آتش سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان ۱۰ مصدوم برجای گذاشت

مدیر روابط عمومی و سخنگوی پالایشگاه نفت اصفهان اعلام کرد که آتش سوزی صبح روز دوشنبه پنجم تیر در این واحد صنعتی ۱۰ مصدوم بر جای گذاشته است اما محمد مختاری، رئیس آنش نشانی پالایشگاه اصفهان، تعداد مصدومان را ۸ تن اعلام کرد.
 
پیش از این،‌ خبرگزاری های ایلنا و مهر خبر داده بودند که در پی آتش سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان در روز دوشنبه، حدود ۱۰۰ کارگر دچار مصدومیت شدید شده‌اند.
 
به نوشته ایلنا، محمد صادق حاجیان با تکذیب خبر مصدومیت ۱۰۰ کارگر در این پالایشگاه، درباره علت وقوع حادثه گفت: «در اثر دمای بالای هوا، گوگرد های پالایشگاه دچار آتش سوزی شدند و آتش در ۱۰ دقیقه مهار شد».
 
یک منبع آگاه در استان اصفهان نیز به این خبرگزاری گفت که مصومیت این ۱۰ کارگر جزئی بود و آنها در بیمارستان بستری شدند.
 
پیش از این، ایلنا نوشته بود که به علت «وجود نداشتن امکانات اورژانس» در شرکت پیمانکاری «او دی سی سی» و پالایشگاه اصفهان، تعدادی آمبولانس از کارخانه های همجوار پالایشگاه اصفهان به کمک مصدومان حادثه رفته اند.
 
به نوشته این خبرگزاری، شماری از مصدومان نیز به دلیل «کمبود امکانات درمانی کافی در این منطقه بزرگ صنعتی که پروژه‌های بزرگی در حال ساخت هستند» به بیمارستان گلدیس شاهین شهر منتقل شدند.
 
در این میان، محمد مختاری، رئیس آتش نشانی پالایشگاه اصفهان، روز دوشنبه تعداد مصدومین حادثه آتش سوزی را ۸ تن اعلام کرد و گفت: «از این تعداد ۵ تن به اورژانس پالایشگاه و سه تن نیز به اورژانس بخش دیگر منتقل شدند».
 
او اشاره کرد که حال همه مصدومان خوب است.
 
به طور معمول، در ایران، اخبار و گزارش هایی در مورد حوادث ضمن کار انتشار می یابد که منجر به کشته شدن و یا نقص عضو کارگران شده است.
 
در ۹ ماه نخست سال گذشته، ۱۳ هزار و ۶۳ تن در حوادث ناشی از کار دچار حادثه شدند
 
خبرگزاری مهر روز دوشنبه گزارش داد که در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تن در معرض خطر حوادث ناشی از کار بودند که در مجموع، ۱۳ هزار و ۶۳ تن در حوادث ناشی از کار دچار حادثه شدند.
 
بر اساس این گزارش، استان تهران در سال ۹۵ بیشترین «مشمولان در معرض خطر حوادث کار» را به خود اختصاص داده بود.
 
به نوشته مهر، اما بیشترین حادثه دیدگان ناشی از کار در ۹ ماهه نخست سال گذشته در استان‌های اصفهان با ۱۲۶۸ تن و استان تهران با ۱۱۰۰ تن و کمترین آن در استان‌ خراسان شمالی با ۳۵ تن بوده است.
 
در این گزارش به نقل از آمار موجود آمده است: «از ۲۶۴۲ مورد حادثه ناشی از کار در زمستان ۲۴۳۱ ،۱۳۹۵ مورد ( ۹۲ درصد) منجر به غیر فوت و۲۱۱ مورد ( ۸ درصد) منجر به فوت شده است».
 
پیش از این، در جریان حادثه انفجار و ریزش معدن زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان ایران در اردیبهشت ماه ۴۵ تن کشته و دهها تن زخمی شده بودند.
 
اینگونه حوادث انتقاد شدید تشکل‌های کارگری در ایران از نبود ایمنی در محیط های کار را به دنبال داشته است و آنها خواستار بهبود این وضعیت شده‌اند.
 
در این ارتباط، ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار،‌ پس از حادثه معدن زمستان یورت از آنچه «بی توجهی پیمانکاران به اصول ایمنی کار» نامید، ‌انتقاد کرد.
وی به ایلنا گفت: «با پیمانکاران که صحبت می‌کنیم و برای شان اصول ایمنی را توضیح می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم که فلان یا بهمان کار را برای رعایت ایمنی در کارگاه انجام دهند، برمی‌گردند می‌گویند چه کاریست که اینقدر هزینه کنیم و این همه شرایط و ضوابط سخت را رعایت کنیم».
 
آقای منصوری گفت: «پیمانکاران می گویند یک بیمه بینام برای ۱۰ تن می‌خرند و اگر تا سقف ۱۰ تن که در کارگاه کشته شوند، دیه شان را می پردازند. به همین خاطر چرا باید این همه مکافات و به اصطلاح دنگ و فنگ را به خاطر ایمنی تحمل کنند».
+7
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.