آمریکا می‌گوید پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، 'نقض روح برجام' است

لحظه پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ
 
وزارت‌خارجه ایالات متحده در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، گفته است ایران با این کارش 'روح برجام' و یکی از قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.
 
ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر "سیمرغ" را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده است.
 تلویزیون دولتی و خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که پرتاب این ماهواره‌بر "موفقیت‌آمیز" بوده است.
 
ایران می‌گوید ماهواره‌بر "سیمرغ" می‌تواند ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.
 
هدر نوآرت، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره به خبرنگاران گفت که آمریکا، این پرتاب موشک را نقض یکی از قطع‌نامه‌های سازمان ملل می‌داند و هم‌چنین نقض روح توافق هسته‌ای.
 
قطع‌نامه ۱۹۲۹ که تابستان هفت سال پیش و در پی بالاگرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت تصویب شد، تهران را از هرگونه فعالیت در زمینه موشک‌هایی که توانایی حمل سلاح هسته‌ای دارند، منع کرد.
 
اما پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، شورای امنیت سازمان ملل قطع نامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد که جای قطع‌نامه‌های قبلی را گرفت. در این قطع نامه جدید، ایران برای هشت سال از فعالیت درباره موشک‌هایی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شوند، منع شده است. در قطع‌نامه ۱۹۲۹ که با اجرای توافق کنار گذاشته می‌شود، این ممنوعیت شامل هرگونه موشکی بود که توانایی حمل سلاح هسته‌ای را داشته باشد.
 
ایران می‌گوید از آن‌جا که این موشک‌ها را برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کند، آزمایش‌های موشکی‌اش مشمول قطع‌نامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.
 
حدود یک ماه پیش سازمان ملل متحد ضمن تایید پای‌بندی طرف‌های برجام به اجرای تعهداتشان، گفت که شورای امنیت نظر واحدی در مورد برنامه موشکی ایران ندارد.
 
جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، در این گزارش گفت: "همانند موضوع پرتاب موشک بالستیک ایران در مارس ۲۰۱۶، اعضای شورای امنیت در مورد ارتباط این آزمایش با تعهدات مندرج در برجام نظر واحدی ندارند."
 
در عین حال، او به نقل از گزارش قبلی در مورد پیشرفت در اجرای برجام گفت که دبیرکل سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا از انجام چنین آزمایش‌هایی خودداری کند زیرا "این آزمایش‌ها به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش شود."
 
موشک ماهواره‌بر می‌تواند با تغییراتی به عنوان موشک حامل کلاهک هسته‌ای هم استفاده شود. کشورهای غربی می‌گویند نگران اند که این فنآوری موشکی ایران در زمینه نظامی به کار گرفته شود. برنامه موشکی ایران زیر نظر وزارت دفاع است ولی ایران می‌گوید این برنامه صرفا جنبه علمی و دفاعی دارد.
 
حدود پنج ماه پیش، سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، ‌فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، با انتقاد از سیاست خارجی دولت حسن روحانی گفت: "ما موشک ماهواره‌بر برای اهداف غیرنظامی را آماده پرتاب کرده‌ایم، اما آقایان با یک تشر آمریکا این موشک را به انباری برده‌اند و این رفتار تحقیرآمیز است."
 
آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران دو روز بعد از تصویب تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی در مجلس نمایندگان انجام شد. بخشی از این تحریم‌ها، درباره برنامه موشکی ایران است. این مصوبه مجلس نمایندگان به تایید سنا و بعد امضای رئیس‌جمهور نیاز دارد تا به قانون تبدیل شود.
+15
رأی دهید
-50

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۵
    ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
    یاد یه جوکی افتادم که طرف بغل یه رارنده تریلی میرفت مسافرت، رارنده تریلی از سر بهانه که بپره رو یارو هی میگفت این دفه ....، شده حکایت این بابا ترامپ،
    3
    2
    جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.