مقتدی صدر از امارات به مصر می رود

یک هفته پس از تاکید مجدد مقتدی صدر، رهبر جریان شیعی صدر در عراق، برلزوم انحلال حشد الشعبی، وی در جریان سفر به امارات متحده عربی با مقامات کشوری و لشکری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار است وی به مصر نیز سفر کند.
 
به گزارش خبرگزاری‌ رویترز به نقل از یکی از مشاوران ارشد آقای صدر، وی پس از ورود به امارات با محمد بن زاید، ولیعهد، و عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات، دیدار کرده است. این دومین سفر مقتدی صدر به کشورهای عرب منطقه در دو هفته اخیر است.
 
دو هفته پیش از این نیز مقتدی صدر پس از ۱۱ سال، سفری رسمی به عربستان سعودی داشت؛ سفری که هم ریاض و هم دفتر مقتدی صدر نتیجه‌اش را «مطلوب» توصیف کردند.
 
مقتدی صدر پس از این سفر، عربستان سعودی را «پدر پر قدرت» ملت‌های عرب که برای برقراری «صلح در منطقه تلاش می‌کند»، توصیف کرد.
 
رهبر جریان صدر اضافه کرد که «در جریان ملاقات خود در جده و گفت‌و‌گوهای صریح احساس کرد که دیدگاه‌های یکسانی با ولیعهد عربستان دارد».
 
آقای صدر در حالی از «یکسانی» دیدگاه‌های خود با حکومت عربستان سخن گفت که تا چندی پیش جریان او، همسو با جمهوری اسلامی ایران، توصیف می‌شد.
 
اختلافات بین ایران و عربستان سعودی از دی ماه سال ۹۴،‌ اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به امان این کشور در ایران، تشدید شده است و در این دوره، ریاض هر چه صریح‌تر علیه تهران در منطقه و جهان موضع می‌گیرد و‌‌ همزمان نیز سخت‌گیری علیه رهبران شیعی در عربستان سعودی تشدید می‌شود.
 
دو کشور در عین حال یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود و نیز برخی از کشورهای منطقه مانند عراق،‌سوریه و یمن متهم می‌کنند.
 
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، مقتدی صدر در سفرش به امارات متحده عربی، با هدف «بهبود روابط میان شاخه های سنی و شیعی اسلام» با یک روحانی برجسته سنی در ابوظبی دیدار کرده است.
 
تحلیل‌گران سفرهای دو هفته اخیر مقتدی صدر را نشانه‌ فاصله گرفتن او از ایران و تمایل او به نزدیکی بیشتر با همسایگان عرب منطقه می‌دانند.
 
این تحلیل پس از سخنان مقتدی صدر در مورد انحلال حشدالشعبی، قدرت گرفته است.
 
حشدالشعبی یا همان «نیروهای داوطلب و مردمی» که عمدتاً از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت تهران تشکیل می‌شود در آذرماه سال ۹۵ توسط مجلس عراق به عنوان نیروی ذخیره برای ارتش و پلیس این کشور به رسمیت شناخته شد.
 
دفتر مقتدی صدر در بغداد روز دوشنبه در بیانیه ای در وب سایت خود در مورد ملاقات وی با مقامات امارات متحده عربی نوشت دو طرف بر اهمیت «اجرای واقعی اسلام» و «رد خشونت و افراط‌گرایی» تأکید کردند.
 
مقتدی صدر یکی از چند رهبر شیعه عراقی است که در مسیر فاصله گرفتن از ایران حرکت می‌کند. وی نخستین رهبر شیعه عراق بود که از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، خواست تا از قدرت کناره‌گیری کند و نیروهایش را از نیروهای ایران و شبه نظامیان عراقی تحت حمایت ایران که از دولت سوریه پشتیبانی می کنند، جدا سازد.
 مقصد بعدی مصر
 به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دفتر مقتدی صدر در بغداد روز دوشنبه اعلام کرد که وی پس از امارات متحده عربی، سفری رسمی به مصر خواهد داشت.
 
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین در خرداد ماه سال جاری روابط خود با قطر را متوقف و این کشور را متهم کردند که از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی و همکاری با ایران دفاع می‌کند.
 
مقتدی صدر در حالی مقصد بعدی خود را نیز از میان مخالفان قطر و ایران انتخاب کرده است که بنا بر اعلام دفترش، در ملاقات میان او و محمد بن سلمان، بر سر کمک ۱۰ میلیون دلاری ریاض به عراق، سرمایه‌گذاری‌های احتمالی عربستان سعودی در مناطق شیعه جنوب عراق و نیز افتتاح کنسولگری عربستان سعودی در نجف گفت‌وگو شده است.
 
بغداد و ریاض خرداد ماه گذشته اعلام کردند که یک شورای هماهنگی با هدف ارتقاء روابط میان دو کشور را ایجاد خواهند کرد.
+19
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    مقتدی صدر هم که از اولاد شرور حسن ابن علی در ولایت اموی بشمار میرود، درست مثل یاسر عرفات مدتی در اخور اینها چرید و خورد و با یافتن علف تازه و چراگاههای بزرگتر به پسر عمه های خودش در چراگاه ایران ، انگشت شرافت نشان داد و امور دینی و هم عهدی را به اخور جدید فروخت. این از اساس و ارکان رفتاری اولاد حسن ابن علی است.
    33
    46
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    pull.over123 - تهران، ایران
    اینم یکیه مثل محمود عباس!!
    3
    14
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    رزم جو - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا
    چه قدر این مقتدا صدر و دارو دستش از ایران چاپیدن اینم نتیجه‌؟ خدا وکیلی خوب سوراخ ما ایرانی‌‌ها رو پیدا کردن، یاسر عرفات، فلسطینی ها، بوسنی هرزگوین، آذربایجان وقتی‌ از شوروی استقلال گرفته بود، حماس ، شرط میبندم همین سوریه هم فردا جنگ تموم شد با اینکه این همه کمکشون کردیم تحویلمون نگیرن، مگه کرد‌های عراق نبودن زمان داعش به دادشون رسیدیم الان اینجوری جفت تک میزنن برامون. واقعاً نباید به هیچ کدوم از این کشورا کمک کرد.
    3
    15
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    هانی‌ - اسلو، نروژ
    دوستان: این اقای مقتدی از بس که دحَن کجی به قشر اخوندیسم داره میکنه باور کنید فک من درد گرفت. به قول احمدی به حَمین زودی یه اتفاقایی میخواد بیفته. شنگول باشین
    0
    10
    ‌سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.