بارزانی: امیدوارم ناچار نشویم سر کرکوک بجنگیم

آقای بارزانی به نفیسه کوهنورد گفت ایران می‌تواند به حل اختلافات اربیل و بغداد کمک کند‌ بی بی سی : مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، به بی‌بی‌سی فارسی گفت نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود، اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد.
 
آقای بارزانی در پاسخ به نفسیه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که از او درباره احتمال درگیری نظامی در مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک و طوزخورماتو پرسید، گفت: "امیدواریم ناچار نشویم با کسی بجنگیم. نمی‌خواهیم هم با کسی بجنگیم."
 
او درباره تهدید احتمالی گروه‌هایی مانند حشد شعبی گفت: "اگر آنها فقط تهدید می کنند بگذار حرف خودشان را بزنند. اما اگر بخواهند وارد عمل شوند فکر کنم بعد از آن وضعیت جدیدی پیش رو خواهیم داشت."
 
"می‌خواهیم کرکوک سمبل همزیستی اقوام و ادیان باشد، ولی هر نیرویی اگردر فکر این باشد که با زور و سلاح بخواهد واقعیت کرکوک را عوض کند و آن را از کردستان جدا کند باید توقع این را داشته باشد که همه کردها خود را اماده جنگ برای این شهر کنند."
 
اقلیم کردستان عراق می‌خواهد کمتر از سه هفته دیگر ( ۲۵ سپتامبر، ٣ مهر)، برای استقلال از عراق همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کند. دولت مرکزی عراق، کشورهای همسایه مانند ایران و ترکیه، و همچنین آمریکا، از برگزاری این همه‌پرسی انتقاد کرده‌اند.
 
آقای بارزانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی تاکید کرد که همه‌پرسی سر موعد انجام خواهد شد.
 
قرار است همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک نیز برگزار شود.

آقای بارزانی نگرانی‌های مطرح‌شده درباره عواقب احتمالی همه‌پرسی را رد کرد. او در پاسخ به احتمال افزایش بی‌ثباتی در اثر همه‌پرسی گفت: "اصلا چه موقع اینجا امنیت و آسایش داشته که ما از به هم خوردنش بترسیم؟ کی عراق یکپارچه بوده که الان از به هم خوردنش بترسیم؟ آنها که این حرف‌ها را می‌زنند فقط بهانه می‌تراشند."
 
رئیس اقلیم کردستان گفت ایران می‌تواند با استفاده از نفوذی که بر دولت مرکزی عراق دارد، برای حل اختلافات میان بغداد و اربیل کمک کند.
-------------------------------------------------------
جمشید برزگر- تحلیلگر بی‌بی‌سی در امور ایران
 سخنان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، در آستانه برگزاری همه پرسی بر شدت منازعات بر سر این رفراندوم و آینده عراق خواهد افزود. او نه تنها بر برگزاری همه پرسی در موعد مقرر تاکید کرده، بلکه از آمادگی کردها به توسل به اسلحه برای نگه داشتن کرکوک در اقلیم کردستان سخن گفته است.
 
جدا از دولت عراق، ایران و ترکیه نیز با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده‌اند و آمریکا خواستار به تعویق انداختن آن شده است.
 
اظهارات آقای بارزانی نشان می دهد که فشارها و رایزنی ها دست کم تا کنون تاثیری بر عزم اقلیم کردستان برای برگزاری همه پرسی نداشته است، با این حال می‌توان انتظار داشت که سخنان او واکنش‌های تندی را، از جمله از طرف مقامات عراقی و ایرانی، به دنبال داشته باشد؛ اما آنها در اعمال فشار تا کجا می‌توانند یا می‌خواهند پیش بروند؟
 
مصاحبه کامل مسعود بارزانی با بی‌بی‌سی فارسی روز سه‌شنبه در برنامه به عبارت دیگر پخش می‌شود.
+41
رأی دهید
-78

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    مرتیکه آدمکش دزد سر گردنه.
    98
    94
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - آمریکا، ایالات متحده امریکا
    کشور کردستان در راه است و متمعن باشین صلح با خودش خواهد آورد وهمسایه خوبی واسه همه کشورا خواهیم بود.بژید کردستان
    122
    103
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - آمریکا، ایالات متحده امریکا
    کشور کردستان در راه است و متمعن باشین صلح با خودش خواهد آورد وهمسایه خوبی واسه همه کشورا خواهیم بود.بژید کردستان
    57
    42
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
    کردستان عراق لیاقت استقلال را دارد. طی دو دهه اخیر ثابت کرده اند که توانایی اداره حکومت را دارند. راستش وضعیت آزادی و اقتصادی در آنجا خیلی خوب است. موفق باشید.
    53
    52
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    athiest22 - لندن، انگلستان
    [::IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان::]. آدمکش تویی‌ .... خیلی‌ کینه به دل گرفتی‌. در آینده بیشتر خواهی سوخت چون کشور کردستان در راهه
    42
    28
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران
    خواب دیدی خیر باشه انشا الله!!!!!
    48
    34
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک
    بجنگی؟؟؟؟ ههههههه خدا پدر سپاه و سردار سلیمانی را بیامرزه که نگذاشتن داعش طرف اربیل پیشروی کنه وگر نه الان داعش تو اتاق خوابت بود مرتیکه دزد آدمکش
    54
    39
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران
    آقاى بارزانى نتیجه پس افتادن إز موساد شکر زیادى خوردن
    47
    37
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    لشگر ششم ورماخت - لنگرود، ایران
    رویای کردستانتون رو به گور می برید . جمهوری اسلامی و ترکیه و عراق هم منتظرتونن که موشک بارونتون کنن .
    48
    43
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند

    قافله در حال گذر است وسگها عو عو کنان .
    18
    38
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    بااحترام به دوستان کردامیدوارم مسعود بارزانی سعی کنه به دنبال راهی باشه تابادولت مرکزی عراق به تفاهم برسه تا دولتی در عراق فدارال تشکیل بدن متشکل از همه اقوام ، یک کشور کردستان میتواندموجودیت کردهای همجوار ایران و ترکیه را به خطر بندازد ما متوجه هستیم که سالها تبعیض و تحقیرکردهاتوسط دولتهای عراق منجر به اتخاذ سیاستهای جدای طلبانه شده سیاستی که امروز در جمهوری اخوندی در حال انجام هست متاسفانه سیاست های تفرقه گرایانه اخوندا باعث شده در صورت سقوط نظام مستبدشون کردها اذری هااعراب بلوچ ها تفکر استقلال طلبانه رو دنبال کنن به عنوان انسان و یک بازرگان و شخصی که تحصیلات علوم سیاسی داره معتقدم در صورت اعلام موجودیت کشوری به نام کردستان باید کشورهای عراق ترکیه و ایران به صورت همزمان حتی تا پاک سازی قومی کردهاپیش بروندهرچند که من به شخصه برادران کردرودوست دارم اما سیاست جای احساسات نیست هراتفاقی که منجربه تزلزل تمامیت ارضی ایران وترکیه بشه در ابتدای امربایددرنطفه خفه بشه امیدوارم ترکیه و ایران بامشارکت برادران کرددردولتهای خود حقوق انهارابه رسمیت بشناسن تاشاهدتجزیه ودرگیری قومی مذهبی نباشیم
    27
    19
    شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Rayfarraie - آمریکا، ایالات متحده امریکا
    آقایsaltanat abouzabi,تو خون ....را خراب نکنین کشور کردستان واسه همه اذادی خواهد اورد و امسال ....مانند تو جاش کرستان نیست,همون بهتر....
    10
    9
    یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    استور بابا هپلی. مطمئن باش همین طمعکاریتون هم در عراق هم در ایران هم در تروکیه کار دستتون میده. کرکوک شهر ترکمنها و عربهاست و در این ......ریختید اونجا خونه و زمین تصاحب کردید عاقبت خوشی نداره. میگی نه بشین تماشا کن. چشم طمعتون در ایران به مناطق لر و لک و تورک نشین هم براتون خیلی گرون تموم خواهد شد. البته اونها برای پروسه های بعدیتونه که نقشه های تخیلیتونو میخواهید عملی کنید. به موش کور رو بدی صابخونه میشه.
    9
    11
    یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    [::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. منظور شما از پاکسازی قومی چیه؟ یعنی کشتن و بیرون کردن یک قوم از یک منطقه برای حفظ خاک اونجا؟! یعنی خاک از جون آدما مهمتره؟ این حرف شما از زیاده خواهی و طمعکاری کردها خیلی بدتره. ببینید مناطقی در ایران و تروکیه هست که اکثریت قاطع اونجا کردنشین شده حالا درسته ورود اونها به این مناطق از دوران اواخر جنگ صفویها با عثمانیها از عراق به ایران فعلی و تروکیه فعلی تا امروز صورت گرفته و زاد و ولدهای زیاد باعث زیاد شدن جمعیتشون شده زیاد بشه. بطور مثال ورود کردها به ساوج بلاغ آزربایجان (مهاباد امروزی) در بلوشو ضعیف شدن قاجار با حملات گروههای شبه نظامی کرد تحت حمایت روسیه و انگلیس انجام شد و حالا ترکیب جمعیتی قالب رو در مهاباد دارن. ولی قرار نیست که با کشتار و بیرون راندن مناطق حفظ بشه. بلکه باید یک توافق برای همزیستی ایجاد بشه. مرزهای سیاسی نباید بهانه کشتن همدیگه باشه.
    3
    2
    یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
    قطعا هموطنان ایرانیم موافق استقلال کردستان عراق هستند. من از همزبانهای کوردم خواهش دارم که هیچوقت به خاطر یه عده خائن به هموطنهای خودمان توهین نکنیم. در اینجور مواقع بایستی بیشتر احتیاط کنیم که در دام تفرقه اندازها نیافتیم. دولت عراق هشت سال مارو زیر آتش گرفت و فقط در یک چشم به هم زدن 5000 کورد را با شیمایی به قتل رساند. حالا یه عده تفرقه افکن شروع به دفاع از دولت عراق می کنند.
    7
    8
    یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    [::amirgheryou - تهران، ایران::]. منم همین رو عرض کردم که خدا کنه یک تفاهم مشترک بین کردها و دولت مرکزی عراق رخ بده و اونها در روند سیاسی عراق مشارکت عمده کنن ، به هر حال اگر کشوری جدید در این مرزها ایجاد بشه بی تردید جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود ، با این همه تجربه های تاریخی ایا فکر میکنی ترکها و ایرانی ها و اعراب به این خواسته کردها تن خواهد داد؟ فکر میکنی اگر کشوری کرد زبان ایجاد بشه ایا در اینده و هنگامی که قدرتمند شدن نسبت به سرزمین ها و استانهای کرد نشین منطقه ادعا نخواهند داشت؟فکر میکنی اگر کشوری مستقل و قدرتمند ایجاد شد کردهای همجوار در ترکیه و ایران خواسته هاشون رو در قالب استقلال مطرح نکنند؟ قطعاً جنگهای اجتناب ناپذیری رخ خواهد داد ، بهتره به مسئله قومیتها در منطقه نگاه کنی ایا فکر میکنی اقوام و ملیتهای منطقه به این بالندگی رسیدن که استقلال یک قوم رو ببینند؟ قطعاً خیر . مشکل فقط از جانب کردها نخواهد بود هم اکنون هم شهرهای اربیل و کرکوک و موصل در شرایط شکننده هستند که دولت عراق و کردها امکان نداره بپذیرند این شهرهای ثروتمند از مالکیت اونها خارج بشه
    2
    2
    یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
    [::پشم علی بی نیاز - مکسیکو سیتی، مکزیک::]. ماندم که پرچم پروفایلتو نگاه کنم یا رحمت فرستادنت واسه تروریستی ها جمهوری اسلامی ایران. محل اقامتت که بماند. تمام کوردهای دنیا به اندازه یک هزارم بابک جونت دزدی نکرده اند، بقه کلان دزدیهای مملکتت جای خود.
    2
    2
    ‌سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Dalahoo834 - کرمانشاه، ایران
    [::لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان::]. حس آدم کشی و خانمانسوزی در تو خیلی عمیق است. انسانیت انسانها را میشه از دیدگاهشان فهمید. تو حتی به زن و بچه های خرد سال و صدها نوزاد که هنوز در شکم مادران خود هستند و به دنیا نیامده اند مروتی نداری. آخه ما با امثال تو زندگی می کنیم. خدا شفات بده
    3
    2
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.