ابراز نگرانی آمریکا درباره «حمله» محافظان اردوغان به معترضان در واشینگتن

در تصاویر ویدئویی که بخش ترکیه‌ «صدای آمریکا» پخش کرده، درگیری‌ها نشان داده شده‌است پس از انتشار گزارش‌ها در مورد حمله شماری از نیروهای امنیتیِ همراه رئیس‌جمهوری ترکیه در واشینگتن، به گروهی از معترضان به رجب طیب اردوغان در برابر سفارت ترکیه، وزارت خارجه آمریکا گفته نگرانی خود را «به‌جدی‌ترین شکل ممکن» ابراز کرده‌است.
 
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۲۷ اردیبهشت ماه گفته است «خشونت هرگز واکنشی مناسب به آزادی بیان نیست. ما، همه جا، از حق مردم برای برخورداری از آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز، حمایت می‌کنیم».
 
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده‌است واشینگتن «نگرانی خود را به جدی‌ترین شکل ممکن با دولت ترکیه در میان گذاشته‌است».
 
رجب طیب اردوغان برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به واشینگتن سفر کرده‌است. اما بخش از این سفر تحت‌الشعاع راه‌پیمایی و اعتراضات شماری از معترضان به سیاست‌های رئیس‌جمهوری ترکیه و درگیری محافظان آقای اردوغان با معترضان قرار گرفته‌است.
 
شماری از شاهدان در محل گفته‌اند، در جریان اعتراضات در برابر سفارت ترکیه در واشینگتن، محافظان همراهِ رئیس‌جمهوری ترکیه در آمریکا، از صف نیروهای پلیس ایالات متحده گذشته‌اند و «با مشت و لگد» به شماری از معترضان «حمله کرده‌اند».
 
یک سخنگوی پلیس آمریکا نیز در شرح درگیری محافظان رئیس‌جمهوری ترکیه، آن را «حمله‌ای خشونت‌بار به اعتراضی مسالمت‌آمیز» توصیف کرده‌است. پلیس می‌گوید در حال بازبینی تصاویر ضبط‌شده از واقعه است و در نظر دارد مظنونان را شناسایی کرده و تحقیقاتی انجام دهد.
 
بنا بر گزارش‌ها دو مظنون -اما نه از ماموران همراه اردوغان- بازداشت شده‌اند. در جریان واقعه ۱۱ نفر نیز زخمی شده‌اند.
 
روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده‌است که در میان افرادی که پلیس در حال انجام تحقیقات اولیه در مورد آنهاست، شماری از محافظان مسلح اردوغان نیز حضور دارند.
 
علاوه بر وزارت خارجه آمریکا، شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده نیز در مورد واقعه روز چهارشنبه ابراز نگرانی کرده‌اند؛ از جمله اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که گفته است «ماموران دولت‌های خارجی هرگز نباید از روند قضایی ناشی از رفتارهای تبهه‌کارانه خود، مصون بمانند».
 
دولت ترکیه هنوز به رخدادها واکنشی نشان نداده‌است.
+26
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۰
    raha1984 - هامبورگ، آلمان

    روی جمهوری اسلامی رو سفید کردن وحشی های دیکتاتور
    4
    26
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

    وحشی گری ریشه در خون مردم ترکیه دارد
    6
    31
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    Elfar - اورنج کانتی، ایالات متحده امریکا
    لاتهاى بی سروپاى یاقى. باید مثل قذافى مجازات بشوند.
    4
    21
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان

    بالاخره شروع شد،یاد دیدار شاه از امریکا میافتم که دانشجویان انزمان که پول مفت و امکانات بیش از ظرفیتشون انها را به جفتک پران تبدیل کرد،این از طرحهای ریخته شده از ما بهتران برای بروز خشونت در ایران بود،حالا نوبت ترکیه رسیده،زمانی که بوش برای به اصطلاح ازادی کویت به منطقه امد،یکی از صحبتهای تصمیم گیرندگان سیاست جهانی این بود که بعضی کشورهای منطقه بیش از حد بزرگ و پرجمعیت هستند باید این کشورها را کوچکتر و قابل کنترلتر کرد،نتجه را دیدیم،تجزیه عراق،لیبی،سوریه،تونس(البته هنوز تزجیه خاک صورت نگرفته،ولی همینکه ملت برابر هم قرار گرفت،یعنی مملکت تجزیه شده)
    3
    24
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    درود این سیاست بخاطر اسرائیل است و معمار نقشه جدید خاورمیانه هم برناردلوئیس است قرار کشورهای مانند ایران ، ترکیه ، سوریه ، عراق ، عربستان و . به چند کشور کوچول موچول زیر سلطه دیکتاتوری تبدیل بشوند تا بهتر بتوان مردم انها را کنترل کرد و سرمایه های انها را غارت کرد . خدا رو شکر در خاورمیانه همواره یک اکثریت نادان و یک اقلیت خائن که به فکر منافع شخصی شان هستند وجود دارد . تنها قومی که در خاورمیانه واقعا به فکر منافع جمعی خودشان هستند قوم یهود است وگرنه مسلمانها فارغ از هر قوم بسیار فرد گرا هستند و منافع شخصی خود را به جمع ترجیح مَی دهند . [::kawir - فرانکفورت، آلمان::].
    3
    10
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    [::محسن ۵۵ - گنت، بلژیک::]. شما که در جلسه علنی با رهبران کردها در آلمان مثل تروریست های وحشی تر از تروریست به آنها تیر اندازی کردید و حالا می خواهی بگویی کار آخوند بود مگر آخوند از کره ماه آمده آخوند خودش، پدر و مادرش و بچه هایش فارس بوده و فارسی حرف می زنند پس خون شما آلوده تر از ترکهاست که به یک دست تروریست قانونی چک و لگ می زنند! . دولت وحشی آرایی پهلوی 25 هزار اسیر تسلیم شده آذربایجان را اعدام کردند که آن 25 هزار نفر حتی یک عدد سر باز نکشته بود و خانواده های آنها زندانی شده و فامیلهای اطراف آنها از آذربایجان اخراج و کل کتابهای ترکی آتش زده شود و 5 هزار کرد را هم در مهاباد اعدام کردند و اشغال آذربایجان را گفتند آزاد شد و حقوق بشر کوروش همین هست ! اگر معنی وحشی گری را می دانی اول از اجداد خود سنجش کن !
    9
    7
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    [::باباجان - لندن، انگلستان::]. اخوند و ملا جز معجزات ترک های شیعه است که با شاه اسماعیل اول از لبنان و عراق وارد ایران شده است . اخوند هفت جد و اباد ان به ترکی و عربی حرف مَی زند نه فارسی ! کردها هم در اوایل انقلاب به دست اخوند خلخالی ترک به جرم کرد و سنی بودن اعدام شدند . این خلخالی پان ترک از حسادت قصد نابودی تخت جمشید را هم داشت که مردم فارس جلوی ان را گرفتند . در اوایل انقلاب مردم عادی ترک به روستای کرد قارنا حمله کردند و زنان و کودکان ان را نسل کشی کردند . بسیاری از اعدام های اوایل انقلاب به دست قضات اخوند ترک مانند موسوی اردبیلی و خلخالی انجام شد . رهبر امروز ج ا هم که ترک است خون ملت ایران را درون شیشه کرده است. خود کردها بهتر می دانند قاتلان دکتر قاسملو شما ترک ها و عرب ها هستید نه ما فارس ها . در انتها شما نوکران کاسه لیس استالین وقتی ارتش سرخ از شمال ایران عقب نشینی کرد. یک پا داشتید یک پا هم قرض کردید به بادکوبه گریختید و در همان جا استالین سرتون زیر اب کرد و به تلافی ما نرسید تا جنایت هایی که در حق مردم اذربایجان انجام دادید پس بدهید . ادامه دارد
    3
    10
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. خودتی؟ آنجا که به kawir توضیح دادی، واقعا برای یک بار هم شده داروهایت را بموقع مصرف کردی و یک حرف حسابی زدی ! . تمام درگیری من با تو بکنار ولی در این قسمت شما را تقدیر می کنم ، توان قضاوت را داشتی و بدون تخریب ، تهدید و توهین یک کومنت نرمان را درج کردی ! بلی رفیق مسئله اصلی از همان جاهاست ولی متاسفانه کارش نمی شه کرد چون تمام شرایط برای دست کاری آنها از صد ها سال پیش ردیف شده و روی اصول پیش می رود .
    6
    2
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    بخاطر حکومت خودکامه فرقه دموکرات مردم بسیاری در اردبیل ، زنجان و ارومیه به دست ارتش سرخ و طرفداران فرقه دموکرات کشته شدند و مجبور به ترک و تبعید اجباری به تهران شدند . درود به قاضی محمد انقدر شرف داشت که بخاطر عقایدش بر سر دار رفت باز مثل پیشه وری عروسک خیمه شب بازی استالین نبود که تا دید بابا جان استالین حمایتش از سرش بر داشت از ترس فلنگ بست . تمام اقوام متمدن دنیا از کوروش و حقوق بشر به نیکی یاد مَی کنند بغیر از نوادگان هلاکو خان مغول و سلطان سلیمان عثمانی ! اجداد تو چی کار مَی کردند بابا جان ؟ دو سه قسمت از سریال حریم سلطان ببین تا بفهمی اجداد راهزن ، جانی و دزد تو به شهر های متمدن ایرانی مانند تبریز و اروپایی مانند وین حمله مَی کردند و زنان و کودکان را میدزدیدند و بعنوان برده میفروختند . در ان زمان سعدی در ایران شعر بنی ادم اعضای یکدیگرند میگفت . هرگز بدترین دشمنان ایرانیان حتی یونانیان به ایرانیان تهمت برده داری نزدند . هیچ وقت نخواه اجداد ترک ت با اجداد من فارس مقایسه کنی . چون من مَی تونم چیزهایی از اجداد ترکت بگم که از خجالت اب شوی .
    4
    7
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    مرغ آمین - تهران، ایران
    جنابالی که انقدر دلسوز کردهایی به اردوغان بگو با شهر های کردنشین مانند یک شهر اشغالی برخورد نکند . ارتش ترکیه تا به حال براساس آمار رسمی ترکیه ٤٠ هزار کرد را کشته است . برو از ترک های ارومیه بپرس که با چه افتخار ا ز کشتار کردها در مهاباد و ارومیه در اوایل انقلاب یاد مَی کنند یادت که نرفته کردها قرار بود شهر های کرد نشین اذربایجان غربی جدا کنند و این مشکل شما ترک ها بود نه ما فارس ها ! خدا مَی داند با چه دوز کلکی بعد دروغ گفتن در مورد اینکه کردها سر مَی برند مردم ایران فریب دادید بر علیه کردها کردید . اگر خلخالی پان ترک اوایل انقلاب قلاده پاره نمی کرد و هی کردها را اعدام نمی کرد که قاسملو و کومله مرض نداشتند بدنبال خودمختاری و استقلال بروند . تمام بدبختی ملت ما شما ترک ها هستید . چه روز بد شگومی روزی که شما به فلات ایران امدید .
    4
    7
    جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    universe123 - لندن، انگلستان
    . تمام دنیا از شجاعت زنان و مردان کرد قدردانی میکنند ولی این انگل کثیف ضد کرد هنوز هم به فکرقدرت خود و سرکوب کردها در خاورویرانه است. این ویروس باید از بین برود چونکه دوست دارد کردها به داعش حمله نکنند و به حقوق ابتدائی خود نرسند و از یک داعش قوی به عنوان کارت در مقابل غرب استفاده کند. حردوغان واقعا حر اندر حر است (خ نمینویسم چونکه...). "هر عملی را عکس العملی است؛ مساوی آن و در جهت خلاف آن . این حردوغان ضد کرد اگر سیاستمدار و با سواد است به نظرم باید قانون سوم نیو تن،قانون کنش و واکنش، را مطالعه کند. با کشتن وبمباران شهرهای کردنشین در ترکیه و خارج چیزی حل نخواهد شد. این فقط باعث دشمنی بین دو طرف خواهد شد.
    3
    3
    شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. "تمام بدبختی ملت ما شما ترک ها هستید . چه روز بد شگومی روزی که شما به فلات ایران امدید .".. خیلی به خودت مغرور هستی که کتاب تاریخ دوره راهنمایی سلسله سامانیان و غزنویان را میدانی؟ واقعا در قرن بیست و یکم که دنیای پیشرفته دربهای خود را به روی تمام اقوام دنیا باز کرده است باید از خود خجالت بکشی که ذات پنداری قومی راه انداخته ای . دانسته های محدود تو این اجازه را به تو نمیدهد که دنیا را کاملتر ببینی و بفهمی در تمام دنیا مهاجرت قومی و جنگهای قبیله ای تاریخ را شکل داده اند و به غنای سرزمینها افزوده اند.
    1
    5
    شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    باباجان - لندن، انگلستان
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. [::universe123 - لندن، انگلستان::]. شما دو تا یا راه داروخانه را گم کرده آید یا داروهایتان دیگر اثر ندارد به تیمارستان مراجعه کنید و بجای بازی با تلفن و کامپیوتر به تلویزیون دیواری نگاه کنید! . اگر همه چیز جمهوری اسلامی دست ترکان هست پس چرا تحصیل زبان ترکی قدغن هست ! . در زمان شاه که بحساب آریایی فارس بود ترکها بکنار ، چرا حقوق ابتدایی بحساب کردهای همنژاد خود را ندادید؟ در هیچ جای ایران نمی توانی یک سرباز پیدا کنی که از دست ترکها یک سیلی خورده باشد ولی در ایران بزرگ روستایی نیست که کمش چهار تا سرباز اش در کردستان کشته نشده باشد ! آیا این سربازان در کردستان بدست ترکان نامری کشته می شوند و بلاخره با کشتار سربازان کردستان به کجا رسید؟ کردها مردم بدبختی هستند که آلات دست فارس ، کشورهای قوی اطرف بوده و هستند و هیچ نقش مثبت در راه مردم کرد نکرده اند ، در حمله ده هزار کرد به نقده که دویست زن را سینه بریده بودند که مردم ترک بترسند و فرار کنند ولی آنها با سلاح اندک مقامت کردند که به دستور خمینی، حسنی بیست هزار بسیجی را روانه نقده کرد و آنجا پاک سازی شد
    3
    5
    شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    kawir - فرانکفورت، آلمان
    [::مرغ آمین - تهران، ایران::]. رفیق جان من نمیدونم که ایا این ابولترک بابا جان به چه اجازه ای فارسی مینویسه یا وارد سایت ایرانیها میشه،در هر حال میگن جواب ابلهان خاموشی است،ایا واقعا این ارزش ان را دارد که شما چند لحظه وقتتون را به خاطر این لندهور هدر بدید؟!،این جماعت حکایت شتر مرغند میگن بپر میگه شترم میگن بار ببر میگه مرغم!،برای اینکه برای خودشون شخصیت بسازن میگن ایرانیم،ولی یک کم که اب سربالا میره ابوعطا میخونن و از سلاطین عثمانی چرند میگن!اینهم همون حکایته که میگن وقتی زمان جنگ عراق گفته بود جز دو شر مذهبی همه شهرها را بمباران میکنه در ورودی تبریز نوشته بودن به شهر مقدس مشهد خوش امدید و زیرش نوشته بودند سهرداری تبریز!،در مورد کمالات این قوم کافیه بدونید که قاضی پور نماینده انهاست.پایان کلام پاینده باشید
    0
    2
    یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.