'سلفی حقارت'؛ واکنش‌ها به عکس گرفتن با موگرینی در مجلس ایران

سلفی بعضی از نمایندگان مجلس ایران با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان مراسم تحلیف حسن روحانی، واکنش‌هایی عمدتا منفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است.
 
با اینکه فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز و یکی از کسانی که با خانم موگرینی سلفی گرفته، عذرخواهی کرده است اما انتقادها همچنان ادامه دارد و منتقدان می‌گویند این حرکت در شان نمایندگان مجلس نبوده است.
 
علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، این اقدام را نشان دهنده "خود باختگی در برابر غرب" خوانده و گفته در صورتی که بقیه نمایندگان به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، "قطعا هیات نظارت این رفتار دون شان را بررسی خواهد کرد."
صادق خرازی، مشاور سابق محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری او هم گفته است: "ای کاش مجلس یک واحد اموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان محترم تدارک می‌دید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت."
 
این در حالی است که احمد مازنی، نماینده مجلس ایران از معدود حامیان این اقدام گفته است: "خانم موگرینی نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف بود، این تصویر علاقه نمایندگان ملت ایران به روابط عمیق و محترمانه با مردم قاره سبز را نشان می دهد"
 
اصولگرایان که از جمله منتقدان اصلی سلفی با خانم موگرینی هستند در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌های #سلفی_حقارت و #سلفی_عزت استفاده کرده‌اند و نمایندگان فراکسیون امید را به دلیل این کار به باد انتقاد گرفته‌اند.
 
سلفی_عزت به عکس یادگاری "مدافعان حرم" با قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه اشاره دارد.
یک کاربرتوئیتر در برابر موج انتقادها این عکس را بازنشر کرده است در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌ها کماکان به این موضوع ادامه دارد.
 
حسام‌الدین براتی، در توئیتر نوشته است: "رحیمی تو تبلیغات انتخاباتش زده بود رزمنده ۱۳ ساله که به خبرنگار تذکر حجاب داده،حالااین طور کیف کرده واسه دیدن موگرینی."
 
کاربر دیگری به نام چراغعلی خانی می‌نویسد: "آقای رجبی عذرخواهی کرد؛باقی چی؟حالا این هیچی...نگاهی که موگرینی رو میخواهید چطوری عوض کنید؟"
 
شقایق منطقی هم در توئیتر نوشته: "نماینده هر ملت و کشوری باید نماینگر عظمت و عزت آن باشد! انتخاب اشتباه، ذلتی ایجاد میکند که قابل جبران نیست."
 
کهف‌الحسین، کاربری دیگر، گفته است: "شما که در مقابل صدها دوربین نتوانستید جلوی ولع و بی عزتی خود را بگیرید،در محافل خصوصی تن به چه ذلتی میدهید؟"
بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر ایوانکا ترامپ آمده بود چی می‌شد؟ دامنه این انتقادها البته فراتر رفته و اقشاری از جوامع ایران نظیر هنرمندان را هم در بر گرفته است.
 
بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون در حساب اینستاگرام خود به شوخی نوشته است: "اگر ایوانکا ترامپ آمده بود چی می‌شد؟"
 
مهناز افشار، بازیگر ایرانی هم با استفاده از هشتگ "سلفی_حقارت" در توئیتر نوشته است: "اصالت وفرهنگ نه به مقام است و منصب، نه به اسم است وآوازه، نه به سواد است ونه به جناح. سالهاست جوهره رنگ رخساره باخته."
 
هستی مهدوی، دیگر بازیگر ایرانی گفته است: "آبروی فردیتان به خودتان مربوط است.هر جور دلتان میخواهد ببریدش. اما ابدا و به هیچ وجه حق ندارید با آبروی جمعی مردم ایران بازی کنید. متاسفانه آبروی ما دست این انتخاب های خودمان است و اینا هم روز به روز بیشتر با اسید میشورنش."
 
انتقادها به این اقدام در حالی ادامه دارد که که یک نماینده مجلس حاضر در عکس‌ها، انتقادها را رد کرده و عکس یادگاری در مراسم تحلیف را طبیعی دانسته است.
 
همایون یوسفی به خبرگزاری تسنیم گفته است: " این عکس، کاملا طبیعی بود. در حاشیه جلسات رسمی چنین عکس‌هایی گرفته می‌شود و نباید این مسئله را این‌قدر بزرگ کرد."
 
آقای یوسفی گفته است که نمایندگان مجلس "ذوق‌زده" نشده بودند و هیچ یک از آنها برای عکس یادگاری از خانم موگرینی دعوت نکرد و همه چیز اتفاقی بوده است.
+56
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    bg_m - صوفیا ، بلغارستان

    شعر یک نماینده مجلس ....اگر آن موگرینی اروپای بدست آرد دل ما راه... به موهای بلوندش بخشم من این دین و دنیا راه
    1
    70
    دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    یه مشت مسلمون واقعی بی فرهنگ که فقط به کمر به پایین فکر میکنند. تمام اینا آب باشه شناگر خوبیند.
    6
    79
    دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    اشکال نداره ، نشأت گرفته از تمدن دوهزارو پانصد ساله است . واقعاً این نظام ،هم مجلس هم قوه قضائیه و اجراییه و هم بیت اغا قابل تحقیره
    5
    14
    دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    عباس میرزای بزرگ بعد از شکست در جنگ با روسیه در ملاقات با نماینده فرانسه گفت آخه به من بگو اجنبی ما چه چیزی کمتر از شما داریم که این وضعیت ماست آیا جمعیت ما کمتر و زمینهای ما کمتر حاصلخیز است آیا این آفتاب که از شرق به غرب طلوع می کند بر سر ما تاثیری ندارد و بر شما تاثیر دارد ؟ راز عقب افتادگی ما در چیست ؟ به راستی که این تصاویر خود جوابگوی سوال عباس میرزا هستند
    2
    15
    دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    یکی از رو ناودون مجلس عکس میگیره یکی از رو میز اون یکی از زیر صندلی. خاک بر سرتون چه کف بازاری هستش. بنده خدا این خانوم نمیدونه اینها چه افکار پلیدی دارند حالا میره میگه ایرانیها چقدر مهربون هستن و به آدم توجه نشون میدند. اون زنهای ..... باید با دسته جارو بدنتون رو کبود کنند. یاد فیلم عروس فرنگی افتادم .. فدریکا میگه جک کجاست لاریجانی میگه تو صندوق عقب ماشین
    1
    16
    دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    این نتیجه یک عمر تعلیمات و تربیت اسلامی است. بیخود هم این جوجه هویجی ها نیان ....بزنن. این الم شنگه رو توی یکی از این مجالس تشریفات غربی نمیبینید. حالا خوبه که این جماعت همگی یکی یک اثر لگد الاغ هم روی پیشونیشون دارن.
    2
    19
    دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.