تحریم‌های روسیه و ایران در مجلس سنای آمریکا هم رای آورد

این مصوبه احتمالا امیدهای آقای ترامپ برای بهبود روابط با روسیه را با مشکل روبرو می کندمجلس سنای آمریکا به طرح جدید تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی رای داد. مجلس نمایندگان دو روز پیش این طرح را تصویب کرد. حالا این طرح در انتظار امضا یا وتو رئیس‌جمهوری آمریکاست.
در این طرح اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا برای لغو تحریم‌ها محدود شده و به این ترتیب دست دونالد ترامپ در کاهش یا لغو بعضی از تحریم‌های روسیه بسته‌تر شده است.
مجلس سنا قبلا در ماه ژوئن طرح مشابهی را تصویب کرده بود اما چون مصوبه مجلس نمایندگان تفاوت هایی با مصوبه قبلی سنا داشت، باید دوباره در سنا به رای گذاشته می‌شد. کاخ سفید می گوید که آقای ترامپ هنوز در مورد امضا یا وتوی این مصوبه تصمیم نگرفته است.
تحریم های تازه بر روسیه بابت رفتارش در شرق اوکراین، حمایتش از حکومت بشار اسد در سوریه و اتهام مداخله در انتخابات اخیر آمریکاست. ادعایی که در آخرین هفته‌های دولت باراک اوباما مطرح شد و حالا مجلس نمایندگان و مجلس سنا جداگانه و همین‌طور پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق درباره آن هستند.
تحریم‌های روسیه محدودیت تازه‌ای بر پروژه های نفت و گاز اعمال می‌کند و بر خط لوله "نورد استریم ۲" از روسیه به آلمان اثر می‌گذارد که به همین دلیل باعث نگرانی اروپایی‌ها شده است.
سرگی ریابکف، معاون وزارت خارجه روسیه، پیش از رای‌گیری کنگره درباره این تحریم‌ها گفت که این گونه تدابیر به مثابه "مین خطرناکی" در شالوده روابط دو کشور خواهد بود.
با ادامه برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی، فشارهای آمریکا افزایش یافته است.بعد از تصویب آن در مجلس نمایندگان، فرانسه این تحریم‌ها را "غیرقانونی" خواند.
حالا که با تصویب در سنا این طرح روی میز رئیس‌جمهوری آمریکا رفته است، او می‌تواند آن را وتو کند و به کنگره برگرداند.
در آن صورت هم اگر دو سوم در مجلس نمایندگان و در مجلس سنا به آن رای دهند، از سد وتو رئیس‌جمهور هم می‌گذرد و به قانون تبدیل می‌شود.
کاخ سفید گفته است رئیس‌جمهوری آمریکا با توجه به این‌که "محصول نهایی" این طرح چه باشد، درباره آن تصمیم می‌گیرد.
دولت آمریکا همین حالا هم بابت اتهام تماس‌های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با افراد مرتبط با روسیه، زیر سایه این اتهام است و به چالشی در سیاست داخلی تبدیل شده است.
این طرح با اکثریت قاطع در هر دو یال کنگره آمریکا تصویب شد: در مجلس نمایندگان با ۴۱۹ رای مثبت و ۳ رای منفی، و در مجلس سنا با ۹۸ رای مثبت و ۲ رای منفی. اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی در بحث بر سر آن، بر هم‌سویی فراجناحی‌شان در مقابله با روسیه، ایران و کره شمالی تاکید کردند.
برنامه موشکی ایران در سال‌های اخیر انتقاد آمریکا را برانگیخته است.درباره ایران
طرح یادشده تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را که از قبل اعمال می‌شده، تجمیع کرده است. رئیس جمهوری آمریکا را موظف می‌کند که در ظرف ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌اش در خارج از ایران را بنا بر اتهام فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.
در این طرح آمده است: "سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران - و نه فقط نیروی قدس سپاه - مسوول اجرای برنامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از تروریسم بین‌المللی و برنامه موشکی ایران است."
پیش‌تر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه گفته بود اگر آمریکا می‌خواهد موضوع تحریم‌های "دفاعی و سپاه را دنبال کند" باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری اطراف ایران برچیند.
وزارت خارجه ایران در واکنش به این مصوبه کنگره گفته است که نقض خود توافق هسته‌ای نیست ولی نقض روح برجام است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم گفته است: "مصوبه آمریکایی‌ها در برگیرنده قسمت اعظم تحریم‌هایی است که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر هم وجود دارد."
رئیس مجلس ایران هشدار داده است که "مصوبه آمریکایی‌ها مقداری جنبه تبلیغاتی دارد و مواد مغذی آن کم است بنابراین باید توجه داشته باشیم در دام آنهایی نیفتیم که قصد دارند مسیر را به سمت دیگری بکشانند."
+29
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    عاقبت این تحریمها بخیر باد ! البته اگر رژیم علی چولاق دوهزاری بفشار افتاد انگاه مسئولان نظام مقدس اخوندی راضی میشوند سر موشکهای دوربرد هم مذاکره با امریکا کنن و چند سالی را وقت بگذارنن تا موشکهای دور برد را نابود کنن یا نکنن , همان داستان مذاکره رژیم اخوند با 5+1 بخاطر تاسیسات هسته ای دوباره شروع خواهد شد اینبار نه بخاطر برنامه هسته ای بلکه بخاطر موشکهای دور برد نظامی که در اختیار سپاه پاسداران اخوندها هستش. شاید هم رژیم امریکا هدفش از بین رفتن رژیم ایران نباشد بلکه هدفشان این باشد که رژیم اسلامی باقی بماند نه بصورت قدرتمند در دنیا و بخصوص در خاورمیانه بلکه بصورت دولتی منزوی و ضعیف , حالا ریش و قیچی در اختیار سران حکومت اخوندیست , انها باید تصمیم بگیرن که منزوی وقدرت تسلیحاتی و نظامی کمی داشته باشند یا اینکه میخواهند رو حرف خودشان با قدرت بمانن و در منطقه حرف اول را بزند.
    4
    10
    جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.