مشخصات موشک‌های ایران در حمله به داعش

در حمله دیشب مجموعا ۶ موشک ذوالفقار و قیام مورد استفاده قرار گرفته، هرچند تعداد هر یک از این موشک ها مشخص نیست (عکس آرشیوی از موشک ذوالفقار) به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به "پایگاه های داعش" در سوریه، رمضان شریف سخنگوی سپاه اعلام کرد که در این حمله "۶ موشک بالستیک میان‌برد به اهداف مختلفی در بُردهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر شلیک شده اند".
 
آقای شریف تاکید کرد که "تعدادی از این موشک‌ها" از نوع موشک "ذوالفقار" بوده‌اند، هرچند توضیح بیشتری در مورد تعداد آنها نداد.
 
در عین حال، رسانه های ایران از وجود تعدادی موشک "قیام" در میان موشک های مورد استفاده در حمله دیشب خبر داده اند. در نتیجه، به طور کلی به نظر می رسد که در حمله دیشب مجموعا ۶ موشک ذوالفقار و قیام مورد استفاده قرار گرفته، هرچند تعداد هر یک از این موشک ها مشخص نیست.
 
می شود حدس زد که دلیل برجسته سازی موشک های ذوالفقار در اظهارات امروز سخنگوی سپاه، مدرن تر بودن آنها نسبت به موشک های قیام باشد که ۶ سال قبل از ذوالفقار تولید شده بودند.
رونمایی از موشک ذوالفقار، در ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ و در جریان رژه نیروهای مسلح ایران در بندرعباس ویژگی های "ذوالفقار"
 ایران موشک ذوالفقاربا ۷۰۰ الی ۷۵۰ کیلومتر برد را از جمله موشک های "میان برد" و "رادارگریز" خود طبقه بندی می کند.
 
به گفته سپاه پاسداران، این موشک با ۸.۸۶ متر طول، ۶۱ سانتیمتر قطر و ۳۴۵۰ کیلوگرم وزن، از سوخت جامد استفاده می کند و ۳ و نیم برابر صوت سرعت دارد.
 
این موشک از سکوی پرتاب متحرک استفاده می کند که مکان یابی و انهدام پرتابگرهای ذوالفقار را از سوی نیروهای دشمن دشوار می کند.
 
سپاه، ذوالفقار را "نقطه زن"، یعنی دارای دقت بسیار بالا، و دارای ویژگی "ضد جمینگ" می داند، که یعنی می‌تواند امواج الکترونیکی مورد استفاده دشمن را برای منحرف کردن این موشک خنثی کند.
 
رونمایی از موشک ذوالفقار، اولین بار در ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ و در جریان یک رژه نیروهای مسلح ایران در بندرعباس صورت گرفت.
آزمایش (و نه رونمایی) موشک قیام در رزمایش موشکی "اقتدار ولایت" سپاه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ویژگی های "قیام"
 ایران موشک قیام با ۸۰۰ کیلومتر برد را نیز، از جمله موشک های "میان برد" و "رادارگریز" خود طبقه بندی می کند.
 
به گفته سپاه پاسداران، این موشک با ۱۱.۴۵ متر طول، ۸۸ سانتیمتر قطر و ۶۲۸۰ کیلوگرم وزن، از سوخت مایع استفاده می کند و بیش از ۲ برابر صوت سرعت دارد.
 
این موشک از سکوی پرتاب متحرک استفاده می کند که مکان یابی و انهدام پرتابگرهای قیام را از سوی نیروهای دشمن دشوار می کند.
 
امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم گفته که طراحی موشک قیام، به منظور زدن "اهداف آمریکایی" در اطراف ایران صورت گرفته است. به گفته مقام های سپاه، این موشک پس از شلیک از جو خارج شده و با رسیدن به بالای سر هدف، به سمت آن شیرجه می رود.
 
یکی از ویژگی های موشک قیام، نداشتن "بالک" یا "بالچه" است که (با کاهش سطوح صاف) امکان کشف این موشک از سوی رادار را کاهش داده و توانایی شلیک آن را از پرتابگرهای متنوع و حتی از زیردریا فراهم می کند.
 
از موشک قیام، اولین بار در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد.
  سپاه می گوید طراحی موشک قیام، به منظور زدن "اهداف آمریکایی" در اطراف ایران بوده است
+108
رأی دهید
-22

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین

    از شش موشک شلیک شده توسط تروریستهای سپاه به سمت دیرالزور یکی از اونا در نزدیکی شهر اصابت کرد و پنچ موشکشون در مسیر منحرف شدند،حالا از اقتدار سپاه حرف بزنید که شش سال هست در سوریه مثل مگس کشته میشند ;)
    122
    43
    دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    کسی خبر قطعی از هدف از پیش تعیین شده و نحوه اصابت به هدف داره؟
    6
    34
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    غم از دست دادن پدر حتما خیلی براتون سخت بوده . تو خبر مربوط به انصار الفرغون برات پیام تسلیت نوشتم باربیکیو .
    20
    15
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران
    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. فیلمهاش منتشر شده حمید جان . فعلا تو لیست به هلاکت رسیده ها نامهای ابوباربیکیو البحرینی و ابو سلطنت طلب الاماراتی به چشم میخوره
    20
    15
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران

    [::Imod.barbekan - منامه، بحرین::]. می بینم که تروریست جیره خوار بلوچ عربستان که اربابت پدرخوانده داعش و القاعده است از ترس این 6 تا فشفشه که سپاه پاسداران در اسمان ایران , عراق و سوریه رها کرده است خودش را خیس کرده است . هر چه باشد همنژاد های تروریست تو را در استان سیستان بنام فرقان و جندالشیطان دارد سپاه پاسداران شخم می زند . انقدر شما جیره خوارها خودتان را خیس کردید که یک ماهیگیر بدبخت عرب ایرانی را در خلیج فارس به رگبار بستید و سه ماهیگیر دیگر را دستگیر کردید و درون قایق ها ی ان اسلحه به دروغ گذاشتید و انها را به شیوه داعشی شکنجه می کنید تا اعتراف کنند جز سپاه پاسداران هستند .
    16
    44
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::Imod.barbekan - منامه، بحرین::]. جناب آقای ریشوی بیسبیل این اطلاعات را از کجات درمیاری؟ به دوست عزیزو شیرینم تفکر میگم حالتا بگیره
    12
    16
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    Urasawa - توکیو، ژاپن
    . [::Imod.barbekan - منامه، بحرین::]. دوست عزیز شما نگران نباشید منامه را نمى زنه! در ضمن شما اگر فیلماى اصابت موشک هارو دیده باشید این دروغ و نمى گین ،دوست عزیز قبل از اصابت به هدف با پهباد تصور بردارى شده و درست به هدف از پیش برنامه ریزى شده اصابت کرده ، شما اگه ندیدید یه نگاه بندازین متوجه میشین ،حالا شما میخواین بگین فتوشاپ و یا ساختگیه اون حرفى دیگست ! منم شاید از کاراى سپاه در داخل ایران خوشم نیاد ولى این کارشونو تحسین میکنم
    15
    25
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان
    [::hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا::]. ظاهرا هدف قطحی ان یمن بوده که موشک سر از سوریه در اورده و نحوه اثابت هم سوختش تمام شده و مثل هواپیماهای توپولف روسی که نقص فنی داشتند پایین افتادند یعنی به زمین برخورد کردند و انتخاب هدف هم حضرت عباسی بوده،که قبلش میبایست یک گودفند بیگناه را جلوی موشک قربانی کنند و خونش را به موشک بمالند که موشک بعد از شلیک حداقل یل تلفات داشته باشد!.
    20
    19
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین

    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. ۳۷ سال هست امنیت کشور جعلی تون دست سپاه هست تا به امروز هیچ غلطی در بلوچستان و کردستان نتوانسته اند بکنند،انقلاب عبدالمالکی با اقتدار کامل و حتی با سرعتی بیش از پیش در جریان است و این انقلاب تجاوزگران و جنایتکاران و اشغالگران قجر را که مانند صهیونیستها به جان بلوچستان افتاده اند را از صحفه هستی نیست خواهد کرد.
    31
    7
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    [::Imod.barbekan - منامه، بحرین::]. کشور جعلی تون ؟!!! D: D: D: کشور جعلی من قدمتی بیشتر از چندین هزار سال دارد نه 37 سال !!! برعور جعلی که تو امروز در ان زندگی می کنی که قدمت ان حتی به یک قرن هم نمی رسد . و همچنین چندین هزارسال است که شما دوره گرد های بدبخت پاکستانی می خواهید کشورک های جعلی بلوچستان را در خاک سرزمین چندین هزارساله ایران من تشکیل بدهید . انقدر هم بدبخت هستید که نام های پارسی را برای کشورهای جعلی خود انتخاب کردید !!! و نتوانستید و در انتها هم نمی توانید . سرازیر شدن رای مردم در سیستان و بلوچستان و کردستان به روحانی یک نه محکم به شما جیره خواران تروریست مسلح عربستان بوده است ! چون شما ها انتخابات را تحریم کرده بودید .در انتها تو نوکر بی جیره و مواجنب عربستان بهتر است به همون تنبون اربابت بچسبی که باد نبردش!!! که ملک سلمان نیز مانند ریگی قرار است سرش زیر اب برود .و فکر طمع به خاک پاک اهورا مزدایی ایران را نداشته باشی چون ایران جای شما وهابی های سلفی نیست ! شما نوکرهای عربستان می توانید با ریگی و ملک سلمان در جهنم کشور جعلی خود را تشکیل بدهید نه در ایران !
    3
    22
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    srdash - تبریز، ایران
    Imod-barbekan.منامه،بحرین. مجیدجان دلبندم اون صفحه است نه(صحفه)درضمن می بینم که دوستان ازخجالتت دراومدن وگفتنیهاروگفتن .
    4
    9
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    srdash - تبریز، ایران
    درضمن Imod.barbkan ,منامه.بحرین. یه چیزی یادم رفت بهت بگم اون خراب شده ای که توش زندگی میکنی وجدانن تامین امنیتش به عهده کیه میدونی؟
    3
    8
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]ما دوره گردهای خاک پاکستانیم!!!؟؟عجب،پس بهتره یه خورده تاریخ مطالعه کنی،پاکستان عمرش هنوز به هفتاد سال نرسیده هست،پاکستان خودش متجاوز و اشغالگر خاک بلوچستان هست،همین قدر مردم بلوچستان از فاشیستهای ایرانی (البته تو ایرونی نیستی از نسل بی هویت های مغولزاده هستی که به خاک ایران سرازیر شدن) متنفرند و همینقدر از پاکستانیهای بوگندو متنفرند و از هر فرصتی استفاده میکنند تا متجاوزین رو مثل مگس زیر پاهاشون له کنند
    21
    6
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]یکی از‌مدرکهای فاشیست های قجر برعلیه دیگر اقوام عوض کردن اسم شهرها بود جهندرپت که ریشه بلوچی داشت با نام جیرفت فعلی و جعلی تغییر دادند و دو طاق و سان که ریشه کردی داشت به نام طاق بستان تغییر دادن و محمره که ریشه عربی داشت به نام خرمشهر تغییر دادند
    18
    4
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Imod.barbekan - منامه، بحرین
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. رضاشاه تازی ۱۳۰۵ به بلوچستان لشکرکشی کرد و پس از درگیری با نیروهای حکومت بلوچستان برای مدتی بسیار کوتاه بلوچستان را اشغال خود اورد اما در اون زمان نتوانست کنترل بلوچستان را به دست بگیرد و شکست خورد و مجددا در سال ۱۳۰۷ حمله وسیعی کرد و بلوچستان به اشغال ارتش رضا شاه تازی در آمد ،بلوچستان در اون موقع با حمله رضاشاه به پشتیبانی انگلیسی ها به اشغال در آمد و حاکم بلوچستان سردار دوست محمدخان بارکزهی توسط ارتش اشغالگر اسیر شد و به تهران تبعید شد و شاه سعی کرد او را فریب بدهد تا پروسه اشغال بلوچستان را قانونی کند اما دوست محمد خان از الحاق بلوچستان سرباز زد و در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۰۸ اعدام شد و همچنین آذربایجان،کردستان و احواز در اویل حکومت رضا شاه تازی به اشغال حکومت ایران درآمده اند
    19
    4
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    [::Imod.barbekan - منامه، بحرین::]. تو به جز دستمال بودن ملک سلمان در چه جایگاهی هستی که ایرانی بودن یک شخص را مشخص کنی و از طرف مردم بلوچ ایران حرف بزنی؟ یک نگاه به آیینه بنداز تا قیافه کریه داعشی خود را ببینی و بفهمی مغول زاده چه کسی است ؟ چرا راه دور می روی بدبخت یک نگاه به عکس های برادران همدین داعشیت مانند ریگی و رهبر فرقان بیانداز که چنگیز خان مغول در برابر این ادمخور های قرن 21 یک انسان متمدن و براد پیت به حساب می اید . بر عکس تو من خیلی خوب تاریخ خاورمیانه و تشکیل کشور پاکستان و هندوستان را می دانم ! و مشکل ایران با تروریست های سنی بلوچ در زمان تشکیل پاکستان اغاز شده است . عربستان اززمین پاکستان برای اموزش تروریست های سنی بلوچ و پشتون مانند تو برای نا امنی افغانستان و ایران استفاده می کند . تو چرا در سرزمین بحرین زندگی می کنی ؟ نکند جز جیره خوار های دولت عربستان هستی که برای سرکوب اکثریت شیعه بحرین به انجا فرستاده شدی ! به جای اینکه زن و کودک بی گناه بحرینی را بکشید به جیش الشیطان و انصار فرقان ملحق شو شاید سپاه تو رو به ریگی رسوند ! تونستی در جهنم کشور جعلیت
    4
    17
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    را بسازی ! سگ تازی عربستان به رضا شاه کبیر تازی می گوید !!! تاریخ دان تازی قجر چه ربطی به پهلوی دارد ؟ الان می خواهی بگویی قجر ها به اذربایجان حمله کردند ؟ آقای تاریخدان ریشه قجرها از اذربایجان بوده است . طاق بستان یا تاق اوسا توسط شاهان هخامنشی و ساسانی ( شاهان پارسی ایران ) ساخته شده اند نه مادها که نام کردی داشته باشد . نام های قبلی جیرفت هم جرودس - کامادای - دقیانوس - قمادین و سبزواران بوده است نه جهندرپت !!! خرمشهر دارای نام های بسیار قدیمی تر از محمره مانند خاراکس، بیان و نجف الثانی بوده است !!! اینها همه خزبلات شبکه توحید شبکه تروریست های سنی سلفی عربستان است . نون بربری این دولت مطبوع تو عربستان بوده است که به کمک بریتانیا و فرانسه تشکیل شده است نه ایران !!! بریتانیا برای حمایت از منافع خود در هندوستان از نیروهای ستیزه جو بلوچ , پشتون و عرب در خوزستان , خراسان و سیستان حمایت می کرده است . بطوری که در سر کوب این گروه ها در زمان سردار سپه اعتراضات بسیاری به دولت مرکزی کرده بوده است .
    4
    15
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    خوزستان , بلوچستان , اذربایجان و کردستان چگونه کشورهای مستقلی بودند که هر کدامشان در دوران مشروطه دارای نماینده در مجلس شورای ملی ایران بودند !!! پسر دایی دوست محمد خان حاکم وقت بلوچستان نماینده مردم بلوچستان در دوره های 22 و 23 مجلس شورای ملی هم بوده است . آن وقت چگونه بلوچستان جز ایران نبوده است ؟ این ایالت ها هرگز استقلال نداشتند بلکه یک عده افراد سودجو مانند شیخ خزئل و دوست محمد خان از ضعف دولت مرکزی در زمان قاجار سو استفاده کردند و بخشی از خاک ایران را اشغال کردند و برای خود تشکیل حکومت دادند . و در انتها رضا شاه کبیر تک تک انها را به سزای اعمالشان رساند . دلیل اعدام دوست محمد خان هم قتل یک انسان بی گناه بوده است .
    4
    15
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Azerbaijan.oglu - لندن، انگلستان
    ایران بلوف می کنه می خواهد همه را بترساند. ایران دارای این علم و تکنولوژی نیست که بتواند موشکهای پیشرفته تولید کند.
    16
    4
    ‌سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.