مجازات جایگزین برای ۴ گردن‌کلفت!

همه تحقیقات میدانی و علمی تأیید می‌کنند که نقطه آغازین مسیر مجرمانه اغلب تبهکاران بزرگ، رفتارهای ناهنجاری است که در نوجوانی و جوانی و در محله زندگی‌شان فرا‌گرفته‌اند.
 
بیشتر آنها ابتدا خرده اراذل و اوباشان محلی بوده‌اند که بعد از محکومیت‌ها و زندان رفتن‌ها به تبهکاران خطرناک تبدیل شده‌اند. گزارشی که در ادامه مرور می‌کنیم مربوط به پرونده 4جوان خرده‌اراذل و اوباش است. این پرونده توسط «نادر اقتصاد» رئیس شعبه110 دادگاه کیفری شیراز بررسی و با خردمندی قاضی و البته رفتار دلسوزانه شاکی به بهترین شکل ممکن بسته شد. قاضی پرونده و شاکی در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات این پرونده می‌گویند.
 جرم این چند نفر چیست؟
 مجرمان این پرونده، تعدادی جوان هستند که نظم محله را به هم ریخته بودند. خودشان را گردن‌کلفت محل می‌دانستند و به همین علت با فردی درگیر شده بودند؛ درگیری‌ای که به ضرب و جرح با چاقو ختم شد. شاکی پرونده در پی این سوءقصد، با ضربه چاقوی یکی از این افراد مجروح شده و با طرح شکایت او هر 4نفر دستگیر شدند.
 یک نفر با چاقو دیگری را مجروح کرده، چرا هر 4نفر دستگیر و محاکمه شدند!؟
 اهالی محل از رفتار این 4جوان شکایت داشتند. آنها با رفتار قلدرمنشانه‌شان ایجاد رعب و وحشت کرده‌اند. میزان جراحت چاقو بسیار سطحی بود. آنها بیشتر به‌خاطر رفتار نامناسب‌شان محاکمه شدند.
 این جرم چقدر حبس دارد؟
 یک سال.
 و شما قلدرهای محل را چطور مجازات کردید؟
 با اقدام پسندیده و خیرخواهانه‌ای که شاکی پرونده در حق‌شان انجام داد، دست بنده را باز گذاشت تا بتوانم از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنم. شاکی پرونده، رضایت داد و قلدرها موظف شده‌اند به جای یک‌سال زندان، 4‌ماه محله‌شان را نظافت و خدمات رایگان عمومی ارائه کنند. البته باید به مسجد محل هم بروند.
 چرا این مجازات جایگزین را درنظر گرفتید؟
 این حکم غرور‌شان را کمتر می‌کند. فضای مسجد فرصتی برای تفکر هم به آنها می‌دهد. وقتی محیطی فراهم شود که بتوانند نماز صبح برگزار کنند، همچنین با نظافت مسجد، در فضا و محیطی سالم قرار گیرند، مسیرشان را تغییر می‌دهند. اهالی محل شاهد این تغییررفتار هستند و رضایت‌شان جلب می‌شود.خدا هم حتما کمک‌شان می‌کند.
 مجرمان متحول شده‌اند!؟
 حکم درحال اجراست. اما هر 4نفرشان ضمن اینکه از رفتارشان بسیار نادم هستند، از این نوع مجازات نیز استقبال کرده‌اند.
 رضایت دادم تا چاقوکش حرفه‌ای نشوند!
 شاکی پرونده می‌گوید: «زندان مکان مناسبی برای این افراد نیست. کسانی که با من درگیر شده‌اند، جوانانی خام و مغرور بوده و تا به حال حبس را تجربه نکرده‌اند. این افراد خاطی تا به حال با خلافکاران بزرگ نشست و برخاست نداشته‌اند. اگررضایت نمی‌دادم و زندانی می‌شدند، با توجه به شناختی که از آنها دارم، شک ندارم به جای همنشین شدن با زندانی‌های پشیمان، با مجرمان دانه درشت رفاقت می‌کردند و وارد دنیای تبهکاری و جرم و جنایت می‌شدند. رضایت دادم تا پای آن چند جوان به زندان باز نشود و چاقوکش حرفه‌ای نشوند.»
+58
رأی دهید
-4

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۱
    heerad - کوالا لامپور، مالزی

    یادم میاد تو دوران خدمات سربازی , یک سربازی رو توی پادگان دستگیر کردن که هم تریاک میکشد و هم میفروخت. آوردنش توی میدان صبح گاهی و شلاقش زدن و قرار شد که مدتی نظافت پادگان رو انجام بده و توی نماز جماعت هم ,بخصووص نماز صبح , شرکت کنه.. ۲ هفته بعد , فرمانده پادگان از این سرباز تعریف و تمجید که ایشون متنبه شدن و نماز میخونند مثل دسته گل و خلاصه توبه کردن.. ما هم براش صلوات فرستادیم تا اینکه هفته بعد صلوات , دوباره بجرم تریاک فوروشی , اونهم گرم بالا , دوباره دستگیرش کردن .
    3
    29
    ‌چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    متنبه شدن این افراد فقط یک راه دارد,زنداان با اعمال شاقه در بدترین نقاط بد آب و هوا و بعداز آزادی گرفتن تعهد که چنانچه مرتکب هر جرمی شوند تبعید بنقاط بد آب و هوا بمدت 10یا 15سال.قبل از انقلاب با دو جوان شدیدا شرور این عمل را انجام دادند,تا چندسال پیش که آنان را دیدم از بره هم سربزیر تر بودند.زندانهای ایران دانشگاه تربیت مجرمین در حد اضغر قاتل هستند
    1
    5
    ‌پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.