و با همه پرسی کردستان اخیر خوش خوشانش شده, نه به زبان دیگر بلکه به فارسی برای ما چهچه میزند.
    30
    147
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    سلطان مراد چهارم را که با فتح بغداد و تثبیت امنیت دوره آسایش و رفاه نسبتا طولانی را به آن عراق عجم و سرحدات صفویان بازگردانید و در ۲۷ سالگی فوت کرد. سلطان مراد چهارم را می توان بی تردید با اسکندر کبیر مقایسه نمود .
    131
    26
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. گیجی یا خودت را زدی به گیجی ؟ در معاهده نامه زهاب ایروان به ایران تعلق گرفت و بین‌النهرین ( عراق فعلی )به عثمانی یعنی چی کشوری به نام ایران وجود نداشت این معاهده بین دولت ایران و عثمانی بود در ارتباط با قرارداد 1937 که در آستانه جنگ دوم جهانی میان ایران و عراق منعقد شد، از جمله پیمانهای ناعادلانه مرزی ایران و عراق بود. این پیمان با فشار انگلیس که عراق را در اشغال داشت و با حمایت کامل و آشکار آن کشور از حکومت بغداد، در چارچوب اهداف استراتژیک بریتانیا، بر ایران تحمیل شد و شاه به طور کلی ناراضی بود و این قرارداد را یک طرفه میدانست وقوع جنگ 1967 میان اعراب و اسرائیل و شکست اعراب در این جنگ، فشار کردهای جدایی طلب بر دولت عراق، حمایت امریکا و بلوک غرب از محمد‌رضا پهلوی که به نیرومندتر شدن قدرت نظامی ایران منجر شد، عواملی بود که دولت بغداد را ناچار ساخت قرارداد 1975 معروف به قراردادالجزایر با ایران را امضا کند.شما بهتره نتیجه اکیو تست خودت را اینجا بزار ببینیم کلی بخندیم
    21
    123
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    اگر مصاحبه ویدویی شاه در حین درمان افسردگی اش در ایتالیا را پیدا کردید، حتما نگاه کنید در این مصاحبه پی به یکی از بزرگترین ضعف های شاه پی خواهید برد و همچنین خواهید دانست که چرا شد که چنین شد. شاهی که در نشیب و فراز تاریخ این سرزمین ستاره اقبالش از طویله سفارت هلند بر دمیده بود آنجاییکه که پدرش سر طویله بانش بود و اردشیر جی رپورتر کشفش کرده بود، و از سوی دولت فخیمه بریتانیا بر سر خوان نعمتی نشانیده شده بود که نه خودش نه پدرش زحمتی بابت آن نکشیده بودند. در این مصاحبه شاه بصراحت می گوید: (آخر پادشاهی بر یک کشور فقیر و مردمانی گرسنه افتخار ندارد!» پایان نقل قول) . دیدن مصاحبه او که دائم در فرار و هراس بود حالت رقت برانگیزی دارد.
    135
    25
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. کفلى جان، اگر قبل از تحریر کامنت کمتر بنوشید، شاید مطالبتان مفهوم تر واقع شوند.
    29
    107
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    شاه و نه پدرش که زحمتی بابت حدود و ثغور این مملکت نکشیده بودند که مایه مباهاتشان باشد، کسی طرف معاهده آنها بر سر تعیین مرزها نبود. این گفته شاه که «ما با عراق معاهده بستیم» یک بلوف خنده آور است. بریتانیا پاهایش را در منطقه فرو کرده بود شبیه همین حالا که روسیه پوتین هایش را در پروستات رهبر جا داده است. نتها انسانهای بی هویت هستند که کیستی خویش را انکار می کنند و از فرط زبونی و شرم از بازگویی این خیانت ها و نوکرصفتی ها برای تامین مطامع بیگانگان برای پنهان کردن حقایق تاریخی به دو هزار سال پیش نامعلوم مجهول و مجعول که متعلق به مردمان دیگری بود پناه می آورند.
    128
    23
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    تورکم - اردبیل، ایران

    اونایی که منفی دادن به نظر إسکندر سرخوش جواب چرا ندارن بدن؟؟؟؟
    118
    21
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. زر نزن طبق نظر تو پس الان کل قاره اروپا باید یه کشور باشه و هیچکدام از مرزها و مشورها و فرهنگهای فعلیش هم اصالت و وجود نداشته باشن!. عجیب هست عده ای عقده ای و یا جیره خوار تا حدی تو سری خوردن و تحقیر شدن مه از هر موقعیتی برای زهر ریختن و ضربه زدن استفاده میکنن. تو اصلا تو این سایت چکار میکنی؟ ...
    14
    63
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::] اول اینکه رعایت ادب در مباحثه را بشما یادآور می شوم. با ادب باشید!
    58
    23
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::] شما بفرمایید چگونه می شود با کشوری که هنوز وجود خارجی ندارد قرار داد مرزی بست؟! این گفته شما مرا بیاد کتاب « به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی می اندازد.
    59
    17
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    [::تورکم - اردبیل، ایران::]. پس این هایى که نوشتیم نَمَنَدى؟
    14
    41
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::] شاه در مصاحبه اش از بالای یک دوره بسیار طولانی می پرید و ناگهان به پیش روی خود «جمهوری عراق» را می بینید! «عراق» مورد اشاره شاه از بطن یک دوره طولانی کشمکشهای سیاسی پا عرصه هستی سیاسی گذاشت. آنهم نه با نام «جمهوری عراق» بلکه ابتدا تحت نام British Mandate of Iraq . شاه بهنگام عقد قرارداد بین بریتانیا و ترکیه بر سر تعیین حدود مرزی «مستعمره عراق» کودکی هفت ساله بود.
    58
    21
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::] و در این کشمکش ایران نه ته پیاز بود نه سر پیاز. آنچه امروزه عراق خوانده می شود قسمتی از خاک عثمانی بود و جزو متصرفات سلطان مراد چهارم. توچه داشته باشید شاه در ۲۲ سالگی به تخت نشانیده شد بعبارتی حتی در تاریخ ۱۹۳۷ شاه هجده ساله بزحمت تنبان خود را بالا می کشید چه بماند که بخواهد با کسی طرف قرارداد هم باشد.
    63
    19
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::] اشاره شاه به قرارداد ۱۹۳۶ اساسا خلط مبحث است. قرارداد برای تعیین حدود مرزها ( قرارداد ۱۹۲۶ آنکارا) و بین دو ترکیه و بریتانیا که «عراق »را تحت قیمومیت(بخوانید مستعمره) از یکسو و دولت ترکیه بامضاء رسیده است.
    56
    18
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::]. همانطور که عرض کردم در این کشمکش ک هبه ایجاد «مستعمره عراق» British Mandate of Iraq انجامید، ایران نه ته پیاز بود نه سر پیاز. رضا شاه را هم به آنجاییکه عرب نی می زند تبعید کردند و تازه در راه هی التماس می کرد که مرا بفرستید کانادا ! دولت فخیمه هم گفت مقدور نیست، و سر کشتی را گرفتند راست به سمت ته افریقا !‌ شاه بزحمت تنبان خود را بالا می کشید چه بماند که بخواهد با کسی طرف قرارداد هم باشد. اشاره شاه به قرارداد ۱۹۳۶ اساسا خلط مبحث است. قرارداد برای تعیین حدود مرزها ( قرارداد ۱۹۲۶ آنکارا) و بین دو ترکیه و بریتانیا که «عراق »را تحت قیمومیت(بخوانید مستمره) خود داشت بامضاء طرفین درگیر رسیده بود.همین
    61
    18
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    ادعای شاه در این مصاحبه نادرست است. معاهده بر سر تعیین حدود مرزی ایران مابین بریتانیا و دولت ترکیه انجام شده است. اصولا عراقی وجود نداشت که ایران بخواهد با آن توافقی بامضاء برساند. اگر اشاره شاه بعد از این انعقاد این معاهده بین بریتانیا و ترکیه ، و پس از ایجاد کشور «عراق تحت قیمومیت بریتانیا» باشد که بعدا بین دولت علیه ایران و دولت تحت قیمومیت عراق British Mandate of Iraq به نخست وزیری نوری السعید پاشای انگلوفیل( که بعدا سرنگون گردید و بقتل رسید و لیمه لیمه شد) باشد، این موضوعی جداگانه است. تعیین حدود و ثغور کشوری که امروز «ایران» نامیده می شود بر اساس معاهده ای که سرحدات صفوی و عثمانی(معاهده نامه زهاب) است. در آنزمان اصولا دولت-کشور «ایران» وجود نداشت. انگار مثلا شما بخواهید بگویید واشنگتن پایتخت امریکا قبل از کریستف کلمب! این توافقنامه بین شاه صفی دولت ترک صفویان و امپراتوری ترکان عثمانی در زمان سلطان مراد چهارم بهنگام فتح بغداد بود که همچنان دست نخورده باقی مانده است.
    60
    15
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک

    65 درصد شط العرب به قول عراقی و اروند رود به قول ایرانی ها از کشور من سرچشمه میگیرد؟؟؟؟ یعنی منظور شاه اینه که شط العرب سرچشمش از ایرانه؟؟ یکی نبود به این شاه فراری بفهمونه که شط العرب از تلاقی دو رود دجله و فرات در شمال شهر بصره بوجود میاد و 70 کیلومترش در خاک عراقه و 30 کیلومتر مرز مشترک عراق و ایرانه، این شاه مخلوع به خودش زحمت نداده یک مختصر نگاهی به اطلس یا نقشه بیاندازه تا بفهمه سر چشمه شط العرب یا همان اروند رود کجاست؟؟
    53
    24
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. اولا اصطلاح دولت-ملت مربوط به حوادث بعداز رنسانس در اروپای غربی میباشد و در مورد مشرق زمین صدق نمیکند. اینجور باشد باید بگویی چین و ژاپن و مصر هم با اینهمه قدمت تاریخی تا قرن بیستم کشور حساب نمیشوند! ثانیا به هر عنوان شاه خودش این مسایل را در قرارداد الجزایر به نوعی حل کرد. البته میتوانست بخاطر قدرت ایران (که البته در آنزمان قدرت عراق هم دیگر کم نبود) امتیازات بهتری بگیرد.
    13
    24
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::تورکم - اردبیل، ایران::] این منفی ها همه بخاطر نفتی است که از زیر پای مردم عرب کش می روند. چاههای نفت که خشک شد این منفی دهندگان هم پا می شوند می روند سر بساط سفره دیگری می نشینند. ما می مانیم با بیابانی که باید از نو عرق بریزیم و بسازیمش. وقتی کمی سبزی و خرمی پیدار شد آنگاه از نو سر و کله لولیان و شاعرانشان پیدا خواهد شد و خواهند گفت خوشا شیراز و وضع بی مثالش. کمی بعد خودشان را خواهند مالید به خرابه هایی که آفرینندگان آن مردمان دیگری بودند و ادعا خواهند کرد که اینها ارث پدریشان است و آنهم بناهایی که صاحبانشان بزبانهای دیگری سخن می گفتند و هزاران هزار سال است رخت از این جهان بربسته اند و دستشان از این دنیا کوتاه است. این شیوه دزدان تاریخ و تمدن اینهاست. حتی ادعای صاحب بودن همین زبانی را که فارسی خوانده می شود دارند. زبانی که ترکان آفریدند. آنهم از تلفیق زبان و حروف عربی با ترکی و هندی برای جماعتی است که برای حرف زدن جماعتی که زبان نداشتند. این جماعت حال عرب را ملخ خور ترک را حمار و هند بو گندو می نامند. اینست این جماعتی که با آن سر و کار داریم! .
    49
    16
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::تورکم - اردبیل، ایران::] این جماعت نه تاریخ می خواند و نه از گذشته چیزی می داند . سرش را مثل کبک در عالم هپروت توهم نژاد آریایی فرو کرده است. جالب است شما سرود ملی افغانستان در دوره حکومت مجاهدین را در ویکیپدیا بخوانید: قلعه اسلام قلب آسیا جاودان، آزاد خاک آریا.
    55
    23
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::تورکم - اردبیل، ایران::] شگفت اور است درست بعد از فروکش کردن جنگ دوم جهانی و زمانییکه در اروپا « آریا »گرایی رو به افول می رود در همان زمانه شاه در ایران خودش را «آریامهر» می نامد! و مجاهدین افغان از خاک «آریا» زاده می شوند. حالا شما بگویید این خراب شده چرا درست نمی شود! مردم تازه شروع کرده اند سر به آستان خرابه هایی می سابند که متعلق به تمدن مردمانی بوده است که به تاریخ پیوسته اند. می پرسید چرا؟ این از مشخصه های رفتاری انسانهای بی هویت است.
    54
    21
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. ایسکندر جان! اول اون اسمت رو عوض کن که ضد ایرانیه، بعد بیا مدرس تاریخ بشو با این بغبغو کردنت
    23
    49
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    [::تورکم - اردبیل، ایران::]. [::تورکم - اردبیل، ایران::]. مگه هر شر و وری جواب داره!؟
    14
    38
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    تا اینجا بیش از صد نقر منقی داده، یک نفر هم نوشته گیج هستم. یکی هم نوشته خدا روزامان را جای دیگری حواله کند. گمان نکنم کسی دو ثانیه حوصله بخرج داده باشد تا «قرارداد ۱۹۲۶ آنکارا» را در اینترنت جستجو کند . اینچنین مردمانی هستیم ما ! زندگی کبک وار ! بعد هر سال آش نذری می پذند و منتظر هستند مهدی از چاه جمکران ظهور کند و اینها را نجات بدهد!
    50
    25
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو دوست ارجمند، با وجود اینکه متاسفانه بخاطر این روش بیمعنی منفی و مثبت توانستم کامنتهای شما را بخوانم باز نفهمیدم چه میخواهید بگوئید. بجز آنکه نگاه ایدئولوژیک و ناراحتی به خاندان پهلوی دارید. چرا؟! جدن چرا شما، دسته خاصی از ایرانیان، از خاندان پهلوی بد میگوئید و به آنها حساسیت دارید؟! میخواهید چه بگوئید؟! ببین پدر جان: من نه به دین و خدا باور دارم و نه سر در آخور سیاست و ایدئولوژی دارم. ولی با خودم کاملا روشنم. وقتی با خودتان روشن باشید، با همه دنیا روشنید. دیده و درک کرده ام که انسانهای اسیر نمیتوانند انصاف داشته باشند. آدمهای ایدئولوژیک و باورمند اسیرند. درست مثل شما که در اسارت باورتان بدون هیچ انصافی به پهلویها تاخته اید. چرا؟! کدام پادشاه یا حکومتی در این چند قرن به اندازه پهلویها به ایران خدمت کرد؟! کدام؟! نمیدانم آیا جدن شرم آور نیست که با دیدن ۴۰ سال حکومت آخوندی هنوز کسی بیتید و از پهلویها بد بگوید؟! صحبت بر سر اشکال و بی اشکال بودن آن پدر و پسر نیست، صحبت بر سر بیمهری و بی انصافی ماست. صحبت بر سرد منجمد ماندن ما در بهمن ۵۷ است.
    63
    64
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو:. اگر هنوز با دیدن این جماعت حاکم بعد از پهلویها و آن جماعت حاکم قبل از پهلویها مفهوم خدمت و خیانت را نفهمیده و درک نکرده اید، نه رذالت بخرج میدهید، بلکه بهیچوجه انصاف و شهامت ندارید. اینهمه حرفهای پر از زخم و ایدئولوژیک زده اید که بگوئید چه؟! تاریخ و قراردادهای تاریخی هیچ ارزشی ندارند. تاریخ سرتاسر تحریف و دروغ و مزخرف است. اما آنچه پهلویها کردند در عصر ما بود. دیدیم، بهره بردیم و به رسم ایرانی بودن بر آن خنجر زدیم و خیانت کردیم. الان هم تاوانش را میپردازیم. هم ما، هم فرزندان ما و هم سرزمین ایران. بروید بجای تاریخ و حفظ کردن دستنوشته های بی ارزش دیگران کمی انصاف، درایت و شهامت در نگاه و گفتار بیاموزید. حرف دیگری ندارم.
    61
    66
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::آذری باهوش - میانه، ایران::] [::آذری باهوش - میانه، ایران::] اگر بخاطر داشته باشید در مورد state-nation قبلا هم توضیح داده بودم مدل داخلی بقول امروزی ها ( بومی شده) «کشور- یک ملت» کپی برداری ناشیاه نه ای بود از اروپا. تقریبا چیزی شبیه همین صنایع مونتاژ اتومبیل سازی سایپا که موقع دنده گرفتن فرمان بجای چرخها دور می زند. یعنی اعلیحضرت همایونی پس از بازگشت از تحصیل در کشور پنج زبانه سوئیس امر فرمودند که همه زبانها موقوف! و با بریدن زبان بیش از دوسوم جمعیت کشور عملا تبدیل شدند پادشاه کشور لالها! انسان از تعجب انگشت بدهان می ماند. بریدن همه زبانها سوغات تحصیل ایشان از سوئیس پنج زبانه برای مردمان کشورش بود! بعد هم در کتابهای درسی کودکان نوشتند که پادشاهی موهبتی است الهی که از خداوند به پادشاه تفویض می شود. خداوند ایشان هم طبق معمول هم شیعه اثنی عشری بود و هم فارسی زبان بود و هم آریایی یعنی ماشین مشدی ممدلی nation -state مونتاژ داخلی ایشان شده بود ترشی لیته مخلوطی از زبان فارسی- مذهب شیعه - نژاد اصیل آریایی. آخر حماقت هم حدی دارد. از قضای روزگار این شاه آریایی خودش هم ترک بود !
    38
    22
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::]. مرسی از کامنت سنگین و با ارزشت،
    26
    41
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    [::تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک::] شما بفرمایید در سال ۱۹۲۶ که شاه (متولد ۱۹۱۹) هفت ساله بود چطور توانست حدود و ثغور مرزهای بین دولت عراق که آنزمان (تحت قیمومیت بریتانیای عراق British Mandate of Iraq) خوانده می شد از یکسو و ترکیه را امضاء کرده باشد؟! این قرارداد اصلا به ایران ربطی نداشت که شاه بخواهد تازه در آن نقشی داشته باشد. اصولا پهلوی ها بر سر خوان نعمتی نشستند که هیج نقشی در تعیین حدود آن نداشتند بجز از دست دادن بحرین. آدم را که از سرطویله بانی سفارت هلند بر تخت سلطنت می نشانی نتیجه اش می شود همین !‌تاریخ مورد ادعای شاه در مصاحبه یعنی سال ۱۹۳۷ باز شاه در اینجا هیجده ساله بود . هیچ اراده سیاسی نداشت. شاه پانزده سال بعد از این قرار داد بین بریتانیا و ترکیه و در سن ۲۲ سالگی به سلطنت نشانیده شد.
    40
    19
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا

    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. برو مغزت را یک چک آپ کلی بکن فکر کنم کلا تکان خورده این یعنی چی مدام میگی شاه هفت ساله بوده شاه بیست و دوساله بوده چطور توانسته حدود مرزی را در توافقنامه امضا کرده باشد! بعدها که شاه ایران شده و میتوانسته بر اساس وظیفه پادشاهی که داشته نسبت به قراردادهای گذشته معترض باشد از نظر تو گیج شاه اجازه نداره نسبت به قراردادهای که قبل ازپادشاه شدنش در زمان پدرش انجام شده معترض باشد ؟ با این تقسیری که میکنی ترامپ نباید نسیت به برجام معترض باشد چون برجام برمیگرده به قبل از ترامپ. گوگولی چرا مدام میگی شاه در قرارداد 1937 نقشی نداشته - نداشته به خاطر اینکه سنش نمیرسیده و وظیفه ای در اون دوران نداشته ولی وقتی شاه شد نسبت به قرارداد اعتراض کرد مشکل تو با این جریان چیه ؟ تو واقعا یک گیج به تمام معنا هستی . این جملت یعنی چی" شما بفرمایید چگونه می شود با کشوری که هنوز وجود خارجی ندارد قرار داد مرزی بست "گیجو در سال (۱۹۲۱) پادشاهی عراق تشکیل شدو ایران سال 1929 در عراق سفارت داشت یعنی هشت سال قبل از این قرارداد
    6
    27
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو: آنچه باید گفته شود گفته شد. این سماجت شما نیز فقط نشان از همان بی انصافی و بیدرایتی مطلق و اسارت شما در بند ایدئولوژی دارد. کسانی که نمیتوانند از اسارت ایدئولوژی آزاد باشند بهیچوجه نمیتوانند آزاده و منصف باشند.
    18
    28
    ‌پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان

    البته که سرچشمه اروند رود خاک ایران نیست.چه عرب دوست باشیم چه ضد عرب.
    9
    32
    ‌پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان
    اما کاش این مظهر قلابی وطنپرستی عوام الناس توضیح مختصری هم درباره نحوه به وجود آمدن بحرین می داد.
    14
    28
    ‌پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Ghooloo - آبادان، ایران
    این پاچه خواران و سینه چاکان سبک عقل همایونی هنوز هم طبق معمول همه ماشالا دست به مثبت و منفی دادنشون تو این سایت خیلی خوبه ولی تا یکی ازشون یک سوال میپرسه حال و حوصله جواب دادن ندارند. الان هیچکدام از شما پاچه لیسان همایونی جوابی نداشت به سوال میرزاده عشقی بده؟ اینکه سرچشمه اروندرود در عراق است و شاه حتی سواد همین را هم نداشته بماند ولی بدتر از آن اینکه خود احمقش (شاه) در مصاحبه میگوید شط العرب!!!
    12
    19
    شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    کیومرث اعتماد - ایران، ایران
    [::mirzadeh i eshghi - آلمان، آلمان::]. [::Ghooloo - آبادان، ایران::]. آب اروندرود از رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند و از رودخانه‌های کارون، کرخه، زاب بزرگ، زاب کوچک، دیاله، بکور، سیروان و الوند که همگی از ایران سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود واز نظر حجم، 67 درصد آب اروندرود از ایران تأمین می‌شود. کاربران عزیز، تاریخ احداث و بهره برداری از نخستین تونل کورنگ رو جستجو کنید.
    5
    5
    یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    AKasravi - مانیل، فیلیپین
    Kefli Iskender. ادعاهای بی مغز شما ناشی از عقده حقارت نژادپرستانه است و بس. همه چرندهایت جواب دارد فقط بعنوان مثال یکیش را پاسخ میدهم. گفتی فارسی را ترکان ساختند و ایرانیان جماعتی بودند که زبان نداشتند! سنگ نوشته های بیستون و گنجنامه همدان و گاتهای اوستا و زبانی که فردوسی بدان 60 هزار بیت سروده خاری است در چشمان تجزیه طلبان بی هویتی چون تو که نمیتوانند حتی یک نوشته، تاکید میکنم حتی یک نوشته، به زبان ترکی با پیشینه 1000 سال بیاورند.
    0
    1
    ‌چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    [::Ghooloo - آبادان، ایران::] با وجود احترامی که به شما دارم اصلا موقع مناسبی برای در گیری با طرفدار شاه نبود ،الان تیله مغولی بی اصل و نسب در باره نیاکان ما مینویسد شما بهتر نیست به آن بپردازید.
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    [::sunny_day - نیویورک ، ایالات متحده امریکا::] از کامنت شما تعجب کردم که گفته بودید این تیله مغول برود مغزش را چکاپ کند دوست محترم جمجمه خالی است چی را کنترل کنند .... برود مغز نداشته را کنترل کند.
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.