توفان ایرما بسوی جورجیا می‌رود و از شدت آن کاسته می‌‌شود

به گفته مقامات هواشناسی آمریکا، توفان عظیم ایرما، در حال گذر از مرکز ایالت فلوریدا است و انتظار می‌رود که این توفان بسوی شمال این ایالت و بسوی شهر تمپا، حرکت کند.
 
براساس همین گزارشها وضعیت در مناطق جنوبی که پیشتر شاهد گذر بخش اصلی توفان بوده‌اند، آرامتر است اما بادهای شدید و بارش هنوز ادامه دارد.
 به گفته پلیس میامی، ۸۰ درصد خطوط برق در منطقه تخریب شده‌اند و مناطق بسیاری را آب فرا گرفته است.
 
به گفته گزارشها در برخی از مناطق و در طول ساعات شب با هدف جلوگیری از دزدی و غارت، منع مقررات رفت و آمد برقرار شد.

در همین حال گزارش شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با درخواست اعلام فلوریدا به عنوان منطقه دستخوش حادثه شدید، موافقت کرده است.
 
آقای ترامپ توفان ایرما را یک "هیولای بزرگ" توصیف کرده است. او از سازمان های فدرال که در مدیریت این بحران نقش دارند قدردانی کرد و گفت به زودی به فلوریدا خواهد رفت.
 
ساعاتی پیش گزارش شده بود که چشم توفان بزرگ ایرما درست در جنوب شهر ناپل وارد ایالت فلوریدا شده و اخطار داده شد که خیزش آب دریا ممکن است به ۴.۵ متر برسد.
 
ایرما که پیشتر از جزیره مارکو در نزدیکی ساحل غربی فلوریدا با بادهایی به سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت گذشته بود یک توفند (توفان فوق استوایی) است. به گفته مقامات هواشناسی آمریکا، با حرکت این توفان عظیم بسوی شمال و به طرف جورجیا، از شدت آن کاسته خواهد شد.
 
گزارشها حاکیست که بیش از ۲.۵ میلیون خانه در فلوریدا با قطع برق مواجهند و بخش‌هایی از شهر میامی زیر آب رفته است.
 
ایرما قبلا درحالی که یک توفند درجه پنج (قوی ترین حالت) بود در منطقه کارائیب باعث مرگ حداقل ۲۷ نفر شد.
توفان در جنوب ناپل در فلوریدا  سام فرزانه، خبرنگار بی‌بی‌سی در میامی: شدت بادها در میامى آنقدر شده که تقریبا مى‌توانم خودم را روى باد رها کنم و به زمین نیافتم. و تازه چشم توفان قرار نیست به اینجا بیاید و اینها فقط بادهاى جانبى ایرما هستند.
 
توفان هنوز خودش را در فلوریدا جاگیر نکرده، خبر درگذشت یک نفر بر اثر این باد و باران منتشر شده است. مقام‌هاى محلى در رسانه‌هاى فلوریدا با تکرار از مردم مى‌خواهند که از خانه‌هایشان بیرون نیایند. فرماندار مى‌گوید که بیرون آمدن از خانه در نزدیکى چشم توفان با خودکشى فرقى ندارد.
 نواحی ای که دستخوش ایرما بوده اند
 ایرما قوی ترین توفان فوق استوایی در اقیانوس اطلس در یک دهه اخیر است و قبل از این باعث خسارات گسترده در چند جزیره منطقه کارائیب شده است:
 
کوبا: مقام ها از "خسارات قابل توجه" صحبت کرده اند اما جزییات زیادی ارائه نکرده اند با این حال کسی در کوبا کشته نشده است. برق در هاوانا پایتخت قطع است.
 
سن مارتین و سن بارتلمی: به گفته مقام های فرانسوی از هر ده خانه در سن مارتین شش خانه اکنون غیرقابل سکونت است. به گفته مقام ها نه نفر کشته و هفت نفر در بخش های فرانسوی جزیره مفقود هستند و ۴ نفر هم در بخش هلندی جزیره موسوم به سینت مارتن کشته شده اند.
 
جزایر ترک و کایکوس: خسارات گسترده گزارش می شود اما ابعاد دقیق آن معلوم نیست.
 
باربودا: گفته می شود که این جزیره کوچک اکنون "به سختی قابل سکونت" است و ۹۵ درصد خانه های آن خسارت دیده. مرگ یک نفر در آنجا تایید شده است.
 
آنگیلا: خسارات گسترده است و مرگ یک نفر تایید شده.
 
پورتو ریکو: بیش از شش هزار ساکن نواحی آمریکایی در سرپناه ها به سر می برند و بسیاری از خانه ها برق ندارند. حداقل سه نفر کشته شده اند.
 
جزایر ویرجین بریتانیا: خسارات گسترده گزارش می شود و پنج نفر مرده اند.
 
جزایر ویرجین آمریکا: خسارات وارده به زیرساخت ها گسترده گزارش می شود و مرگ ۴ نفر تایید شده.
 
هاییتی و جمهوری دومنیکن: توفان هر دو را زیر شلاق گرفته اما خسارات برخلاف نگرانی های اولیه زیاد نیست.
خیابان‌های هاوانا پایتخت کوبا
+9
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.