موسیقی «رامین جوادی» برای فصل هفت «بازی تاج وتخت»: سرنخ‌های پایان

رامین جوادی، بعد از هفت سال کار روی سریال بازی تاج و تخت  هواداران سریال محبوب «بازی تاج و تخت» شبکه «اچ بی او» در موسیقی فصل هفتم سریال با اثر آهنگساز برجسته «رامین جوادی»، دنبال سرنخ‌های پایان قصه می‌گردند.
 
مجله تخصصی «بیلبورد» به تازگی گزارش داد که آلبوم جدید «رامین جوادی» از برگزیده موسیقی فصل هفتم سریال «بازی‌های تاج و تخت»‌ روز ۲۹ سپتامبر به صورت «سی دی»‌ و همچنین از طریق دیجیتال، منتشر می‌شود.
 
جوادی در مصاحبه با «بیلبورد» می‌گوید: «در این فصل، صحنه‌های عاطفی زیبا و صحنه‌های حادثه‌ای حیرت‌انگیز وجود دارند و اژدهاها به قدری بزرگ شده‌اند که توانسته‌ام موسیقی متن را در هر دو مسیر عاطفی و حماسی، پیش ببرم.»
آلبوم موسیقی متن فصل هفتم بازی تاج و تخت از رامین جوادی جوادی می‌گوید: «خیلی از وقت‌ها که گفتگو جریان دارد، موسیقی در عقب صحنه می‌ماند و برای آن از سازهای تنها مثل ویلون و ویلونسل، استفاده کرده ام ولی حالا که داریم به اواخر فصل می‌رسیم، ارکستر بزرگتر سازهای زهی و همسرایان داریم و صدای بزرگتر ارکستری.»
 
هفتمین آلبوم موسیقی متن سریال «بازی تاج و تخت» به فاصله چهارماه ماه بعد از تور کنسرت زنده رامین جوادی به همراه ارکستر سمفونیک و همسرایان و خوانندگان و نوازندگان سولو، منتشر می‌شود که در شهرهای مختلف شمال آمریکا، صدها هزار تماشاگرها را در استادیوم‌های بزرگ، از شعله‌های آتش مشعل‌های عظیم صحنه، داغ کرد.
 
«جوانا رابینسون» نویسنده ماهنامه فرهنگی «ونیتی فر» می‌نویسد سرنخ‌های قصه در گوشه وکنار آلبوم موسیقی متن فصل هفتم، نهفته است.
 
رابینسون یادآور می‌شود هر چند کتاب «بازی تاج و تخت» و کار بازیگران، از دلایل اصلی محبوبیت این سریال هستند، اما کار هنرمندان دیگر، از جمله موسیقی متن سریال را نیز نقش بزرگی در تبدیل این سریال تلویزیونی به یک پدیده عظیم فرهنگ عامه داشته‌اند.
امیلیا کلارک در نقش کلیسی، در بازی تاج و تخت ​او می‌نویسد سرنخ‌ها و اشاره‌های هوشمندانه بسیاری در کار همه هنرمندان، از طراحان صحنه‌ها و لباس‌ها گرفته تا آهنگساز رامین جوادی،‌ می‌توان پیدا کرد اما به ویژه در قطعات موسیقی فصل هفتم است که هواداران می‌توانند اشاره‌هائی به آنچه در پی خواهد آمد، پیدا کنند.
 
رامین جوادی در مصاحبه با «شرلی لی» نویسنده هفته‌نامه پرتیراژ «اینترتینمنت» EW می‌گوید به «حقیقت»‌ Truth قطعه نهایی موسیقی فصل هفتم که همزمان با صحنه معاشقه غیرمتنظره ولی کلیدی «جان اسنو» و «دنیریس»‌ شنیده می‌شود، در طول اپیزود اشاره می‌شود، چون تماشاگر انتظار دارد که این دو دلباخته هم شوند.
موسیقی عنوان‌بندی سریال «بازی تاج و تخت» از «رامین جوادی» : اما چیزی که آن دو نمی‌دانند و قبل از رسیدن به این صحنه، فاش می‌شود، این است که جان اسنو و «دنیریس» خواهر و برادر هستند.
 
جوادی می‌گوید: «در باره آن خیلی هیس هیس کردم، چون نمی‌خواستم تماشاگر به این صحنه بیشتر توجه کند، ولی اول بار که تکه‌ای از قطعه «حقیقت» را می‌شنویم، در اپیزود سوم است، وقتی «دنیریس» به «جان اسنو» اجازه می‌دهد که در معدن «سنگ اژدها» به حفاری بپردازد. بعد که این تم را می‌شنویم، موقعی است که آن‌ها با هم وارد غار می‌شوند، و در طول اپیزود، پرورش پیدا می‌کند تا اینکه یکشنبه گذشته به طور کامل روی صحنه آخر شنیده می‌شود.»
دنیریس و جان اسنو، شخصیت‌های بازی‌ تاج و تخت ​«مینیه ماندوتینو» منتقد نشریه «ساندترک دریمز» که به بررسی آلبوم‌های موسیقی متن فیلم‌ها اختصاص دارد، موسیقی رامین جوادی برای سریال «بازی‌ تاج و تخت»‌ را از بهترین موسیقی‌‌متن‌های این دهه می‌داند و می‌نویسد بهترین کار او، آلبوم موسیقی متن فصل ششم بود که هر قطعه آن از نظر توصیف عاطفی لحظات، در حد شاهکار بود و او را جذب کرد. در فصل هفتم، در مقایسه با فصل ششم، به نظر این منتقد، آهنگساز دستمایه کمتری برای کار دارد، چون به جز چند صحنه عظیم جنگ با شرکت اژدهاها، داستان در این فصل اوج‌های هیجان‌انگیز عاطفی چندانی ندارد و آهنگساز عملا تنها مانده. از دید این منتقد، آلبوم موسیقی متن فصل هفتم «بازی تاج و تخت» هر چند شنیدنی است، اما در مقایسه با آلبوم فصل ششم، لحظه‌های به یادماندنی و جاودانه، کمتر دارد.
 استعداد باورناپذیر رامین جوادی، تنها کسی در دنیا، که هر صحنه سریال بازی تاج و تخت را بیشتر از هزاربار دیده HBO Photo رامین جوادی، آهنگساز ۴۳ ساله ایرانی‌تبار، متولد شهر «دویسبرگ» واقع در ایالت «راین - وستفالیا» شمالی در آلمان است و علاوه بر «بازی تاج و تخت»، موسیقی متن سریال عظیم دیگر شبکه اچ بی او، «وستفورلد» Westworld را هم ساخته.
 
جوادی بعد از به پایان رساندن هنرکده موسیقی «برکلی» Berklee از سوی آهنگساز برجسته سینما، «هانس زیمر» به همکاری دعوت شد، و در سال ۱۹۹۸ به لس آنجلس مهاجرت کرد. مدتی برای «زیمر» در نوشتن موسیقی فیلم هایی مثل Batman Begins همکاری می‌کرد، ولی خیلی زود کار مستقل خود را آغاز کرد.
 
جوادی دارای یک عارضه روانی خاص است به نام synesthesia که به او کمک می‌کند در ذهن خود تصویر را به موسیقی تبدیل کند، و بالعکس. خودش می‌گوید موسیقی که می‌شنود، در ذهن خود رنگ می‌بیند.
 
رامین جوادی تاکنون برای بیش از ۵۳ فیلم سینمائی و سریال تلویزیونی، از جمله Deception و Red Dawn و Pacific Rim موسیقی متن نوشته، و بارها برای جایزه «امی» نامزد شده و برنده چندین جایزه عمده در رشته آهنگسازی فیلم است.
 
جاناتان نولن، تهیه‌کننده سریال «وست وورلد»، جوادی را از نظر استعداد موجودی «باورناپذیر» می‌داند، و می‌گوید هنگام تهیه سریال Person of Interest هر بار که ترانه‌ای برای پایان یک اپیزود انتخاب می‌کردند، جوادی آهنگ اوریجینالی بهتر از آن می‌نوشت.
 کنسرت
 جوادی، اولین آهنگساز موسیقی متن تلویزیون است که همزمان با پخش سریال تلویزیونی، موسیقی آن را با ارکستر سمفونیک کامل و گروه همسرایان دور آمریکا به «تور» می برد.
 
راب لدان، منتقد روزنامه «گاردین» که می‌نویسد تعجبی ندارد که کنسرت موسیقی متن این سریال اسطوره‌ای، مثل خود آن، توده‌های تماشاگر را میخکوب کند.
 
کنسرت زنده موسیقی متن «بازی‌ تاج وتخت» تجربه متفاوتی به هواداران عرضه کرد که در آن، آهنگساز فصل‌های شش‌گانه سریال، رامین جوادی، جلودار صحنه بود.
 
منتقد «تورانتو استار» می‌نویسد علیرغم کثرت شگردهای نمایشی، و دود و آتش، که داغی مشعل های آن را حتی تماشاگران در ردیف های آخر هم روی صورت خود احساس می‌کنند، قهرمان کنسرت، همچنان موسیقی رامین جوادی است.
 
این کنسرت را شرکت معظم «لایو نیشن» Live Nation بزرگترین تولیدکننده کنسرت‌ در جهان،‌ با همکاری شبکه «اچ بی او»‌ روی صحنه برد و به قول راب لدن، منتقد روزنامه «گاردین» که آن را در استادیوم ۲۰ هزار نفری «مدیسون اسکوئر گاردن‌» نیویورک تماشا کرده، تجربه تماشای سریال را تکمیل می‌کند و در عین حال، نورافکن را روی «جوادی» و موسیقی پرملاط و ستبری که برای این مجموعه خلق کرده، متمرکز می‌سازد.
 
رامین جوادی، در مصاحبه با نشریه وزین «پیچ‌فورک» که به نقد و بررسی موسیقی روز اختصاص دارد، می‌گوید: «دوست دارم یک تم متمایز و قابل تشخیص داشته باشم که واقعا به پروژه مربوط باشد و هدف من همیشه این است که تماشاگر با شنیدن آن، هر جای خانه که باشد، بداند نمایش مورد علاقه‌اش شروع شده و باید تماشا کند.»
 
کنسرت، که طی آن، قطعات کوتاهی برگزیده از صحنه‌های کلیدی شش فصل قبلی «بازی تاج وتخت»‌ روی پرده منعکس می‌شود، برای هوادارانی که مشتاق دیدن فصل هفتم بودند، حکم یادآوری و مرور داستان را داشت و آماده سازی برای آنچه در پی خواهد آمد.
 
به گفته «اسپنسر کورنهابر» نویسنده ماهنامه وزین «آتلانتیک»، که کنسرت «تجربه زنده بازی‌های تاج و تخت» را در استادیوم TD باستون تماشا کرده، یکی از جاذبه‌های اصلی کنسرت، پرده‌های عظیم ویدیو بود.
بازی تاج و تخت، از شبکه اچ بی او کنسرت برای اجرا در استادیوم‌های بزرگ طراحی شده بود. در یک سمت استادیوم، ارکستر سمفونیک به رهبری جوادی قرار داشت، و روی سکوهای متعدد، خوانندگان، و گروه‌های همسرایان، با لباس‌های ملهم از شخصیت‌های سریال، قطعاتی برگزیده از شش اپیزود را اجرا می‌کردند.
 
در میان قطعات موسیقی، تم معروف «بازی‌های تاج و تخت»‌ که همیشه روی تیتراژ آغاز مجموعه نواخته می‌شود و به صورت‌های مختلف، در طول اپیزودها، بخش‌های آن در موسیقی‌های دیگر، تداخل می‌کند، نقطه اوج کنسرت برای هوادارها بود.
+26
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.