بیانیه شهبانو فرح پهلوی: محمدرضا شاه پهلوی «ایراندوستی راستین» بود

محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران و همسرش شهبانو فرح صدای آمریکا : شهبانو فرح پهلوی در بیانیه‌ای به مناسبت سی و هفتمین سالگرد درگذشت محمدرضا پهلوی پادشاه پیشین ایران گفت، همسرش ایرانیان را شایسته سرآمدی در زمینه فرهنگ و تمدن جهانی می‌دانست.
 
به دنبال انقلاب ۱۳۵۷، محمدرضا شاه پهلوی پس از ۳۷ سال سلطنت به همراه خانواده خود مجبور به ترک ایران شد و در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۵۹ در ۶۱ سالگی در مصر درگذشت. پیکر او در قاهره به خاک سپرده شد.
 
شهبانو فرح پهلوی در بیانیه‌ای به همین مناسبت، با نقل بخش‌هایی از سخنان شاه فقید در کتاب «به سوی تمدن بزرگ» گفت تمدن بزرگ رویایی بود که در سراسر زندگی محمدرضا شاه پهلوی، مسیر کار و کوشش او را تعیین می‌کرد.
 
او در این بیانیه که روز چهارشنبه در وبسایت رسمی خود منتشر کرد، با اشاره به این وعده محمدرضا شاه پهلوی در کتابش که «در ایران فردا اثری از فقر، جهل، بی‌سوادی، فساد، استثمار و تبعیض نخواهد بود،» گفت رسیدن به چنین ایرانی نیاز به زمان زیادی نداشت.
 
شهبانوی ایران اضافه کرد، فکر می کنم او می دانست که آن روز نخواهد بود، اما رویای او این بود که کشوری در حال پیشرفت و ترقی، با یک زیربنای اقتصادی پایدار تحویل نسل آینده میهن دهد و وظایف فرزندش رضا پهلوی ولیعهد ایران و هم نسل‌های او را آسان‌تر کرده باشد.
 
وی در پایان می‌نویسد، «پادشاه فقید ایران محمدرضا شاه پهلوی ایراندوستی راستین بود. به روان پاک او درود میفرستیم و به پاس خدماتش به ایران خاطره او را گرامی می‌داریم.
+311
رأی دهید
-76

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۲
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    روحش شاد و نامش جاودان. جاوید شاه و سلطنت مشروطه.
    202
    212
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ab5534 - هلسینکی، فنلاند
    بیانیه شهبانو خانم به چه درد ما میخوره، وقتی‌ کار از کار گذشته و ما با یه رژیم ضد بشری و جنایتکار روبرو هستیم و هیچ کاریش هم نمیشه کرد
    105
    110
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Lolitaa - دلفت، هلند
    با درود! بگذارید من اون شاه رو بهترتوصیف کنم : یک دیکتاتور کت و شلوار نظامی پوش کراواتی بی جربزه بیعرضه بی خاصیت بزدل بی در و پیکر بیلمز به ظاهر مهربان و در باطن نوکر حلقه بگوش امریکا که دست خواهرپلیدش و همین فرح دیبا مادر فولادزره رو تو همه کاری باز گذاشته بود! شیر نفت مملکت را هم مفت به روی امریکایی ها بازکرده بود و از شون به جای این کالای استراتژیک که نشانه قدرت هر کشوری است قاقالی لی و محصولات لوکس میخرید!
    253
    253
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    لشگر ششم ورماخت - دوسلدورف، آلمان
    رضا خان بزرگ و پسرش شاهنشاه اعلی حضرت همایونی به راستی از افتخارات بزرگ تاریخ ایرانمون هستن روحشان شاد و یادشان همیشه گرامی
    179
    178
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    Lolitaa - دلفت، هلند
    در انتها باید بنویسم: مرگ بر امریکای جهانخوار و مرگ بر صهیونیسم استعمارگر و عوامل و نوکران دست نشانده اش در منطقه و مزدوران پیرو پاتال بی خاصیت وطنیش مخصوصا در کانادا و امریکا !
    180
    182
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان
    تاریخ ثابت کرده هر کسی‌ که برای این ملت دلسوز بود و کار کرد به اشد مجازات رسید و ملت هیچ گونه پشتیبانی از او نکردند و ثابت شده است که این ملت تابع زور است
    163
    159
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    آنتی خرافه - کلن، آلمان
    بخاطر ایراندوستی بیش از حدش بود که تا تقی به توقی میخورد میذاشت و در میرفت و به سفیر انگلیس گفته بود اگر انگلیس میخواهد من را هم مثل پدرم برکنار کند بگویید تا خودم بروم. اینا همه از ایراندوستی بیش از حد بوده. ممدرضا آخوند پرست. از بعد از کوروش و داریوش فقط یک مشت احمق و بی خاصیت شدند شاه ایران و این آخری هم که آخوندکای جانی. ایرانی همیشه جوگیر و بدبخت بوده و خواهد ماند.
    101
    97
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    چه فایده !!! وطن پرست بود اما شجاع نبود و حاضر نبود برای ایران از خودگذشتگی کند مانند شاه اسماعیل ...
    92
    95
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Free Press - لندن، انگلستان
    در جواب اونهایی که شاه رو دست نشانده میدونن باید گفت که او شاید با حمایت غرب بروی کار امد اما شکی نیست که فردی شریف، ایراندوست و دلسوز این خاک بود که اقداماتش در راه توسعه و ابادانی کشور بود، انهم ان جامعه عامی و کم سواد دهه ۵۰ که شدیدا خرافی و مذهبی بودند، بهمین دلیل هم غرب سریعا به اشتباه خود پی بردند و این حکومت ننگین اخوندی را بروی کار اوردند که خیانتهایشان تمامی ندارد و تا ایران را کاملا نابود نکنند بروی کار میمانند، شما مزدبگیران سایبری جمهوری اسلامی هم هرچقدر زور بزنید نمی توانید خدمات این خاندان بزرگ را کمرنگ کنید. ننگ برشما که میدانید و سرخود را چون کبک زیر برف کرده تا مواجب ساعتی خود را از این حکومت خاین و ننگین اخوندی بگیرید.
    138
    131
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::Lolitaa - دلفت، هلند::]. به به دوست کوچولوی شیرین عقل من دوباره پیداش شد ،تو کجا بودی دلمون تنگ شده بود .
    106
    97
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::Lolitaa - دلفت، هلند::]. لولیتای عزیزم خودت را عصبی نکن ، همین آمریکا اگه نبود خمینی ملعون هم به پادشاهی ایران نمی‌رسید ،همانطور که اسناد بیستو هشت مرداد رو شدن، اسناد روی کار آمدن خمینی ایران خرابکن هم یه روزی منتشر میشن .به هر حال بازم دم شاه گرم که خدمات زیادی برای ایران داشت مثل پدرش نه مثل خمینی که تا تونست تو دنیا و خصوصا جلو عربا تحقیرمان کرد .و این را هم قبول کن که متاسفانه امریکا کدخداست و قدرت اول دنیاست ,و هر که با آمریکا درافتد، ,ورافتد و هر کشوری هم که با آمریکا رابطه خوبی داره نسبت به کسایی که رابطه بدی دارند اوضاعشان خیلی بهتره . نمونه اش کره جنوبی و کره شمالی .حالا اصلا تو تصور کن کره شمالی مستقله و کره جنوبی دست به سینه آمریکا ،کدوم آدم عاقلی کره شمالی را به کره جنوبی ترجیح میده؟
    120
    114
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    اواخر جکومت شاه متاسفانه مثل حالا فساد خانوده های اشرافی و بی قانونی زیاد شده بود و همین عامل باعث نابودیش شد دقیقا مانند حالا که همین فساد بنیان حکومت اسلامی را بر کنده میکند
    63
    69
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    [::Free Press - لندن، انگلستان::]. درسته که شاه فردی وطن پرست بود ولی به قول دکتر میلانی او کشورش را بد دوست می داشت شاه می پنداشت که ما باید نوکری آمریکا را کنیم تا آنها هم از لحاظ مالی ما را ساپورت کنند و او در این کار از هیچ اقدام ننگ آوری دریغ نمی کرد حتی از دادن کاپیتولاسیون من به شخصه معتقدم کاپیتولاسیون حتی از کودتای 28 مرداد هم مردم را بیشتر عصبانی کرد چرا که یادآور خاطرات تلخ استعمار روس و انگلیس و حق کایپتولاسیون آنها بود و خمینی هم در اعتراض به کاپیتولاسیون تبعید شد نه بخاطر مخالفت با انقلاب سفید یا شورش 15 خرداد ! متاسفانه شاه از مردم دور بود و متوجه این خشم و نارضایتی نمی شد و زمانی شد که خیلی دیر شده بود
    96
    101
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. درود بر شما شاه اسماعیل پادشاهی است که بنظرم در تاریخ ایران نقشش ناشناخته بوده مردی که بعد از 900 سال ایران را دوباره تشکیل داد عده ای سعی کردند او را یک فرد مذهبی متعصب جلوه بدهند اما هیچکس اشاره نمی کند که او چه نامهایی را بر روی بچه های خود گذاشت : طهماسب و رستم و سام و بهرام و شهنواز و گلنوش و فرنگیس و مهین بانو . واین نشان می دهد چقدر ملی بوده
    69
    77
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    بردبار - بندر ماه شهر، ایران

    بر مُنکرش لعنت.
    60
    28
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Free Press - لندن، انگلستان
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. این حرف تو یعنی چی؟ یعنی جمهوری اسلامی واقعا انقلاب مردمی بود بر ضدشاه؟ چرا کردیت الکی به این نظام میدی؟ یعنی مردم ایران اینهمه خدمات و تغییرات رو در ده دهه ۴۰ و ۵۰ ندیدند و فقط به کاپیتولاسیون بند کردند، جوری حرف میزنی که انگار از مریخ اومدی خبر منطقه رو نداری اخه کدوم حکومت تو خاورمیانه هست که بتونه حکومت کنه و به امریکا باج نده، این اخوندها که ۴۰ ساله دارن از جلو و عقب دهن ملت و سرویس میکنند، همه جوره دارن غارت میکنن، به پشتیبانی روسیه بساط دروغین انرژی هسته ای رو راه میندازن تا ۳۰ سال از ۴۰ سال رو کاملن تحریم باشن و نفت و گاز و مجانی بدن بره تا گندم وارد کنن، نمیدونم شماها تا حرف از زمان شاه میشه همتون روشنفکر میشین و به کاپیتولاسیون بند میکنید و اونهمه کارهای زیرساختی که در مملکت کرد و نمی بینین اونوقت چشمتون رو روی خیانتهای این اخوندهای دجال و صدپدر بستین، بس کنید این یک بام و دو هوا را!
    73
    68
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Free Press - لندن، انگلستان
    نه اینکه الان اخوندها نوکری اربابشون روسیه رو نمی کنن؟ ایران که عنلا شده حیاط خلوط روسیه، اخوندها هم که همش در حال دم تکان دادن برا پوتین هستن، جالبه که شماها اسم دزدی ها و خیانتهای اخوندها که میشه اصلا پیدات نمیشه و تا یک خبر از خانواده پهلوی میزارن سریعا واکنش نشون میدی که دقیقا معلومه جهت گیری فکریت چیه، میخوای انکار کن ولی افکار شما توده ای ها با دو خط نوشتنتون اشکار میشه. من هیچگاه سلطنت طلب نبوده و نیستم ولی نگاهی منصفانه به افراد دارم و در کنار ضعفها، خدمات شان را هم میبینم. بی شک خدماتی که این پدر و پسر در ۵۰ سال در این کشور کردن این نطام فعلی در ۵۰۰ سال قادر به انجامش نیست،
    70
    66
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Azerbaijan.oglu - لندن، انگلستان
    انگلیس و آمریکا اوردنش سر کار بعد از انقضای مصرفش بای بای ش کردند. مثل پدرش
    56
    58
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    ramin-cph - کپنهاگ، دانمارک
    لیاقت میخواست که نداشتیم، ،، مردم بی سواد با کلی ضعف فرهنگی و نقایص اما متوقع،،،، لیاقت ما اخوندان نه شاهی که میخواست ادم کنه ما رو،،،، پس درود بر اخوند !!!
    56
    48
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    آره خیلی ایراندوست بود! بهمین دلیل بحرین را از ایران جدا کرد. همه میدونیم که جدا کردن بخشی از یک کشور زمینه ساز فروپاشی اون کشور میشود. یکی از دلایل جنگ عراق علیه ایران همین بود و عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس از همان زمان در حال آماده شدن برای جدا کردن خوزستان شدند. چون دیدند که چقدر مردم ایران راحت به این کار شرم آور راضی شدند پس گفتند ایندفعه هم دو هفته ای خوزستان رو جدا میکنیم. دیگر نمیدانستند که دیکتاتور و ساواک او برای مردم ایران چه کابوس وحشتناکی بودند که مردم جرات حرف زدن نداشتند. بی جربزه با اونهمه فانتوم و هاورکرافت و اف 14 یه امضا از شیخ امارات نگرفت تا امروز ادعای جزایر سه گانه را نکند
    56
    61
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    [::Azerbaijan.oglu - لندن، انگلستان::]. مثل قجر ها که از اقامحمد خان قاجار تمام شاهان ان خراجگذار روسیه و بریتانیا بودند و راحت خاک ایران از شرق ,شمال و جنوب بذل و بخشش می کردند . حداقل پهلوی ها نسبت به قجرها برای ملت سود داشتند و ملت عقب مانده را ادم کردند اما چه فایده فقط ظاهرتون عوض کردند وگرنه شماها همون رعیت و خانزاد قجر باقی ماندید .
    46
    39
    ‌پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    farokhzad - کنت، انگلستان
    اگر خائن میبود حتما جایگاه بهترى داشت بهمین خاطر حتى مزارش در ایران نیست شرم بر خائنین ٥٧ یادش گرامى
    51
    45
    جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. گرامی. در مورد اشتباهات شاه بسیار میتوان تحلیل کرد اما برچسب نوکری آمریکا ناعادلانه است. اولا شاه با عدم تقبل پایگاه نظامی آمریکا / ناتو در ایران ( مقایسه کن با ترکیه/ عربستان/ قطر و....) و از طرفی بستن قرارداد کم نظیر ذوب آهن اصفهان توسط روسها ( و دود بر چشم آمریکا برای این جسارت تاریخی ) و تاسیسات اتمی بوشهر توسط آلمانها ( سنای آمریکا و لابی یهودیان مخالفت نشان دادند ) نشان داد که رای مستقل خود را در بسیاری از موارد دارد. وابستگی نظامی ایران به آمریکا و خرید مدرن ترین هواپیما ها و سلاح ها از آن کشور منطقی و قابل تقدیر است. چرا که در زمان او یا باید از روسها سلاح تهیه میشد و یا از آمریکا. وی بهترین گزینه را برگزید و توانست برای مثال قرارداد همچنان معتبر الجزایر و معضل شط العرب و مرز ایران را بر عراق تحمیل کند. آمریکا بخاطر منافع خویش یکبار مصدق را بخاطر شاه قربانی کرد و بار دگر شاه را بخاطر خمینی قربانی کرد.
    40
    37
    جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    natasha1 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
    ملتی که لیاقت سلسله پهلوی را نداره وضعش همین میشه که اسیرخمینی و خامنه ای و یک مشت جانی میشه ..فساد دزدی ظلم فحشا اعتیاد بیداد می کنه ..کشور از هم پاشیده درکل دنیا برای ایران هیچ احترامی نمانده ....ایران شده ویران شده لهیده چکمه های روس و پوتین بی شرف ...مردم امنیت ندارن یک روز تو نظام اسلامی روسی شون آتنا پر پر میشه فرداش بنیتای ۸ماهه را تو ماشین می دزدن و رهامی کنن تا شیرخوارزجرکش شه....اونوقت یک مشت خائن روس بی شرافت میریزن اینجا از نکبت جمهوری خائن ا سلامی دفاع می کنن تا پول نوکری شون قطع نشه. شما راچه به این غلط ها .. دیگه همه میدونن جیمی کارتر و بی بی سی و روسها و نوفل لو شاتو و بلندگوهاش خمینی ملعون را اورد سر کار و جانشینش هم ضحاک ماربه دوش خامنه ای جلاد خون ملت را تو شیشه کرده. خفه بمیرید روس پرست های بی وطن..شاه فقید و رضا شاه کبیر و سلسله پرافتخار پهلوی جاودان خواهند بود تا ابد و زنده باد شهبانوی ایران و شاهزاده رضای عزیز.به قول یک دانش آموزدختر در خود تلویزیون نکبت اسلامی زمان ۴ تاست:گذشته حال آینده و زمان شاه . چه قشنگ گفت چون زمان شاه زمان منحصر به فرد تاریخ ایران بود
    53
    50
    جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    شاه و شیخ - قم، ایران
    بله ایران دوست بود منتهی از در عقب آنهم چون دلار های نفتی ایران در دستانش بود- چون قدرت مطلقه مثل ولایت مطلقه حکومتی در دستانش بود - چون تمام اهرم های اقتصادی و سیاسی و نظامی در دستان بی کفایتش بود - این امکانات و این قدرت ها را در دستان صدام و رجوی ضد ایرانی هم میگذاشتند ایران دوست میشدند اما همین که فهمید دیگر ممه را لولو برده پیش خود گفت: "گور بابای ایران و ایرانی" خود و خواهر روسپی اش میلیارد ها دلار نفتی ایران را چپاول کرده فلنگ را بستند و ایران بلانسبت عزیزشان را به از خود چپاول تری واگذار کردند تا بماند از ایران دوستی شاه و شیخ نام و نشانی!!
    18
    19
    شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    iran2015 - وین، اتریش
    این حماقت کامل است که این چی بودیم چی شدیم ها !! دارند.یعنی همان یک گرم مغز حزب اللهی ها!! دقیقا تفکر خمینی !؟؟؟ سیاه و سفید !!! یا پاچه خواری پهلوی کن یا نوکر خامنه ای هستی بعد این جماعت حرف از تمدن میزند!!! خاک بر سر مملکتی که این مردمش باشد.
    10
    12
    یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۴
    Roma55 - لانسینگ، انگلستان
    درود به شرف پاک این همسر مهربان و وفادار یک شیرزن متشخص ایرانی که با حضورش در هر محفلی افتخاری است برای ایران و ایرانی .ما که دوست داریم
    5
    3
    ‌چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shahab46 - هانوفر، آلمان
    خدایش رحمت کند.
    1
    1
    جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.