نتایج اولیه همه پرسی در کردستان عراق؛ پیشتازی «۹۳ درصدی حامیان استقلال»

رای دهندگان در یکی از شعبه های رای در اربیل.گزارش حاکی است که ۷۲ درصد واجدان شرایط شرکت در همه پرسی «استقلال» در اقلیم کردستان عراق پای صندوق رأی رفته‌اند و طرفداران «استقلال» پیشتازی قابل توجهی دارند.
تلویزیون «رودا» در اربیل، به نقل مقام‌های مسئول گزارش داده است که ۷۲ درصد از جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری واجد شرایط رأی در اقلیم کردستان عراق در پای صندوق‌ها حاضر شدند.
این شبکه همچنین اعلام کرده است، از ۲۶۶ هزار و ۳۴۹ رأی شمارش شده بیش از ۹۳ درصد از رأی‌دهندگان به «استقلال» کردستان رأی داده‌اند.
از رأی‌دهندگان به زبان‌های کردی، ترکی، عربی و آسوری پرسیده شده بود: «آیا خواهان این هستید که منطقه کردستان و ناحیه‌های کردنشین خارج از منطقه (کردستان) یک کشور مستقل شوند؟»
کار شمارش آرا با بسته شدن حوزه های رأی‌گیری در اقلیم کردستان یعنی ساعت هفت شب به وقت محلی (چهار عصر به وقت گرینویچ) آغاز شد.
رأی‌گیری روز دوشنبه سوم مهر ساعت هشت صبح آغاز شد و انتظار می‌رود که نتایج آن پس از ۷۲ ساعت اعلام شود.
شبکه های تلویویزنی «کردی» دقایقی مانده به نیمه شب دوشنبه تصاویر زنده پایکوبی مردم در خیابان‌های شهرهای اقلیم کردستان را پخش کرده‌اند.
رأی‌دهندگان در حالی روز دوشنبه پای صندوق رای رفتند که مردم این منطقه در روزهای گذشته تحت فشار شدید بغداد قرار داشتند و از سوی دیگر ترکیه و ایران به عنوان همسایگان اقلیم کردستان با برگزاری همه‌پرسی مخالفت کرده بودند.
نگرانی‌هایی نیز در سطح بین‌المللی نسبت به احتمال بروز خشونت در منطقه ابراز شده بود.
+54
رأی دهید
-41

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    rasan - لندن، انگلستان
    پرزیدنت بارزانی ریاست اقلیم کوردستان. به باور ما رفراندوم استقلال کوردستان در 25.9.2017 نخستین رفراندوم به معنای حقیق کلمه در خاورمیانه است که در آن، ملتی، سرنوشت خود را تعیین می کند و به همین خاطر باور داریم که سرآغازی خواهد بود برای تغییری بزرگ در این بخش از جهان که سرانجام آن، رهایی همه ی ملت های منطقه است که مردم سالاری و آزادی متعاقب آن را هدف کرده اند. ما با پایبندی به تعهد خود مبنی بر انجام انتخابات به هر بهای ممکن، نشان دادیم اجازه نخواهیم داد هیچکس به خود اجازه دهد بین ملت ما و رویاهای ملت ما بایستد چون دیگر قرار نیست به گذشته بازگردیم و به همین خاطر مصمم شده ایم نظام نوین و نظمی نوین مبتنی بر اراده ی خود بنا کنیم. رویاهای ملت ما نیاز به باور کسی ندارند و خود با دستان خود، رویاهای خود و پدران خود را محقق ساخته و سرزمینی آزاد برای فرزندانمان خواهیم ساخت.
    72
    59
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    rasan - لندن، انگلستان
    جناب بارزانی!. این حقیقت که هرچه جهان به رفراندوم ما "نه" گفت ملت ما بیشتر به خواست آزادی خود پای فشرد نشان داد که معنابخشی به رهایی ملت کورد، چه سان به هیات "روح ملی" درآمده است و ملتی اکنون اراده کرده است کار درست را انجام دهد. نیک دانستیم که اقدام به حق تعیین سرنوشت یک ملت سخت است اما همین سختی بود که آن را فوق العاده کرد و از فردا جهان را مجبور خواهد کرد در برابر اراده ی ما سر تعظیم فرود آورد. ما دوستان اندکی را در میان کشورهای جهان که حق ما را برای آزادی به رسمیت شناختند و در کنار ما قرار گرفتند ارج می نهیم و گروه های دیگر را که که به مخالفت با خواسته ی ما برخاستند اگرچه می بخشیم اما هرگز از یاد نخواهیم برد که در دشوارترین روزها در کنار ما نایستادند تا یاری بخش ما برای استیفای حق استقلال ما باشند.
    64
    56
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    rasan - لندن، انگلستان
    در خاتمه ضمن پشتیبانی تمام و کمال از اراده ی معطوف به رهایی ملت کورد که اکنون در قالب رفراندوم متجلی گشته است از جنابعالی می خواهیم با زمینه قرار دادن رای حداکثری ملت در 25.9، کوشش های خود را برای کوتاه کردن مسیر زمانی "از رفراندوم تا استقلال" تداوم بخشیده و یقین بدانید با تمام وجود، در کنار شما مردم باشوور خواهیم بود.
    64
    47
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
    دزدی خاک و سرمایه های ملی عراق در روز روشن
    15
    12
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    من قبول دارم که تضییع حقوق و اجحاف در حق برادران کرد توسط صدام و حتی توسط سران ترکیه و اخوندا اونها رو به این سمت سوق داد. به هر حال هر قوم و هر ملتی حق تعیین سرنوشت خودش رو داره من ارزو دارم همه اقوام و همه مذاهب در سرتاسر جهان به استقلال رأی خودش برسه اما مشکلی بزرگتر این هست که پس از این رفراندم و در صورت استقلال کردستان ایا تمامیت ارضی ایران تهدید نخواهد شد؟ کاش سران مملکت به جای توهین و تحقیر ترکمن ها کردها عرب ها و بلوچ ها و علی الخصوص اهل سنت ایران اونها رو در ساختن کشور مشارکت بدن تا افکاری که منجر به تهدید تمامیت ارضی ایران میشه در سر نپرورانند، من به عنوان یک ایرانی و فارسی و مسلمان اهل سنت ایران را با تمام اقوام و مذاهب اون میخوام ، دیدن ایرانی که تجزیه شده برام قابل تصور نیست ما اهل سنت ایران و علی الخصوص برادران کرد ما در زمان جنگ با عراق کشته های بسیاری دادیم و مورد حملات شیمیایی قرار گرفتیم این حق طبیعیه برادران کرد ماست که در روند سیاسی ایران مشارکت کنند اگر پس از این همه مشقتهای که بر ملت کرد ایران تحمیل شد باز هم شهروند دوم باشند قابل قبول نیست ، ایران برای همه ماست
    2
    16
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    تازه شروع شده ..زیاد جوگیرنشید .ببینید سایت ها و بقیه مردم عراق در فضای مجازی چی میگن ..ولی ایندفعه فقط اسراییل پشتتون البته حرف که اونهم خواهیم دید.فقط خدارحم به زن وبچه ها بکنه
    7
    4
    ‌سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.