تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران رسما آغاز شد

شماری از نامزدهای انتخاباتی مخالفت خود را با تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات ابراز داشته‌اند با اعلام رسمی اسامی نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان برای دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران، تبلیغات انتخاباتی آغاز شده است. در این میان تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی در منع پخش زنده مناظره تلویزیونی نامزدها ابهامات و انتقاداتی را در پی داشته است. همزمان، یکی از خبرگزاری‌های داخلی احتمال تغییر در این تصمیم را گزارش کرده است.
 
امروز، جمعه اول اردیبهشت ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با حضور در جمع برخی از مدیران ستادهای خود تبلیغات رسمی را آغاز کرد.
 
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم در اولین سخنرانی بعد از آغاز رسمی تبلیغات در ایلام از دولت فعلی انتقاد کرد و گفت: "مهم‌ترین بحران کشور بحران اقتصادی است، این در حالی است که بیشترین حجم ریالی بانک‌ها در اختیار ۴۰۰ نفر است."
 
ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هر دو نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) هستند که ائتلافی از چند گروه اصولگراست.
 
روز گذشته، شورای نگهبان مصطفی میرسلیم، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی هاشمی طبا را به عنوان نامزدهای مورد تایید خود به وزارت کشور معرفی کرد و ستاد انتخابات نیز اسامی آنان را به عنوان افراد مجاز برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی در اختیار رسانه‌ها قرار داد. شورای نگهبان این شش نفر را از میان بیش از ۱۶۳۰ داوطلب نامزدی انتخابات از جمله شماری از شخصیت‌های سیاسی و مقامات ارشد سابق برگزیده است.
 
با عبور از مرحله گزینش توسط شورای نگهبان، این افراد اجازه دارند تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کنند و تا ۲۴ ساعت قبل از زمان رای گیری ادامه دهند. مرحله رای‌گیری عمومی برای تعیین یکی از این شش نفر به عنوان رئیس جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد و نامزدها پس از ساعت ۸ بامداد روز ۲۸ اردیبهشت مجاز به تبلیغات نخواهند بود.
واکنش رد صلاحیت شدگان
بعد از اعلام نظر شورای نگهبان بالاترین واکنش‌ها در شبکه های اجتماعی به رد صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران بود. اما خود او به طور رسمی درباره رد صلاحیت خود و نامزد مورد حمایتش حمید بقایی واکنشی نشان نداده است.
 
علیرضا زاکانی، که نام او در فهرست پنج نفره جمنا قرار داشت در واکنش به رد صلاحیت خود نوشته که به "تکلیف" عمل کرده و از "مشیت الهی شاکر" است. او از سایر افراد رد صلاحیت شده خواسته که نظر شورای نگهبان را "فصل الخطاب" بدانند.
 
محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی هم در واکنش به رد صلاحیت خود گفت که به رأی شورای نگهبان "تمکین" می‌کند.
درخواست تجدید نظر در شیوه پخش مناظره‌ها
 همزمان، تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در مورد نحوه تبلیغات تلویزیونی نامزدها با نارضایتی شماری از نامزدها و افراد و رسانه‌های طرفدار آنان مواجه شده است. روز گذشته این کمیسیون اعلام کرد که مناظره نامزدهای این انتخابات به صورت زنده پخش نخواهد شد، اما دلیل خاصی مطرح نکرده است.
 
امروز، ۱ اردیبهشت (۲۱ آوریل) خبرگزاری دانشجویان ایران یا ایسنا به نقل از احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما و عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات نوشت که با توجه به خواسته تمام نامزدها برای پخش زنده مناظره‌ها، این مصوبه در کمیسیون دوباره بررسی خواهد شد.
 
وی گفته است که قرار است جلسه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در اسرع وقت برگزار شود.
 
آقای هاشمی افزوده است که از زمان آغاز رسمی تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، تمام برنامه‌های تولیدی، مستند و خبری سازمان صدا و سیما پیرامون نامزدهای انتخاباتی و برنامه های آنان بر اساس ضوابطی صورت خواهد گرفت که در این کمیسیون تصویب شده است.  پخش زنده مناظره‌ها در انتخابات دوره دهم از عوامل جلب توجه عمومی به این انتخابات تلقی شده است در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، به خصوص انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی از عوامل تاثیرگذار در جلب توجه مردم به انتخابات تلقی می‌شد. با توجه به اهمیتی که حکومت برای حضور مردم در پای صندوق رای قایل است، تصمیم این کمیسیون ابهاماتی را در پی آورده است.
 
خبرگزاری صدا و سیما، وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی، در گزارشی با عنوان "وزارت کشور: مناظره‌ها، غیرِ زنده/ صداوسیما: مناظره‌ها زنده" نوشت که در حالیکه سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده که مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به صورت "ضبط شده" از تلویزیون پخش شود، مرتضی میر باقری، معاون رئیس این سازمان گفته است که مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی زنده پخش می‌شود و افروده که "مناظره‌های زنده تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری مهمترین ویژه برنامه انتخاباتی رسانه ملی است که برای تشخیص صحیح مردم در نظر گرفته شده است."
 
وی گفته است که در نظرسنجی‌های انجام شده، "جذاب ترین برنامه ها برای مردم و نامزدها، مناظره های زنده تلویزیونی بوده است."
 
کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طبق ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری بر نحوه تبلیغات نامزدها نظارت دارد. طبق این ماده، اعضای این کمیسیون عبارتند از: دادستان کل کشور، وزیر کشور یا نماینده او، رئیس سازمان صدا و سیما یا نماینده او، یکی از اعضای شورای نگهبان، دبیر هیئت مرکزی اجرایی انتخابات و نماینده مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما. این کمیسیون جلسات خود را معمولا در محل سازمان صدا و سیما تشکیل می‌دهد.
 
کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات مستقل از ستاد انتخابات وزارت کشور است که به ریاست معاون سیاسی وزیر کشور و عضویت شماری از کارکنان این وزارتخانه بر نحوه برگزاری انتخابات نظارت دارد.
+2
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Dara20 - تهران، ایران
    مراسم خیمه شب بازی مسخره و فرمایشی انتخابات رژیم فاسد اسلامی شروع شد و گوسفندان نیز از امروز به جفتک چهار گوش زدن و شرکت در این دور باطل وارد صحنه می‌‌شوند.
    1
    4
    جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    alirezagermany - فرانکفورت، آلمان
    قیافه هارو تورو خدا مثل پشگل می‌مونن
    0
    4
    جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Sarkar Ostovar - استکهلم، سوئد
    . خوب حالا چه بهتر که یک نفر چل و خل ( خول ) و دزد و لاابالی . کمتر . حالا بین دزدا و ارازول و اوباش و قاتل های باقی مانده بیشتر دعوا میشه .
    1
    2
    جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.