حال ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، وخیم اعلام شد

آقای یزدی دی ماه پارسال در بیمارستانی در ازمیر ترکیه توسط یک پزشک ایرانی مقیم این کشور جراحی شد. رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد خبر داد که حال ابراهیم یزدی، دبیرکل این حزب «رو به وخامت نهاده است».
 
محمد توسلی در اطلاعیه‌ای که در برخی از سایت‌ها از جمله «میزان خبر» منتشر شده است، اعلام کرد که «با وجود مراقبت‌های پزشکی لازم تحت نظر پزشکان متخصص» در ترکیه، حال ابراهیم یزدی «رو به وخامت نهاده است».
 
وی یادآور شد که آقای یزدی قصد سفر به آمریکا برای ادامه معالجه و دیدار با فرزندان خود را داشت اما به دلیل «محدودیت‌ها» امکان این سفر را نیافت و در پنجم تیرماه ۹۶ و پس از اخذ مجوزهای لازم به شهر ازمیر ترکیه سفر و نزد دخترش اقامت کرد.
 
بر اساس گزارش‌ها، آقای یزدی دی ماه ۹۵ قصد سفر به آمریکا برای درمان «توده پانکراس» را داشت که مشخص شد، بر اساس حکم قضایی ممنوع الخروج است. پس از آن دادستانی تهران با خروج وی از کشور برای معالجه موافقت کرد.
 
به دنبال حل مشکل ممنوع الخروجی، آقای یزدی به سفارت آمریکا در ترکیه مراجعه کرد اما در‌‌ نهایت ویزای سفر به این کشور برای او صادر نشد.
 
پس از آن محمد توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، اعلام کرد که آقای یزدی به دلیل «سوابق گذشته خود در مدیریت انقلاب» به آمریکا «ممنوع الورود» است.
 
یکی از نزدیکان ابراهیم یزدی در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که «دبیرکل نهضت آزادی حدود یک‌سال پیش در پی بیماری به بیمارستان پارس منتقل شد اما پزشک نخست او در این بیمارستان تشخیص نداد که وی دچار بیماری سرطان پانکراس شده است. تا اینکه دختر او که خود پزشک است پیگیر وضعیت سلامت پدرش شد و پافشاری کرد تا ابراهیم یزدی مورد آزمایش‌های ویژه قرار گیرد».
 
وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: «پس از انجام این آزمایش‌ها نهایتا پزشک دیگری در بیمارستان پارس اعلام کرد که ابراهیم یزدی دچار سرطان پانکراس شده است. از طرف دیگر، بیمارستان شیراز تنها بیمارستان ایران است که در آن جراحی پانکراس انجام می‌شود. اما این بیمارستان برای انجام عمل فوری روی ابراهیم یزدی وقت نداشت و از همین رو او هفت ماه پیش به ازمیر منتقل شد. در بیمارستان ازمیر یک پزشک متخصص سرطان پانکراس با دستیاری پزشکان ایرانی ابراهیم یزدی را تحت عمل جراحی سرطان پانکراس قرار دادند».
 
این فرد نزدیک به آقای یزدی گفت که خانواده او در تلاش است تا وی را از ازمیر به ایران بازگردانند اما به دلیل نوسان حال عمومی‌اش هنوز امکان پرواز ندارد.
 
دختر آقای یزدی و تعدادی دیگر از نزدیکان او ساکن آمریکا هستند. وی تا پیش از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران سال‌ها همراه خانواده‌اش در آمریکا زندگی کرده و از موسسان «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی در امریکا» بود.
 
ابراهیم یزدی پیش از انقلاب ایران یکی از نزدیکان آیت‌الله روح‌الله خمینی در پاریس بود و پس از انقلاب عضو شورای انقلاب شد.
 
صادق خلخالی و برخی از مخالفان ابراهیم یزدی او را متهم می‌کنند که در اعدام تعدادی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی ایران پس از انقلاب نقش داشته است.
 
یکی از استنادهای مخالفان فیلمی از مصاحبه اجباری مهدی رحیمی، آخرین فرماندار نظامی تهران، است که در آن آقای یزدی با لحنی شبیه به بازجویی با آقای رحیمی صحبت می‌کند.
 
برخی از مخالفان نیز آقای یزدی را متهم می‌کنند که دستور قطع دست آقای رحیمی را صادر کرده، اما آقای یزدی این موضوع را تکذیب کرده است.
 
وی در دولت مهدی بازرگان وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر دولت موقت بود.
 
پس از استعفای دولت موقت، آقای یزدی به عنوان نماینده تهران در مجلس اول حضور داشت.
 
وی در سال ۷۳ و پس از فوت مهدی بازرگان دبیرکل نهضت آزادی ایران شد و از آن زمان این سمت را در اختیار دارد.
 
پس از استعفای بازرگان از نخست‌وزیری دولت موقت، نهضت آزادی ایران با فشارهای فزاینده‌ای مواجه بوده‌ است.
 
آقای یزدی پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ چند بار بازداشت و در ‌‌نهایت در ۲۹ اسفندماه ۸۹ به دلیل وضعیت نامناسب جسمی به قید وثیقه آزاد شد.
 
دادگاه انقلاب در ۲۰ آذرماه ۹۱ وی را به هشت سال زندان و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم کرد.
 
نهادهای جمهوری اسلامی با استناد به نامه آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت، فعالیت نهصت آزادی را «غیر قانونی» می‌دانند.
 
نهضت آزادی ایران در سندیت این نامه ابراز تردید کرده و از سوی دیگر اعلام کرده که این گروه تاکنون در هیچ دادگاهی، «غیرقانونی» اعلام نشده و فعالیتش قانونی است.
 
طی سال‌های گذشته با استناد به نامه آیت‌الله خمینی بارها صلاحیت اعضای نهضت آزادی در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری رد شده است.
+54
رأی دهید
-22

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    آخر ما نفهمیدیم دکتر یزدی سیتیزن آمریکا هست یا نه . یکی میگه هست اونیکی میگه نیست واقعا چند سال است گیج شده ام دوستان لطفا به من کمک کنید
    22
    17
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shaboruz - پاریس، فرانسه

    دلم خنک شد ! :)
    10
    70
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    ابراهیم یزدی از کسانی بود که فریب خمینی را خورد و در اوایل عن قلاب او هم مسبب اعدام بعضی از مقامات حکومت پیشین شد. اگر بدرک واصل شود باز به درک
    10
    95
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    II PARSA II - هانوفر، آلمان

    کمتر آدمی شبیه این بی شرف پیدا میشه که هم در اعدام ارتشی ها دست داشته باشه و هم رابط آمریکایی ها برای ویرانی ایران باشه. جالب تر اینکه خود انقلابی ها بعد که خرشون از پل گذشت٬ بهش اردنگی زدند و از دایره خودشون بیرون انداختنش. جالب اینه که اعتراف به بدبختی که سر این سرزمین آورده نمی کنه و از عن قلاب دفاع می کنه. وطن فروش یعنی چه؟
    6
    84
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    حکایتی - تهران ، ایران

    به ،،،،،چپم،از الان تو روحش ،و تو روح هر بی‌ همه چیزی که باعث شد این آخوندهای ضد ایرانی‌ بی‌ ناموس پاشون به ایران باز بشه .
    16
    83
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    انشاالله کی مسافری؟؟ رسیدی یادت نره یه سری به اربابت خمینی بزنی. اگه میتونی یه دو نفرو با خودت ببر
    6
    70
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    او سیتسزن آمریکاست و زمان اخراج خمینی درسال57از عراق و در زمانیکه بدستور آمریکا هیچ یک از شیخ نشینان خلیج فارس و کشورهای منطق با اجازه ورود ندادند,همین ابراهیم یزدی ک در تمام مراحل همراه خمینی بود,بدستور آمریکا او را به نوفل لوشاتوی فرانسه برد و در آنجا اسکان داد, چرا؟چون معتبرترین خبرگزاری های جهان در فرانسه هست وفقط شبی نیم ساعت خبرگزاریهایBBCوCNNبا خمینی مصاحبه داشتند و الا آخر
    5
    11
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    ahura95 - توکیو، ژاپن
    امیدوارم تا سر هفته سقط شی . هرچند آرزو داشتم تو ی ایران بدون آخوند محاکمه ات رو ببینم و به شیوه زجرکش کردن مرگت رو ببینم
    4
    22
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    samisan - توکیو، ژاپن
    یک خائن و چاپلوس و بی مغز که بسیاری از سلاحهای خریده شده زمان شاه را که قرار بود به ایران بیاد بعد از انقلاب امریکایی و اروپایی به دیگر کشورهای همسایه مفتی فرستادن این چاپلوسان احمق با اون خمینی احمق
    4
    16
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران
    این یک راس مصدق چی انقلابی که عادت داشت هم از آخور بخوره (مصدق السطنه قاجار)و هم از توبره (ملاها)بلکه ایشان سگانه سوز ( نوکر cia )هم تشریف داشتن ننگ بر شما ملییون قلابی و خیانت پیشه گان به ایران که ننگتان با هیچ آبی پاک شدنی نیست!!!!
    10
    16
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران
    ابراهیم یزدی یکی از خائنین و ایران ستیزان وابسته به خمینی دجال بود و از ارکان نابودی ایران می‌‌باشد. امیدوارم سالها در بستر بیماری با عذاب و درد فراوان باقی‌ بمانی و پس از تحمل زجر و درد همانند .... نفله شوی.
    4
    19
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    رو راست - لندن، انگلستان
    ..... خیانتکار به وطن . راه باز کن خمینی
    3
    15
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۵
    Gharibeh-Ashena - هانوفر، آلمان
    [::II PARSA II - هانوفر، آلمان::]. دوست عزیز کاملا اصل مطلب را نوشتی. یکی از خاثنترین افراد به ایران و ایرانی.
    3
    22
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    هر کى کمى وطن پرست باشه نقش این ادم کثافت که سیتى زن امریکا از تکزاس بود رو میدونه که چقدر از ارتشى هاى قسم خورده این اب و خاک را إعدام کرد و خوشحال بود ماموریت اش را برأى امریکایى هاى کثافت بخوبى انجام داد ! دوستان میتوانند به کتاب ناگفته هاى عنقلاب نوشته جعفر شفیع زاده مراجعه کنند تا ببینند در روزهاى اول عنقلاب إعدام هاى یک هفته اول با لیست هاى امریکایى ها که بیشتر نظامیان وطن پرست رو زیر نظر داشتن و انگلیسى ها از مردم سرشناس و روحانیونى که وطن پرست بودن انتخاب شده بودن و انها را توسط همین امسال یزدى ها و خلخالى ها سریع دستگیر در دادگاهاى کمتر از دو دقیقه پشت بام مدرسه إعدام کردن تا کسى نباشه انها رو إفشاء کنه ! جالب بدونید خلخالى یک شب در زندان قصر در مسجدش اخوند کوشون داشته همه رو به رگبار میبینده در مسجد ! بله دوستان این عنقلاب توسط کشورهاى از جمله امریکا انگلیس فرانسه المانى اسرائیل طراحى شد !
    3
    15
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    تو خوبی بابا - ویاندن، بلژیک
    امیدوارم زودتر بمیره. مرگ چیز بدی نیست. خصوصا برای امثال این لجن. اول انقلاب و در ان جنون وحشت و خون یه شلوار چگوارا کرده بود پاش و هی میچرخید اینور و انور افسرای شاه رو میبرد میداد دست خلخالی. اینا مرگ عادی واسشون جدن رحمته. کثافتا.
    2
    13
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Alish_uk - بیرمنگهام، انگلستان
    [::farokhzad - کنت، انگلستان::]. دوست عزیز کامنت شما بسیار خوب بود فقط نام کتاب پشت پرده انقلاب هست فکر کنم.
    3
    6
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    [::Alish_uk - بیرمنگهام، انگلستان::]. دوست عزیز من این کتاب را خواهده ام . اولا نویسنده آن شخص دیگری است که میگوید جعفر شفیع زاده نزد او در هلند آمد و این چیزها را گفت و ناپدید شد. دیگه هیچوقت هم معلوم نشد کجا هستش که من به این شک کردم . شک دوم هم زمانی که میگوید در پاریس نگهبان آیتالله بوده و مسلح هم بوده و وقتی بنی صدر و قطب زاده و یزدی برای مذاکره با امریکاییها میرفتند پشت در میمانده در صورتیکه نگهبانها توی نوفل لوشاتو از پلیس فرانسه بودند. شک سوم هم وقتی مخالفین نظام مثل بنی صدر خودشون میگویند این کتاب دروغ است و چنین شخصی وجود نداشته. شک چهارم هم در یوتیوب ویدیوی جعفر شفیع زاده هست ولی به لری حرف میزند در صورتیکه در کتاب گفته او اهل اصفهان است
    5
    7
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    اقای پارسا هانوفر. باین فرد میگویند یک وطن فروش مارکدار. این فرد را سازمان جاسوسی امریکا از زمان دانشجوئیش که با پول ملت ایران در امریکا درس میخواند انتخاب کرد و بلائی که این مزدور بی جیره و مواجب بر سر ملت و کشور اورد کمتر خائنی اورد
    1
    7
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۰
    واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان
    اذری با هوش. اینها سه نفر بودند قطب زاده بنی صدر و یزدی و بنام مثلث بیق معروف بودند و هر سه نفر اینها زیر عبای ان رحمت الله علیه قایم شده و جالب اینجاست که هر سه نفر اینها بنام خائن بملت و کشور معرفی شدند. حال تو این حدیث مفصل بخوان از این مجمل
    1
    5
    ‌چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.