تجمع مردم سنندج در حمایت از کولبران به 'خشونت کشیده شد' + ویدیو

گزارشها از ایران حاکی است که گروهی از اهالی سنندج در اعتراض به کشته شدن دو کولبر در شهرستان بانه تجمع کردند.
 
یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "قرار بود امروز در میدان آزادی سنندج تجمع مسالمت آمیز در حمایت از کولبران برگزار شود.
 
اما ماموران با تجمع کنندگان برخورد کردند، پنج نفر بازداشت شدند و ماموران هر کسی را که عکس یا فیلم می‌گرفت، بازداشت می‌کردند."
 
کشته شدن دو کولبر در بانه با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.
پلیس ایران از کشته شدن دو کولبر اظهار تاسف کردفرماندار سنندج از اعزام دو هیات از سوی وزارت کشور و سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی کشته شدن دو کولبر در بانه به این منطقه خبر داد.
 
نیروی انتظامی ایران هم از کشته شدن این دو کولبر اظهار تاسف کرده و گفته است تیراندازی به آنها ربطی به کولبر بودن آنها نداشته است.
 
محمد فلاحی، فرماندار سنندج به خبرگزاری ایرنا گفت که این ۲ هیات از روز گذشته برای بررسی موضوع و جمع بندی اطلاعات مورد نیاز وارد این شهرستان شدند.
 
سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران هم در واکنش به این مساله گفت:"دو کولبر توجهی به فرمان ایست ماموران مرزبانی نکردند و در سایه بی توجهی آنان با توجه به حساسسیت منطقه و سوابق تهدیدات امنیتی گذشته برای پیشگیری از هر نوع پیشامد ضد امنیتی؛ ناگزیر مبادرت به تیراندازی کردند."
به گزارش مهر، آقای منتظرالمهدی همچنین افزود: "در بررسی های بعدی مشخص شد این دونفر از شهروندان همان منطقه و حامل محموله مواد محترقه بودند، نیروی انتظامی ضمن اظهار تاسف و تاثر از جان سپردن این دو شهروند بااشاره به اینکه موضوع فوق هیچ ارتباطی به بحث کولبری و مناطق و معابر مشخص شده برای تردد کولبران نداشته است."
 
در پی تیراندازی ماموران مرزبانی در منطقه مرزی هنگه ژال در شهرستان بانه در روز دوشنبه دو کولبر کشته شدند.
مردم بانه در اعتراض به کشته شدن این دو کولبر در شهر تجمع کردند و پلیس ضد شورش با معترضان درگیر شد و از گاز اشک آور استفاده کرد.
در ادامه واکنش‌ها به این حادثه مجتبی شیرود بزرگی، دادستان نظامی استان کردستان اعلام کرد که در این رابطه پنج نفر در دادسرای نظامی بانه بازداشت شده و پرونده آنها از سوی دستگاه قضایی در حال پیگیری است.
محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه در مجلس ایران روز گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود که یکی از این کولبرها دهیار بوده است.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران،گفته که دولت موضوع کشته شدن کولبران و دهیار بودن یکی از آنها را بررسی خواهد کرد.
کولبران، افرادی محلی هستند که با حمل بارهای سنگین بر روی پشت خود یا چهارپایان، کالاهای مختلف را از مناطق صعب العبور مرزی میان ایران و عراق عبور می‌دهند.
هر سال در ایران، تعدادی از کولبران به خاطر شلیک ماموران یا رفتن بر روی مین‌های به جا مانده از دوران جنگ با عراق کشته یا معلول می‌شوند.
+96
رأی دهید
-13

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۶
    شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ

    آفرین به کردهای با غیرت و با شهامت و ننگ و نفرین به نیروی انتظامی و سپاه و بسیج خونخوار
    9
    69
    ‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    باید به بازمانده گان ای دو هموطن تسلیت گفت وخسارت وارده را هر چند براورد ان سخت است، جبران کرد، واما کولبری ایا یک کار قاچاق است؟! اگر قاچاق باشد، باید گفت که خسارت کولبری به اقتصاد ایران بسیار سنگین است، و باید اصلا جلو این شیوه سرمایه داری قاچاقی را گرفت، اما با روش درست و آگاهی تمام،
    26
    23
    ‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    رقص پرواز - پراگ، چک

    درود بر مردم کردستان! اگر سایر شهرها هم ، اتحاد و همبستگی کردستان را داشتند ج.ا. تا الان سقوط کرده بود!
    11
    71
    ‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان

    خاک بر سر این رژیم غاصب اشغالگر اسلامی که با کثافت کاری‌هایش آب به آسیاب تجزیه طالبان پدر مادر ناشناس مزدور ریخته تا خدای نکرده این اشرار پشکل جمع کن خائن بیرحم آدم کش موفق به تجزیه قسمتی‌ از خاک ایران شوند که نخواهند شد.
    70
    27
    ‌پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    شیعه تروریست داعش اسلامی، جلاد کردها و ضد کرد باید از بین برود. آنقدر به کردها در سوریه و عراق ظلم شد که الان به ویرانه تبدیل شده اند. چه حالی‌ میده...ترک‌های سنی و فارس‌های شیعه تروریست اگر دست از ضدیت با قوم کرد برندارند، شکی نیست که به سرنوشت آین کشورها دچار خواهند شد و خانواده‌ها یشان آواره کشورهای دیگر خواهند شد. آخه بی‌ مخ‌ها چرا نمیتونید با هم در صلح و صفا زندگی‌ کنید و دست از قتل و عام کردها بردارید بیشور ها؟
    11
    10
    جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران

    [::IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان::]. هر خبری در مورد کُردستان بود از دهان تو آمریکایی اسراییلی فقط .....ریخت!
    18
    38
    جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران

    [::رقص پرواز - پراگ، چک::]. [::شنبلیله خانم - اسلو ، نروژ::]. اگر بقیه هموطنان نیز اندکی احساس همدردی شما را داشتند، ایران ما آباد بود؛ این درد هرگز جدا جدا درمان نمیشود!
    7
    33
    جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    amirgheryou - تهران، ایران
    کردهای خودخواه و طمعکار واقعا نمیفهمید دارید با قاچاق بی رویه کالا چه صدمه ای به مملکت میزنید. واقعا نمیفهمید با مشروبات تفلبی که پر از قرصهای روان گردانه چه صدمه ای به مردم ایران میزنید. قطعا خودتون هم صدمشو میخورید. البته کشتن و مصدوم کردن قاچاقچی های خرد کالا و مشروب اصلا کار خوبی نیست ولی حکومت باید مرزهارو کنترل کنه. چون اینطوری مملکت زخم خورده میشه. از طرفی برای بعضی مناطق گزینه های جایگزین شغلی نیست واقعا. اگر حکومت از دزدیهاش کم کنه و به بیکاران حداقل پول لازم برای یک زندگی حداقلی رو بده شاید خیلی از این مشکلات رفع بشه. مثلا هر نفر بیکار 250 هزار تومن از 18 سال به بالا بدن طرف پول تو جیبی داشته باشه. البته خیلی ها در کردستان با این قاچاقها به شدت پولدار شدن و به دنبال تصاحب زمین و اصناف در مناطق تورک نشین هستن. با پول قاچاق زمینهای تورکها رو در آزربایجان غربی با قیمتهای بالا میخرد. مثل اسراییل.
    4
    6
    یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.