پسر آقای عارف، از ژن پدر تو را چه حاصل؟

عصر ایران؛ مصطفی داننده
عصر ایران :در لغتنامه دهخدا، آقازاده این‌گونه معنا شده است:«زاده آقا. فرزند مردی بزرگ ، و بیشتر فرزندان سادات علوی و مجتهدین .«
 
چند سالی است اما این واژه با دگرگونی بزرگی روبه‌رو شده است و وقتی مردم با این کلمه روبه‌رو می‌شوند همه به فرزند مسئولی فکر می‌کنند که از رانت ویژه پدر استفاده کرده اند. حالا حمیدرضا پسر محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس، می‌گوید این چنین نیست و تنها به خاطر استعداد شخصی‌اش به جایگاهی که دارد رسیده.
 
او پای ژنتیک را هم به میان آورده و گفته است:« پدر و مادر من هر دو جزو شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه 15 کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال 85 رفتم آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و PHD روابط بین الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی؟ به رزومه نگاه می‌کنند.»
 حرف‌های "عارف پسر" سروصدای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. حرف‌های او را می‌شود از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. سوال اولی که می‌شود از او پرسید این معناست که آیا هرکسی در کنکور اول می‌شود دارای ژن برتر است؟ بسیاری از دانش آموزان معمولی با تلاش فراوان و حفظ کردن می‌توانند به رتبه‌های بالای کنکور برسند. کسانی که در المپیاد به مقام می‌رسند می‌توانند مدعی داشتن ژنی متفاوت از دیگران باشند. کلاس‌های کنکور و تلاش یک دانش آموز و البته استعدادهای پنهان او می‌تواند وی را به رتبه‌های بالای کنکور برساند.
 
نکته‌ای که می‌شود در ادامه به آن اشاره کرد این است که جناب حمیدرضا، اگر پسر محمدرضا عارف نبود الان کجا بود؟ یا بهتر بگویم عارف اگر الان نه نماینده مجلس و قبلا نه وزیر ارتباطات و  معاون اول بلکه یک استاد معمولی و ساده دانشگاه بود امروز حمیدرضا عارف چه می‌کرد؟
پسر آقای عارف، از فضل پدر تو را چه حاصل؟
 
 
او می‌گوید ما خوب تحصیل کردیم. او و دو برادرش چون مشکلات خیلی از دانش آموزها را نداشتند خوب تحصیل کردند. احتمالا چون پسر دکتر عارف بودند در مدارس خوبی هم تحصیل کرد.
 
همه ما می‌دانیم که در ایران وضعیت کسب و کار به ویژه برای جوانان چگونه است.  پسر عارف براساس آنچه که خودش می گوید در 25 سالگی شرکت MTN را از آفریقای جنوبی به ایران آورد.  او موفقیت اقتصادی اش را به دلیل ژن های دریافتی از پدر و مادرش می داند. نگاهی که ریشه هایی از مطلق بینی و نژادپرستی در آن دیده می شود. اگر حمیدرضا عارف به جای اینکه پسر یکی از مقامات ارشد، خوشنام و پاک دست ایران باشد در یکی از مناطق دورافتاده و محروم ایران بود باز هم به موقعیت های فعلی می رسید؟
 
پسر عارف می‌گوید: « مگر همه جای دنیا، آدم های کوچک در سن 19 و20 سالگی کار بزرگ نکردند؟ مثل اقای زاکربرگ.» آری، او راست می‌گوید در دنیا جوانان کارهای بزرگ زیاد می‌کنند. مثل زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک. اما زاکربرگ تنها نیست و مانند او فراوان هستند و به فرد و جای خاصی هم وابسته نیستند. این درست فرق ایران و کشورهای خارجی است.
 
اصلا بیاید ساده تر به این معنا نگاه کنیم. آقای حمیدرضا عارف، نخبه ایرانی عزیز اگر شما پسر دکتر عارف نماینده محترم مردم تهران در مجلس و مقام ارشد کشور در طول سال های اخیر نبودید کسی حاضر بود هم اکنون با شما مصاحبه کند تا از دستاوردهایتان برای ایران بگویید؟ قطعا نه.!
حمیدرضا عارف گناهی نکرده است که پسر دکتر عارف شده است. در همه جای جهان هم مرسوم است که فرزند مسئولان از شرایط بهتری نسبت به دیگران برخوردار می شود و این موضوع، پذیرفته شده اما بهتر است تلاش نکنیم از این واقعیت فرار کنیم و بگوییم هرچه ما بدست آورده ایم حاصل تلاش‌های خودمان است نه فضل پدر!
+126
رأی دهید
-8

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    teyseh - بروکسل ، بلژیک

    ژن برتر خودشو تو هر چیزی نشون میده از قیافه و قد و بالا و هوش من که ژن برتری نمیبینم فقط قیافه دوتا عقب افتاده دستبوس که برای رسیدن به موقعیت چشم خودشون رو بر تمام جنایات حکومت بستند و به نوعی همکاری میکنند و دستمزد خوش خدمتی خودشو در گرفتن بورسیه و وامهای کلان بدون بازگشت نشان میده. کسی نیست به این ابله بگه که بسیاری از تیزهوشان و ایرانیان شریف یا در زندانها بسر میبرند یا بدست همین ژنهای برتر به جوخه اعدام سپرده شدند و یا مجبور به ترک وطن شدند تا جا برای چنین عقب افتاده هایی باز بشه. اگر امثال عارف ژن برتر هستند پس آقا مجتبی ژن خرتر هستند.
    17
    76
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    ahura95 - توکیو، ژاپن

    من عمیقا با حرف ایشون موافقم . بنابراین اگه قبول کنیم که هوش و استعداد و .. بصورت ژنتیکی ، به بچه منتقل میشه ، پس یه چیزایی مث دروغگویی ، شارلاتانیزم ، اختلاس ، استفاده از رانت دولتی ، دزدی ، توجیه کاری و .. هم شامل این انتقال ژنتیکی میشه . هرروز که میگذره ، بیشتر به این حرف استادم که بیست و شش سال پیش بهم زد ، واقف میشم ، خدا بیامرزتش که بدست این حکومت آدمخوار کشته شد ، خدا بیامرز میگفت ، حکومت آخوندا ، عصاره حرومزادگی کل تاریخ بشریته .
    18
    82
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    سوشا-هلند - أمستردام ، هلند

    یعنیً این جوری پدر عارف و نابود کرد که ضد انقلاب هزار سال دیگه نمیتونه🤣 خودشرو با زاکربرگ مقاییسه میکنه 😭زاکربرگ هم باباش معاون اول ریس جمهور بود حتمأ، پفیوز
    11
    65
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    sorosh azadi - تهران، ایران

    دوباره شاهد نگارشی سطحی هستیم که بسیار ناشیانه کوششی در جهت تطهیر پدیده شوم آقازادگی دارد. در ابتدا با رفرنس دادن لغتنامه دهخدا می خواهد به خواننده القا کند که این واژه زاده شرایط فاسد کنونی نیست و ریشه در گذشته دارد. در جای دیگر نگارنده نوشته "اگر حمیدرضا عارف به جای اینکه پسر یکی از مقامات ارشد، خوشنام و پاک دست ایران باشد"، چه کسی گفته ایشان خوشنام هستند؟ چه پاکدستی از ایشان شما سراغ دارید؟ فقط کافیست به فساد مالی باند ایشان و فرزندانشان در قرارداد MTN در دوران وزارت ایشان نگاهی بیاندازید تا عمق آلودگی و رانتخواری را در شبکه مافیایی این حکومت در یابید. جای بسی تاسف است که میلیاردها دلار فقط توسط خانواده ای به یغما رفته که حتی در هرم قدرت و ثروت این حکومت جایگاه مهمی را دارا نیست، ببینید در لایه های بالایی این هرم چه می گذرد که قرارداد MTN با میلیاردها دلار (تنها سود دلالی) به این خانواده واگذار شده.
    18
    57
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    تیتو تیتو - تهران، ایران

    میگن چون پرده فرو افتد نادان رسوا شود حکایت همین آقاست عارف ، نامرد دم انتخابات فقط دو بار اسم خاتمی رو می آورد بعد که رای می آورد میشد نوکر حلقه به گوش رهبر جنایتکار و غارتگر مردم فقیر ، البته اگر حامی این اخوندها نبود و خودش جزو اونها نبود که تایید صلاحیت نمیشد نکته گریه دار سو استفاده این اقا از همون کورسوی کم میدون انتخابات به جریان به اصطلاح اصلاحات بود که به همونم خیانت کرد و به رای مردم ناچار بین بد و بدتر هم خیانت کرد.
    10
    31
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان

    من همکلاسی پر اقا عارف بودم و تحصیلاتم نیز بدتر نبود ولی به در 25 سالگی من یک سرباز بودم.
    3
    48
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    اى بابا ، حالا شما هم زیاد سخت نگیر! چرا گیر میدى !؟ این بنده خدا هم وسط دعوا خواسته یه قُمپُزى در کُنه دیگه! یا بقولى چُسى ناشتا اومده! شنونده باید عاقل باشه!
    9
    38
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران
    این مقاله مشخصه فقط برای کوبیدن یکنفر هستش. دیگه هیچی از این عارف گیر نیاوردن و تازه پسرشم چیز خاصی نگفته مشخصه استعداد بچه ای که مادر و پدرش استعداد داشتند میتونه بالا باشه و ژنتیک میتونه با استعداد باشه ولی شما نگاه کنید به این بسیجی عاشق آمریکا که دیپورت شد ببینید این طرف که همش درگیر بسیج و سپاه بوده چطوری یهو دکتر شده؟ اصلا رانت سهمیه بسیجش هیچ نمره هایی که به زور باید اساتید بدهند رو بررسی کنید می بینید آقازاده بودن مطرح نیست اصلا رانت سهمیه ها و بورسیه کردن بی سوادها مشکل اساسی کشور هستش. تو ایران انیشتن هم باشی حکومت نایب امام زمان اجازه نمیده رشد کنی یا درگیر فساد و زدوبندش میشی یا کلا به بهانه های واهی همیشه کنارت میذارن و خوداشون رو جا میزنند. نمونه بارزش مریم میرزاخانی تا ایران بود نهایتش چهارتا عکس و استخدام پیمانی دانشگاه ولی اجازه رشد نداری و گم و گور میشی زیر دست و پای وابسته ها رژیم. مریم وقتی مریم شد که آمد بیرون چون قدر زر زرگری داند نه ملای بیسواد
    16
    22
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    دهقان خلافکار - لیما، پرو

    مثل چی دارن دروغ میگن به خدا اگه به جایی وابسته نباشی یا پولدار نباشی محاله رتبه بالا بیاری ژن چی کشک چی کسیو میشناسم پسرش تو کنکور رتبه خوبی اورد ولی چون به جایی وابسته نبود بهشون گفتن اشتباه شده و یه سری رتبهها جابجا شده چون چندتا سوال تستی جواباش خیلی شبهه دار بوده ین داستان سه چار سال پیش اتفاق افتاده
    4
    31
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    SinaGoli - کلن، آلمان

    وای به روزی که گدا معتبر شود !!. گر معتبر شود از خدا بی خبر شود !!
    3
    27
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    SinaGoli - کلن، آلمان

    جناب دکتر !!! عارف مثل اون دکتر حبیبی از متملقین و چاپلوسان درگاه ولایت فقیه بوده اند که کاسه لیس ... رفسنجانی و خاتمی بوده اند و این عافیت طلبان پرادعا و نوکرزاده کمتر از بقیه نیستند !!
    5
    25
    شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    shahab46 - هانوفر، آلمان
    وای که چقدر رو دارند این جماعت
    4
    10
    یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    behran - کردستان، ایران
    یه کاریکاتور در این رابطه هست که یه بابای پولداری، بچه شو به بادبادکی بسته، که طنابشو با اسکناس بافته، بچه خام نابالغ هم، به خیال خودش سوپرمنه و بقیه مردم هم حیران و گیج و مَنگ، به نظاره این اوج کذایی نشستن!
    2
    3
    ‌سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.