۲۱۰ نماینده مجلس، همه‌پرسی کردستان عراق را محکوم کردند

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه برای بررسی همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیر علنی تشکیل داد و ۲۱۰ نماینده مجلس نیز در بیانیه‌ای این همه‌پرسی را «غیرقانونی» و «توطئه» علیه عراق خواندند.
 
در بیانیه ای که با امضای این تعداد از نمایندگان قرائت شد آمده است که «با توجه به مواضع دولت و مجلس عراق که با صراحت همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی اعلام کردند و همچنین با توجه به نظر سازمان ملل متحد، ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولاً ایجاد بحران در عراق را به ضرر مسیر دموکراتیک عراق دانسته و ثانیاً هر گونه اقدام تجزیه‌طلبانه را مضر به حال ملت عراق و کل منطقه می‌دانیم.»
 
در ادامه این متن آمده است که «این اقدام کردستان عراق را محکوم و از اقدامات دولت و مجلس عراق حمایت می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم مطابق درخواست دولت مرکزی عراق تمهیدات لازم در همکاری با دولت عراق را به عمل آورده و به هیچ وجه اجازه ماجراجویی به صهیونیست‌ها در عراق ندهند.»
 
اسرائیل از همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق حمایت کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر سیاستمداران این کشور بارها در ماه‌های اخیر به صراحت بیشتری گفته‌اند که از جدایی این منطقه از عراق استقبال می‌کنند.
 
در همین حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه به اسرائیل هشدار داد اگر به حمایت از استقلال کردستان عراق ادامه دهد، کشورش روند عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل را متوقف خواهد کرد.
 
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روز چهارشنبه، ۵ مهر، جلسه غیر علنی مجلس ایران برای بررسی موضوع همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق، با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، برگزار شد.
 
به گفته، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، آقای شمخانی، در این جلسه اعلام کرد که جمهوری اسلامی این همه‌پرسی را «به رسمیت نمی‌شناسد».
 
براساس این گزارش، آقای شمخانی در عین حال گفته‌است که این موضوع «باید از طریق دیپلماسی حل شود».
 
اقلیم کردستان عراق روز سوم مهرماه با وجود مخالفت‌ها و تهدیدهای شماری از کشورهای منطقه، از جمله همسایگان عراق و خود عراق، و همچنین مخالفت آمریکا و دبیرکل سازمان ملل، همه‌پرسی جدایی از عراق را برگزار کرد.
 
کمیسیون برگزاری این رفراندوم اعلام کرده که براساس آرای شمارش‌شده تاکنون ۹۳ درصد شرکت‌کنندگان به جدایی اقلیم کردستان از عراق رأی مثبت داده‌اند.
 
با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی شدیداً به این همه‌پرسی حمله کرده و یک روز قبل از برگزاری آن، سپاه پاسداران و ارتش ایران از برگزاری دو رزمایش جداگانه در غرب ایران خبر دادند.
 
همزمان با برگزاری این دو رزمایش، شورای عالی امنیت ملی ایران از بستن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داد.
 
تعدادی از نمایندگان مناطق کردنشین ایران از جمله محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان، نیز با این همه‌پرسی مخالفت کرده بودند.
 
۲۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در ادامه بیانیه خود تأکید کردند که این همه‌پرسی می‌تواند «همبستگی ملی و تمامیت ارضی عراق را مخدوش» کند و این کشور را «در گرداب درگیری‌های جدید قرار دهد».
 
هر چند مقامات دولت، مجلس و دیگر نهادهای ایران شدیداً به همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق حمله کرده‌اند، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، مقامات را از «حساسیت زیاد» به این همه‌پرسی برحذر داشته و گفته «چراکه موضوع نژادی مطرح است و کردها از رفراندوم حمایت می‌کنند».
 
وی تأکید کرده که «در شرایط کنونی مردم کردستان عراق را باید توجیه و کُردهای داخل کشور نیز قانع شوند که استقلال اقلیم کردستان به نفعشان نخواهد بود».
 
در پی برگزاری این همه‌پرسی، تعدادی از مردم در چند شهر غرب ایران از جمله سنندج، بانه و مهاباد در حمایت از این اقدام تجمع کردند.
 
در همین حال علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، گفته بود که هیچ مجوزی برای تجمع در هیچ نقطه استان آذربایجان غربی به مناسبت نتیجه همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق صادر نشده‌است.
 
این سخنان و هشدار در شرایطی ابراز شده‌است که خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به رادیو و تلویزیون ایران، روز سه‌شنبه چهارم مهر، ضمن گزارش «تجمع حمایتی» مردم استان کردستان ایران دلیل آن را «تبریک به همزبانان خود» در اقلیم کردستان عراق عنوان کرد.
 
در گزارش این خبرگزاری گفته شد که مردم در چند شهر «با برگزاری تجمع آرام و بدون حاشیه، این همه‌پرسی را به همزبانان خود در کردستان عراق تبریک گفتند».
+26
رأی دهید
-41

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    oghabe - سنت گا لن، سوییس

    این ۲۱۰ علف خوار همراه کل نظامشون به گور خمینی خندیدند، به شما چه؟
    6
    100
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - مالزی، مالزی

    قلد کردین دزدای بی همه جیز که ثروت ایرانو به عراقو لبنان دله دزد میدین خاک بر سرتون
    4
    33
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

    محاصره اقتصادی کنند یک هفته ای به .. خوری میافتن
    41
    5
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین

    بجای محکوم کردن رفراندم ،باید حق و حقوق سرزمینهای دربند و اشغال شده رو بدهید و منابع طبیعی شون غارت نکنید و بین فرزندان آخوندکها تقسیم نکنید
    4
    28
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    اخه اینجا کسی شماره صفر را گرفت که تو ها جواب میدید،اصلا تو ها چه ربطی به شقیقه دارید؟!تا دیروز اسمان ایران و شهرهای ایران جولانگاه هواپیماهای عراقی بود،تا دیروز اسرای ایرانی را زنده به گور میکردند حالا شما کره عربها کاسه داغتر از اش شدید،کاش نه فقط عراق که کل کشورهای عربی تجزیه میشدند!
    4
    28
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - مالزی، مالزی
    (مقام ایرانی: شیء نورانی در آسمان ایران موشک بالستیک روسیه بود)راست میکین صداتون در بیاد دیگه دذدای بی غیرت هالا واسه کردا شیر شدین
    3
    11
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    نیمانده کوردنیشن به همه پرسی‌ نه گفتند!!! یه مشت آخونده کت‌ و شروالی رژیم هستن دیگه جای تعجب نداره..دولت کثیف ایران با فیلترش جز یه موست خائن عربزاده کسی رو تو دمو دسکاش راه نمیده.
    0
    7
    ‌پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.