اسرائیل فروش «پهپاد به جمهوری آذربایجان را متوقف کرد»

هرمس ۴۵۰ یک پهپاد اسرائیلی (عکس از آرشیو)  به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، وزارت دفاع این کشور صدور مجوز برای صادرات «پهپادهای انتحاری» یک شرکت سازنده این نوع پهپادهای رزمی به یک «خریدار معین» را متوقف کرده است؛ این رسانه‌ها نوشته اند، این «خریدار» ارتش جمهوری آذربایجان است.
 
بر اساس این گزارش، صدور مجوز فروش پهپادهای رزمی در پی تحقیقات داخلی اسرائیل متوقف شد.
 
جروزالم پست پنجشنبه نهم شهریور نوشته است، طرف «خریدار» در دیدار با هیئتی از مسئولان شرکت اسرائیلی سازنده پهپادهای انتحاری که برای نهایی کردن معامله به آذربایجان رفته بودند، درخواست کردند که برای اثبات توانایی پهپادها از آنها در حمله به اهدافی در جمهوری ارمنستان استفاده شود.
 
این رخداد ظاهرا با هفتم ژوئیه امسال مصادف بوده است؛ زمانی که یک نمایشگاه هوایی آذربایجان در حال برگزاری بود و شرکت اسرائیلی آئروناوتیکز پهپادهای خود را به این نمایشگاه برده و با درخواست «بمباران آزمایشی واقعی» در نزدیکی یک موقعیت نظامی ارمنستان روبرو شد.
 
یوسی ملمان کارشناس امور اطلاعاتی و نظامی اسرائیل ماه گذشته جزییات بیشتری را در این مورد در روزنامه معاریو منتشر کرده و نوشته بود، هیئت اسرائیلی اعزامی به آذربایجان از انجام این خواسته خودداری کردند اما نماینده ارشد در معامله با تهدید پرواز دهندگان پهپادها به برکناری از شغل شان، شخصا هدایت اقدام را بر عهده گرفت اما شکست خورد.
 
یوسی ملمان در معاریو نوشته بود، اختلاف میان اعضای هیئت اسرائیلی با نماینده ارشد معامله موجب شد که در زمان بازگشت‌شان به تل آویو، شکایتی به وزارت دفاع اسرائیل ارائه شود.
 
به نوشته معاریو، ظاهرا برای این نمایش زنده دو تانک بدون سرنشین ارتش ارمنستان انتخاب شده بود.
 
سرهنگ آرمن گیوزالیان فرمانده یک واحد نظامی ارتش ارمنستان در منطقه شمالی کاراباخش به روزنامه ارمنستانی «هی زینوور» گفته بود، در آن تعرض خساراتی به تجهیزات سنگین ارتش ارمنستان در این منطقه وارد نشد اما دو نظامی این کشور به طور سطحی آسیب دیدند.
 
بر اساس اطلاعاتی که شرکت آئروناوتیکز در وبسایت خود در مورد پهپاد انتحاری‌اش از مدل «اوربیتر وان کی» منتشر کرده، این پرنده هدایت پذیر از راه دور با توان تجسسی و دوربین، قادر به حمل یک تا دو کیلوگرم مواد انفجاری است و می تواند تا دو ساعت پرواز کند.
 
آئروناوتیکز در هفته‌های گذشته از اساس منکر این رخداد بود اما این کمپانی دوشنبه این هفته به بازار بورس تل آویو آگاهی داد که نهاد وزارت دفاع اسرائیل که مجوز فروش جنگ افزار به عوامل و کشورهای خارجی را می دهد، به این شرکت گفته است از گرفتن مجوز محروم می شود.
 
ارزش مالی معامله شرکت اسرائیلی با آذربایجان بیست میلیون دلار بوده ولی بر اساس تصمیمی که جروزالم پست آن را «کم سابقه» توصیف کرده، مجازات شده و در دو سال آینده از انجام معامله منع شده است.
 
آذربایجان در سال‌های گذشته از مشتریان عمده تسلیحاتی اسرائیل بوده و از جمله یک شرکت اسرائیلی سازنده پهپاد از سال ۲۰۱۱ یک شعبه کارخانه‌اش را در آذربایجان برپا کرد.
 
روزنامه هاآرتص نیز آوریل ۲۰۱۶ نوشته بود، ارمنستان به اسرائیل شکایت کرده که آذربایجان با یاری پهپادهای شناسایی اسرائیلی از مدل هروپ به هدف هایی نظامی در ارمنستان حمله کرده است؛ در آن حمله هفت سرباز ارمنستان در یک اتوبوس کشته شدند.
 
اسرائیل همزمان با آذربایجان، با ارمنستان نیز مناسبات کامل سیاسی دارد اما ظاهرا روابطاسرائیل با آذربایجان، از جمله بخاطر همسایگی با ایران، حساسیت و اهمیت بیشتری دارد. هاآرتص سال ۲۰۱۴ نوشته بود «آذربایجان همپیمان واقعی اسرائیل است نه ارمنستان».
 
آذربایجان و ارمنستان از دهه‌های گذشته بر سر منطقه قره باغ علیا (ناگورنو کاراباخ) با یکدیگر اختلاف دارند؛ نزاعی که در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ به جنگ میان آن دو کشور منجر شد.
 
با وجود پایان آن جنگ خونین، نزاع کماکان ادامه یافته وسال گذشته نیز دوباره اوضاع آندو این کشور آسیای میانه بر سر قره باغ علیا بحرانی شد.
 
گزارش «گروه بحران» تاکید دارد، از اواخر آوریل ۲۰۱۶ (اردیبهشت ۱۳۹۵) که دور دیگری از تنش میان دولت‌های باکو و ایروان ظاهرا فروکش کرد، آذربایجان خرید جنگ افزار بویژه از نوع سنگین را از جمله از اسرائیل، روسیه، پاکستان و ترکیه افزایش داد.
 
موسسه صلح و امنیت سوئد نیز پیشتر گزارش داده بود، آذربایجان از اسرائیل سامانه‌های «گنبد آهنین» را در کنار انواع پهپاد و موشک خریداری کرده است. رسانه‌های آذربایجان پاییز گذشته خرید «گنبد آهنین» را در دستور کار ارتش این کشور معرفی کردند.
 
زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ۹ ماه پیش (آذر ۱۳۹۵) از باکو دیدار رسمی کرد، رسانه‌های اسرائیل نوشتند، خریدهای تسلیحاتی آذربایجان از اسرائیل در یکسال اخیر بیش از پنج میلیادر دلار بوده است.
+24
رأی دهید
-11

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.