شعر انتقادی از دولت روحانی در مراسم عید فطر تهران جنجالی شد + ویدیو

شعرخوانی میثم مطیعی در مراسم عید فطرقرائت شعری در انتقاد از دولت حسن روحانی در ابتدای مراسم نماز عید فطر امسال در تهران جنجالی شده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.
 
در ابتدای مراسم امروز دوشنبه پنجم تیرماه (۲۶ ژوئن) مداحی قطعه شعری را خواند که مضمون بخش‌های عمده‌ای از آن هشدار به دولت حسن روحانی، انتقاد از سیاست‌های دولت او از جمله برجام و حمله به سند آموزشی یونسکو بود که به سند ۲۰۳۰ معروف است.
 
اجرای این قطعه پیش از آغاز نماز عید فطر به امامت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و قبل از ورود او و آقای روحانی به محل برگزاری نماز بوده است. تعدادی زیادی از مقام های ارشد سیاسی و نظامی ایران در مراسم نماز عید فطر شرکت می کنند.
 
محمدباقر پیشنمازی رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران و مسئول برگزاری نماز عید فطر گفت شعرهایی که این مداح خوانده با هماهنگی این ستاد نبوده و "بررسی متن سخنان مدعوان را بی‌احترامی به آنان می‌دانیم".
 
آقای پیشنمازی به خبرگزاری ایسنا گفته "ما همان طور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنانشان را نداریم از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم ".
 
محمدرضا عارف و محمود صادقی نمایندگان مجلس ایران از قرائت این شعر انتقاد کرده اند. آقای صادقی این اقدام را "نفرت پراکنی" توصیف کرده و آقای عارف آن را "وحدت شکن" خوانده است.
رهبر و رئیس جمهور ایران در نماز عید فطر. مداحی و شعرخوانی پیش از ورود این دو به مقام به محل اقامه نماز بوده است بخشی هایی از شعری که امروز در مراسم نماز عید فطر خوانده شد: 
 
ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم/ پی اقدام تو هستند هنوز این مردم
 
چند روزی تو مقامی به امانت داری/ منصبت را نکند طعمه خود پنداری
 
"بیست سی" چیست که تعلیم جهان، از دل ماست/ هان که جمهوری اسلامی ایران اینجاست
 
تا ابد سستی تسلیم مبادا با ما/ وحشت از حربه تحریم مبادا با ما
 
باز تحریم جدیدی به سِنا رفت که رفت/ جسم برجام چو روحش به فنا رفت که رفت
 
ذوق بیهوده ز برجام خطا بود خطا/ تکیه بر عهد عموسام خطا بود خطا
 
هرچه می‌شد بَرَد از کیسه ما بُرد که بُرد/ "بُرد بُرد" این بُوَد آری همه را بُرد که بُرد
 
گفته بودند که دشمن به تجارت آمد/ پیر ما گفت که البته به غارت آمد
 
قرائت این شعر با فاصله چند روز پس از مراسم روز قدس بود که در آن شماری از منتقدان آقای روحانی با سر دادن شعارهایی علیهرئیس جمهور ایران؛ او را هدف حملات مستقیم و کم‌سابقه ای قرار دادند. طرفداران دولت این اقدام را "توهین به رئیس جمهور" خوانند و در حمایت از آقای روحانی توفان توییتری با هشتگ حامی_روحانی‌ام راه انداختند.
 
شماری از شهروندان ایرانی حملات لفظی علیه آقای روحانی را به گفته‌های سه هفته پیش رهبر ایران ارتباط دادند که برخی مسئولان دولتی را به "تشخیص ندادن مسئله اصلی از فرعی" متهم کرده و خطاب به دانشجویان حامی خود گفته بود "وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا شما آتش به اختیارید."
 
آیت الله خامنه ای در خطبه های امروز نماز عید فطر تهران درباره کاربرد این اصطلاح توضیح داد و گفت "آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. معنی‌اش این است که صاحبان اندیشه، کار را خودشان پیش ببرند و منافذ فرهنگی را بشناسند... به معنی بی‌قانونی و فحاشی و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست".
 
شماری از هواداران رهبر ایران امروز در شبکه‌های اجتماعی شعر قرائت شده در ابتدای مراسم را "کار فرهنگی خودجوش و تمیز" و مصداق توضیح امروز رهبر ایران درباره اصطلاح آتش به اختیار دانسته‌اند.
+9
رأی دهید
-59

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    این طرفدارهای بی شرف و احمق خامنه ای از قرار معلوم نه فشار اقتصادی و بی پولی کشیدن و نه عقل و شعور کافی دارند که اینچنین بی شرمانه رفتار می کنند و مخالف اکثریت مردم حرف میزنند میکنند ،به امید روزی که از شرمساری رویشان نشود سرشان را بالا بگیرند
    10
    75
    دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    امیدوارم ملت ایران از شر اخوند جماعت و اجانبشان نجات یابند !
    10
    67
    دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۹
    پیامک1 - منچستر، انگلستان

    شعر گفتی‌ که بسوزد جگرت ............پدرت
    10
    53
    دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    اینهائی که گفتی‌ در مورد ایستاده در صف اول هم صدق می‌کند
    6
    55
    دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Tepino - لندن، انگلستان
    این چاقال دم آقای طوسی و دیده که اومده شاعری میکنه،؟ طوسی جان بزن که حالش مال تو بقیه اش واسه ملت🤢🤢🤢
    4
    9
    ‌سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    ماشالله جوان، ماشالله . نیاز بود که به صورت علنی اتمام حجت بشه. حرف زدن دزدکی و تو تلگرام پخش کردن چندان هنری نیست. وقت آن است سر جای خودت بنشینی/ با دم شیر مکن بازی، بد میبینی
    10
    5
    ‌سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.