مسعود بارزانی در گفت‌وگو با صدای آمریکا: همه‌پرسی برگزار می‌شود

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگوی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق ضمن رد هشدار امریکا که تاکید کرده است همه پرسی استقلال کردستان از عراق، تمرکز مبارزه با داعش در عراق و مناطق آزاد شده رابه خطر می اندازد، همچنان می گوید مصمم است که این همه پرسی انجام شود.
 
متن کامل گفت‌وگوی علی جوانمردی خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق:
 
صدای آمریکا: نظر شما درباره‌ موضع دولت آمریکا چیه‌ بویژه‌ پس از کاخ سفید، چهارشنبه‌ شب ٣٠ مهرماه سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا از اقلیم کردستان خواسته‌ برگزاری همه پرسی استقلال را متوقف کند و گزینه‌ جایگزین را بپذیرد؟
 
مسعود بارزانی: ما تصمیم خود را بطور مستقیم به‌ مسوولین آمریکایی گفته‌ ایم. این موضع آمریکا برای ما تعجب برانگیز است و درک نمیکنیم که‌ چه‌ جرمی مرتکب شده‌ایم تا اینگونه‌ موضعگیری کنند. ملتی که‌ میخواهد خواست خود را اعلام کند مجرم نیست و بهمین دلیل موضعگیری آمریکا برای ما عجیب و غریب است.
 
صدای آمریکا: گفته‌ شده‌ گزینه‌ ای جایگزین را به‌ شما پیشنهاد کرده‌اند. این گزینه‌ چیه‌؟
 
مسعود بارزانی: بله‌ پیشنهادهای زیادی به‌ ما رسیده‌ ولی هیچکدام جای رفراندوم را نمیگیرند.
 
صدای آمریکا: جواب رسمی شما به‌ پیشنهاد جایگزین از طرف آمریکا چه‌ بوده‌ و گفته‌ اید چکار میخواهید بکنید؟
 
مسعود بارزانی: رفراندوم دنیا را به‌ آخر نمیرساند. گفتگوهای جدی پس از همه پرسی شروع میشود. آنها میگویند همه پرسی انجام ندهید و برای حل مشکلات گفتگو را شروع کنید. ولی زمانیکه‌ رفراندوم را رد کنند میخواهید گفتگو در چه‌ موردی انجام شود؟ زیرا در صورت رد رفراندوم یعنی شما به‌ هیچ چیزی دیگر باور ندارید. جدا از این مشکلات ما با بغداد است نه‌ با آمریکا و جامعه جهانی! ما میخواهیم با بغداد به‌ توافق برسیم و جامعه‌ جهانی و آمریکا تضمین کنند این توافق اجرا شود. بغداد میگوید نه‌ حالا و نه‌ در آینده‌ رفراندوم را نمیپذیرد. حال که‌ آنها رفراندوم را نه‌ حالا و نه‌ در آینده‌ قبول ندارند، ما هم نه‌ حالا و نه‌ در آینده‌ بخشی از آنها (عراق) بودن را نمی پذیریم.
 
صدای آمریکا: شما از موظع آمریکا ناخرسند هستید، آیا هیچ تلاشی بعمل آورده‌اید تا نظر آمریکا را تغییر بدهید؟
 
مسعود بارزانی: بسیار تلاش کرده‌ و به‌ آنها گفته‌ ایم تصور میکردیم آمریکا که‌ اینهمه‌ از نیروی پیشمرگ و کردستان تمجید میکند، در ازای قربانیان پیشمرگ به‌ کردستان پاداش میدهد. چه‌ جرمی مرتکب شده‌ایم که‌ میگوییم ما میخواهیم مستقل باشیم. بیایید گفتگو کنیم که‌ چگونه‌ به‌ این هدف خود برسیم. ولی میگویند خیر رفراندوم انجام ندهید و بعد گفتگو کنیم!! ولی این گفتگو چه‌ ضمانت اجرایی دارد؟ اکنون چهارده‌ سال است که‌ آمریکا ما را اینگونه‌ بازی میدهد و میگوید این و آن را بخاطر ما به‌ تعویق بیاندازید.
 
صدای آمریکا: در مقابل گفته‌ اید روسیه‌ موضع خوبی دارد. مگر مسکو چه‌ موضعی داشته‌؟
 
مسعود بارزانی: موضع روسیه‌ بسیار قابل افتخار است.
 
صدای آمریکا: یعنی روسیه‌ از اهداف شما حمایت کرده‌؟
 
مسعود بارزانی: نمیگویم حمایت کرده‌، ولی مخالفت هم نکرده‌ و این موضعی متفاوت است.
 
صدای آمریکا: با توجه‌ به‌ صحبتهای شما چنین به‌ نظر میرسد که‌ از اجرای رفراندوم در روز تعیین شده‌ (سوم مهر) عقب نشینی نخواهید کرد؟درسته‌؟
 
مسعود بارزانی: ما بر اجرای رفراندوم تاکید داریم ولی آماده‌ ایم پس از همه پرسی با پیش زمینه‌ ای مناسب هر اقدامی لازم باشد را انجام داده‌ و مذاکره‌ کنیم. من در بین دو گزینه‌ قرار گرفته‌ ام. خواست ملت خودم یا راضی نگه‌ داشتن دولتهای خارجی؟ من خواست و اراده‌ ملت خود را برگزیده‌ ام حتی اگر در این راه جان خود را از دست بدهم. نخست آمریکا و اروپا تصور میکردند ما طرح رفراندوم را بعنوان یک کارت فشار و برای گرفتن امتیاز بکار میگیریم. برخی اوقات هم میگفتند کردها بحران داخلی دارند و برای برون رفت از این بحران میخواهند رفراندوم برگزار کنند. هر اندازه‌ تلاش کردیم، آنها جدی نگرفتند. سپس زمانیکه‌ جدیت برگزاری رفراندوم را دریافتند، تصور میکردند بدلیل اختلافات داخلی وضعیت بهم میخورد و آنها بهتر است مداخله‌ای نکنند. ولی سپس دیدند پارلمان کردستان دوباره‌ فعال شده‌ و حمایت مردمی هم که‌ در سلیمانیه‌ و سایر شهرهای دهوک و سوران و ... دیده‌ شد، خارج از تصور بود. این خواست ملت است و هر فرد یا حزبی بر خلاف این جریان بایستد ، در زیر پای مردم له‌ میشود.
 
صدای آمریکا: پس از رفراندوم که‌ شما در سخرانیهای خود میگویید استقلال را اعلام میکنید، فاصله‌ زمانی اعلام استقلال با رفراندوم چقدر خواهد بود؟
 
مسعود بارزانی: ما میتوانیم با در نظر گرفتن پیش زمینه‌ مناسبی که‌ گفتم با نظارت جامعه‌ جهانی با بغداد مذاکره‌ کنیم و درباره‌ زمان اعلام استقلال، درباره‌ تعیین مرزها، تقسیم آب، نفت و گاز و همه مسایل و چالشهای بین خود به‌ توافق برسیم و به‌ دو همسایه‌ کاملا همکار یکدیگر تبدیل شده‌ و هیچ مشکل حل نشده‌ ای هم باقی نماند. در این راستا ما میتوانیم اگر نیاز باشد یک یا حتی دو سال گفتگو کنیم.
 
صدای آمریکا: یکی از مسایلی که‌ در ابراز نگرانی آمریکا هم عنوان شده‌ اینستکه‌ همه پرسی تمرکز بر جنگ علیه‌ داعش را تضعیف میکند. آیا به‌ این فکر کرده‌اید؟
 
مسعود بارزانی: این اصلا درست نیست و بر عکس خواهد بود. این یک بهانه‌ است.
 
صدای آمریکا: یعنی در صورت برگزاری رفراندوم همکاری میان نیروی پیشمرگ با ارتش عراق برای نابودی داعش تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت؟
 
مسعود بارزانی: همه‌ جهان شاهد بوده‌ نیروی پیشمرگ افسانه‌ داعش را درهم شکست. نیروی پیشمرگ با چه‌ حماسه‌ ای علیه‌ داعش جنگیده‌، پس از رفراندوم با حماسه‌ ای بیشتر به‌ نبرد علیه‌ داعش ادامه‌ میدهند. یعنی این توجیهی درست نیست.
 
صدای آمریکا: ولی آیا ممکن نیست با تنشهای موجود پس از رفراندوم شکاف بین نیروی پیشمرگ و ارتش عراق بیشتر شود و همکاری بین این دو علیه‌ داعش مختل شود؟
 
مسعود بارزانی: از طرف ما نخواهد بود و اگر آنها (ارتش عراق) خود مرتکب چنین شکافی شدند مسوولیتش با خود آنهاست.
 
صدای آمریکا: چالش دیگر جغرافیای بسته‌ کردستان است که‌ به‌ دریا راه ندارد و بخش زیادی از مرزهایش با ایران و ترکیه‌ است. دو کشوری که‌ هر دو مخالف همه پرسی هستند. چقدر این چالش را مهم میدانید؟
 
مسعود بارزانی: زمان آن رسیده‌ که‌ ما از این نگرانیها عبور کنیم. زمان آن رسیده‌ که‌ ما از اسارت مرزهای توطئه‌ سایکس-پیکو ، پیمان سنتو، پیمان سعد آباد و لوزان خارج شویم. درست است که‌ ما در چنین جرافیایی هستیم ولی اکنون همانند سالهای دهه‌ ی شصت و هفتاد میلادی نیست. زمان آن رسیده‌ که‌ ما بگوییم میخواهیم سرنوشت خود را بدست خود تعیین کنیم و بیش از این تعیین تکلیف دیگران را نمیپذیریم. حاضریم در این راستا جان خود را هم از دست بدهیم.
 
صدای آمریکا: در مورد موضع کشورهای همسایه‌، ایران و بویژه‌ ترکیه‌ بشدت مخالفت کرده‌ و بخش اعظم دادوستد تجاری و راه صادرات نفت شما از ترکیه‌ عبور میکند. با توجه‌ به‌ صحبتهای رجب طیب اردوغان فکر میکنید این رفراندوم چه‌ تاثیری بر این روابط خواهد داشت؟
 
مسعود بارزانی: ما میخواهیم و تلاش میکنیم که‌ رفراندوم بر این روابط تاثیری نگذارد. ولی ما تهدید را نمیپذیریم. با صراحت میخواهم این پیام را به‌ همه مسوولین ترکیه‌ بدهم که‌ از بکارگیری زبان تهدید با ما خودداری کنند. زیرا نمیپذیریم.
 
صدای آمریکا: ایران هم تهدیدهای مشابهی داشته‌ ؟
 
مسعود بارزانی: به‌ همان ترتیب زبان زور و تهدید را از هیچ فرد و یا دولتی نمیپذیریم. چکار کرده‌ایم؟! ملتی میگوید ما میخواهیم مستقل باشیم. بفرمایید از ما بپرسید چرا میگوییم میخواهیم مستقل باشیم؟ از ما بپرسند چه‌ اتفاقی افتاد و چرا به‌ اینجا رسید که‌ چنین خواستی را مطرح کنید؟ و نیز باید بپرسند چه‌ میخواهید؟، بجای آنکه‌ تهدید کنند که‌ نباید و نباید...! پس ما هم بسوی استقلال میرویم و آنها هم بگذار بیایند و ما را از بین ببرند!
 
صدای آمریکا: گفته‌ میشود نگرانی ایران و ترکیه‌ از اینستکه‌ شما به‌ الگویی در بین کردهای ایران و ترکیه‌ تبدیل شوید و ایران و ترکیه‌ هم در خطر تجزیه‌ قرار بگیرد؟
 
مسعود بارزانی: این یک حقیقت است که‌ ملتی بنام کرد وجود دارد که‌ بدون میل و خواست خود تقسیم شده‌ و اکنون در هر بخشی از کردستان ویژگی خود را دارد. در بخش جنوبی یا کردستان عراق چنین وضعیتی ایجاد شده‌. در سایر بخشهای کردستان، کردها را تشویق میکنیم طبق شرایطی که‌ دارند با دولتهای خود از طریق صلحجویانه‌ به‌ توافق برسند. ما هم اینجا آرزو داشتیم صلحجویانه‌ به‌ نتیجه‌ میرسیدیم. شرایط ما جداگانه‌ است و به‌ کردستان عراق ارتباط دارد.
 
صدای آمریکا: به‌ کردستان عراق که‌ شما گفتید جداگانه‌ است برگردیم. در سخنرانیهای شما مسایلی مطرح میشود که‌ به‌ مرزهای کردستان با دولت بغداد مربوط میشود. چگونه‌ این چالش را حل میکنید که‌ شما مناطقی را کردستان میدانید که‌ بغداد نمیپذیرد؟
 
مسعود بارزانی: ابتدا بگویم که‌ نه‌ رفراندوم مرزها را تعیین میکند و نه‌ خطوطی که‌ بغداد بعنوان مرز کردستان میشناسد و در دوره‌ صدام حسین تا سال ٢٠٠٣ خط تماس بین پیشمرگ و ارتش عراق نامیده‌ میشد، مرز کردستان است. ما با گفتگو مرزهای خود را تعیین میکنیم.
 
صدای آمریکا: اگر این گفتگوهای که‌ میگویید به‌ نتیجه‌ نرسید چه‌ خواهد شد؟
 
مسعود بارزانی: باید دید چه‌ میشود و اکنون نمیتوانم جلوتر از رخدادها اظهارنظری بکنم.
 
صدای آمریکا: مساله‌ دیگری که‌ در برخی رسانه‌ها مطرح شده‌، آیا این درسته‌ که‌ برنامه‌ آینده‌ شما برای اتحاد اقلیم کردستان با مناطق کردنشین سوریه‌ روژاواست تا نیاز به‌ مرزهای ایران و ترکیه‌ را کاهش بدهید؟
 
مسعود بارزانی: نه‌ این اصلا درست نیست.
 
صدای آمریکا: آخرین پیام و صحبت شما برای طرفهای خواهان توقف رفراندوم چیست؟
 
مسعود بارزانی: ما رفراندوم را برگزار میکنیم و پس از آن با حسن نیت حاضریم گفتگو کنیم.
 
صدای آمریکا: مشکل فقط خارج از اقلیم نیست. اینجا هم دو گروه گوران و جمعیت اسلامی رفراندوم را بایکوت کرده‌ و نظر مشابهی با همسایگان دارند. چه‌ نظری درباره‌ رویکرد این دو گروه کرد دارید؟
 
مسعود بارزانی: دوست داشتم همه‌ در رفراندوم شرکت میکردند. ولی واقعیت اینست که‌ مردم کردستان از مسایل حزبی عبور کرده‌ اند. رفراندوم به‌ موضوعی ملی تبدیل شده‌. هر حزبی وارد نشود از قافله‌ مردم عقب میماند.
 
صدای آمریکا: یکی از مسایل قابل توجه‌ تغییر لحن بغداد است! چرا تا دو هفته‌ پیش موضعی نرم داشتند ولی اکنون بسیار شدید علیه‌ رفراندوم صحبت میکنند؟
 
مسعود بارزانی: بغداد هم متاثر از صحبتهای سخنگوی وزارت خارجه‌ و مسوولین آمریکا ابراز نظر میکند. آمریکا لحنی شدید یا ملایم داشته باشد، بغداد هم به‌ همان شیوه‌ عمل می کند.
+50
رأی دهید
-38

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    من به معانی وطنی و ملییتی بر اساس قومیت و مرزهای جغرافیای سیاسی اعتقاد چندانی ندارم فقط برای عدم بلوشو و امنیت خوبه تا روزی که جامعه جهانی بدون مرز شکل بگیره. اما این کردها هم اعصاب خورد میکنن دیگه. یعنی غذا میزاری جلوشون قاشقشونو میکنن تو غذای اطرافیان. بابا غذای خودتو بخور سیر نشدی خوره بازی در بیار. آخه این چه اخلاقیه. بارزانی مشنگ تو سالها توی ایران و تحت حمایت حکومت ایران ساکن کرج بودی و البته مسافرکش بودی حالا برای ما شاخ شدی. میخوای ماشینتو پنچر کنیم. میخوای بوقتو در بیاریم دیگه نتونی بوق بزنی؟! میخوای وسط اربیل یه دال بزاریم بشه اردبیل همتون تورک بشید؟ هاااااا. پررو نشید دیگه.
    31
    15
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    cardenas - تهران، ایران
    گیرم اعلام استقلال کردید بعدش چی ؟ بین سه تا کشور میمونید و تلف میشید. کافیه راه های هوایی و زمینی رو به روتون ببندن، چی کار میتونید بکنید ؟ تمام نفت در اختیارتون هم باشه راه برای صادراتش نخواهید داشت. تازه اینو در بهترین حالتش تصور کنید یعنی جنگ و خونریزی نشه. مگراینکه معجزه اتفاق بی افته ! در صورت استقلال و جدایی آینده خوبی در انتظارتون نخواهد بود . متاسفانه.
    26
    24
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - مالزی، مالزی
    خاورمیانه احتیاج به یک انقلاب مدنی دارد که مذهب را از سیاست جدا کند و به عمر شلاتان مذهبی سنی و شیعه پایان دهد تا که مردم این منطقه به ارامش برسند. تشکیل یک کردستان کمک بزرگی به دمکراسی و مدنی بودن جامعه میکند چون اکثریت مردم کرد مسلمان هستند ولی حکومت مذهبی در این منطقه جایگاهی ندارد.
    15
    31
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    cardenas - تهران، ایران. در بین سە کشور فقط موقعیت جغرافیایی ترکیە برای کردستان اهمیت خواهد داشت کە اطمینان میدهم ترکیە برایش در آخر تجارت مهمتر از سیاست است. ایران هم همراە خواهد شد. البتە کە خواهیم دید.
    16
    26
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    amirgheryou - تهران، ایران . مسعود بارزانی در کرج ساکن نبود ، اهمین دروغ کافی است کە اساس کامنتت باد هواست.
    15
    22
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۰
    Gorge Khakestari - استراسبورگ، فرانسه
    مرکز این توطئه ایران است. از حیله و زرنگى فارسها و پان ایرانیستها نباید غافل بود. خیلى وقت است در تلاشند جبران شکستهاىتاریخى خود را در قادسیه و چالدران از عربها و تورکها را بکنندو اینرا از دو محور دینى و ملى دنبال میکنند ترویج شیعه محور دینى این حرکت و پان ایرانیسم جهت دیگر آنست و در اثبات این نظر کافیست که به پشتیبانى آنان از کردهاى پ ک ک در همه کشورها، مقابله با مخالفان سورى، حتى غیر داعش و چندین مورد دیگر از این دست اشاره کرد. کورد و فارس خود را همواره از یک ریشه دانسته و با تورکها و عربها متفاوت میدانند. مگر نه اینست که کوردها اکنون دارند در مهمترین پستها جایگزین تورکها میشود؟ بر ما تورکهاست که از این واقعیت غافل نباشیم.
    14
    5
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    cardenas - تهران، ایران
    [::کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا::]. چه دل خوشی داری تو! این قصه سر دراز دارد ، من مرده تو زنده ببین چه جنگ و خونریزی بشه. تا بیاد کشور بشه و سازمان ملل به رسمیت بشناسدش تا بتونه مثل یه کشور قرارداد ببنده و تجارت کنه کلی بدبختی داره تازه اگه عراق زیر بار بره. فقط حریم هوایی رو به روش ببندن کردستان تعطیله.
    16
    17
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    athiest22 - لندن، انگلستان
    کشور سکولار کردستان به نفع تمام منطقه خواهد بود. شاید باعث بشه ریشه‌ دین و دیکتاتور از منطقه کنده بشه. به همین دلیله که ترکیه و ایران که هردو دیکتاتور دینی هستن به شدت ترسیده و مخالفند. مخالفت آمریکا مصلحتی هست نمیخوان بگن که بخاطر حمله آنها به عراق این کشور تجزیه شد اما در باطن خوشحال هم هستن
    7
    16
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    به کوری چشم اشغالگرا ن کردستان آزاد خواهد شد
    9
    20
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا::]. به ما گفتن بارزانی و برادرش در کرج تحت حمایت حکومت ایران ساکن بودن. تاکسی هم داشتن. حالا یا منبع ما غلط بوده یا منبع شما. فقط میدونم اگر واقعا روسیه موافق باشه ایران کاری نمیکنه. به نظر من اگر کردستان عراق مستقل بشه ایران باید مرز عراق و کردستان رو دیوار بکسشه و کلا ارتباط قطع بشه. چون اوضاع ایران رو هم به هم میریزن.
    10
    3
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    کوهستان زاگرس - نشویل، ایالات متحده امریکا
    amirgheryou. منبع شما اشتباە است چون من خودم حضور داشتم و کسی بە من نگفتە است. خانوادە مسعود بارزانی در روستای سلیوانە از توابع شهر ارومیە مستقر بود . حزب دموکرات کردستان عراق کە ریاستش را آقای مسعود بارزانی بر عهدە داشت در زمان جنگ ایران و عراق و تا یک سال بعدش هم با عراق مشغول جنگیدن بود، حالا د یگر حتما بە طور پارە وقت برای اینکە مخارج جنگ را از جایی بدست بیاورد رانندە تاکسی بودە! نە عزیز شما هم منبعت اشتباه است هم خودت دوست داری کە با یک غرض و عقدەای بە مسالە نگاە میکنی
    6
    7
    شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.