صادق زیبا کلام: رفراندوم استقلال حق کردستان است ولی زمانش مناسب نیست...

ولی زمانش مناسب نیست...
 
شیما شهرابی - ایران وایر
 تنها پنج روز به برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان عراق باقی مانده. رفراندمی که در منطقه خاورمیانه مخالفان جدی دارد اما یک رویای چند ده ساله مردم اقلیم کردستان است و حالا روز به روز به واقعیت نزدیک می­شود. در چند روزاخیر مخالفان و موافقان جدایی کردستان عراق تحلیل­های متفاوتی از این اتفاق ارائه داده­اند. با صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نظریاتش درباره این همه­پرسی و مخالفان و موافقان آن گفت وگو کرده­ایم.
 
به طور کلی نظرتان درباره همه پرسی استقلال کردستان عراق چیست؟
 
من معتقدم که حق تعیین سرنوشت، حقی است که به همه اقوام و اقلیت­ها در هر کجا که هستند تعلق می­گیرد و همانطور که مردم اسکاتلند می­توانند در همه ­پرسی شرکت کنند که آیا می­خواهند با انگلستان باقی بمانند یا نه، مردم اقلیم کردستان عراق هم باید این حق را داشته باشند و این قاعده کلی برای آن­ها هم به رسمیت شناخته شود. هیچ ملتی را نمی­توان با زور وادار به پذیرش یک مجموعه کلی به نام کشور کرد.
 
اما برخی تحلیلگران معتقدند زمان مناسبی برای این همه پرسی نیست ...
 
من هم معتقدم الان زمان مناسبی برای برگزاری همه­پرسی نیست و دلیل­اش هم واضح است. مساله داعش و وضعیت به هم ریخته سوریه که همه شاهدش هستیم، باعث می­شود استقلال و جدا شدن کردستان عراق به این هرج مرج و حالت آشفتگی که الان وجود دارد، دامن بزند. تصور می­کنم شاید رهبران کردستان عراق، طرح مساله همه­پرسی را به عنوان یک وسیله برای گرفتن امتیازات بیشتر از بغداد مطرح کردند و احتمالا ته دلشان این نبوده که این رفراندم جدی جدی برگزار شود اما الان برگزاری این رفراندم به صورت یک مطالبه خیلی جدی و یک حق درآمده، چون اگر برای رهبران کردستان برگزاری رفراندم یک تاکتیک بوده، برای میلیون­ها نفر از مردم کردستان عراق یک آرزو بوده که حدود یک قرن در سر داشته­اند. بنابراین حتما پیامدهایی خواهد داشت. پیامدهایی که در این وضعیت بر خاورمیانه تاثیر می­گذارد.
 
چرا ایران یکی از مخالفان جدی این همه پرسی است؟ آقای شمخانی گفتند اگر این اتفاق بیفتد تمام گذرگاههای مرزی با ایران را مسدود می­کنند...

 
دو دلیل اصلی برای این که چرا اینقدر ایران مخالف حق تعیین سرنوشت و استقلال کردستان عراق است، وجود دارد. دلیل اول این­که ما می­دانیم حداقل ۸۰درصد کردهای ایران با کردهای عراق همجوار هستند. بخش قابل توجهی از آذربایجان غربی با کردستان عراق هم مرز است. استان کردستان هم که کاملا هم­مرز با کردستان عراق است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که مستقل شدن کردهای عراق تاثیر بلندمدتی روی کردهای ایران بگذارد و آن­ها را به سمت خودمختاری ببرد یا کمترین تاثیرش می­تواند این باشد که خواهان مطالبات بیشتری در زمینه استفاده از زبان مادری و جایگاه شان شوند. از سوی دیگر عراق متحد استراتزیک، رسمی و جدی ایران در خاورمیانه است، بنابراین طبیعی است که ایران نمی­خواهد این کشور تجزیه شود یا دچار ضعف شود. شاید اگر عراق، عراق دوران صدام بود، جمهوری اسلامی ایران اینقدر حساسیت به خرج نمی­داد.
بر عکس ایران، اسرائیل از این همه پرسی حمایت کرده...
 
یک ضرب المثلی وجود دارد که می­گوید: دشمن دشمن ما ممکن است دوست ما شود. شما هر طور که نگاه می­کنید متوجه می­شوید کسانی که در دشمنی با اسرائیل راسخ هستند، آن­ها خیلی مخالف استقلال اقلیم کردستان هستند. از سوی دیگر اسرائیلی­ها چیزی برای از دست دادن در این قضیه ندارند. یعنی نکته منفی­ای در مستقل شدن اقلیم کردستان برای آن­ها وجود ندارد. ضمن این که کشوری در حال شکل­گیری است که غیرعرب و غیر مذهبی است که حتی اگر دوست و متحدش نباشد، می­تواند حداقل دشمنی­ای که در خاورمیانه و درمیان مسلمانان و اعراب و ایرانی­ها نسبت به اسرائیل وجود دارد، نداشته باشد. اسرائیل می­تواند یک متحد یک شریک سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... در خاورمیانه پیدا کند. پس کاملا قابل فهم است که نه تنها مخالف استقلال کردستان عراق نیستند بلکه استقبال هم می­کنند. همین الان هم روابط خوبی با کردستان عراق دارند در حالی­که ما در ایران دوست نداریم خیلی این موضوع را مطرح­اش کنیم اما همین الان هم اسرائیلی­ها در کردستان عراق سرمایه­گذاری کردند و روابط بسیار دوستانه­ای دارند.
 
پس چرا آمریکا چندان موافق این همه پرسی نیست...
 
آمریکا مخالف هست اما دلایل مخالفت آمریکا با ایران و ترکیه متفاوت است. دلیل مخالفت اصلی امریکا این است که الان در حال همکاری با عراق علیه داعش است و در حال حاضرالویت اصلی آمریکا مبارزه با داعش است و آن­ها نگران هستند به وجود آمدن اقلیم کردستان آثار نامطلوبی در مساله مبارزه با داعش به وجود آورد وگرنه مخالفت دیگری ندارند. شاید این نکته هم برای آمریکایی­ها مطرح است که به هر حال متحدان جدی­شان در منطقه مثل اعراب خیلی موافق این مساله نیستند. اما مخالفت اساسی و بنیادی ندارند.
 
برخی تحلیلگران معتقدند در صورت استقلال اقلیم کردستان بین مخالفان استقلال یعنی ایران و عراق و ترکیه و اقلیم ترکیه جنگ می­شود و برخی معتقدند که در صورت استقلال کردستان مخالفان هم با این موضوع کنار می­آیند نظر شما چیست؟
 
من فکر می­کنم آمریکایی­ها نخواهند گذاشت کار به جنگ بکشد. بعید می­دانم ایران، عراق و ترکیه هم متحد شوند و به اقلیم کردستان حمله کنند. یادمان باشد که اگر جمهوری کردستان به وجود بیاید چیزی نیست که ایران و عراق و ترکیه اگر با همه توان هم به آن حمله کنند، بتوانند نابودش کنند. جمهوری کردستان از حمایت همه مردم کردستان برخوردار خواهد بود. راه حل مناسب راه حل نظامی نیست، چون فقط بحران­هایی را که وجود دارد عمیق­تر می­کند. معتقدم علی رغم اعتراضاتی که ترکیه، عراق و ایران خواهند کرد در نهایت مجبور می­شوند به دلیل ملاحظات ژئوپلتیک یک رابطه حداقلی داشته باشند. اما نکته آخر این که هیچکس جز کردها حق دخالت در سرنوشت مردم کردستان عراق را ندارند. نه ایران نه ترکیه و نه حتی عراق.
+108
رأی دهید
-149

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    تحلیلش ابکی بود.
    69
    86
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه

    همیشه گفته ام و باز هم خواهم گفت فارس و کورد دست در دست هم در حال توطئه علیه تورکها و عربها هستند. دشمن اصلى ما تورکها، فارسها هستند و نه دیگران.
    173
    22
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    زیباکلام بی بته بی قابلیت عنصری هست بلاتکلیف و بیسواد که جای خودش رو نمیدونه کجاست. از یه طرف زیر علم آخوند سینه میزنه از طرف دیگه دوست داره دختراش خارجکی باشند . حالا هم که طرفدار طرح تجزیه ایران شده . آدمای بزدل و ترسو همیشه به این دام بلاتکلیفی افتاده اند در تاریخ و در نهایت هم بجز ذلت نسیبشان نشد
    101
    108
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    lehrte - هانوفر، آلمان
    اینها همون ادمهای کثیفی هستند که در فکر تجزیه ایرانند
    91
    109
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    SydneyWater - سیدنی، استرالیا
    اوایل سال ۵۸ سالی که حکومت در تلاش و تقلا برای سرکوب مبارزات مردم کردستان بود. جنگ سنندج، جنایات رژیم در قارنا و قالاتان و نقده و… در همین دوره که زیبا کلام انقلابی نمانیده تام دولت در کرستان بود صورت گرفته است.وی یکی از عوامل و عناصر حکومت است که مستقیما در سازماندهی سرکوبها و دستگیرها و اعدام های گسترده آن سالها دست داشت، وی در کنار جنایتکاررانی چون چمران، خلخالی، ملاحسنی، احمدی نژاد، محصولی، مشایی، بقایی؛ برادران باکری از پاسداران تیرخلاض زن رژیم در منطقه غرب کشور بویژه ارومیه و مناطق کردنشین دهها نفر را اعدام کرده و هزاران نفر را دستگیر کرده اند.... تمام پیت ها و مقام های حکومتیان به خاطر خوش خدمتی و جنایاتشان در دهه اول انقلاب بوده است!!!!!
    29
    44
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران
    از این منظر با زیبا کلام موافقم که هیچ لزومی ندارد اقوام و مللی که سرناسازگاری دارند حتما باید در یک جغرافیا تحت لوای یک کشور تجمیع شوند. اگر قرار باشه تجزیه ی یک کشور به این ناسازگاری ها ، نا امنی ها ، ترورها و هزاران مشکل دیگه پایان بدهد تجزیه نتنها بد نیست بلکه بسیار مفید هم خواهد بود. متاسفانه در ذهن برخی از دوستان پارادایم مغلوطی شکل گرفته مبی بر اینکه هر که خواهان استقلال و تجزیه باشد یک جور خائن محسوب شده و خونش مباح است. در نظر من افراد با این طرز تفکر هیچ تفاوت ماهوی و عقلانی با عوامل انتحاری که برای جهاد در راه الله خود و دیگران را منفجر میکنن وجود ندارد. ملی گرایی بدون قید و شرط یک جور فاشیسم محسوب میشود که ده مرتبه خطرناک تر از فاشیسم مذهبی و امثالهم است. مسئله ی استقلال در کانون خانواده نیز بسیار رهگشاست.پسری که عروسش با خانواده شوهرش تاب زندگی ندارد عقلانی آن است که مستقل شود. حتی در باغ وحش ها نیز هیچ گاه پلنگ و شیر را درون یک قفس جا نمیدهند. پس بهتر آن است که تعصب کاذب وطن پرستی را کنار گذاشته و تعصب واقعی نوع دوستی را جایگزینش کنیم.
    48
    67
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند

    استراسبوک..پس اینجا چه غلطی...میکنی .....شو تو سایت اردوغان ..ما ترکها .ما ترکها..ازخودت بگو جمع نبند
    5
    55
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    oghab - هلسینکی، فنلاند
    این بی ریخت کلام یه غلطی کرده .برای خالی نبودن عریضه
    40
    47
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران

    اگر دولت ها و ملت های متبوع آنها به حفظ اتحاد (که در صورت برابری حقوق تمام اقشار جامعه) بسیار بهتر از چند پارگی شدن است ، اصرار میورزند باید در جهت تحقق شرایطی در جامعه بکوشند که تمام اقلیت ها خود را مالک و صاحب آن کشور بدانند و نه یک بیگانه و محروم . حداقل حق آن است که باید نمایندگانی در مناصب بالای حکومتی و تصمیم گیری کلان داشته باشند و ... در این صورت هیچ وقت تفکر جدایی طلبی در میان آنها نفوذ نخواهد کرد. از نظر زمان رفراندوم در کردستان عراق بر خلاف آقای زیبا کلام من معتقدم که اگر قصد دولتمردان کردستان واقعا جدایی است نه فشار بر دولت مرکزی ،اتفاقا نتنها زود نیست بلکه دیر هم هست. کردهای عراق باید قبل از آزادسازی موصل به فکر رفراندوم می افتادن. اگر چندی دیگر بگذرد و جنگ با داعش تمام شود، مسلما دولت مرکزی مقتدر شده و چه بسا با تحریک ایران همان نیروهای حشد الشعبی دست به اقدام نظامی علیه کردها بزنند. در هر صورت برای مردم کردستان و تمام محرومان عالم آرزوی رسیدن به سعادت دارم. خواه در قالب یک کشور مستقل خواه در اتحاد با عراق عرب.
    11
    42
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    پس چرا وقتی صحبت از استقلال مناطق شرقی اوکراین می شه رگ گردنت برعلیهش میزنه بیرون؟ مزدور امپریالیسم.
    24
    37
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    eskiimoo - هلسینکی، فنلاند

    [::آذری باهوش - میانه، ایران::]. بلاتکلیفی یعنی خودت رو نواده کوروش بدونی ولی همزمان زیر پرچم اعراب مهاجم سینه بزنی.
    10
    43
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    iran4ever - لندن، انگلستان
    این انسان نما فقط در لجنزار جاشه.
    20
    31
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    amin832 - تهران، ایران
    من نمیدونم کی این رو سخنگو کرده . هر بی بته ای میاد و در مورد مسایلی که بهش مربوط نیست سخن میگه .
    26
    35
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    amin832 - تهران، ایران

    [::Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه::]. چی نوشتی شما . من خودم ترک هستم ترک اذری . نشستی تو اروپا واسه ما مردم ایران رجز میخونی . اگه وطن دوست بودی میموندی تو ایران تلاش میکردی زندگی مردم رو بهتر کنی نه اینکه بری یه جای امن و واسه مردم تصمیم بگیری .
    13
    44
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    عیاران - لندن، انگلستان
    متاسفم که درغیاب بزرگان وصاحبنظران کشورم که باجباردرصحنه نیستند،افرادی مثل زشت کلام، صاحبنظر میشوند...
    28
    33
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    sadeh_ama_talkh - تهران، ایران
    تحلیل منطقی و درستی ارائه دادن این حق مسلم همه ملتهاست درود بر شما اقای زیبا کلام .پاینده باد ملت بزرگ کرد
    27
    41
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    واقعا من نمیفهمم چرا ایران به این فرد بی سواد و پر ادعا تریبون میدهد که دم از تجزیه کشور بزند و شاخه ای را که خود بر روی آن نشسته ببرد
    33
    32
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه
    [::amin832 - تهران، ایران::]. شما یا تورک هستى یا نیستى. اگر تورک هستى و نه (ترک آذرى) باید درک شناخت دشمن ملتت را داشته باشى در غیر اینصورت بود و نبودت یکیست. براى کسى هم تصمیم نگرفتم و نظر خودم را ابراز کرده ام. شما میتوانید همچنان به اسم ایرانى ، سر پست و در خدمت اربابان فارست باشى.
    16
    6
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه
    [::oghab - هلسینکی، فنلاند::]. اولا درست صحبت کن، گر چه میدانم از .... این نباید انتظار داشت. ثانیا غیر از اینست إثبات کن.
    11
    5
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    نظر کثیف شما درباره همه پرسی رفراندم استقلال کردستان ایران چیست؟
    13
    9
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    این یارو هم انگاری تهش به انگلیس بستس. از اون حرفا میزنه ها.
    15
    16
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - دالاهو، ایران
    [::aram2255 - ایلام، ایران::]. هرکی هستی انسان فهمیده و با اصل و نسبی هستی. اگه فاشیستها و افراد زیر پرچم جمهوری دیکتاتوری ایران مثل تو فکر میکردند و با ملت خود با ملایمت رفتار و حقوق آنان را لگدکوب نمی کردند حالا چیزی به نام من و تو نبود. بلکه همه کشور را کشور خود میدانستند. تمام این دودها از گور این فاشیستهای مثل وطن پرست بلند میشه. همه شان از قتل عام کوردها ترانه میسراند و خود را پرست میخوانند. الان در دنیای دمکراسی وطن پرست یعنی ملی گرا و ملی گراها همان راسیستها هستند که هیچ جایگاهی در آن دنیا ندارند.
    11
    20
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    Gorge Khakestari. عزیز تحلیل شما هیچ با واقعیات و آنچە در دنیای واقع میگذرد نمیخواند. من کرد هستم و درست است کە با فارسها و دیگر اقوام ایرانی (با ریشە ی آریایی) اشتراکات نژادی داریم ولی برای جمهوری اسلامی این مسالەاصلا اولویت نبودە و نیست. جمهوری اسلامی در بیرون از مرزهای ایران دو چیز محور سیاست خارجی و اتحادات و روابطش است : 1- حمایت از شیعە و سعی در گسترش آن 2- دشمنی با آمریکا و اسرائیل . همین !
    4
    21
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    زیبا کلام گذشتە بدی داری ولی تحلیلتان خوب بود بە جز اینکە فرآیند استقلال کردستان تأثیر چندانی بر جنگ با داعش نخواهد داشت باضافە اینکە طرح رفراندوم از اولش هم جدی بودە و این کە شما و خیلیهای دیگر فکر میکردید برای گرفتن امتیاز هست ، تصور و تخیل شما بودە و نە واقعیت!
    9
    19
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    عراق ،ترکیه ،آذربایجان، سوریه،لبنان و حتی اسرائیل یا فلسطین کشورهای بی هویت هستند که وجود خارجی نداشتند و بعد از جنگ جهانی دوم به دست انگلیس و فرانسه ساخته شدند. این قسمت کرد نشین عراق هیچ موقع مال عراق نبوده و عثمانی ها این مناطق رو از ایران جدا کردند و کردها اصیلترین ایرانی ها هستند که به نظرم اگر ادعای کل ایران رو هم بکنند چیز عجیبی نیست لازمه نگاه کنید به رسم و رسوم و فرهنگ و حتی زبان و می بینید ما خیلی بهم نزدیکیم ولی اشغال و فشار برای تغییر دادن هویت چه در ایران چه در اون بخشها باعث یکم جدایی شده. آذربایجان اشغالی مال ایران و یکی از بهترین ایرانی ها هستند که اگر کل ایران رو هم بدست بگیرند کسی شک نداره که آنها پاسدار زبان پارسی و فرهنگ و اصالت ایران خواهند بود و روسها از ایران جدا کردند. سوریه امروزی هم یک کشور بی ریشه اس و لبنانی وجود نداشته و فلسطین هم کشوری خود ساخته اس که متعلق به شام بوده. پس استقلال کردستان عراق یه چیزی مثل آذربایجان اشغالی برای ایران وایرانی هاست که عاقبت این خاک به اصلش و وطنش برخواهد گشت چون ما متعلق به هم هستیم حتی کردستان ترکیه و سوریه
    14
    18
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::aram2255 - ایلام، ایران::]. احسنت و صد آفرین .لذت بردم دوست بسیار محترم .موفق و پیروز باشی
    3
    8
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    صحبت‌های این مدعی را در مورد مصدق با دکتر کاشانی ، پسر آیت الاه کاشانی را با این مضمون "خیانت کاشانی به مصدق از زبان صادق زیباکلام "بشنوید تا بدانید که این زیبا کلام مانند دیگرانی که از دل این نظام بیرون آمده اند ، تنها برای لای جرز دیوار خوبند و بس.
    6
    3
    یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.