جنتی: اغلب افرادی که روز اول برای انتخابات ثبت‌نام کردند، شرایط لازم را ندارند

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در واکنش به ثبت نام ۱۲۶ نفر در نخستین روز نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ گفته است، «اغلب» این افراد از صلاحیت لازم برای نامزدی در این انتخابات برخوردار نیستند.
 
به گزارش روز چهارشنبه وب سایت «شورای نگهبان» احمد جنتی با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری گفت: «در روز اول ثبت‌نام ۱۲۶ نفر به عنوان داوطلب ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند در حالی‌که اغلب این افراد شرایط لازم را دارا نیستند.»
 
روز سه شنبه ۲۲ فروردین ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آغاز شده و قرار است تا روز ۲۶ فروردین ادامه داشته باشد.
 
دبیر شورای نگهبان در ادامه تاکید کرده است: « حضور افرادی که حتی سواد اندکی دارند و کمترین شرایط را برای پذیرش هر مسئولیتی دارند به عنوان داوطلب ریاست جمهوری تنها موجب زحمت نهادهای اجرائی و انقلابی می‌شود.»
 
احمد جنتی از رادیو تلویزیون دولتی ایران و دیگر رسانه‌ها خواسته است، در «خصوص شرایط داوطلبان ریاست جمهوری روشنگری کنند و رویه کار بررسی صلاحیت‌ها را برای جامعه تبیین نمایند و شبهه‌های احتمالی را برای مردم رفع کنند.»
 
در حالی احمد جنتی در خصوص صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ صحبت کرده که انتظار می رود با توجه به سابقه این نهاد تعداد زیادی از داوطلبان این انتخابات رد صلاحیت شوند.
 
در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۶۸۶ دواطلب ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحیت هشت نفر از آنها برای رقابت در انتخابات سال ۱۳۹۲توسط شورای نگهبان تایید شد.
 
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس وقت مجمع تشخیص مصلحت از جمله افرادی بود که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.
 
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، وزارت کشور وظیفه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات‌ها را برعهده دارد،‌ اما شورای نگهبان مرجع نهایی نظارت و تائید صحت انتخابات در ایران است. شورای نگهبان همچنین خود رامرجع نهایی احراز صلاحیت کاندیداهای می داند.
 
مساله نظارت استصوابی شورای نگهبان در تائید یا رد صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، در دهه‌های گذشته از موضوع‌های چالش‌برانگیز‌ در جمهوری اسلامی بوده است.
 
براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایطی باشند انتخاب شود.
 
زنان و اقلیت های دینی از جمله گروه هایی هستند که از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران محرومند. در ۱۱ دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شورای نگهبان تاکنون صلاحیت هیچ زنی را به عنوان نامزد این انتخابات تأیید نکرده است.
 
شورای نگهبان معتقد است که تعیین مصداق «رجال سیاسی» درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با این شورا است و «نیازی به مصوبه مجلس درباره این موضوع نیست.»
 
مساله تعیین مصداق رجل سیاسی در انتخابات ایران از سال‌ها پیش مورد مناقشه بوده است.
+6
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Compatriot - تورنتو، کانادا
    چه جلب مرده هم نالید! خودت چی‌ هنوز نفس میکشی! خودت این شرایط را داری!
    1
    7
    ‌پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.