آمریکا مجموعه اسناد کودتای ۲۸ مرداد را منتشر کرد

کودتای ٢٨ مرداد یکی از بحث‌برانگیزترین وقایع تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد وزارت امور خارجه آمریکا برای نخستین بار کتاب اسناد مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد که به سرنگونی دولت محمد مصدق منجر شد را منتشر کرده است.
 
این اسناد به وقایع سال‌های ۱۹۵۱ -۱۹۵۴ میلادی می‌پردازد و حوادث قبل از کودتا، عملیات سرنگون کردن مصدق و نیز وقایع پس از آن را در بر می‌گیرد.
 
وزارت خارجه آمریکا در سال گذشته میلادی - در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و تصدی جان کری بر این وزارتخانه - اجازه انتشار کتاب اسناد کودتای ایران را نداده بود.
 
وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۱۹۸۹ میلادی کتاب اسناد مربوط به روابط ایران و دولت دوایت آیزنهاور را منتشر کرد که اسناد کودتا در آن گنجانده نشد. آن اقدام بحث برانگیز اعتراضات زیادی را در پی داشت.
 
به همین علت در سال ۱۹۹۲ کنگره آمریکا، وزارت امور خارجه را موظف کرد که تاریخ دیپلماسی ایالات متحده را به طور "جامع، دقیق و قابل اعتماد" چاپ کند.
 
    براندازی مصدق در ایران در مرداد سی و دو
    حزب توده و مصدق در کودتا: قصور یا خیانت؟
    سیا به دست داشتن در کودتای ٢٨ مرداد اعتراف کرد
 
وزارت امور خارجه همچنین پذیرفت که نسخه تکمیل شده‌ روابط ایران و آمریکا در دهه ۱۹۵۰ میلادی را چاپ کند که سرانجام روز پنجشنبه (۱۵ ژوئن) چاپ شد.
 
پیش از این در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سیا، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در آن کودتا اعتراف کرده بود.
 
کودتای ٢٨ مرداد - که با همکاری سازمان سیا و سازمان اطلاعات سری بریتانیا معروف به ام‌آی ۶ و عناصری در ارتش انجام شد - یکی از بحث‌برانگیزترین وقایع تاریخ معاصر ایران است و صف‌بندی‌های سیاسی جدی میان طیف‌های مختلف درباره آن وجود دارد.
 
طرفداران رژیم سابق ایران، محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط شاه دفاع می‌کنند و کودتای ٢٨ مرداد را "قیام ملی" می‌نامند.
 
اسلام‌گرایان، که در آن مقطع ابوالقاسم کاشانی از رهبران عمده‌شان بود نیز متهمند که با حمایت از کودتا در سرنگونی دولت مصدق و آغاز دوره‌‌ای از استبداد سیاسی در ایران نقش داشته‌اند.
 
برخی نیز حزب توده را متهم می‌کنند که با تندروی در اعتراضات پس از ۲۵ مرداد، که نخستین تلاش برای کودتا شکست خورد، زمینه را برای سرنگونی دولت آماده کرد و پس از آن نیز از توان سازمان افسران خود در عملیات ضدکودتا بهره نگرفت.
+66
رأی دهید
-16

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    Ahmad1345 - گوتنبرگ، سوئد

    من این کتاب را ندیدم والی جالب است. حالا ببینیم دوستان محترم سلطنتی چطور با این موضوع برخورد خواهند کرد. روز به روز بیشتر شفاف میشود که شاهی که خود را جانشین کوروش میدانست در اصل دست نشاندی امریکا و انگلستان بود. موضوع دوم هم رفتار ملاها از جمله کاشانی هست که از کودتاچی حمایت کردند. بار اول نیست که ملاها کشور را به انگلستان میفروشند. افسوس که کشور ما شانس بزرگی را با دولت محمد مصدق از دست داد.
    31
    63
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Jalal50 - ونکور، کانادا
    ننگ بر آمریکا و آمریکا پرستان کاسه لیس ایرانی . هنوز هم که هنوزه خیلی از ایرانیان اونجا لیس آمریکا هستندوبردگی در مقابل دلارش.
    31
    38
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۳
    روبرتو - میدلرزبرو، انگلستان

    به به، چه عشقی و چه علاقه ای، چه قاشقی چه ملاقه ای! شبیه این کودتا هم بار دیگر در سال 1979 (1357) تکرار شد و بعضیها آن را پیروزی اسلام بر ملت بدبختی دانستند که ندانسته و کورکورانه خود را به چاه تاریک و عمیقی انداختند که بیرون آمدن آن رؤیائی بیش نیست.
    15
    58
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    باور عمیق - قم، ایران

    از حق نگذریم رژیم شاه واقعا مردمی بود و در قلب مردم جا داشت . یعنی با لگد پرتش میکردن بیرون با طیاره برمیگشت . فقط خمینی بود که سیاه و سفید و ام آی ٦ و غیره و ذلک را یک تنه حریف شد. روحت شاد ای خمینی کبیر
    94
    12
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    بزرگمرد تاریخ معاصر ایران محمد مصدق روحت شاد! مرگ بر استعمار و عوامل خارجى و داخلى و خائنشون که پیشرفت و سرفرازى مملکت همواره خارى بوده در چشمانشون!
    21
    69
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران

    روی کار آمدن رضاشاه ،محمدرضاشاه ،سرنگونی مصدق ،و آمدن خمینی ,،همه اینها توسط آمریکا یا انگلیس بوده . وقتش برسه آخوندها را هم که خودشان آوردن ،خواهند برد.
    14
    63
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    mahdi moud - تهران، ایران
    [::Ahmad1345 - گوتنبرگ، سوئد::]. ..کودتا مربوط به مصدق بود که میخاست به کمک امریکا شاه رو سرنگون کنه که موفق نشد. و بعدها نقشه دیگه ای کشیدن و خمینی رو علم کردن اونم چیزی نمونده اسنادش رو بشه
    29
    26
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    خورشیدخانم - وین، اتریش

    [::باور عمیق - قم، ایران::]. خمینی جلادی بود بی وطن حقه بازی بی شرف ودغل بازی کلاش .این پیرکفتار بزدلی بود که پشت دیوارمردم سنگرگرفت وزوزه کشید وهم زیرلحاف امریکایی ها بود وهم زیرلحاف روسها ملت را چنان سرکارگذاشت که امروز چون تو براش دم تکان بدهی.
    7
    68
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    این کتاب را باید خواند خصوصاً که در زمانِ دمکراتها اجازه انتشار نداشته است. آلبرایت که یکی‌ از هواخوهانِ نظام بود چند سالِ پیش مثلا خواست دم نظام را بیشتر داشته باشد ، اعتراف کرد ; امریکأیها کودتای ۲۸ مرداد را انجام دادند . و درست است چون آن‌ بخش از امریکا که کودتای ۵۷ را به ثمر رساندند ، مصدق را بر علیه پادشاه تحریک کردند، بیهوده نیست استعمار غرب که بخش بزرگی‌ از آن‌ در امریکا هنوز نفوذ دارد عاشق قاجارهاست. در کجا و کدام کشور است که نخست وزیر از پیشِ خود مجلس منحل کند. هیچ پادشاه و حاکمی در کلِ تاریخِ ایران به اندازه پادشاه فقید مورد ظلم و ترورِ شخصیت واقع نشد و با اینهمه چنان قابل بود که کشور را به جایگاهی‌ رساند که در ۵۷ رسیده بود. یقیناً حقایق به مرور بازگشأیی خواهند شد. حکومت موردِ نظر مصدق در ۵۷ شکل گرفت و رفسنجانی یکی‌ از مأمورانِ او بود همچنین بازرگان و سحابی و دیگران.
    13
    9
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    Jalal50 - ونکور، کانادا- ننگ‌ بر استعمارِ شرق و غرب که هیچگاه نگذاشتند حکومتهایِ ایرانی کار خود را بی‌ دغدغه و سنگ اندازی آنها انجام دهند، و ننگ‌ بر امثالِ تو که در کانادا و با امکاناتی که نظام در آنجا فراهم کرده رویِ خونِ ملت و تخریب ایران غلت میزنند. برایِ انتصاباتِ امسال، کانادا اجازه رأی دهی‌ نداد چون دستِ امثالِ تو رو میشد و آنجا هم که پایگاه جاسوسانِ نظام است. تو برو با همان پوتین عهد و پیمان ببند ، اتفاقا امریکا همیشه بهترین دوستِ ایران بوده و در جنگِ جهانی‌ دوم با حمایتِ خود ایران را از دهان روسیه و کلا استعمار شرق و غرب بیرون کشاند به همین خاطر این نظام و امثال تو مرگ بر امریکا می‌گویید، با یاری خداوند هم که دستِ اوباما و ادامه اش از سر امریکا کوتاه شد و تتمه آ‌ش هم که شماها اید جمع خواهد شد که یارِ غار ش بودید.
    6
    14
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    باور عمیق - قم، ایران- دیگر تنها خواجه حافظ شیرازی است نداند , خمینی در آب و نمک پرورده و خوابانده استعمار شرق و غرب بود. البته از حق نگذریم او در خدعه گری ، فریبکاری ، خیانت و زیر آب زدن و بلوا و آشوب به راستی‌ کبیر بود، به گونه ایی که برادرش هم حسابی‌ به این کبارتِ او اشاره کرده. او اصلا به امامانِ شیعه اعتقاد نداشت به همین خاطر به زیارت امام رضا نیامد. هنگام آمدن به ایران هم که از احساسِ هیچ خود گفت. بیچاره مامور بود چه احساسی‌ میخواست داشته باشد، بنا بود هر چه فرمان میدهند اجرا کند. در سال ۵۶ هر بار که اسم خمینی به میان میامد تمام مذهبی‌‌هایِ متدین از او به کراهت نام می‌بردند ، انگار دارای کفر و الحاد است و اجنبی که ابلیس بر او مسلط شده. که از وقتی‌ اسمش بلند شد ایران در فلاکت، خون ریزی و نحسی فرو رفت و تا الان همین روند ادامه دارد.
    5
    19
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    فارسان - مرکزی، ایران
    مصدق اللسطنه قاجار در تاریخ معاصر ایران شبیه بز مرده مسابقه باستانی بز کشی شده !!!که بنا بر منافع و مصالح وسیاست هر تیمی یا کشور ی سعی می کنه اونو قاپ بزنه خودشو محق یا بیگناه یا گرو کشی کنه و.. پس زیاد عجله نکنید تا اسناد ظهور کنند
    14
    14
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    بحث صداقت ووطنپرستی مصدق وسرسپردگی ودستنشاندگی پهلوی ها یک بحث کاملا شفافه واظهر من الشمس.شاه الهی ها اگه می خوان افکار منجمد وپوسیده شون رو زور چپون کنن اینجا جاش نیست.برن سر کوچه یا پارک محله شون.
    1
    3
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    نرود میخ فولادی منطق ومدرک در ذهن سنگ شده شاه الهی دگم .میخ طویله لازم است وپتک .شاید هم بلدوزر و غلطک.روحت شاد پدر ملی.نامت گرامی جاودانه فاطمی شهید.ننگ وشرم بر خاندان سرسپرده ووطنفروش که یکی پس از دیگری در دیار ارباب گ...به ک. میشن.یا مثل شاه بابا وشاه پسرش دق میکنن یالیلاوار اوور دوز میشن یاعلیرضا وار خودشون داوطلبانه دنیا رو از وجود نحسشون پاک میکنن.
    1
    2
    شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.