جامعه جهانی از همه‌پرسی کردستان عراق حمایت نمی‌کند

نمایی از مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک صدای آمریکا :همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه به رغم مخالفت‌های جهانی در حال برگزاری است.
 
کاخ سفید آمریکا ۲۴ شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن از همه‌پرسی که دولت خودمختار کردستان قصد برگزاری آن را دارد، حمایت نمی‌کند و خواستار لغو آن است.
 
دولت ایالات متحده به رهبران کردستان تاکید کرده برگزاری همه‌پرسی می‌تواند موجب برهم خوردن تلاش‌ها برای شکست داعش و ثبات مناطق آزاد شده از آن گروه افراطی شود.
 
واشنگتن از اقلیم کردستان خواسته ضمن توقف برگزاری همه‌پرسی، وارد گفت‌وگوی جدی و پایدار با دولت مرکزی در بغداد شود و آمریکا آماده است این گفت‌گوها را تسهیل کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هفته گذشته تاکید کرد ایالات متحده به شدت مخالفت همه پرسی استقلال کردستان است و هزینه برگزاری آن برای همه عراقی‌ها بالاست.
 
هدر نائورت روز چهارشنبه گفت این همه‌پرسی از قبل هم تاثیر منفی خود را در هماهنگی‌ها برای مقابله با داعش در مناطق باقی مانده تحت کنترل آن گروه گذاشته است.
 ادامه فعالیت سازمان ملل
 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای از احتمال تاثیر بی ثبات کننده همه پرسی امروز در اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی کرد.
 
در این بیانیه آمده است، دبیرکل سازمان ملل حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت عراق را محترم می شمارد و معتقد است همه مسائل میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی در بغداد باید از طریق گفت‌وگو و مصالحه سازنده حل و فصل شود.
 
بیانیه سخنگوی دبیرکل تاکید می‌کند آنتونیو گوترش انتظار دارد که فعالیت‌های سازمان ملل در سراسر عراق، از جمله در اقلیم کردستان، بدون هیچ مانعی ادامه یابد.
 
وی همچنین خواستار حمایت مسئولان مربوطه عراق از ادامه فعالیت‌های این نهاد بین المللی در آن کشور شده است.
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد هم روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای درباره «تاثیرات بی‌ثبات کننده بالقوه» برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان از عراق هشدار داد.
 
پانزده عضو شورا به اتفاق آرا به بیانیه‌ای رأی دادند که در آن تاکید شده این روند تلاش‌ها برای تامین امنیت عراق و کمک به بازگشت آوارگان به خانه‌های خود را تضعیف می‌کند.
 
شورای امنیت با اشاره به نقش مهم نیروهای کرد عراقی در جنگ علیه پیکارجویان افراطی داعش در آن کشور، از تاثیر منفی همه‌پرسی بر این جنگ ابراز نگرانی گرده است.
 ابراز نگرانی فرانسه و بریتانیا
 علاوه بر ایالات متحده و سازمان ملل متحد، فرانسه و بریتانیا نیز در مورد برگزاری این همه پرسی ابراز نگرانی کرده اند.
 
امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در گفت‌وگویی تلفنی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق خواست این همه‌پرسی را به تعویق بیاندازد.
 
وی ضمن تاکید بر نقش پیشمرگه های کرد در مبارزه علیه داعش، گفت پاریس هم از حقوق کردها - در چارچوب منشور ملی عراق - و هم تمامیت ارضی کشور عراق حمایت می‌کند.
 
پیش از آن، دولت بریتانیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از همه پرسی ۲۵ سپتامبر کردستان حمایت نمی‌کند و اربیل باید برای حل و فصل مسائل خود با بغداد، وارد گفت‌وگو شود.
 
لندن در این بیانیه تاکید کرده است برگزاری این همه‌پرسی خطر افزایش بی‌ثباتی در منطقه را بالا می‌برد، در حالی که تمرکز در حال حاضر باید بر جنگ علیه گروه افراطی داعش باشد.
+84
رأی دهید
-26

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک

    اگر منظورتان از جامعه جهانی سیرکی است به اسم سازمان ملل و یک مشت مفتخور، حمایت یا عدم حمایتش فرق زیادی در جریانات جهانی نداشته و ندارد. اصولا رئیس سازمان ملل ماهی چهل هزار دلار میگیرد تا از حوادث دنیا و روند جنگها " ابراز نگرانی " کند و به خانه برگردد. این هم از کارآیی سازمانها و تشکلهای ساخته شده بدست انسانها.
    29
    64
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    قطعا همین اروپا و آمریکا به کردها چراغ سبز نشون دادن. علت اینکه دقیقا روز همه پرسی کذایی وزیرامورخارجه انگلیس میاد اربیل و با یک خان محلی به نام بارزانی دیدار میکنه و با حضورش باعث امنیت اونها میشه چیه؟ اقایونی که به کردها میگفتید ایرانی اصیل! و ما میگفتیم تا قبل از شروع مهاجرت کردها در اواخر صفویه به ایران و تروکیه به خاطر جنگ ایران و عثمانی بر سر بلاد عراق، کردی در ایران وجود نداشته و هیچ نام و نشونی در ایران ندارن و تمام مناطق کرد نشین فعلی دارای نامهای تورکی و لری هستن هوار میکردید که برادران عاریایی! (آخر نفهمیدیم عاریایی کیه و چیه.خوردنیه.). شک نکنید اروپا و آمریکا به زودی داخل ایران و مرزهای ایران بلوشو میکنه تا در همین سالهای نزدیک سرزمینهای کهن تورک و لر ایران رو به نام کردها غصب کنن. البته اونروز خواهید دید که ملت تورک کهن ایران چطور از وجب به وجب مرزهای کشوری که خودشون ساختن یعنی ایران دفاع خواهند کرد. خواهید دید چطور مثل هزاران سال پیش در مقابل قدرتها که همگی دلشون میخواد ایران نابود بشه خواهند ایستاد. اخبار آینده: کردها بصورت دسته جمعی به دین یهودیت گرویدند!
    54
    40
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    oghabe - سنت گا لن، سوییس

    همتون دارید واقع واقع می‌کنید از اول دخالت نمیکردید دولت عراق و اقلیم کردستان با هم سازش می‌کردند و در امنیت و آسایش با هم از پس تمام گرفتاریها میامدند،شیعه ایران و عثمانی ترکیه اعراب شکمگنده و جهانخوارن غرب و شرق جهان سوم را بگند کشیده و مردم بیگناه و بکشتن دادند،تا بتونن به امیال پلید خودشون برسن،اما دیگر این حیله‌ها کار برد نداره ،ملتی که بیدار بشه تصمیم بسرنوشت خود میگیره.
    31
    110
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    مقدما بر این نکته تأکید می کنم حق تعیین سرنوشت حق مسلم مردم کرد است. اما بیرون راندن و تصرف سرزمینهای مردمان عرب و ترکمن برای تصرف میادین نفتی با استفاده از پشتیبانی نیروهای غربی محکوم است و راه بجایی نخواهد برد. نکته مهمتر اینکه «اقلیم کردستان» نامیدن منطقه ای که وطن و زادگاه و سرزمین مادری و باب و اجدادی پنج گروه اتنیکی عرب - ترکمن - کرد - آسوری - یهودی و یزیدی است اساسا اشتباه است. این اشتباه عامدانه نتیجه سیاست غرب برای پشتیبانی از گروههای تروریستی نظیر پ ک ک بوده است و هم از اینرو این نامگذاری از اساس اشتباه بوده است.
    30
    14
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو

    ترکیه بنا بر ماده یازده قرارداد ۱۹۲۶ آنکارا (بهنگام ایجاد کشور عراق) اجازه دخالت و گسیل نیروی نظامی در صورت هرگونه تغییر در نقشه عراق را برای خود محفوظ نگه داشته است. نگرانی غرب دسترسی ترکیه بر منابع سرشار نفتی کرکوک است که چهل در صد زخایر نفت عراق را در خود جای داده است. کرکوک سرزمین مادری ترکمن های عراق و شاعر پرآوازه ترک فضولی است. ترکمن های عراق بلحاظ اتنیکی و فرهنگی و زبانی نزدیکترین خویشاوندان مردمان آذربایجان در عراق بشمار می آیند. نگرانی غرب و برحذر داشتن غرب از رفراندوم ریشه در این هراس دارد. پیامدهای این دودوزه بازی رفراندوم اگر مهار آن از دست غرب خارج شود می تواند به اقتدار ترکیه و دست نهادن بر منابع سرشار نفتی کرکوک از یکسو و اعتلای رشد آگاهی ترکان ایران که دوسوم جمعیت هشتاد میلیونی ایران را تشکیل می دهند بیانجامد. دستپاچگی غرب را می بایستی از این منظر و با تامل بیشتری نسبت به گستردگی پیامدهای این بازی نگریست. شرکتهای نفتی غربی ظاهرا صبورانه به صندلی های خود تکیه داده اند و اخبار را از طریق (نظرسنجی) های رسانه ها و میزان آمادگی ذهنی جامعه رصد می کنند.
    29
    9
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان
    حمایت نکنند تا ببینم میخوان چه غلطی بکنند وقتی مرزهای ایران و ترکیه و عراق به روشون بسته شد ببینیم میخوان از کجا نفت بفروشن و از کجا میخوان بیارن و شکمشون رو سیر کنند
    30
    20
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    nooshin tehrani - روم، ایتالیا
    . متاسفانه با بیرهمیهایی که حکومتها در حق اقلیتها کرده‌اند، اگر در ایران هم یک همه پرسی‌ از ترک‌ها، کردها، خوزستانیها بشه مطمئن باشید همشون استقلال و خود مختاریه خودشون رو میخوان. چرا که نه. چی‌ کم دارن. دولت‌ها تمامِ ثروت طبیعیه این استان‌ها رو به کامِ خودشون مصرف میکنند. شما فقط همین خوزستانِ مارا در نظر بگیرید. یکی‌ از فقیرترین استان‌های ماست. در حالیکه ایران از دولتِ سر نفتِ خوزستان ایران است. یا ظلمی که به کولبرانِ کرد میشه. اگر اتحاد اینه، همون بهتر که به جداییه خودشون آزاد باشند.
    15
    27
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    چی بگم والا - پاریس، فرانسه
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. یعنی‌ حدود 55 میلیون ترک ؟؟ (-:. دو سوم جمعیت ایران ترکه ؟؟؟.
    4
    18
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::nooshin tehrani - روم، ایتالیا::] تمام ذخایر نفت جنوب حق مسلم ملت عرب ساکن عربستان(آنچه امروزه خوزستان نامیده می شود) است . خوردن هر لقمه نان از پولی که از فروش هر قطره از این نفت عاید می شود و بر سر سفره دیگر ملت های ایران می رود و یا نصیب دزدان سرگردنه حکومت می شود حرام است. این حق ملت شریف عرب است که دست حکومت را قطع کرده و از مفتخوری جلوگیری کند. این مبارزه می بایستی از طریق آگاهی و با درایت انجام شود. در این مبارزه بحق و مدنی مردم ترک در کنار ملت عرب خود هستند.
    23
    4
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا
    [::nooshin tehrani - روم، ایتالیا::] مگه تو تهران تقسیم ثروت عادلانه انجام شده؟ گرچه کشورهای جهان سومی ضعف مدیریتی در توزیع درآمد ناخالص ملی دارن اما اقتصاد تک محصولی ذاتش همینه،اگه کردها بخاطر نفت کرکوک رای به استقلال میدن مطمئنا همین بلا در انتظارشونه مگه اینکه مثل بحرین و عرپستان و کویت کشور خودشونو پایگاه نظامی و انبار خرید تسلیحات از غرب با پول همین نفت کنن،که اونوقت شرف بورکینافاسو بیشتر از زالو های تنبل کردستان کذائی میشه، اینا ملتی تنبل و لجباز و ماجراجویند و تغییر دراز مدتی رو در شاکله اونا نخواهیم دید. درضمن هیچوقت بچه از گوشت مادرش(ایران) نمیکنه بخوره.
    16
    5
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا
    دولتهای غربی از پشت و پس حمایت میکنن اما حالا بخاطر نیاز به ترکیه عضو ناتو و نگرانی از عکس العمل ایران و عراق متحد غرب به میل اینا حرف میزنن! یادمون نمیره در خلال جنگ با داعش غیر از حمایت مطلق تبلیغاتی از کردها،چقدر سلاح سنگین غیر ضروری رو برای کردها فرستادن درصورتیکه ارتش عراق از کمبود ش برای مبارزه با داعش در رنج بود. خودتونید
    16
    8
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
    [::raha1984 - هامبورگ، آلمان::]. درست حرف بزن با شعور. تمام دنیا مثلا علیه داعش هماهنگ شده ولی هنوز میتونند نفتشان را بفروشند. فروش نفت کاری نداره. تو اگه جنم داری جلو فروش نفت کشور خودت توسط داعش ایرانی بگیر. البته اگه تو هم ساندیسی نباشی که بعید می دونم با توجه به دفاعی که از عربها در مقابل کوردها میکنی. ببین چی میگم به امامت خامنه ای بگو که عراق فقط به دو قسمت و شاید هم سه قسمت تقسیم میشه. اما ایران به بیش از چهار قسمت تقیسم خواهد شد اگر همین روند را در پیش بگیرید. مرگ بر رژیم فاشیستی ایران و هواداران آن.
    3
    8
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. دوست عزیز در بیشترین حالت نزدیک به نصف ایران اصالت تورک دارن. یعنی نصف هم شاید نشه. اینکه میگی دوسوم فقط داری مارو ضایع میکنی. دوم اینکه چرا نفت جنوب حق مسلم فقط عربهای جنوبه؟ مگه این سرزمین رو عربهای جنوب حفظ کردن. مگه زمانی که تورکهای صفوی در بندرعباس خون دادن تا اسپانیاییها و پرتقالیها رو بیرون کنن عربهای جنوب یا غیر عربهاش جنگیدن. مگه زمان جنگ ایران و عراق فقط جنوبیها جنگیدن؟ بیشترین شهید رو یک منطقه جنوب شهر تهران فقط به تنهایی از تمام استانهای ایران بیشتر شهید داده. منطقه فلاح که بیش از 90 درصدش اصالت تورک دارن. یا شهرهای فارس مثل اصفهان و مشهد و غیره اینهمه شهید دادن برای حفظ خوزستان. در هزاران سال گذشته اقوام مختلفی در اون ناحیه بودن و تمام اقوام ایرانی برای حفظ همه ایران و خوزستان تلاش کردن. پس نمیشه گفت همه نفت مال اونهاست.
    6
    9
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. پیداست که نفوذی ترکان ایغوزی عثمانی هستی تو تهران! دیدی کردها دارن نقشه راهتون به تهران رو خراب میکنن و از پشت محاصره شدین بدجور میسوزی مغولزاده
    7
    5
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. خوب شد کردستان همه پرسی کرد ما چهره ای پشت نقاب امثال شما ترکان عثمانی رو درک کردیم!! بازم بگو کم کم دارین خودتون تمام نقشه هاتونو لو میدیدن.ای زنده باشی کردستان
    7
    7
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::amirgheryou - تهران، ایران::] با تشکر از توجه شما. اگر این کامنت را خواندید لطفا همینجا خبر دهید تا این صحبت را همینحا پیگیری کنیم.
    8
    3
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. یادمه وقتی تراکتور اومد لیگ برتر یه تماشاگر ترک که مث شما جوگیر شده بود(اصولا دست به جوتون عالیه)میگفت بعداز بارسلونا پرطرفدارترین تیم جاهانیم!!! آخه شیش سیلندر،چی بگم بهت،ینی انقدر کم سوادی که نه تنها جنگ 8ساله رو سند زدین بنام خودتون رفتی تا دوره صفوی و بندرعباسم ترکی کردی؟!!! همینه که شما ترکها رو راحت به هر راهی میکشونن دیگه، لشکر 25 کربلا که معروف به بولدوزر و جاده صاف کن جنگ بود متعلق به ماندران و علی الخصوص شهر من فریدونکنار بود.شهر فریدونکنار تو دهه شصت 25000نفری نزدیک به 400 شهید داده بوده.اسم حسین بصیر رو شنیدی!!! لشکر رسول اله خراسان رو میشناسی بچه های اصفهان که تیپ تیپ کشته میدادن رو چی؟!!! چرا فک میکنی نصف ایران ترکه؟ اگر بود که این نبود اوضاتون. شمارو تو آب نمک هم بخابونن بازم بوی گند ترک بازیتون و نژادگراییتون همه عالم رو میگیره.ملت کرد چی کشیده از دست نیرنگهای شما چه تو ترکیه و چه درگیریهای کردستان.درود به شرف اون کردهایی که بد چزوند تو اون ارباب احمقت رو اردوغان مغرور رو میگم.
    7
    4
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::چی بگم والا - پاریس، فرانسه::] بله . گویا شما ایران را نمی شناسید! ایران کشوری است که ترکان آفریدند. ایران محصول یکهزار سال تاریخ دولتمداری ترکان است. نگاهی به پشت سر خود بیاندازید. آخرین پادشاه ایران و همسرش آخرین ملکه ایران ترک بودند. مشهورترین خوانندگان ایران گوگوش - داریوش - ستار - مهستی - هایده - عارف ترک هستند . - بیژن یعنی مشهورترین خیاطی که جامه بر تن تمامی رییس جمهوران امریکا پوشانید از خانواده ای ترک از آنسوی ارس بایران مهاجرت کرده است. مشهورترین ورزشکاران ایران ترک هستند. تقریبا تمامی شاعران تاریخ زبان و ادبیات فارسی از هندوستان تا آذربایجان از (آفرینندگان هشت بهشت تا هفت پیکر)که این زبان افسونگر را از ترکیب سه زبان زیبای عربی و ترکی و هندی آفریدند نیز ترک بودند. ترکیب هنر ترکان است. چه در تلفیق رنگ و چه در ترکیب هزار سال تاریخ و هنر دولتمداری در این سرزمین. نگاهی به آن فرش هفت زیر پایتان بیاندازید. ایران خانه ترکان است. خانه کلمه ای است ترکی و جایی است که خان و خانم(مؤنث خان) در آن زندگی می کنند. اتاق (اسم مکان-اوتورماق) است. اینهمه نشانه حضور پر و پیمان ترکان
    8
    4
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    ایران را ترکان آفریدن!! ولی یادشون رفت اسمشو بذارن ترکستان!!! حالا ترکیه رو می بینی که با 50 درصد جمعیتی ترک حق بقیه اقوام رو نمیده و اسمش آسیای صغیر رو میذاره ترکیه از بس ترکیب بندی بلد نیس مث ترکان ایران که هنرشان ترکیب بندیس. داریوش ترک بود ولی یادش رفت به آزربایجان نگه آذربادگان!!! و اصلا بدتر از اون اسمشو هم یادش رفت داریوش هخامنشی نگیره!!! مشهورترین ورزشکارای م ایران همه ترکن.مثلا کشتی گیرای قدیم و جدید مث امامعلی حبیبی بگیر تا بچه های جویبار همه ترکن.اصن مهدوی کیا هاشمیان و 99 درصد فوتبالیستا. آقا حالا که هرکی به هرکیه اصن حمیرا هم بشه ترک مگه چیه! نظامی هم ترک بوده چون اونجا خونش بوده مثه رفیقای ترک من که خونشون تو شهر منه همشون فارسن و اصلنم ترک نیستن!! حافظ هم ترک بوده روش نشده بگه. منوچهری فردوسی رودکی وحشی بافقی ووو همه ترک بودن کلهم!چون چارتا کلمه ترکی اومده تو فارسی (دیگه نمیگه تو ترکی استامبولی چنتا کلمه ریشه پارسی هس!!)ینی پروپیمان ایران ترک هس!!! (پس ترکیه هم فارس هس)
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    حقا که از مریخ اومدی!بگرد شاید اونجاهم یه چنتا رگ و ریشه ترکی یافتی ادا! ینی چه حالی میده کل انداختن با تو اینجا،چن وقتی بود ترکزده چون تو نداشتیم این دور و برا! و اما فرش، نمیدونم چرا نقوش اولین فرش کشف شده انقد با پرسپولیس هخامنشی همخونی داره؟!!!! شاید کوروش هخامنشی هم ترک بود،بگرد شاید یه چی درآوردی از ته اون مخیلات وامونده ات! قرن 21 شده و ادما دارن به آزادی بشر و تعامل با محیط زیست فکر میکنن امثال این پانچه ترک هنوز تو قرن 15 عثمانی گیر کرده.گوربابای همه نژادپرستا،علی الخصوص امثال ......
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    "ایران محصول یکهزار سال تاریخ دولتمداری ترکان است"یعقوب لیث صفار(بزرگمرد عیار) سامانیان (بازماندگان ساسانیان) آل بویه و آل مازیار و اسپهبدان تبرستان،زندیه ،پهلوی و دولتهای کوچکتر این سرزمین هرگز ترک نبودن! سلجوقها غزنویها ایلخانها صفویها و قجرها هم که ترک بودن دراین زبان و فرهنگ ایرانی حل شدن و نتونستن ترکی رو علم کنن در برابر فرهنگ چندهزارساله ایرانی!با اینکه شاه بودن و قدرقدرت! چرا ترکیه در ظرف 5 قرن از کشوری کردی یونانی (بزور و یاغیگری و وحشیگری) شد ترکیه با فرهنگی از آسیای میانه؟! اما ایران با چندین سلسله ی ترکی که خیلی قبلتر از آسیای صغیر غلامان ترک دراون راه یافتن نشد ترکستان؟!!! آقای ترکیب بند،ای انسان همنوع،یکم بیشتر دنیارو بگرد و بیشتر بخوان.شاید منی که دارم صحبت میکنم ریشه ام ترک باشه و برعکس شماهم فارس،اینهمه اصرار بر قومیت ینی چه؟آخرش همین شد که یکی از اقوام اصیل آریایی حاضر نیس با سایر اقوام همریشه سر یه سفره باشه و راهشو میخاد جدا کنه که الحق درسته کارش،سرزمینی که از شرق به هند و از غرب به مقدونیه متصل بود شده این،کوروش2500سال پیش فهمید ما هنوز نفهمیدیم؟!!!
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::rahjoo - بابل، ایران::] دوست گرامی، امیدوارم با حوصله و متانت این مطالب را بخوانید. و اگر انتقادی داشتید لااقل برای حفظ حرمت خوانندگان پای از دایره ادب بیرون نگذارید که من آنرا شایسته هیچ انسانی نمی دانم. دوست گرامی، این ترکها نبودند که نام کشوری را که اکنون «ترکیه» نامیده می شود را بر آن نهادند. این تاجران ایتالیایی از جنوا و جمهوری ونیز بودند که بدرستی این سرزمین را با تلقظ (تورکیا و در بعضی منابع ونیزی با تلفظ تورکمنیا) می نامیدند. آنهم بلحاظ همانطور که عرض کردم حضور سیاسی - اجتماعی پر و پیمان ترکان در سرزمینهایی که این تاجران برای فروش متاع خود داشتند. دیگر آنکه این نامگذاری «دولت- ملت» nation-state بعدها مرسوم گردید. در گذشته این خاندانها بودند که بر سرزمینها حکومت می کردند و چیزی باسم کشور بآن معنی که بزبان امروزی فارسی به ذهن شما متبادر می شود وجود نداشت. ادامه دارد..
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    در گذشته این خاندانها بودند که بر سرزمینها حکومت می کردند. کلمه ملت(لغت عربی) هم بمعنی که شما آنرا در زبان فارسی کنونی استنباط می کند وجود نداشت. هنوز هم که هنوز است کلمه «ملت» در زبان عربی به این معنی که شما آنرا در فارسی می فهمید معنی نمی دهند. و این خود به گسترش و رواج دین اسلام و ترویج برابر حقوقی بازمی گردد که فعلا خارج از موضوع بحث ماست. اگر به عنوان نمونه به کتاب الملل والنحل نوشته الکریم بن أبى بکر أحمد الشهرستانی را جستجو کنید در متوجه مطلب خواهید شد. از اینروی این پرسش شما که «پس چرا کشورشان را ترکستان نخواندند؟!» بیمفهوم است. بهمین منوال یک «کشور- ملت» بنام «ایران» حضور و وجود تاریخی نداشته است. نگاهی بیاندازید به اشعار سعدی و حافظ و مولوی و . ادامه دارد
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    توجه داشته باشید سرزمینها چه در اروپا و چه در آسیا بنام «خاندان« هایی بود که آنرا اداره می کردند و در حوزه نفوذ سیاسی آنان بود نامیده می شد. این هنر ترکان در عرصه سیاست و دولتمداری یعنی تشکیل امپراطوری های مرکب که تلفیقی از اقوام گوناگون بود و آنهم بر اساس سیستم لیاقت(پسران وزیر ناقص عقل بگدایی بروستا رفتند - روستازادگان دانشمند بوزیری پادشاه رفتند). اینها دیگر آرایه ادبی نیستِ توصیف سعدی از روزگار خویش است. یعنی روزگاری که سعدی میزیست و می دید. ادامه دارد
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    در چنین «تلفیقی» دلیلی نداشت و ترکان دولتمدار نیز آنقدر تنگ چشم و کوتاه بین نبودند که بخواهند سرزمینهای تحت دولتمداری خود را بقول شما «ترکستان!» بنامند. تسامح و مدارا ( با دوستان مروت - با دشمنان مدارا) اصل بلاشرط تمامی دولتهای ترک بود. این توصیف حافظ از همسایه در و کوچه اش نیست، بلکه توصیفی از دوره و زمانه و سایه اقتداری که او میزیست و می دید.
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    یعنی دوره و زمانه دولتمداری ترک که حتی همسرانشان نیز اغلب ترک نبودند. و هم از اینرو زمانی که بیماریهای همخونی ناشی از قرابت خانوادگی نزد خاندانهای اروپای آنزمان بیداد می کرد، زیبایی شاهزادگان ترک دل می ربودند و هم از اینروی در آسمان شعر و ادب «ترک معنی زیباروی» بخود گرفت. اگر فرصت داشتید نگاهی بیاندازید به اشعار شکسپیر و توصیف او در تاجر ونیزی از احتشام ترکها در زمانه خویش. در سایه همین آسایش و چتر تسامح و ادب پروری بر آمده از این هنر دولتمداری ها بود که حاقظ ترک دیار کرد و به زیر چتر حمایت امیران ادب پرور ترک پیوست و توانست سخن گوید و «این نقش حافظ ماند از قلمش یادگار عمر» ش که مایه افتخار من و شماست. ادامه دارد
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    دیگرباز در سایه همین تسامح برخاسته از هنر دولتمداری ترکان بود بود که سعدی نیز چندی بعد ترک یار و دیار کرد و به سایه چتر حمایت دولتهای ترک پناه آورد و بعد از اینکه به شیراز رسید، شد آن «سعدی شیرازی» که معرف حضور من و شماست و نوشت(نتوان زیست به ذلت که من آنجا زادم). آنهم در زمانه ای که بی شباهت به دنیای امروز ما نبود و مانند امروز چنان قحط سالی بود اندر دمشق یاران فراموش کره بودند عشق) . یعنی همه اش رمانتیک نبود بیمار و مرض و آبله و وبا و حصبه و خشونت و هزار کوفت و زهرمار دیگر بیداد می کرد. . ادامه دارد
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    قبل از حافظ و سعدی که در بالا بر شمردم مولوی پیش تر ها ترک دیار کرده بود و به قونیه رفته بود. قونیه شهری بود که در نبرد ملازگرد توسط ترکان در زمان آلپ ارسلان نامدار( آلپ ار اصلان - بمعنی دلاور شیردل) شکست مفتضحانه امپراتوری روم شرقی به متصرفات امپراتوری خود افزوده بودند. و مولوی در سایه دولتهای ترک بود ملقب و متخلص به «رومی» شد. همانطور که حافظ و سعدی بعد از رحل اقامت در شیراز لقب «شیرازی» گرفتند. مع الاسف در دورانی که شوینیسم تنگ چشم خود بزرگ بین دوران پهلوی همانند حکومت شوینست حاکم بر تهران امروز بیداد می کرد، شهریار با آنهمه قصیده که بزبان فارسی سرود نتوانست اشعار زبان مادریش یعنی بزبان ترکی را منتشر کند. در نهایت از این همه جفا به تنگ آمد و مجبور شد به زادگاه خود آدربایجان بازگردد و «روم خانه خود و شهریار خود باشم» . تاریخ گذشته «ایران» اینست ، نه آنکه من آنم که رستم بود پهلوان! حلال است حوران سیمین بدن- چه مادر چه خواهر چه دختر چه زن! چشمها را باید شست . تاریخ را باید از نو خواند. پاینده و کامیاب باشید
    5
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    و شاید به همین دلیل بود که بسی رنج بردن جناب فردوسی توسط شاه غزنوی ترک بی اجر ماند و متاسفانه اکسیر ترکی شاه غزنوی اثر نکرد و حکیم توس به خانه برگشت!!! وشایدم هنر قجرها و صفویان بود که امروز چنین غرق در خرافه های مذهبیم و حتی ادرار و سایر محتویات پیامبر رو تفسیر می زدن آخوندهای شاه عباسی! و فراموش نکن که شاهنامه ها اگر تغییر نرکد و سلجوقی بایسنقری و صفوی ازش درامد به دو دلیل بوده و آن اینکه جذبه فرهنگ ایرانی چربیده بر ماجرا و شد افتخار پادشاه که حتی خودشون رو وصل کنن به پهلوانان شاهنامه! البته فک نکنم حافظ از یزد اونورتر رفته باشه ،برخلاف سعدی اهل سفر نبود کما اینکه دریا دیده و ترسیده و برگشته.البته گریزی بزن به تامورلین در ادبیات غرب و بخوان وصف تیمورلنگ را! و نیز وصف غرب در قبال عثمانی را که کله مناره میساخت برای ابهت سازی از خود مانند آغاممد خان قاجار! چنان نگو حاکمان دلربای ترک که من بیسواد هم کمی خوندم از تاریخ.من بر مردم ایران ایراد زیاد دارم ازونجا که خصلت ااین چند کامنت پایین انگار از کس دیگریست، چون در کامنتهای ابتدایی خیلی بسته فکر کردی و نوشتی! این تغییر رویه علتی داشت؟!!
    1
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    از عثمانی هم بگو که رعب و وحشت شاخصه اصلیش و کله مناره نهادن بر میدان زاگرب و بالکان رویه اش بود.از دلربایی آغا ممد خانها هم بگو ! و اما زیبایی ترکی همانست که دوره های گذشته مینیاتور چینی در چشم بود و زیبایی رو در چهره شرقی جستجو میکردن و یجورایی مد شده بود.مث حالا که بلوند و چشم آبی مد شده و ندیدن که یه سودانی اصیل چقدر زیباست،چون همش میگویند اسب حیوان نجیبی است و ما هم طوطی وار تکرار کردیم!چون مد نیس!خلاصه بگم.خوب نوشتی اما غلظت ترکی درآن به حدیست دل را می زند! فقط اینرا بدان که مولوی اگر مولوی شد در سایه این و آن نبود که شد و حافظ و دیگران..اگر از پهلوی دلخوری (شایدم بخاطر کینه از پهلوی اول در قضیه پیشه وری باشد) بدان که اگر بود امروز این سرزمین آزادتر از آنی بود که تو بخاطر تبعیضها اینگونه خود را محمو در ترکی کنی و چشم بر هموطنانت ببندی!تاریخ این سرزمین بمن گفته که آنجا ترک میتازید و میگفت کتاب و علم برای فارسیان و غارت و فتح برای ما ترکان.انسان ضعیف در علم غرق میشود و جمله اساس و آخر که باید بدونی.
    1
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::rahjoo - بابل، ایران::] راهجوی گرامی! این تلخکامی شما در نگاه به تاریخ گذشته برای من نامفهوم است. اگر براستی راهجو هستید و راهی می جویید، و در پی بیرون آمدن از این چاه هستید آنگاه راه است و چاه و دیده بینا و آفتاب/ تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش، و گرنه چندین چراغ دارد و بیراهه می رود، بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش. گر هر دو دیده هیچ نبیند به اتفاق، بهتر ز دیده ای که نبیند خطای خویش.
    4
    1
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    شما گویی از تاریخ اروپا هم بی خبر هستید. دانستن چندین زبان polylinguist بودن و با هر دو دست شمشیر زدن و قلم زدن(نوشتن) از مهارت ها و هنر تلفیقی ترکان است. رزم و بزم هنر ترکیب و تلفیق ترکان بوده و هست. من تصور نمی کنم شما هنوز حتی ترجمه فارسی کتاب حماسه ایلیارد و یا ادیسه هومر را بدست گرفته باشید چه بماند که آنرا خوانده باشید. این کتاب را سلطان محمد فاتح (فاتح کنستانتینوپل) بزبان اصل یعنی بزبان یونانی خوانده بود. هم سلاطین عثمانی و هم پادشاهان ترک و سلسله هایی که «ایران» کنونی حاصل دولتمداری آنان است نه تنها بزبانهای ترکی و فارسی و عربی را نیک می دانستند و یادگیری این زبانها برایشان بسیار مهم بود از هنر خطاطی و نقاشی و ساختن قطعات سمفونی نیز بی بهره نبودند. شما یک نقر در این حکومت ایران نمی توانید سراغ داشته باشید که پیانو بنوازد سمفونی نوشتن پیشکش! پیانو را اولین بار فتحعلی شاه قاجار( ما ترکها خان بابا می نامیم ) به ایران آورد. توصیه می کنم قبل از اینکه دست بقلم ببرید کمی مطالعه کنید. برای مشاعراتان مفید خواهد بود.
    2
    2
    ‌چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    rahjoo - بابل، ایران
    [::Kefli Iskender - مریخ، وانواتو::]. به گمانم یا آخوندی یا آخوندزاده! چون خوب از جواب دادن طفره میروی! لطفا اگر نمی توانی ادعاهایت را ثابت کنی انقدر واژه گانهای مختلفت را به رخ نکش! از فتحعلی شاه مثال آوردی یاد قحطی افتادم یاد شکست از روسها و یاد سینه زنیهای پشت جبهه.خخخ زیاد کتاب خواندن مهم نیست خوشه چین باش سعدی صفت! که گردآوری خرمن معرفت نه علف هرز نژادم و تبارم وووو،بزرگترین گاف توی کتابخون همونی هست که گفتی دوسوم ایران ترکه وو بقیه ادعاهها! واقعا خودت درمانده ای در اثباتش که هر بار شاخه به شاخه میشوی نه؟!!! خوشم میاد که هر بار بحث با شما منو مصمم تر میکنه در ریشه کن کردن این بیسوادی قومی قبیله ای به سهم خودم.توصیه میکنم قبل از اینکه حرف بزنید و ادعا کنید کمی اندیشه کنید.برای ضایع نشدنتان بسی خوب است
    2
    1
    ‌پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::rahjoo - بابل، ایران:باز تو شالیزارها رو رها کردی و اومدی نشستی چرت و پرت نوشتی؟! پاکستانی زاده بی نوا میتونی بیای تهران همراه با همنژادان تازه از راه رسیدت سر4راه ها گدایی کنی. پاکستانی داغ داغ تازه از راه رسیده. براشون از افتخاراتت در ایران تعریف کن و بگو که اینترنت داری و میای افکار مشنگت رو به دیگران ارائه میدی. 1دونه از حرفات ارزش مستند یا تاریخی یا اجتماعی وو نداره. حتی 1دونش
    0
    1
    شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    Kefli Iskender - مریخ، وانواتو
    [::rahjoo - بابل، ایران::] اگر براستی مشتاق بحث و تبادل نظر هستید، لطفا بدون فحش و بد و بیراه سوالتان را مطرح کنید و پایتان را هم از آستانه ادب بیرون نگذارید . بفرمایید سوال شما چیست؟
    2
    0
    یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.