مشاور رهبر ایران: آمریکا سه بند برجام را نقض کرده است

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل خبر داد که وزیر خارجه ایران اخیرا در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمریکا را به «نقض» بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ توافق اتمی وین متهم کرده است.
 
علی اکبر ولایتی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما که روز سه شنبه،۳۰ خرداد، منتشر شد، همچنین اعلام کرد: « اروپایی‌ها نیز تصدیق کرده اند که برجام از جانب آمریکا نقض شده است».
 
این عضو هیات نظات بر برجام تاکید کرد که مصوبه سنای آمریکا درباره بسته تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی، «قطعاً با روح و متن برجام مغایرت دارد».
 
وی به تاریخ ارسال نامه وزیر خارجه ایران و دیگر جزئیات آن اشاره‌ای نکرده است.
 
سه روز پیش از این سخنان اما خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «یک مقام آگاه» ایرانی اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا، روسیه و چین، مصوبه سنای آمریکا درباره بسته تحریمی را ناقض توافق اتمی وین نمی‌دانند.
 
همچنین اظهاراتی از سوی مقامات اروپایی که تایید کننده اظهارات آقای ولایتی باشد منتشر نشده است.
 
سنای آمریکا روز ۲۵ خرداد با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رأی داد.
 
این طرح تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می‌کند.
 
این طرح پس از تصویب در مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا به قانون تبدیل می‌شود.
 
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته که طرحی را برای مقابله با مصوبه سنا تصویب کرده که باید در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.
 
درحالی که برخی از مقامات جمهوری اسلامی مصوبه سنای آمریکا را «نقض» توافق اتمی وین خوانده‌اند، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن و عضو سابق تیم مذاکره اتمی، روز ۲۷ خرداد در یادداشتی اعلام کرده بود که مغایر بودن مصوبه سنای آمریکا با توافق اتمی وین «نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسی دارد» و نباید «شتابزده» به آن واکنش نشان داد.
 
وزیر خارجه ایران پیش از این نیز درباره نحوه اجرای توافق اتمی وین از سوی آمریکا نامه‌هایی را به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشته است.
 
آقای ظریف از جمله در آذرماه ۹۵ خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تمدید قانون تحریم‌های ایران «آیسا»، توسط آمریکا شده بود.
 
پس از اجرایی شدن توافق اتمی وین اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۵+۱ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.
 
از زمان اجرایی شدن برجام، این کمیسیون مشترک تاکنون چند بار تشکیل جلسه داده که عمده مطالب مورد بررسی در آن موضوع فروش آب سنگین ایران، موضوع مشکلات بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران و همچنین طرح «پنج، شش پرونده جدی» از سوی ایران درباره «زیر پا گذاشته شدن روح برجام» توسط آمریکا بوده است.
+19
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    به روباه می‌گویند کو شاهدت می‌گوید دمم ! اروپا که یار دیرینِ خودتان است، حال میخواهید به پایِ امریکا بیفتید, به چرتکه انداختن مشغول شدید ,زمینه آن‌ را آماده می کنید. شما که تمام و کمال بد فرجام را که اعمال کردید !! خداوند از آخوند و حامیانش چه داخلی‌ چه خارجی‌، مکار تر و زبون تر در خلقتش نداشته است .
    3
    7
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    الان که دقت کردم دیدم سه بند که میگه منظورش همون سه بند انگشته که میشه همون یه لول تریاک . آقای ترامپ تورو خدا این سه بنده این عزیزه دله رهبرو نقض نکنین هرکاری با بقیه خواستین بکنین عیبی نداره
    1
    9
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    خورشیدخانم - وین، اتریش
    این تریاکی هنوزنفس می کشه؟؟؟عجب پوست کلفتی هستند این مفتخورها
    1
    4
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.