دیدگاه: امپراتوری جدید ایران

یادداشتی از کلیفورد می در واشنگتن تایمز
 هنری کیسینجر یازده سال پیش در اظهار نظری معروف گفت رهبران ایران باید «تصمیم بگیرند می خواهند نماینده یک آرمان باشند یا یک کشور». در مورد آخری منافع ایران و آمریکا می تواند «همساز» باشد. اما در مورد اولی «اگر تهران بر ترکیب سنت امپراتوری پارس با شور و شوق اسلامی معاصر اصرار داشته باشد، برخورد با آمریکا اجتناب ناپذیر است».
 
از آن زمان رهبران ایران جای تردیدی باقی نگذاشته اند. در پروژه صدور انقلاب آیت الله خمینی آمریکا هم ناخواسته نقشی موثر ایفا کرد: اگر نتیجه سرنگونی صدام حسین دشمن قسم خورده و رقیب ایران به دست جرج بوش تبدیل سریع عراق به متحد قابل اعتماد آمریکا بود جای نگرانی وجود نداشت. اما نتیجه ظهور القاعده با کمک وفاداران صدام و رشد شبه نظامیان شیعه طرف جنگ با نیروهای آمریکا شد.
 
با خروج نیروهای آمریکا از عراق به دست باراک اوباما ثبات و حاکمیت عراق تحلیل رفت.
 
رهبران ایران اعمال نفوذ در بغداد را شروع کرده و مروج فرقه گرایی شیعه شدند. سنی های عراق در غیبت آمریکا حامی دیگری جز داعش پیدا نکردند.
 
حال اگر نیروهای آمریکا داعش را در سوریه و عراق شکست بدهند در واقع کار نیروهای ایران را راحت کرده اند.
 
میلیاردها دلار دارایی آزاد شده ایران در نتیجه برجام به ایران امکان ادامه دفاع از بشار اسد با کمک حزب الله و دیگر شبه نظامیان شیعه افغانستانی و پاکستانی را داد.
 
تصور کنید تسلط کامل ایران بر عراق، سوریه، لبنان و یمن چه شرایطی را بر خاورمیانه حاکم خواهد کرد. استفاده از بنادری در دریای مدیترانه حوزه نفوذ ایران را به سمت غرب گسترش می دهد.
 
ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، برای دلایل ماکیاولیستی از این جاه طلبی های ایران حمایت می کند. کره شمالی، مشتری چین، با حاکمان ایران در برنامه موشکی، شبکه غیرقانونی مالی و شاید جنگ افزار هسته ای همکاری دارد.
 
این همان تصویری است که آیت الله خمینی در کتاب ولایت فقیه از نفوذ حکومت جمهوری اسلامی توصیف کرده بود.
 
ضروری است که پرزیدنت ترامپ و مشاوران او این واقعیت را که بسیاری درک نکردند دریابند: رهبران ایران نماینده آرمان تحقق «رویای استیلای امپراتوری» هستند. اگر ایالات متحده آن ها را متوقف نکند و باز هم از آمریکا در سوریه و دیگر نقاط سوء استفاده کنند هیچ کس جلوی آن ها را نخواهد گرفت.
+48
رأی دهید
-36

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

    امپراطور گداعلیشاه اول، سر سلسله مافنگیان، بزرگ عمامه تاران، بیضتالله اعظم!
    15
    51
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Sepas - تهران، ایران

    با درود، با این صحبتا که اینطوری نوشتین یعنی‌ این امپراتوری تا ۲۰۰ سال دیگه هستش مخصوصا اینکه منافع آمریکا هم در نظر گرفتن ، پس دیگه من چیزی نمیگم برم بگیرم بخوابم.
    5
    35
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    baba bekheyal - اسپارت، ایران
    دم شما را گرم که درست و واضح گفتی‌.
    5
    17
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    samak - پاریس، فرانسه
    این مزخرفات دست پخته صیونیستها را برزید به خورد دوستان عرب سایر دشمنان مردم ایران بدهید.
    13
    7
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    واقعیت هم اینه که امروز ایران گستره ترین مرزها را از زمان کریم خان زند داره دلیلش هم اینه که ارتش ایران آزادی عمل پیدا کرد از اواسط دوران قاجار ارتش ایران تحت کنترل روس و انگلیس درآمد و در دوران پهلوی هم تحت کنترل آمریکا بود و اینها اجازه نمی دادند ارتش ایران خارج از مرزها حضور داشته باشه فقط در دوران نیکسون او دکترینی داشت که آمریکا نباید در هر جایی وارد جنگ بشه بجاش اجازه بدهد متحدانش بجنگند بخاطر همین هم به ایران اجازه داد در جنگ علیه شورشیان عمان حضور پیدا کنه و البته پیروزی شاه آمریکا را به وحشت انداخت و کارتر که بعد از نیکسون آمد بهانه های حقوق بشری گرفت و ایران را تهدید به منع فروش اسلحه کرد الان هم اینها دنبال رژیمی هستند که ارتشش تحت کنترل باشه و از مرزهای ایران خارج نشه چون می دانند نیروهای نظامی ایران چه قابلیت هایی دارند
    17
    9
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    پس منتظر افتتاح شعبات امام زاده قلقلی باشیم.ملتی که عرضه قیامی را که ندارد,بهتراست همان قل بخورد و صلوات بفرستتد
    7
    12
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    راستش اگر ادم نگاه کنه فرقی بین احکام داعش و حکومت ایران نمیبینه. از قتل و شلاق و قطع دست و دار زدن و اتش زدن اگر در داعش اندک است در ایران فراوان.
    2
    3
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. شما هم از هر فرصتى استفاده کن که دم آخوند را باد بدى. ما هم در همین سایت شاهد قابلیت هاى نیروهاى نظام آخوندى بوده ایم، بخصوص وقتى که خواستند با کاراته کوزه ها را بشکنند! آلو جان، تورو خدا اینقدر تابلو نباش و از ویکیپدیا برایمان آمار نیار، شما با اینکارت آبروى نداشته آخوند را بیشتر میریزى.
    3
    9
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.