هشدار مقام وزارت کشور در مورد هر گونه «گمانه‌زنی» درباره نتیجه انتخابات

معاون امنیتی وزارت کشور ایران هشدار داد که با انتشار هر گونه «گمانه‌زنی» درباره پیروز انتخابات روز جمعه برخورد خواهد شد. ستاد حسن روحانی نیز از هوادارانش خواست که از برگزاری جشن پیروزی پیش از اعلام رسمی نتایج خودداری کنند.
 
در همین حال ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی آقای روحانی، نیز در بیانیه‌ای از دولت حسن روحانی خواست که در مقابل نتیجه انتخابات «تسلیم» باشد.
 
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، تهدید کرد که اگر رسانه یا فردی درباره پیروز انتخابات «پیشگویی و گمانه‌زنی»‌ کند، به قوه قضائیه معرفی خواهد شد.
 
وی همچنین تاکید کرد که اعلام جشن پیروزی پیش از اعلام رسمی نتایج «مخل امنیت انتخابات است».
 
در همین حال محمد شریعتمداری، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی، در نامه‌ای به ستادهای این نامزد انتخابات تاکید کرد که «حسب اعلام وزارت کشور، اعلام زودهنگام نتایج انتخابات و برگزارى مراسم جشن پیروزى قبل از اعلام رسمى بر خلاف قانون است».
 
معاون امنیتی وزارت کشور ایران روز شنبه، هفتم اسفند ۹۵، «ملاحظات اساسی» این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را اعلام کرده بود که بخشی از آنها یادآور اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.
 
ممنوعیت انتشار اعلام نتیجه قبل از اعلام رسمی وزارت کشور و ممنوعیت دخالت غیرقانونی در انتخابات از جمله این «ملاحظات اساسی» است و یادآور انتخابات ۸۸.
 
اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ با ۲۴ میلیون رای از سوی خبرگزاری ایرنا و دیگر رسانه های حامی آقای احمدی‌نژاد در شامگاه روز برگزاری انتخابات و قبل از اعلام رسمی نتیجه یکی از موضوعات مورد اعتراض طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به نتیجه این انتخابات، بود.
 
از سوی دیگر میرحسین موسوی نیز ساعاتی پس از پایان رای گیری در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار دارد «پیروز» انتخابات ریاست جمهوری است.
 
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر عهده وزارت کشور است و شورای نگهبان بر این انتخابات نظارت می کند.
 
اما از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات و رقیب اصلی حسن روحانی، شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای از دولت خواست که در برگزاری انتخابات به قانون عمل کند.
 
این نامزد انتخابات در بیانیه خود نوشت: «افرادی که... احیاناً قصد ایجاد التهاب و ناامنی در این فضای پرنشاط را دارند، نصیحت می‌کنم که در برابر اراده و انتخاب مردم خاضع و تسلیم باشند.»
 
در مقابل حسن روحانی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در زنجان گفت: «من نمی‌خواهم از شورای نگهبان درخواست کنم که نظارت کنند، جوانها شما نظارت کنید.»
 
آقای روحانی همچنین بارها نهادهای زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای، از جمله سپاه پاسداران، قوه قضائیه و صداوسیما را تلویحا یا صراحتا به دخالت در انتخابات متهم کرده است.
 
برخی از این نهادها از جمله سپاه پاسداران اما اعلام کرده اند که هیچ دخالتی در انتخابات ندارند.
+0
رأی دهید
-19

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.