نیویورک تایمز: پس از دهه‌ها ممنوعیت، ایران مشکل اعتیاد الکل را برسمیت شناخت

یکی از مراسم امحای مشروبات الکلی توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که از بدو شکل گیری، هر نوع تولید، خرید و فروش، و مصرف مشروبات الکلی را ممنوع کرد، اکنون پس از گذشت نزدیک به چهار دهه سختگیری، نخستین گام را در اعتراف به مشکلات کشور در این زمینه برداشته و مانند هر کشور دیگر در جهان، می گوید باید با مشکل مشروبات الکلی مقابله کرد.
 
«توماس اردبرینک» در مقاله روز سه شنبه نیویورک تایمز در این باره می نویسد از دو سال پیش وزارت بهداشت و آموزش پزشکی دستور ایجاد مراکز ترک اعتیاد به الکل را صادر کرد و به دنبال آن ده ها مرکز دولتی و خصوصی، بخش ویژه ای را به درمان معتادان به الکل اختصاص دادند.
 
دولت روحانی حتی اجازه داد شبکه ای از مراکز ترک اعتیاد الکل به سبک آمریکا در ایران ایجاد شود و معتادان پیشین در این مراکز تجربه خود را با دیگران در میان بگذارند.
 
دولت حتی به رانندگان هشدار می دهد در حال مستی رانندگی نکنند، امری که در طوال حکومت اسلامی سابقه نداشته است.
 
نویسنده به آمار رسمی ایران اشاره می کند که ۱۰ درصد جمعیت ایران مصرف کننده مشروبات الکلی اند و شبکه زیرزمینی قاچاق الکل به آسانی در کار تحویل مشروبات به متقاضیان است.
 
مقاله همچنین به تلفات انسانی ناشی از مصرف مشروبات تقلبی اشاره دارد و اینکه بنا به آمار رسمی در سال ۲۰۱۳ شمار تلفات در این زمینه به ۱۳۵ نفر رسیده بود. در مقاله به دوران پیش از انقلاب اشاره دارد که «عرق سگی» از کشمش تهیه می شد که نوشابه ملی بود و ۶۵ درصد الکل داشت و هنوز هم تولید می شود و محبوبیت دارد. شبکه قاچاق ، آن را در گالن های چهار لیتری به مشتریان می رساند.
 
نویسنده عکس هائی از معتادان سابق را که اکنون در کانون های بازآموزی خصوصی حضور دارند را به چاپ رسانده و خاطره چند تن از معتادان که اعتیاد الکل را ترک کرده اند، نقل کرده است.
+50
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    هر چی را که منع کنند ملت بیشتر جذبش میشن الکل هم که برادران شغال سپاهی وارد میکنند کلا مواد مخدر و مشروب دست سپاهیان کفتار هست
    5
    30
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا

    اگه ممنوع نمیکردن چیزای دیگه رو هم حالا باید به رسمیت میشناختن ازجمله حق ازدواج همجنس با همجنس
    35
    7
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا

    منم چند نفر رو دیگه باید تو این سایت به رسمیت بشناسم. وقتی میزنن تو رگ تو همون حالت منگی و مستی آلودگی بصری ایجاد میکنن . ببین با کیا شدیم هفتاد میلیون، الان پیداشون میشه
    28
    3
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    چقدر طول میکشه که مشکل فساد مسئولین رده بالا رو برسمیت بشناسه !
    1
    25
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    کمند خانوم - استکهلم، سوئد
    فشار بی پولی و زندگی کردن تو مملکتی که پر از دزدی و یا چشم و هم چشمیه و صد تا درد دیگه هست.الگوی خوب هم که زیاد نداریم .تلویزیونم روشن میکنیم داره درباره آلت یزید میگه که عقرب نیش زدش،اینها چه دردی از این مردم دوا می کنه ؟
    1
    19
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    کمند خانوم - استکهلم، سوئد
    خب همه که امکان رفتن به سوییس رو ندارند ،همون تو زیرزمینهای خونشون میخورن
    1
    16
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    مبارزه با مشروب الکی بشدت ادامه دارد,البته با نوشیدنش وگرنه برخرد و کلان پوشیده نیست که واردکنندگانش کدامیک از ارکان دولتی هست.و جای تعجب اینجاست که با بیش از6میلیون معتاد,نه فروشندگان عمده دستگیر میشوند و نه واردگنندگان و با توجه به پخش وسیع آن در سطع شهر,کمتر در اخبار حوادث خوانده شده که شبکه ائی از پخش کننده شناسائی و دستگیر شده باشند.هرمقدار مشروب بخوری,دوساعت بعد هوشیاری,ملی اعتیاد,,؟فقط ملا میدونه که گربه هه کجا تخم میذاره
    0
    9
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::اسب آتش - سیدنی، استرالیا::]. کلا آدمهایی که کامنتها و نظراتشون مخالف اکثریت مردمه و اینجا هم همش منفی میگیرند آدمهایی بی ارزشی هستند چون نه شعور درک واقعیت را دارند و نه انسانیت حالیشون میشه چه بسا بعضی ها هستند که مخالف جمهوری آخوندی هستند ولی باز هم منفی نوش جان میکنند مثل آذری باهوش و علتش هم اینه که قاتلان اجداد ایرانیان را می‌پرستند ولی آدمهایی مثل تو دیگه خیلی خیلی منفورین چون علاوه بر پیروی از دین خشونت و شهوت درستی طرفدار حکومت دیکتاتوری اخوندی هم هستی ، خدای اینکه اکثریت با مرام و مسلک شماها چه اینجا و چه کل ایرانیا ،مخالفند ،ضد حال نیست برات ؟ . ;)
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    مبارزه با مشروبات الکلی خیال خام است بعداز 40 سال رژیم اخوندی هیچ که نتوانست جلوی مصرف مشروبهای الکلی را بگیرد بلکه طرفدار بیشتری را هم پیدا کرده .اگر حکومت ننگ اسلامی ایران مشروبات الکلی را ازاد میکرد به اندازه حالا نه در داخل کشور طرفدار داشت و نه مصرف می شود.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
    آدم یاد ده های 30 در امریکا می افته که الیودنس پلیس مشهور امریکایی با مشروب فروشها درگیر میشد ودر امریکا مشروبات الکلی ممنوع بود
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا
    [::Iranemaa - قم، ایران::] از اینکه اینبار قبل از تو کامنت گذاشتم فیوز پروندی. اصلا به ... خود اسب آتش هم براش مهم نیست که تو سایتی کوچک و با درصد پائین بازدید کننده حالا یه عده خودشونو اکثریت بدونن! خب بدونن! مورچه ها و سوسکها هم در زیر زمین و لوله های فاضلاب تعدادشون بسیار بیشتر از اساتید دانشگاه و مهندس هاست اصلا مگه هر کی بیشتر مثبت میگیره یعنی کارش درسته؟ ستاره میخوای بگو یه ستاره حلبی مثل معاون کلانتر بچسبونم به پائین کامنتت. سوهان خور عزیز کسی که حرف داشته باشه و قادره حرفشو ثابت کنه نیازی به حمایت نوچه ها و اراذل و اوباش آویزون علاف نداره که بهش مثبت بدن اونا اگه چیزی بارشون بود میومدن با استدلال حرف میزدن نه اینکه خودشونو قایم کنن. تو هم تا اینجا غیر از اتهام غیر قابل اثبات چیزی نگفتی . برو سوهانتو بخور و بدان دریاچه شور قم که آهک درست میکنه باعث رسوب مغزی ات شده که کامنت الانت با شش ماه پیش مو نمیزنه. رشد نمیکنی و تو این مرحله تا ابد میمونی. آنکس که نداند و نداند که نداند- در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
    0
    0
    ‌چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.