۵۶ درصد پاسخ دهندگان یک نظرسنجی در ایران: بنا به تشخیص فردی رای دادیم

حدود ۴۰ درصد از رای‌دهندگان به ابراهیم رئیسی و ۳۶ درصد از رای‌دهندگان به حسن روحانی گفته اند نمی‌دانند که آنها اصلاح طلب‌اند، اصول‌گرا هستند یا میانه‌رو/اعتدال‌گرا؟  ۵۶ درصد شرکت کنندگان در یک نظرسنجی تلفنی که اخیرا در میان رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه ایران انجام شده، گفته اند که در آن انتخابات بنا به تشخیص شخصی رای داده اند.
 
در این پژوهش، که از سوی موسسه نظرسنجی "ایپو" منتشر شده، همچنین ۱۹.۸ درصد، افراد خانواده دور و نزدیک، ۶.۵ درصد تبلیغات و مناظره های نامزدها، ۴.۵ درصد دوستان و همکاران، ۳.۹ درصد "مردم"، ۲.۲ درصد تحصیل‌کردگان و متخصصان، ۱.۹ درصد رسانه ها و ۱.۳ درصد رهبر را ملاک رای دادن خود در انتخابات دانسته اند.
 
این پاسخ ها، در پاسخ به این پرسش از پاسخ دهندگان مطرح شده که برای رای دادن در انتخابات اخیر روی نظر چه کسانی حساب باز کرده یا به آنها اعتماد کرده‌اند؟
 
البته به طور طبیعی بسیاری از ۵۶ درصدی که گفته اند بنا بر تشخیص فردی رای داده اند، احتمالا بر مبنای تاثیرپذیری از افراد دیگر، نهادها یا یا رسانه ها به این تشخیص رسیده اند، اما درمجموع، قضاوت شخصی را مهم ترین عامل در رای دادن خود دانسته اند.
 
در نظرسنجی های تلفنی، درصدی از پاسخ دهندگان ممکن است به دلایل گوناگون نظر واقعی خود را بیان نکنند و در نتیجه در استناد به این نوع نظرسنجی ها، باید مانند نظرسنجی های دیگر، ضریبی را برای خطای احتمالی یا خودسانسوری پاسخ دهندگان در نظر گرفت.
 
موسسه ایپو اخیرا نظرسنجی جداگانه ای را نیز انجام داده که در آن، از شرکت کنندگان در انتخابات پرسیده شده آیا می‌دانند نامزدی که به او رای داده‌اند، اصلاح‌طلب، اصول‌گرا یا اعتدال‌گرا بوده است؟
 
در این نظرسنجی، حدود ۴۰ درصد از رای‌دهندگان به ابراهیم رئیسی و ۳۶ درصد از رای‌دهندگان به حسن روحانی گفته اند نمی‌دانند که آنها اصلاح طلب‌اند، اصول‌گرا هستند یا میانه‌رو/اعتدال‌گرا. حتی حدود ۶ درصد از پاسخگویان حسن روحانی را "اصول‌گرا" تشخیص داده‌اند و ۱۵ درصد از آنها ابراهیم رئیسی را "اصلاح‌طلب" قلمداد کرده‌اند.
 
در مقابل، ۵۲ درصد از رای‌دهندگان به آقای روحانی او را اصلاح طلب یا اعتدال‌گرا/میانه‌رو معرفی کرده و ۳۳ درصد از رای‌دهندگان به آقای رئیسی او را اصول‌گرا دانسته اند. رای سلبی با اثباتی؟
 یک نظرسنجی جداگانه ایپو که نتایج آن چند روز پیش منتشر شده، نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از رای دهندگان به آقای روحانی به دلایلی چون شایستگی‌های شخصی، سوابق قبلی یا جهت‌گیری‌های سیاسی وی به او رای داده‌اند، در حالی که تنها ۱۵ درصد از رای‌دهندگان به آقای رئیسی گفته اند به همین دلایل به او رای داده‌اند.
 
از سوی دیگر، ۱۷ درصد از رای‌ دهندگان به ابراهیم رئیسی گفته اند به دلیل این که نمی‌خواسته‌اند به آقای روحانی رای بدهند به ابراهیم رئیسی رای داده‌اند، در حالی که تنها ۵ درصد از رای دهنگان به حسن روحانی گفته اند به خاطر رای ندادن به آقای رئیسی به او رای داده‌اند.
 
همچنین، وعده‌‌‌های انتخاباتی کاندیدا، درصد بیشتری از مردمی که به آقای رئیسی رای‌ داده‌اند را به خود جلب کرده است (۴۳ درصد) تا کسانی که به آقای روحانی رای داده‌اند (۲۶ درصد).
 
مطابق همین نظرسنجی، حدود نیمی از کسانی که می‌گویند در انتخابات اردیبهشت ماه به حسن روحانی رای داده‌اند، دلیل رای خود را رضایت از عملکرد او دانسته اند.
 
از آن میان، یک پنجم بر لزوم دادن فرصتی به رئیس جمهورِ برای به پایان رساندن برنامه‌هایش و یا آشنا بودن او با راه و رسم امور پس از چهار سال تصدی این مقام تاکید کرده اند. یک پنجم دیگر نیز بر موفقیت آقای روحانی در امضای برجام، رفع تحریم‌ها و پرهیز از جنگ به عنوان دلایل رای به او انگشت گذاشته اند.
 
تنها ۷ درصد از تعبیر "انتخاب بین بد و بدتر" به عنوان دلیل رای دادن به حسن روحانی استفاده کرده اند.
 
در میان رای‌دهندگان به ابراهیم رئیسی اما، بیشترین افراد (۲۷ درصد) دلیل رای به او را ناموفق بودن آقای روحانی در تحقق وعده‌‌هایش دانسته اند.
 
به علاوه، یک پنجم (۲۲ درصد) دلایلی چون تلاش آقای رئیسی برای "زدودن فقر" و "مبارزه با نابرابری" را عنوان کرده اند و یک پنجم دیگر، دلایلی چون مبارزه رئیسی با "بی بند و باری" و "بی حجابی"‌ و مانند آن را مهم تر دانسته اند.
 
نهایت آنکه حدود ۱۲ درصد تاکید کرده اند به خاطر تغییر اوضاع ابراهیم رئیسی را ترجیح داده اند و ۱۰ درصد گفته اند به خاطر پیروی از رهبری به وی رای داده‌اند.
 
موسسه نظرسنجی ایپو در آمریکا ثبت شده و به مدیریت حسین قاضیان جامعه شناس و پژوهشگر ایرانی فعالیت می کند.
 
ایپو، اطلاعات بیشتر در مورد روش نظرسنجی های خود و روش انجام آنها در در سایت این موسسه در دسترس قرار داده است.
+16
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۸
    آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
    خیلی ها این سوال را می کنند که شاه که بهتر از آخوندها بود پس چرا در آن زمان انقلاب شد و الان انقلاب نمیشه جواب این سوال را باید در انگیزه انقلاب مشروطه دید انقلاب مشروطه بخاطر جاده و تونل و اقتصاد نبود انقلاب مشروطه رخ داد چون مردم از این که 24 قرن در این کشور یک قشر اشرافزاده تمامی تصمیمها را می گرفتند ناراضی بودند و می خواستند آنها هم صدایی داشته باشند در دوران پهلوی هم تا زمانی که صندوق رای وجود داشت با همان انتخابات پر از تقلب مردم رای می دادند اما زمانی که کشور تک حزبی شد و صندوق رای برداشته شد آنوقت بود که انقلاب رخ داد جمهوری اسلامی این را خوب فهمیده بخاطر همین هم در زمان جنگ هم انتخابات متوقف نشد و مردم در همین انتخاباتی که تقلب هم در آن هست شرکت می کنند چون می خواهند صدایی داشته باشند حتی بصورت ضعیف و می بینیم طرف به رئیسی رای میده و می گوید چون نمی خواستم به روحانی رای بدهم این هم این فرضیه را اثبات می کنه
    14
    5
    یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Viva Persia - تورنتو ، کانادا
    حتی نظامهای خودکامه هم خوب میدونن که دموکراسی (مردم سالاری) رمز بقای حکومته و هر از گاهی با استفاده از ابزارهای سیستم مردم سالاری (مثله انتخابات), نمایشی رو ازش اجرا میکنن و مردم رو به "صحنه" میارن . ولی بعدش همه چی بحال اول برمیگرده و هیچوقت مردم رو نه با مکانیسمهای دمکراسی و حقوق مدنیه ی اونها آشنا میکنن و آموزش میدن و نه اجازه میدن مردم براحتی با استفاده از ابزار تکنولوژیک دمکراسی ( مثله شبکه های اجتماعی و خود اینترنت و ..) آزادیهای فردی خودشون رو بشناسن و تمرین کنن . ما ایرانیا باید یاد بگیریم برای بقای ایران و ایرانی همیشه و همه جا تمرین دمکراسی کنیم و حقوق شهروندی خودمون رو بشناسیم و حقوق همه ی هموطنها رو مثله حق خودمون بدونیم . نه اینکه فقط در زمانی که ازمون دعوت شد بریم پای صندوق ...میشه با فاصله گرفتن از تبلیغات و آنچه رژیمهای دیکتاتوری مردم رو به اون سمت میبرن امید به تغیر داشت . و این تغیر رو از خودمون باید شروع کنیم . هیچکس بهتر ازخودمون مارو نمیشناسه پس ماییم که باید تصمیم و راهو درست انتخاب کنیم ..
    2
    2
    یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Viva Persia - تورنتو ، کانادا
    بهرحال رسیدن به دمکراسی هزینه داره و زمانبره و باید اونو تمرین کرد و گرنه همین فردا اگه سیستم عوض شه دومرتبه یه سری وطنفروش مال مردم خور بجونه ایران میفتن . چون هرکی بقدرت رسید مخالفین رو نابود کرد و اجازه تشکیل احزاب وصدای مخالف وغیره رو نداد و کل نظامش رو طوری ساخت که با رفتنش فقط خلاء قدرت بمونه تا نفر بعدی با دارو دسته ی خودش چپاول کنن . ما ناچاریم مسوولیت پذیر باشیم (کاری که نسل قبل نکرد و مارو به فنا داد) . یا بخاطر آینده ایران و فرزندانش تمرین دمکراسی کنیم یا تا هست تو سر خودمون بزنیم که آخه چرا اوضاع ما اینطور شد . Long live Iran
    2
    2
    یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    [::آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه::]. برو جانم، صغرى کبرى به هم نباف و براى ما ایرانى ها نسخه اخلاقى و فرهنگى نپیچ. هرچه در طى ٢٥٠٠ سال بر ما گذشته باشد، منهاى حوادث اندکى که خائنینى مثل شما دامن زدند، متباقى تاریخ پر افتخار ایرانزمین است که هر ایرانى با شرفى به داشتن همچون پشتوانه اى میبالد. یک نمونه این افتخار که اجنبى هایى چون شما را به درد میاورد اینست که بر خلاف مصرى و سورى و عراقى ووووو ما فارسى زبان ماندیم و لى آن ها عرب شدند. همین سى و چند سال پیش اگر فریب دشمنان ایران را نمیخوردیم، امروز ابر قدرت جهان ایران آریایى میبود.
    2
    7
    یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.