مهلت سه روزه بغداد به اربیل برای تحویل کنترل فرودگاه‌های اقلیم کردستان

دولت عراق به اقلیم کردستان عراق سه روز مهلت داد تا کنترل فرودگاه های این منطقه را به بغداد تحویل بدهد.
 
حیدر عبادی نخست وزیر عراق، هشدار داده که اگر اقلیم کردستان تا ساعت ۳ بعد از ظهر (به وقت محلی) روز جمعه ۷ مهر کنترل فرودگاه هایش را واگذار نکند، با تحریم پروازی بین‌المللی مواجه خواهد شد.
 
این هشدار، در واکنش به برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان اعلام شده که روز گذشته، با وجود مخالفت شدید بغداد برگزار شد. نتایج نهایی شمارش آرای رفراندوم هنوز اعلام نشده، ولی نتایج اولیه از پیشتازی حامیان استقلال حکایت دارند.
 
اولتیماتوم دولت عراق، شامل پروازهای داخلی نمی شود و در صورت اجرا، پروازهای بین المللی به مقصد یا از مبدا کردستان عراق باید ابتدا از فرودگاه بغداد یا سایر فرودگاه های عراق بگذرند.
 
به گفته آقای عبادی، پروازهای "اضطراری" و بشردوستانه، در صورتی که به تصویب دولت عراق برسند، از این ممنوعیت پروازی معاف خواهند بود.
 
بغداد هفته پیش از کشورهای جهان خواسته بود که انجام پروازهای بین المللی به مقصد یا از مبدا فرودگاه های اربیل و سلیمانیه را در کردستان عراق متوقف کنند.
 
بغداد همچنین از کشورهای همسایه خواسته تا در صورتی که دولت اقلیم کنترل ایستگاه های مرزی خود را به دولت مرکزی تحویل ندهد، مرزهای خود با کردستان عراق را ببندند.
 
امروز صبح، شورای عالی امنیت ملی ایران از مسدود شدن مرز هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داده بود.
 
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد درخواست عراق را یکشنبه دوم مهر در جلسه فوق العاده خود بررسی کرده و تصمیم به بستن مرز هوایی ایران با کردستان عراق گرفته است.
 
همزمان دو خط هوایی ترکیش ایرلاین و اطلس ترکیه هم پروازهای خود به اربیل را متوقف کرده‌اند.
 
در واکنشی جداگانه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان را به شدت محکوم کرده و آن را خیانت خوانده است.
 
او گفته که تلاش اقلیم کردستان برای استقلال، منطقه را به جنگ می‌کشاند و هشدار داده که اگر این تلاش‌ها ادامه یابد، ترکیه اقدامات تنبیهی در نظر خواهد گرفت.
 
آقای اردوغان گفته که اگر ترکیه مرزهای خود را ببندد، کردها گرسنه خواهند ماند.
+113
رأی دهید
-53

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    از نفس کار کوردستان و همه پرسی‌ که بگذریم ، دنیایی شده پر از نژاد پرستی‌ و فاشیستی !!ترکیه چکاره است ..ایران چکاره است ...آیا ملتی با بیش از ۵۰ میلیون حق تعیین سرنوشت خودشون رو ندارند ؟جالب اینجاست که با کمترین تحریف ، توهین ، اظهار نظری به ایرانمان : ررگ گردنمون میزنه بیرون !! و این: جاست که میشه گفت : خاور میانه از جوامع اورپأی سالها فاصله داره !!
    58
    46
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران
    آقای عبادی !!! شما خیلی نمک نشناس هستید. اگر همین ها نبودند و داعش را از دروازه های بغداد نمیراندند الان جهادگران با سر بریده ی شما و نوری مالکی و هم پالکی هایت فوتبال بازی میکردند. انصاف نیست که حالا مقابل کسانی که برای بقای شما جان دادن انگشتتان را به نشانه ی ددلاین بالا ببرین. شاید هم دلگرمیتان نیروهای حشد الشعبی است. همان سگ هایی که جرج اورول تو کتاب انیمل فارم آنها را توصیف کرده است. بارزانی اشتباه تاکتیکی مرتکب شد. نباید برای آزادسازی موصل همکاری میکرد.آن وقت باز هم میتوانستی ضرب الاجل تعیین کنی؟
    55
    46
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    اخه مردک لاشی تو کی هستی که میگی اگر در تولت را ببندی ،کردها با کمبود الاغ مواجه خواهند شد،تو انگار هنوز تو ده خراب شدت زندگی میکنی،به تمام دنیا اولتیماتوم میدی ،از امریکا گرفته تا روسیه و المان و اسرائیل وایران،اخرش هم مثل الاغ در گل گیر کرده دست به دامان این و اون برای اشتی میشی.اخه تویله تو هم شد مملکت. تو باید شب و روز قربان و صدقه اخوندها و خمینی باشی که ایران را به این وضعیت انداخت که ملت اسم ترکیه به گوششون برسه،وگرنه مملکت تو جز دلالان محبت و صیغه های (غیر شرعی)چیزی نداشته و نداره که بهش افتخار کنی!.در تمام دنیا هیچ' قومی نیست که به پیشرفت بشر کمک نکرده باشه از سرخ پوستان امریکا تا بورکینا فاسو،تنها موجوداتی که فق'ط دونر کباب را برای بشریت کشف کردند ،ملت بی در و پیکر تو بود،پس تو خودتو داخل ادم حساب نکن و برو ته صف!
    46
    47
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    بنظرمن این همه پرسی و در ادامه تشکیل کشور کردستان بزرگترین ضربه رو به ترکیه عثمانی میزنه و این برای ما که همواره سرجنگ داریم با ترکان عثمانی بسیار خوب هم هست! مطمئنا یه همسایه کرد همریشه بهتر از عرب و ترک(منظورم حکومت هست نه افراد) با اون پیشینه ی کینه توزانه هست
    44
    41
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    العبادی اگر میتوانست با نیروی نظامی کردستان را کنترل کند یک دقیقە هم درنگ نمیکرد. الان هم دارە همە کارت هاشو بکار میگیرە و در این تصمیمات و هارت و پورتش چیزی جز عجز دیدە نمیشە.
    32
    42
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shahab46 - هانوفر، آلمان
    کُردها سلاح بی ثبات سازی جمعیِ واشنگتن در خاور میانه
    40
    41
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    تازه اولشه..مملکت مگه گوشت قربونی که هرقومی ادعا کنه..هزاران شهید بخاطر یک وجب خاک اون مملکت رفته..ببینید عراقی هاچه عقیده ای دارند ..حالا اولشه
    39
    38
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
    خدا حافظ عراق. خوابی که دیدی خوش باشه. زیادی حرف مفت بزنی عاقبتت بهتر از صدام نخواهد شد.
    41
    37
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    ordak - بن، آلمان
    فقط سه روز پس چرا یک انگشتتو نشون دادی انهم انگشتی که با اون دماغتو پاک میکنی!
    35
    27
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    pink panther - ابیجان، ساحل عاج
    عجب کاراکتر زشتی دارن این کردا ،،تا دیروز جشن استقلال برای آمریکا میگرفتن و پرچم آمریکا رو همه جا میدیدی حتا یکیشون اسم رستورانشو ترامپ گذشته بود یکی‌ دیگشون کزک پخته بود با نقش پرچم آمریکا خب حالا که دیدن از آمریکا خبری نیست دیگه با پرچم اسرائیل که با حمایت از کردا به کار خودش داره مشروعیت میده رو با خودشون میچرخونن ،یکم غیرت خوبه شخصیت داشته باشین
    40
    42
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
    1 ساعت هم نباید به این تروریست های دزد سر گردنه و نوکرهای اسرائیل فرصت بدین . باید از همین حالا شروع کنین و مثل صدام که ...
    8
    8
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - سنت گا لن، سوییس

    اینا از امام حسین درخواست کن زودتر به نتیجه میرسی‌.الدنگ و نوکر و بازیچه سرسپرده حکومت آخوندی مگه از صدام قدرتمندتری؟
    29
    80
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    نقشه خاور میانه بزرگ خیلی وقت کشیده شده هدفشون از این کار کوچیک کردن کشور‌های خاور میانست تا تهدیدی واسه آمریکا و اسرائیل نباشند. مرحله اول تیکه پاره کردن سوریه و عراق هست بعدش میخوان این بالا رو سره ایران و ترکیه بیارن یعنی‌ جنگ داخلی‌ و بکش بکش ولی‌ ایران زرنگ بود همون اول تو عراق و سوریه مداخله کرد، اردوغان ابله اون اوایل نفهمید چه خبره ولی‌ الان تازه دوزاریش افتاده و به خاطر همین داره به ایران نزدیک می‌شه.
    32
    36
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    این همه هشدار و تهدید فقط از روی ترس از تجزیه شدن این چهار کشور است . براستی چرا باید کشورهای ایران و عراق و سوریه و ترکیه از تجزیه شدن بترساند؟ در حالیکه بیشتر این کشورها بارها در گذشته تجزیه شده اند و هیچ چیز مهمی رخ نداده . در قدیم چون ادوات جنگی مثل تفنگ و توپ و تانگ و ناو جنگی و هواپیما وجود نداشت دولتها برای جنگیدن احتیاج به سیاه لشکر و کشور پهناور داشتن ولی اینک همه کشورها مجهز به سلاحهای پیشرفته می باشند که هر تهدیدی را خنثا میکنن و احتیاجی به سیاه لشکر نیست. در هر حال کشوریکه پهناور باشد و بیشتر مردمانشان فقیر و کم در امد باشند به چه درد می خورد ؟
    30
    35
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    Tombehtar - نیورک، ایالات متحده امریکا
    رژیم تروریستی شیعه داعشی حاکم بر ایران و رژیم سنی داعشی حاکم بر ترکیه به همراه جیره خوارانشان بهتر است دست از تهدید و ارعاب بردارند و با ملتی که خواهان اداره سرنوشتش به دست خویش است با زور و ارعاب و خشونت و بربریت رفتار نکنند.گذشته سیاه شما حکومتهای ننگین به هیچ وجه پاک شدنی نیستند.
    41
    38
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    کسانی‌ که ناراحت استقلال کردها یه توصیه خوب دارم، ..... که بیشتر نسوزه..عزیزان کردها عرضه داشتن ما نداشتیم از این آخوندا جدا شیم
    9
    14
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان
    [::sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا::]. زنده باشی رفیق ،من کرد نیستم ولی به هم نژادهایم اریایی افتخار میکنم !
    4
    11
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.