رگ‌های مصنوعی خونی دندان‌های مرده را زنده می‌کنند

روت‌کانال یا عصب‌کشی می‌تواند زندگی یک دندان فاسد را نجات دهد، اما این فرایند منابع خونی دندان را قطع می‌کند و درنتیجه سیستم دفاعی طبیعی دندان نابود می‌شود.
 
براساس گزارش گیزمگ، اکنون دانشمندان تکنیکی جدید را برای نجات این دندان‌ها ابداع کرده‌اند که به واسطه آن رگ‌های خونی جدیدی درون دندان عصب‌کشی شده قرار می‌گیرد تا قابلیت دفاعی دندان احیا شود.
 
عصب کشی زمانی رخ می دهد که بافت خاصی در درون دندان به نام مغز ساقه ملتهب یا عفونی شده و باعث پوسیدگی خود دندان و ترک خوردن آن شود. در این شرایط بافت مذکور حذف شده و به جای آن از مواد مصنوعی به عنوان روکش به منظور حفاظت از تاج دندان استفاده می شود.
 
این کار به حذف شبکه های انتقال خون و سیستم عصبی دندان می‌انجامد که دندان را به بخشی بی دفاع از بدن انسان در برابر حملات احتمالی و مشکلات عفونی مبدل می کند. اما محققان دانشگاه اورگان راهی برای چاپ زیستی شبکه های رگ‌های مصنوعی یافته‌اند که عملکردی مشابه با سیستم گردش خون بدن انسان دارد.
 
برای اجرای این روش شبکه‌ای از عروق خونی مصنوعی را که شبیه به سیستم گردن خون بدن است چاپ کردند که این فرایند شامل استفاده از چاپگری زیستی برای ایجاد فیبرهای کوچکی به عنوان قالب بود که در این مورد خاص این فیبرها از جنس مولکول‌های قند ساخته شدند.
 
سپس این قالب درون دندان عصب‌کشی شده قرار گرفته و اطراف آن با کمک ژلی از جنس سلول‌های پالپ دندان پر می‌شود. سپس فیبرها از درون دندان خارج شده و شبکه‌هایی ریز درون دندان به جا می‌گذارند و سلول‌های اندوتلیال به دست آمده از پوشش درونی عروق خونی دندان به درون آنها تزریق می‌شود. پس از هفت روز سلول‌های تولید‌کننده دنتین،‌ که یکی از چهار بافت تتولید کننده دندان در انسان به شمار می‌رود،‌در نزدیکی دیواره دندان آغاز به رشد می‌کنند و رگ‌های خونی در دندان شکل می‌گیرند.
+15
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.