ایاد علاوی: ایران حتی در تصمیم‌گیری‌های مردم عراق دخالت می‌کند

ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ضمن انتقاد از «دخالت» ایران در عراق، گفت که «ایران حتی در تصمیم‌گیری‌های مردم عراق هم دخالت کرده است.»
 
به گزارش روز جمعه (۲۶ خرداد) خبرگزاری رویترز آقای علاوی این سخنان را در حالی بیان کرد که برای دیدار با مقام‌های مصری و مذاکره بر سر مسائل مختلف از جمله نفت، بحران سوریه و یمن و وضعیت لیبی به مصر سفر کرده است.
 
معاون رئیس جمهوری عراق در این گفت‌وگو افزود که به باور او، حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شیعی در عراق باعث شده تا در انتخابات پارلمانی پیش رو، بر سر راه عبور از شکاف‌های فرقه‌ای مانع ایجاد شود.
 
وی در ادامه گفت که ما انتخاباتی مبتنی بر «فرقه‌گرایی» نمی‌خواهیم و بدنبال یک فرایند سیاسی «فراگیر» هستیم.
 
ایاد علاوی اظهار امیدواری کرد که مردم عراق بتواند بدون هرگونه دخالت خارجی، در انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشور نقش‌آفرینی کنند.
 
رهبران عراق امیدوارند تا پیش از انتخابات پارلمانی سال آینده کنترل همه مناطق این کشور را در اختیار بگیرند.
 
علاوی که خود از سیاستمداران سکولار شیعی است در میان سنی‌مذهبان نیز هوادارانی دارد.
 
دولت عراق میان ایران از یک سو و جهان عرب از سوی دیگر که دشمنی‌شان روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود، قرار گرفته است.
 
هشت سال پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۱۱ و به‌دنبال خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ایران به واسطه حمایت از اکثریت شیعه، به بازیگر اصلی در این کشور تبدیل شده است.
 
تهران هر گونه دخالت در عراق را رد کرده و می‌گوید حمایت نظامی از عراق برای کمک به شکست دادن گروه داعش است که از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از عراق را تصرف کرده است.
 
دولت عراق با همراهی نظامیان آمریکایی موفق شده بیشتر مناطق تحت تصرف را از گروه داعش پس بگیرد و در حال حاضر نیز در تلاش برای بازپس‌گیری کامل شهر موصل است.
 
حیدر العبادی و نوری المالکی، نخست‌وزیران فعلی و پیشین عراق هر دو عضو حزب شیعه الدعوه هستند که رابطه بسیار نزدیکی با ایران دارد.
 
با این حال عبادی در مقایسه با مالکی، رابطه بهتری با گروه‌های سنی‌مذهب دارد و توانسته رابطه خوبی با عربستان سعودی که به عنوان دشمن ایران در منطقه قلمداد می‌شود، برقرار کند.
 
علاوی در ادامه سخنان خود گفت که الان بهترین زمان برای برگزاری یک انتخابات عادلانه در عراق است که هیچ دولت خارجی از جمله ایران، سوریه، آمریکا و ترکیه در آن دخالتی نداشته باشند.
 
وی پیش از این نیز ایران را متهم کرده بود که در انتخابات سال ۲۰۱۰ مانع نخست‌وزیری وی شده بود.
+33
رأی دهید
-20

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    ایران نه‌‌ !! مردم ایران مخالف دخالت در امور کشور‌های دیگر هستند رژیم عربی‌ ایران است که می‌خواهد اسلام شیعه را گسترش دهد هیچ ایرانی‌ مسلمان نیست و هیچ مسلمانی هم ایرانی‌ نیست
    10
    45
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    تیتو تیتو - تهران، ایران
    عراق اگه میتونست خودش متحد باشه و امنیتشو برقرار کنه کمتر کسی جرات میکرد تو امورش دخالت کنه ، اما همین چند وقت پیش که دخالت نیروهای کشورهای دیگه توش کم شد کم مونده بود کل عراق بدست داعش با همکاری قبایل تندرو سنی نشینش سقوط کنه . قبایلی که بعد سلطه داعش به غلط کردن افتادن ! نباید از حجم پولی که اخوندها از شکم مردم ایران میدزدن تا خرج عراق کنن هم غافل شد اینها خودش محیا کنده زمینه دخالته .
    7
    24
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران

    بگو بخواب بابا اول بیا اون 1000 میلیارد دلار غرامت جنگ رو بده بعد حرف بزن. ایران باید بره سر چاههای نفت اینا باندازه غرامت خودش نفت برداره.
    13
    34
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    پدرسوخته اگر ایرانیها نبودند الان داشتی تو گور دسته جمعی برای کرما خوراک تنت رو سرو میکردی اگر ایران الان وضعیت شما رو داشت و اگر شما الان در ایران بودید مثل ما که الان در عراقیم حتی سگهای ایرانی هم از دستتون نجات نداشتن. یکجور میگه ایران انگار ایرانیها رفتن مثل آمریکا رو سرشون میلیونها تن بمب ریختن یا مثل ترکیه نفتتون و آب دجله و فراط رو دزدیدن یا مثل کردها دارن کشور رو دو دستی دست اجنبی میدن خیلی بخدا خوش شانسید همسایه ایرانی دارید.
    15
    26
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    [::آذری باهوش - میانه، ایران::]. [::romano - تهران، ایران::]. اگر ایران از عراق غرامت جنگ را بگیره که عالیه ولی ایران نه تنها این کار را نمی‌کنه بلکه کلی پول ملت ایران را در عراق خرج کرده در جنگ با داعش و همینطور مقبره‌ای امامان عرب ضد ایرانی .حالا یک چیزی اگه عراقی ها بگن ما دوست داریم آمریکا دخالت کنه آمریکا قدرت اول دنیاست و ما افتخار میکنیم آمریکا تو کشورمان مثل خیلی از کشورها پایگاه نظامی داشته باشه...ولی دوست نداری,م شماها دخالت کنید چی؟
    3
    14
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    ایاد علاوی روشنفکر شیعه مورد قبول شیعه و سنی (البته نه شیعه های تندرو و متعصب) که اگر ایران جلو نخست وزیرشدنش را نگرفته بود چه بسا داعش در عراق با حمایت سنی ها بوجود نمی امد
    2
    12
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    [::Iranemaa - قم، ایران::]. اونوقت ما میگیم اول پول ما رو بده بیاد بعد برو هرکار خواستی بکن. البته بعد هم که میدونی آخوندا ولشون نمیکنند باز!
    0
    4
    یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.