همه‌پرسی کردستان عراق در جلسه غیرعلنی مجلس ایران بررسی می‌شود

در ادامه واکنش‌ها در ایران به برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیرعلنی برگزار می‌کند.
 
خبرگزاری مهر روز سه شنبه، چهارم مهرماه، از حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در جلسه غیرعلنی مجلس خبر داد.
 
این جلسه غیرعلنی پس از آن برگزار می‌شود که خبرگزاری صدا و سیمای ایران گزارش داد که در «حمایت» از این همه‌پرسی در چند شهر کردنشین کشور از جمله سنندج و مهاباد تجمع برگزار شده است.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمعات حمایتی را «چندین هزار» نفر گزارش داد.
 
اقلیم کردستان عراق روز سوم مهرماه یک همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کرد مبنی بر این ‌که شهروندان ساکن منطقه خواهان استقلال هستند یا نه. تقریباً تردیدی در مورد نتیجه همه‌پرسی به‌ سود کارزار «آری» وجود ندارد.
 
اما این همه‌پرسی و رأی‌گیری در حالی برگزار شد که شماری از کشورهای منطقه، از جمله همسایگان عراق و خود عراق، خواستار لغو آن بودند و شماری از کشورها از جمله آمریکا و دبیرکل سازمان ملل با آن ابراز مخالفت کردند.
 
در همین حال واکنش‌ها از سوی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی نیز ادامه دارد.
 
پس از علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، که با لحنی تند به رئیس اقلیم کردستان حمله کرده و او را «عامل» اسرائیل خواند، اکنون نایب رئیس مجلس ایران به انجام همه‌پرسی واکنش نشان داده است.
 
علی مطهری، نایب رئیس مجلس، با این حال از زاویه‌ای دیگر به این مسئله نگاه کرده و مقامات را از نشان دادن «حساسیت زیادی» به برگزاری همه‌پرسی برحذر داشته است.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی مطهری در این باره گفته است: «جمهوری اسلامی نباید موضع سختی در این رابطه بگیرد و حساسیت زیادی درباره این موضوع نشان دهد.»
 
به گفته آقای مطهری، این همه‌پرسی «به معنی استقلال کردستان عراق نیست و مراحلی دارد که اگر قابل انجام باشد هم دو سه سال طول می‌کشد، پس نباید خیلی راجع به آن حساسیت نشان دهیم».
 
او همچنین تاکید کرد که «اقدامات خشونت‌آمیز در این زمینه هم به مصلحت نیست».
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز روز سه‌شنبه در این باره اظهار نظر کرده و اعلام کرده است که «از تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و آن را به مصلحت نمی‌دانیم».
 
آقای لاریجانی نیز همچون علی مطهری در اظهار نظر خود گفته است که «آمریکا و اسرائیل پشت پرده موضوع استقلال کردستان عراق هستند».
 
این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که از برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان «عمیقاً ناامید» شده و هشدار داد که این موضوع ممکن است «به افزایش بی‌ثباتی» و «سختی بیشتر برای اقلیم کردستان و شهروندان آن» بینجامد.
 
دولت اسرائیل از همه‌پرسی حمایت کرده ‌است. دولت اردن گفته است که این مسئله داخلی عراق است و دولت روسیه نیز از ابراز نظر مشخص در این باره خودداری کرده و در مورد تائید نتیجه آن نیز نظر رسمی نداده است.
+21
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    Rayfarraie - مالزی، مالزی
    تا کور شود آنکە نتواند دید، ملت غیور کورد ثابت کرد کە خود سرنوشت خود را تعین میکند. حالا شماهای فاشیست هی زوزە بکشید. اسلن بە شماها چە ربطی دارە؟ اگە اینقدر فهمیدە و با شعور تشریف دارید فکری بە حال ایران خراب شدە خودتان بکنید، شماها ننگ تاریخ هستیند کە زیر یوغ همچین رژیم فاسدی رفتین و جیگ هم نمیزنید. تا کور شوید چون ملت کورد کشوری خواهد ساخت کە شماها خوابش را نخواهید دید.
    28
    36
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران

    لطفا تا دیر نشده شماهم مثل کشور دوست و برادرتان سوریه سر عقل بیاین. کردستان ایران آتش زیر خاکستره. یه باد میتونه این آتش و شعله ور کنه که دودش تو چشم همه ی ما خواهد رفت. خدا نکنه نسیم بهار کردی منطقه فعلا به ایران برسه . از طرفی با کردهایی روبرو هستیم که تا خرخره غرق در تبعیض حکومتی و فقر و محرومیت اند و هیچگاه زیر بار زور نمیرن و در طرف دیگر آقایانی که تحمل وجود حتی یک استاندار کرد رو هم در کشور ارث پدریشون ندارند. نتیجه جنگ داخلی خواهد بود و ویرانی، آوارگی ، نا امنی و هزار درد و مشکل دیگر.
    15
    39
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    بارزانی مردمش را قربانی دیکتاتوری خود کرد. همین ملتی که با مشتهای گره کرده در رفراندوم شرکت کردند به زودی با دستهای باز گدایی میکنند.
    42
    26
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - سنت گا لن، سوییس

    طویله توطئه جمهوری شیطانی در حال دسیسه ایی دیگر.
    20
    70
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    بلە بررسی میشود. روزیکە کردستان اعلام استقلال کند تمام موشکهای اسباب بازیش را باید بریزد دور!
    6
    10
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
    [::جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان::] کاملا با شما موافق هستم ، بارزانی یکی هستش مثل رجوی .
    5
    0
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    بدجور ترس دوربرشون رو برداشته و از همین الان دارند احساس خطر میکنن،این هم آخر عاقبت کشورهای اشغالگر هست که به زور سرزمینهای کردستان،بلوچستان،احواز،ترکمن صحرا و آذربایجان رو اشغال کرده اند باید تا آخر حیاتتون با ترس‌و واهمه زندگی کنید چون حقتون هست
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    بجای محکوم کردن رفراندم ،باید حق و حقوق سرزمینهای دربند و اشغال شده رو بدهید و منابع طبیعی شون غارت نکنید و بین فرزندان آخوندکها تقسیم نکنید
    0
    11
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sebastianxxl - لس انجلس، ایالات متحده امریکا
    آخه مجلس.....بخوره، مجلس و دولت باید به داده بدبخت بیچارهای خود برسه نه دخالت تو کشورهای دیگه.
    0
    6
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.