یک دیدگاه درباره ایران پس از خامنه‌ای؛ حکومت ایران چقدر ریشه دار است

نویسندگان این مقاله می گویند درگذشت آیت الله علی خامنه ای نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود مقاله مشترک الکس وطنخواه، صنم وکیل و حسین رسام در نشریه فارین افرز
 
درگذشت آیت الله علی خامنه ای نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود و طبیعی است که رهبر جمهوری اسلامی خواهان گذار آرام قدرت از طریق انتخاب جایگزینی باشد که به لحاظ شخصی و ایدئولوژیک به او نزدیک است. اما این طور نیست که حاکمیت پنهان در جمهوری اسلامی یعنی ساختار عالی امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی رژیم لزوما در این راه به شدت به خامنه ای وفادار باشد و از جمهوری اسلامی سال ها پس از او حفاظت کند.
 
مساله این است که نه حاکمیت پنهان چنان شکست ناپذیر است و نه نیروهای خواهان اصلاحات از جمله حسن روحانی چنان ناتوان هستند.
 
اصلاح طلبان خروج خامنه ای از قدرت را فرصتی طلایی برای هدایت رژیم به مسیری جدید می دانند و ظاهرا برای آن نبرد آماده اند.
 
مجموعه نظامی اقتصادی اطلاعاتی رسانه ای سپاه قدرت فراوانی دارد، اما قدرت آن ها هم محدوده ای دارد.
 
اگر چه رهبر جمهوری اسلامی و سپاه بخش عمده سیاست داخلی و خارجی را در کنترل دارند ولی سپاه کمترین کارکرد سیاسی را دارد. آیت الله خمینی راه ورود نظامیان به جناح های سیاسی را بست وقتی در وصیت نامه اش هشدار داد: «انقلاب متعلق به همه است».
+75
رأی دهید
-14

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

    اگه بدرک واصل شه ، به احتمال بسیار زیاد سپاه بلافاصله کودتا میکنه ! یک حکومت نظامى چند ماهه ، کنترل مراکز حساس ، دستگیرى مخالفان و کشتن بى سر وصداى رهبران مخالف ! نهایتاً برقرارى یک رژیم نظامى ! .
    12
    87
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۹
    ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

    مملکت همیشه خراب است علتش اینست هر رژیمی‌ که قدرت را بدست می‌گیرد رجل سیاسی را از بین میبرد و درصورتیکه تکنولوژی یا ثروت نداشته باشد آن مملکت تجزیه شده ازبین می‌رود
    7
    61
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    SinaGoli - کلن، آلمان
    خمینی زمانی فوت کرد که برای نیمی از مردم هنوز ماهیت رژیم او مشخص نبود و بتدریج و با روی کار آمدن یک شبه خامنه ای از گذر مصلحت شخصی رفسنجانی اوضاع هر روز واضح تر و خشم و انزجار عمومی از رژیم بیشتر تا جایی که برای همگان کاملا روشن گردید خامنه ای مسبب همه مشکلات داخلی و خارجی ایران است ! . مرگ خامنه ای با تاسف همراه نخواهد بود این فردخودکامه و لجوج و غیر قابل انعطاف و کینه جو و انتقامگیر را همگان درون رژیم چه موسوم به اصلاح طلب و چه اطرافیان خود او کاملا می شناسند و برای همگی مشخص بدون اذن و امر خامنه ای هیچ کاری در ایران اتفاق نیفتاده !! . مرگ خامنه ای انتظاری است برای تشنگان قدرت و رهبرشدن نظیر لاریجانی و بعد از آن جنگ قدرت درون جناح تندرو . هیچ تضمینی نیست که نیروهای قدرت نظامی و سپاه منافع یک فرد جدید را تامین کنند و وفادار بمانند چرا که همه چیز با اوضاع رهبر شدن خامنه ای تفاوت دارد . وفاداری به خامنه ای در قبال منافع نجومی است که عاید می شود و در این گردونه هرکس خود ادعایی دارد .
    5
    11
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
    سوالی که با دیدن ریش پر پشت خامنه ای ذهن من را اشغال کرده اینه که چرا ریش توی سن بالا نمیریزه و مجبوره ادم زحمت بکشه و بتراشه ولی مو میریزه و باید بکاره .
    7
    11
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    SinaGoli - کلن، آلمان
    دچار جنونی وصف ناشدتی گردیده و چون ماری زخمی در آستانه مرگ به خود می پیچد و سعی دارد تا می تواند زهر پراکنی کند !! . "او خداست "باوری که به او قبولاندند و او اکنون می بیند ضعیف تر از آنی است که فکر میکرده و آری : . خدا هم خواهد مرد .
    3
    19
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
    عجیبه, من همیشه فکر میکردم که اگر این چلاغعلی ریق رحمت رو سر بکشه, یک نفر از گداهایی که تو قبرستون میگردن تا در ازای دو تومن دعا بخونن کم شده.
    5
    14
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    با نظر اقای شب تاب.موافقم...اینهمه نیرو ازحالا درخیابانها به بهانه داعش اما امادگی مردم برای یک کودتای نرم بعدازفوت سیدعلی است...
    4
    16
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن - سپاه یا طرفِ ملت را می‌گیرد و یا یقیناً اولین قربانی خودش است که فدایِ سرِ جاسوسِ مافنگی روس می شود. علاوه بر اینکه خداوند هم چغندر نیست. شمارش معکوس نظام چند سالی‌ ست شروع شده . فرصت در دستِ بنی بشر می‌چرخد قدرت , ظلم , ستم و استبداد میراثِ دائمی سرکشان و ستمگران نیست.
    3
    16
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    SinaGoli - کلن، آلمان
    مگر خدا هم میمیرد ؟!. خامنه ای که بالاترین سمتش روضه خوانی و حرافی بود و در خانه ای با چند سر عائله روزگار گذراند و هیچ بود و توسط اشخاصی مثل مرحوم منتظری به متن آورده شد و برای شخص خمینی هم چندان محل اعرابی نداشت از رهگذر و صدقه سر رفسنجانی یک شبه رهبر شد . جنایات ، خیانت ها ، کارشکنی ها ، ووو در جهت منافع ملی و به نفع شخصی همواره از او سر زد و او بعنوان خون آشام ترین ، خودخواه ترین و لجوج ترین رهبر تاریخ ایران خواهد بود و هست !! . قیصریه ای را بخاطر یک دستمال به آتش می کشد و او دشمن اول مردم ایران است ولی نمی تواند آن را به زبان بیاورد !! . همه معادلات او توسط همین مردم ، بهم ریخته ، در دوم خرداد نه ای تاریخی شنید و از رو نرفت و درس نگرفت در ۸۸شعار علیه خود و مجتبی را شنید باز هم !! . و در ۲۹ اردیبهشت خفت انگیز ترین لحظات خودش را تجربه کرد ! . او خشمناک است نه اینکه روحانی تهدیدی برای اوست بلکه خشمناک از مردمی که به او نه بزرگ و تاریخی گفتند که معادلات بعد او را در هم ریخت !! . خامنه ای را دور و اطراف او چنان القا کرده بودند که او خداست و اکنون که می بیند هر لحظه به مرگ نزدیک تر
    3
    19
    ‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
    [::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::]. بخش عظیمى از اقتصاد مملکت تحت سیطره سپاهه ! بى شک سپاه نمیتونه از این موقعیت چشم پوشى کنه!میشه گفت، رهبر هم جزئى از ابزار سپاهه ، البته اصلیترینش! تصادفى نیست که تعداد زیادى از نماینده هاى پیشین و فعلى مجلس از سرداران سپاهین ! همینطور سر کرده هاى نیروى انتظامى ، شهردار ، فرماندار، روئساى صدا و سیما و خیلى از مراکز حساس دیگه! اطلاعات سپاه و سازمانهاى امنیتى موازى سپاه هم بمراتب از وزارت اطلاعات قویتر و با نفوذترن! بسیج و لباس شخصیهاى لاشخور هم که بچه هاى بى پدر و مادر سپاهن ،آماده براى آشوب و بلوا و مرده باد ، زنده باد! بگفته شما اگر قرار بود سپاه طرف مردم رو بگیره ، که خیلى زودتر اینکار رو میکرد و این نبود حال و روز مردم! چند نفرى از سردارهاى سپاهى مخالف خط مشى سپاه هم بودند که در سالهاى اخیر نه در استخر که بر اثر هدیه ، سکته قلبى راهى دیار عدن شدند!. خلاصه که خدا آخر و عاقبت این مملکت آفت زده رو بخیر بگذرونه!
    3
    12
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    شب تاب - یوکوهاما، ژاپن- کاملا درست می‌گویید، اینهمه قدرت دادن از سویِ استعمارِ شرق و غرب به این خود فروختگانِ خائن به میهن و ملت بیهوده نیست که ماندگاری نظام تا کنون توسط آنها صورت گرفته ، این مثلث شوم اضلاعش به امریکا هم کشانده شده بود منتظرِ ریاست جمهوری هیلاری بودند تا همه چیز را به سیطره خود در آورند، اما اتفاق میمون و مبارک انتخابِ پرزیدنت ترامپ بود که معادلات‌شان را بهم ریخت. آگاهی‌ و عدم مشروعیت دو موردی است که استعمار همواره از آن‌ وحشت دارد. با یاری خداوند این دو مورد در ایران هر روزه بیشتر اتفاق می‌افتد، مشروعیتِ خامنه ایی و جناحِ اصلی‌ او که کاملاً از دست داده بود رفته بود این شد که استعمار به آوردنِ روحانی کمک کرد مردم هم از ترس گرگ به روباه پناه بردند. اما اکنون با آگاهی‌ بیشترِ مردم و تحولِ اوضاع جهان , مشروعیت روحانی که از همین نظام است زیرِ سوال رفته، دست استعمار رو شده است علاوه بر اینکه سیاست پرزیدنت ترامپ و جناحشان در موافقت با این روند قرار گرفته. مردم این نظام را نمی خواهند، حکایتِ در بیابان لنگه کفش کهنه هم نعمتی ‌ست می‌باشد. ....
    3
    2
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    shirzan e irani - استکهلم، سوئد
    2- و این نظام به هیچ عنوان دیگر قابل اصلاح نیست، به مانند ساختمانی فرسوده و زنگ زده است که تمام پی‌ِ آن‌ خراب و غیر قابل تعمیر است ، حتی اگر بیش از این هم برایِ تعمیرِ آن‌ هزینه کنند به اندازه گنجایش و طبقاتِ محدود و ناکار آمد خود جواب میدهد. و استعمار اینرامی خواهد. با کمتر از پنج ، شش ماه از ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ ، تحولات غیر قابل تصور در کل دنیا حاصل شده ، یقین بدانیم زمین گیر شدن سپاه و خارج شدنِ قدرت از دستشان به سرعت و غیر قابل پیشبینی‌ انجام می‌‌گردد. دیروز کنگره امریکا از شاهزاده رضا دعوت به عمل آورد و خوشبختانه توافقِ جمعی بین جناح‌هایِ مختلف امریکا در موردِ ایشان شکل گرفته، به گونه ایی که هم با اعضایِ کنگره ، هم با ژنرال مک کین که کهنه سرباز جنگ ویتنام است ملاقات داشت که اخیرا راهش را به اشتباه سمتِ مریم رجوی رفته بود، و هم با نماینده ایی از حزبِ دموکرات. از آن‌ سؤ هم نظراتِ وزیرِ امورِ خارجه امریکا را در موردِ تغییرِ نظام در ایران شاهدیم، و از همه مهمتر اینکه دلها در تسخیر خداوند است، زمانش برسد او خود به هر سؤ که لازم باشد آنها را متمایل می‌کند.
    3
    2
    جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.