کشته شدن کارگر قزاق در پی پرتاب فضاپیمای روسیه خشم قزاق‌ها را برانگیخت

پراگرس ام اس-صفر شش بر سکویی در پایگاه در بایکونور در پی کشته شدن یک کارگر قزاق بر اثر آتش ناشی از پرتاب موشک فضاپیما، قزاق ها نارضایتی خود را از استقرار تجهیزات فضایی روسیه در خاکشان ابراز کرده‌اند.
 
ماموریت پراگرس ام اس 06 به ایستگاه بین‌المللی فضایی در روز ۱۴ ژوئن از ایستگاه فضایی بایکونور در قزاقستان از طرف شرکت روسی روس کاسموس، به عنوان یک موفقیت بزرگ تکنیکی مطرح شده است.
 
اما آنگونه که خبرگزاری تاس گزارش داده است یکی از کارگران این شرکت روسی که وظیفه‌ی مراقبت از زمین‌های محوطه پرتاب فضاپیما را داشت، در حالی که می‌خواست آتش روی زمین‌های استپ را خاموش کند، کشته شد.
 
پایگاه آنلاین خبرگزاری قزاق تنجرینیوز می‌گوید که آتش‌سوزی در محل سقوط در نزدیکی زکازگان، حدود ۶۰۰ کیلومتر دورتر از محل پرتاب، به دلیل افتادن قطعه‌هایی از موشک رخ داده است.
موضوع مناقشه
 خبر مرگ این مرد با اضطراب و نگرانی کاربران رسانه‌های اجتماعی قزاقستان رو به رو شد. یکی از کاربران گفت: "روسیه دارد موشک‌هایش را پرتاب می‌کند و مردم ما در سرزمین خودشان می‌دوند که آتش‌سوزی‌ها را خاموش کنند. مسخره است."
 
یکی دیگر روسیه را مسئول مرگ او دانست: "بهتر بود که موشک روی کاخ کرملین افتاده بود."
 
تداوم حضور کازمودروم (سایت‌های پرتاب موشک) روسیه در بایکونور برای برخی قزاق‌ها موضوع مناقشه باقی می‌ماند. موقعیت این پایگاه در مرکز قزاقستان یعنی هر چیزی که بر زمین بیفتد (به عمد یا غیرعمدی) در خاک این کشور فرود می‌آید.
 
در سال ۲۰۱۳، زمانی که یک موشک پروتون که ۶۰۰ تن سوخت سمی موشک حمل می‌کرد چند ثانیه بعد از پرتاب منفجر شد، یک فعال محلی محیط زیست به آژانس خبری اینترفکس روسیه گفت که "ماهیت بی‌خیال دولت قزاقستان" یکی از دلایلی بود که صدمه‌ی ناشی از خطای فضایی روسیه نصیب قزاقستان شد.
 
ملز الیوسیزوف آن زمان گفت: "آنها مرکز فضایی را اجاره دادند، انگار که یک انبار طویله باشد و بعد هم هیچ کاری نکردند. برای کشور ما شرم آور است."
 
انتظار می‌‎رود که سایت فضایی (کازمودروم) واستوچنی در شرق دور روسیه در چند دهه آینده وابستگی این کشور به بایکونور را کاهش دهد.
انفجار موشک پروتون-ام باعث نگرانی ازآلودگی در قزاقستان شد
+27
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.