ادعای کردستان عراق: ایران در اعتراض به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق آب رود "زاب" را قطع کرد

منطقه کردستان عراق مدعی شد ایران مسیر آب رود "زاب کوچک" را بسته است. 

کردستان عراق مدعی شده ایران به دلیل تصمیم منطقه کردستان عراق برای اجرای همه‌پرسی استقلال ، مسیر این رودخانه را بسته است.
 
به گزارش عصرایران به نقل از رسانه های کردستان عراق، عبدالستار مجید وزیر کشاورزی و منابع آبی در کابینه کردستان عراق مدعی قطع آب رودخانه "زاب کوچک" توسط ایران شد.
 
رودخانه زاب کوچک از ایران سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیر 400 کیلومتری به رودخانه دجله در عراق می‌ریزد.
 
وزیر کشاورزی منطقه کردستان عراق این مسئله را واکنش اعتراضی ایران به تصمیم کردستان عراق برای اجرای همه‌پرسی استقلال دانسته است.
 
عبدالستار مجید گفت: قطع کردن آب رودخانه زاب بر زندگی 80 هزار ساکن شهرستان "قلعه دزه" در استان سلیمانیه در کردستان عراق تاثیر منفی گذاشته است.
 
وی افزود: ایران سعی می‌کند با به کار گیری آب به عنوان یک اهرم فشار تأثیرگذاری خود در منطقه را به نمایش بگذارد و ما این اقدام ایران را واکنشی به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق می‌دانیم.
 
مجید در ادامه گفت: دولت کردستان عراق با دولت مرکزی در بغداد تماس‌هایی را برقرار کرده ودرخواست کرده برای پایان دادن به قطع آب رودخانه زاب، بر ایران فشار وارد کند اما سکوت بغداد همچنان ادامه دارد.
 
کردستان عراق طی روزهای گذشته اعلام کرد که 25 سپتامبر (3 مهرماه) آینده استقلال کردستان عراق را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.
 
وزیر کشاورزی و منابع آب منطقه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد در صورتی که مسئله قطع کردن آب ادامه یابد هیأتی از کردستان عراق برای دیدار با مقامات مسئول در تهران به ایران سفر خواهد کرد.
 
یکشنبه گذشته (یک هفته پیش) مسئولان کردستان عراق از قطع شدن آب روز زاب کوچک خبر داده بودند.
 
رود زاب از دامنه زاگرس در غرب ایران سرچشمه می‌گیرد و با گذر از شمال شرقی عراق در نهایت به دجله می‌ریزد.
+70
رأی دهید
-29

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    حزبهای کرد عراق بیجا میکنن بشینن مملکتشونو آباد کنن. دیگه لات بازی و هفتیر کشی برای عرب و کرد و . بسه بخاطر این احمقها دلقک سیرک 14 میلیون یهودی شدیم. بابا بستون نشد انگلیس تو تاریخ تو سرتون زد یهود تو سرتون زد آمریکا همینطور بابا شما که نمیتونید دور یک سفره دوتا قوم دور هم بنشینید یک لقمه نون بخورید استقلالتون چیه؟بس کنید چند هزار کرد و عرب باید کشته بشن؟ خیلی مردید برید دزدی 70 درصدی آب ترکیه رو پس بگیرید همونهایی که دایه های مهربونتر از مادر آمریکا و اسراییل دهنشون رو بستن صداشونم در نمیاد (میدونید آب بمب ساعتی بدتر داعش کمینتونو کرده؟) زمان صدام کشتن زمان داعش کشتن ساکت بودن چرا فکر میکنید شما خونتون برای این غریبه ها از سوریها رنگینتره. ویتنام به اون توحش آدم شد مردم ما هنوز فکر میکنن با دوتا شلوار کردی و دوتا دختر بدبخت با تفنگ و فروش نفت و هر شب هندونه دادن توسط غریبه شدن دموکراتتر از اسکاندیناوی. میدونم الان میان چند نفر که میشناسمشون شروع به شعار دادن و توهین ولی همین الان که داعش رفت بگین جنگ تکروی فرقه بازی بسه قدرت و آرامش برای عراق کرد عرب ترکمن و سخت و سفت پشتش وایسید
    96
    97
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    مستر فلاح - اربیل، عراق

    ایران دشمن همیشگی کردهاست و بوده. اما ملت کرد همیشه پایدار خواهد بود، البته دلیل این کار دولت ایران بخاطر اینه که 25 ماه سپتامبر امسال در اقلیم کردستان همه پرسی برای جدا شدن کردستان از عراق و درست شدن کشور جدیدی به اسم کردستان و دلیل دولت ایرانم برای این کار نوعی مخالفت همه پرسیست. اما این حق مردم کردستانه که 25 سپتامبر با رأی خود مخالف زیر یک سقف با عراق باشند.
    120
    86
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    karkas - اصفهان، ایران
    هر کى ( خر)بزه مى خوره پا لرزشم مى شینه :) تازه ایران باید کردستان عراق را به خاک مادرى ایران بزرگ پیوند بزنه تا درس عبرتى براى تروریست بارزانى و شرکا بشود
    97
    106
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران

    بستن آب روی یک قوم یا کشور بخاطر سیاست کار زشت و کثیفی است چه ایرانی باشد چه ترک چه افغانی و کرد !!! اما سوال اینجاست چرا خبرنگاران پارسی زبان به بستن اب توسط افغانها که باعث خشکسالی و رنج و محنت مردم سیستان و بلوچستان و خراسان شده است سکوت کردند ؟ جالب اینجاست مهاجران غیر قانونی افغان یا پناهجویان بار مردم همین مناطق شرق و جنوب شرقی ایران بودند که امروز با بستن اب بر روی مردم این مناطق جواب مهمان نوازی این مردم را مَی دهند ! چرا اقلیم کردستان عراق به اب دزدی های ترکیه اعتراض نمی کند ؟ اها زورش نمی رسد اخر به ترکیه برای فروختن نفت نیاز دارد . در انتها اقای مستر فلاح ایران همواره چه در زمان خمینی چه شاه مدافع شما کردهای عراق بودید . در زمان صدام در ایران پناه مَی گرفتید اما شما تا به ازادی و استقلال رسیدید چشم طمع به خاک ایران نشان دادید با گروه های تروریستی بر علیه ایران متحد شدید با دشمنان ایران از اسرائیل ، ترکیه ، عربستان و امریکا متحد شدید ! این شما کردهای عراق هستید نمک خوردید نمک شکستید و دشمن یرن و ایرانی هستید
    18
    57
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    behran - کردستان، ایران

    [::مستر فلاح - اربیل، عراق::]. امیدوارم چنین عمل زشت و غیرانسانی را بحساب مردم شریف ایران نیاوری، پایکوبان اینگونه نزاع های غیر مدنی نیز چند متعصب قومی و مذهبی وابسته به اسلامبول و آنکارا و کربلا و نجف اند؛ همین محدوده های جغرافیایی خود بیانگر میزان عِرق ملی و دلواپسی این عزیزانیست که هر جا جرقه اختلافی است، بنزین روی این آتش باشند!
    19
    50
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    باید گفت مرگ بر نظام مستبد و ظالم اخوندی که ترس از استقلال مردم کشور دیگری دارد.
    34
    48
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران

    خاک بر سر ملتی که برای تشنگی حسین و علی اصغر گریه کند بعد آب را بر روی دیگری ببندد ! به هر حال ما بخاطر حرفهای ایران ستیز مقامات اقلیم کردستان عراق دل چرکین هستیم . ولی اب روی دیگری بخاطر اختلافات بستند کاری زشت و کریه است .
    11
    63
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Herzl - امستردام، هلند
    جمهورى اسلامى بار اولش نیست رودخانه سیروان که در 25 کیلومترى پاوه هست و آب رودخانه راهى کوردستان عراق هست هم بستن بعد از شمر و حرمله ایراد مى گیرند و 1368 ساله براى لب تشنه اباعبدالله گریه مى کنند که بلکه بزنه تو کمرشون که آن اباعبدالله یک نفر بود ولى کوردستان شش میلیون جمعیت آب به روشون بستن.وحتى تمام زمینهاى کشاورزى بصره را جمهورى اسلامى نابود کرد با راهى کردن آبهاى زمینهاى کشاورزى لإیه روبى شده آبهاشو راهى زمینهاى کشاورزى بصره مى کردند
    25
    26
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    daneshmahdi - تهران، اتریش
    آمریکا با 52 ایالت متحد میشود(که هیچ رابطه خونی با هم ندارند)،آلمان فدرال پس از سالها با آلمان شرقی یکی میشود،انگلستان نگران جدایی اسکاتلند است،اسپانیا و ....آنوقت کردستان که امنیتش را مرهون ایران است( حتی کردستان عراق و ترکیه و سوریه)همیشه با انواع حزب و .. به امنیت ایران ضربه میزند.امیدواریم کردهای اصیل ایرانی پیوستگی خودشان به سرزمین ایران عزیز را همیشه پاس داشته باشند و این کردهای اصیل جواب جدایی طلبان را بدهند.ما هر کدام مرغی جدا هستیم که در کنار هم سیمرغ میشویم و لرزه به اندام دشمنان می اندازیم.امنیت ایران خاک پدری خود را کم نشماریم و ارزان نفروشیم.
    17
    33
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    aram2255 - ایلام، ایران

    [::romano - تهران، ایران::]. دوست عزیز لزومی نداره حضرت عالی اینقدر به خودتون فشار بیاورید. سر مسئله ی همپرسی آجل، نخست وزیر عراق چند روز پیش گفت که اتفاقا در همین سایتم بازتاب شد اینکه "ما حق استقلال برادران کرد رو به رسمیت میشناسیم ولی یه خرده صبر کنن تا اوضاع آرام بشه. ". حالا سوال اینجاست نخست وزیر و همه کاره ی عراق با این مسئله ی دموکراتیک بصورت کاملا منطقی برخورد میکند ، جنابعالی چکاره هستی که اینقدر حرص و جوش میخوری؟ عراقی هستی که نیستی، وزیرشون هستی که نیستی، رییس جمهورشون هستی که اونم نیستی. پس آرام باش و یک نفس عمیق بکش . منم در چنین شرایطی که بر خاورمیانه حاکم است جای بارزانی باشم همه پرسی رو به تعویق میندازم ولی خودشون میدونن و شهرونداشون. بمن و شما چه مربوطه که عربده بکشیم. مگه ارث پدر من و شما رو میخوان غصب کنن؟
    26
    47
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    chi begam - بروکسل، بلژیک
    اون بیسوادی که میگه ؛ دستش درد نکنه و ...و...از این اراجیف که از مغز‌های کوچیک تراوش میکنه !! پس باید گفت دست ترکیه هم درد نکنه که داره سد میزنه و باعث خیلی‌ کم آبی‌ها در قسمت غربی ایران داره میشه !!!
    23
    38
    یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    متاسفانه میهن پرستهای راستین در سایت ایرانیان انگلستان کمتر اظهار نظر میکنند و بیشتر افرادی از تجزیه طلبها حمایت میکنن که یا خود تجزیه ظلب هستن و یا در فلان کشور از راه پناهندگی اقامت گرفتن و خیال میکنن مدیون بیگانه هستن و باید خوشخدمتی کنن چون جای دیگر زندگی میکنن
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    اسرائیل حامی تجزیه طلبان است. ارتش اسرائیل نیروهای نظامی اقلیم کرستان عراق را آموزش داده است. همچنین از زمان اشغال عراق توسط آمریکا اسرائیلی‌ها در اقلیم کردستان فعال بوده‌اند. ویکی لیکس افشا کرد که اسرائیل و آمریکا و جمهوری آذربایجان از حامیان اصلی احزاب و گروهای تجزیه طلب و تروریست در ایران هستن. بنا به گزارش سایت فرن پالسی و سایت هاآرتز از منابع اطلاعاتی آمریکا، اسراییلی ها برای انجام عملیات تروریستی در ایران، گروه تروریستی جندالله را سازماندهی کردند. به گفته روزنامه حریت، به استناد تحقیقات دولت ترکیه، شبکه گوناز تی وی با سازمان سیا مرتبط است. رسانه‌های اسرائیلی در سال ۲۰۰۴ در مورد جلسات مقامات اسرائیلی با رهبران سیاسی کُرد گفتند زمانی که «مسعود بارزانی، جلال طالبانی و آریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل» با هم دیدار کردن، روابط دو کشور را تایید کردن. رئون شیلوه که در طی سه سال ماموریتش در عراق، برای برقراری ارتباط و شناسایی مناطق کردنشین بعنوان یک اقلیت غیره عرب که تحت لوای یک کشور عرب زندگی می‌کردند و درگیری میان آنها آشکار بود، از کُردها به عنوان یک متحد مناسب برای یهود نام برد
    3
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    اقلیم کردستان در عراق و دیگر پان کردیستهای تجزیه طلب سالهاست از حمایت اسرائیل و امریکا برخوردار هستن. البته در (تارنگار فردا) خواندم اسرائیل از دیگر تجزیه طلبهای درون ایران از پان عرب و پان ترک هم حمایت کرده.
    3
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    اقلیم کردستان از تجزیه طلبهای تروریست پژاک حمایت میکنه و وقتی پژاک سربازط وظیفه ایرانی رو میکشه و فرار میکنه در اقلیم کردستان مخفی میشه. حتی دوره های آموزشی پژاک در اقلیم کردستان زیر نظر آمریکایی ها بوده. پس چرا باید برای اقلیم کردستان دل بسوزانیم؟
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    جمهوری آذربایجان در دوره قاجار با دخالت روسیه ایجاد شد و کشور بحرین هم دوره پهلوی با دخالت انگلیس ایجاد شد . الان اسرائیل و جمهوری آذربایجان و آمریکا از حامیان اصلی تجزیه طلبان و تروریستها در ایران هستن. همین الان اگه در یک کشور اروپایی گروهی مسلح اعلام استقلال کنه ارتش اون کشور هجوم میبره تا از تمامیت ارضیش دفاع کنه. گروه پژاک در اقلیم کردستان و زیر نظر امریکایی ها آموزش میبینن و گروه جندالله توسط اسرائیل سازماندهی شد تا ایرانی کشی کنن. ادم هر جای دنیا باشه باید قلبش برای ایران بتپه نه برای بیگانه. بیگانه حتی در دوران قاجار تا الان خواستار تجزیه ایران بوده. تروریستهای تجزیه طلب خواسته نامشروع دارن و به اجنبی وابسته هستن. پس چه داعشی چه پان عرب پان ترک و پان کرد اگر بخوان ایران رو تزجیه کنن دشمن ایران و ایرانی هستن.
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    وقتی صدام حسین دیکتاتور عراق سرنگون شد تجزیه طلبها زیر چتر آمریکا و اسرائیل رفتن و اعلام خودمختاری کردن. الانم که در خیال تشکیل جمهوری کردستان هستن. این پان کردیستها که تحت اموزش نظامی اسرائیل و آمریکا هستن و حمایت مالی هم میشن بدونن این توطئه تجزیه کشورهای منطقه خنثی میشه. و تجییه طلبها رو از عراق و سوریه و ایران و ترکیه بیرون میریزیم. اقلیم کردستان مثله یک حباب با تلنگری از هم میپاشه چون نه اق حمایت مردمی داره و نه اقتصاد مستقلی داره و نه توصعه یافته است.
    3
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    ما ایرانیان رو درازگوش فرض کردی مستر؟ استراتژی اسرائیل که حمایت از همه تجزیه طلبهای (پان عرب، پان ترک، پان کرد) در کشورهای ایران ترکیه سوریه و عراق است. اسرائیل و آمریکا و جمهوری آذربایجان کشورهای حامی تروریسم و تجزیه طلبی در منطقه هستن!! میگی از چند گروهک تجزیه طلب حمایت کنیم تا کشورمون رو پاره پاره کنن تا بیگانه به اهدافش برسه! ببین درسته ایرانیان خارج از کشور دل خوشی از اخوند و رژیم ندارن ولی میدونن حکومتها میان رو میرن این ایرانه که خواهد ماند و هرگز به لجِ اخوندیسم از دشمن تجزیه طلب حمایت نمیکنن. عزیزم من متولد ایرانم، ایرانیم، مهر وطن در دل دارم. نه من اهل حیفا و اورشلیم و تلآویو نیستم، که منافع و اهدف اسرائیل رو دنبال کنم. من هرکجای دنیا باشم از تمامیت ارضی ایران دفاع میکنم. برای اینکه ایران تجزیه نشه باید به کمک کشورهای منطقه رفت تا تجزیه نشن.
    2
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    . در هر کشور اروپایی اگر گروهکی مسلح اعلام استقلال کنن ارتش اون کشور حق قانونی و مشروع داره که تجیره طلب ها رو سرکوب کنه. اقلیم کردستان بعد از سرنکونی صدام و با حمایت آمریکا و اسرائیل ایجاد شد . پدر مسعود بارزانی با جنایتکاران جنگی اسرائیل رفت و آمد داشته و الانم اقلیم کردستان زیر چتر اسرائیل و آمریکا رفته و وقتی پژاک در ایران سرباز وظبفه میکشه فرار میکنه در اقلیم کردستان مخفی یمشه پس ایران هم اوباش تجزیه طلب رو میزنه. این حق قانونی ایران هست که از تمامیت ارضیش دفاع کنه
    3
    2
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    [::romano - تهران، ایران::]. احزاب و گروهکهای پان کرد و پان عرب و پان ترک همگی از حمایت اسرائیل و امریکا برخوردار هستن. اقلیم کردستان اگه به اسرائیل نفت نفروشه اگه از امریکا کمک مالی سالیانه دریافت از هم میپاشه. اقلیم کردستان یک دولت جعلی است مثله ذولت جعلی اسرائیل.
    4
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    bozurgmehr - لندن، انگلستان
    [::chi begam - بروکسل، بلژیک::]. این از کم سوادی و نداشتن حس میهن پرستی در امثال تو هست که با اهداف تجیزه طلبانه اسرائیل و آمریکا موافق هستی و دلت برای دشمن تمامیت ارضی ایران میسوزه. دست ایران و ترکیه و سوریه درد نکنه که تجزیه طلبها ی تروریست رو نابود میکنن. گروهک تروریستی پژاک وقتی در ایران جنایت میکنن به اقلیم کردستان فرار میکنن و باید تجزیه طلبها رو سرکوب کرد. ایجاد یک دولت پان کردی برای تضعیف کشورهای منطقه و قدرت گرفتن اسرائیل است که دولت صهیونیستی اسرائیل هم خودش جعلی هست.
    2
    3
    ‌چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.