انتخابات بریتانیا؛ ترزا می دولت جدید تشکیل می‌دهد

ترزا می بعد از دیدار با ملکه بریتانیا سخنرانی کرد نخست‌وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌‎کار، با وجود از دست دادن کرسی‌های پارلمان، اعلام کرده که دولت جدید را تشکیل می‌دهد و مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را تا ۱۰ روز آینده آغاز می‌کند.
 
ترزا می، بلافاصله بعد از دیدار با ملکه بریتانیا، اعلام کرد که کشورش به ثبات نیاز دارد و او با تشکیل دولت قصد دارد بریتانیا را از این "شرایط حساس" عبور دهد.
 
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، از خانم می خواسته بود استعفا کند.
 
حزب محافظه‌کار ۳۱۸ کرسی به دست آورده در حالی که برای تشکیل کابینه به ۳۲۶ صندلی نیاز دارد.
 
خانم می در مقابل دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد که با همکاری حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی دولتش را تشکیل خواهد داد. خانم می جزئیات بیشتری از نحوه همکاری با این حزب اعلام نکرد.
 
حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند ۱۰ کرسی در انتخابات به دست آورده که می‌تواند حزب محافظه‌کار را به حد نصاب لازم برساند.
 
ترزا می به امید کسب اکثریت بالاتر و تقویت موضع این حزب در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخابات پیش از موعد برگزار کرد اما عملا به این هدف نرسید.
 
در مقابل این حزب رقیب یعنی حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین بود که شمار کرسی‌های خود را افزایش داد و بعد از مدت‌ها این حزب را به موفقیتی غیرقابل پیش‌بینی رساند.
نتیجه شمارش آرا در ۶۴۹ حوزه انتخابیه نشان می‌دهد که حزب محافظه کار با از دست دادن ۱۲ کرسی، تا کنون ۳۱۸ کرسی کسب کرده و حزب کارگر با به دست آوردن ۲۹ کرسی، تعداد کرسی‌های خود را به۲۶۱ کرسی افزایش داده است.
 
حزب ملی‌گرای اسکاتلند با از دست دادن ۲۱ کرسی به ۳۵ کرسی دست یافته و حزب لیبرال دموکرات با کسب ۴ کرسی، ۱۲ کرسی به دست آورده است.
 
حزب اتحادگرای ایرلند شمالی نیز با کسب ۲ کرسی بیشتر، توانسته است ۱۰ کرسی را کسب کند و سایر احزاب نیز ۲ کرسی از دست داده و در مجموع ۱۳ کرسی به دست آورده‌اند.
 
در این میان، حزب شین فین که توانسته ۸ کرسی ایرلند شمالی را به دست ‌آورد مطابق معمول از حضور در مجلس خودداری می‌ورزد. این حزب معتقد به جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا و الحاق آن به جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) است.
شمارش آرا در یک حوزه به دلیل لزوم شمارش مجدد هنوز تکمیل نشده است.
 
حزب لیبرال دموکرات به طور سنتی سومین حزب بزرگ در پارلمان بریتانیا بود اما در انتخابات گذشته، مقام خود را به حزب ملیگرای اسکاتلند واگذار کرد. حزب ملیگرای اسکاتلند، که مواضعی چپگرایانه دارد، با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالفت بوده و با اتکا به اینکه اکثر مردم این بخش از بریتانیا نیز خواستار ادامه عضویت در اتحادیه اروپا بوده‌اند، احتمال برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را نیز مطرح کرده بود. این حزب دارای مواضع چپگرایانه است. این حزب تنها برای حوزه های انتخابیه اسکاتلند نامزد انتخاباتی معرفی کرده بود.
 
از لحاظ کسب آرا، حزب محافظه کار ۴۲.۴ درصد و حزب کارگر ۴۰.۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده اند که با نتیجه نظرسنجی‌ها که حاکی از پیشتازی قابل توجه حزب محافظه‌کار بود اختلاف قابل توجهی دارد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، نتیجه انتخابات را پاسخ منفی رای‌دهندگان به نخست وزیر توصیف کرده و از خانم می خواسته است سمت خود کناره‌گیری کند.
+3
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.