اعتراض‌ها به شوخی «نژادپرستانه» فردوسی‌پور با بازیکن نیجریه‌ای پیکان + ویدیو

گادوین منشا، بازیکن نیجریه‌ای تیم پیکان در برنامه ورزشی ۹۰ شوخی یک مجری پرطرفدارترین برنامه تلویزیونی در ایران باعث انتقاد کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده و این شوخی را نامناسب و «نژادپرستانه» توصیف کرده‌اند.
 
عادل فردوسی‌پور، تهیه کننده و مجری برنامه پربیننده ورزشی ۹۰ (نود) دوشنبه ۱۴ فروردین میزبان گادوین منشا، بازیکن نیجریه‌ای تیم پیکان بود. شوخی آقای فردوسی‌پور درباره رنگ پوست این بازیکن سیاهپوست باعث بروز این انتقادها شده است.
 
عادل فردوسی‌پور رنگ پوست خود را با مهمان برنامه شبیه توصیف کرد و گفت که هر دو بی‌نیاز از سولاریوم و آفتاب گرفتن هستند. او گادوین منشا را «خوش‌تیپ» توصیف کرد و به نظر می‌رسد که قصد تعریف از او را داشته است.
 
دقایقی پس از پخش این مصاحبه کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی این اظهارات را «نژادپرستانه» توصیف کردند.
البته عده‌ای هم از فردوسی‌پور حمایت می‌کردند:
 محمد تقوی، بازیکن سابق تیم ملی ایران و مربی فوتبال در بریتانیا اما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «شک ندارم عادل فردوسى پور هیچ قصد نژادپرستانه‌اى نداشت اما نوع برخورد او بدون شک اشتباه بود. در دنیاى آزاد هرگونه اظهار نظر نژادپرستانه با شدیدترین برخوردها همراه است. فکر مى‌کنم تنها محتواى مصاحبه کمى غیرحرفه‌اى و شتاب زده بود.»
 
وبسایت رسمی برنامه ۹۰ هنوز واکنشی به این انتقادات نشان نداده است. عادل فردوسی‌پور پیش از این به دلیل طرح برخی مسائل سیاسی و اجتماعی در برنامه‌اش مشکلاتی با مدیران صداوسیما پیدا کرده بود اما این برای نخستین بار است که متهم به نژادپرستی می‌شود.
 
در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ عادل فردوسی‌پور با پخش حواشی بازی پیکان و فجرسپاسی، رفتار «نژادپرستانه» فیروز کریمی، سرمربی آن زمان پیکان را زیر سوال برد. فیروز کریمی به دلیل دست ندادن با بازیکن سیاهپوست تیم فجرسپاسی و توهین به او به ۸ جلسه محرومیت و پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.
 
خرداد ماه سال گذشته نیز، مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز قرارداد با یک بازیکن ملی‌پوش ارمنستان را لغو کرد. آجرلو دلیل این اقدام را «درخواست مردم تبریز» و «حفظ وحدت آذری‌ها» عنوان کرد که با انتقادات بسیاری مواجه شد. منتقدان دخالت دادن اختلاف دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان را در مسائل داخلی فوتبال ایران، بی‌ربط، مغایر اساسنامه فیفا و مصداق تبعیض نژادی می‌دانستند
+34
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    Verta - ریجاینا، کانادا

    بهتره اسمش رو بزاریم شوخی احمقانه
    4
    32
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    لشگر ششم ورماخت - هامبورگ، آلمان
    این شوخی کردن در فرهنگ ما به چیز عادییه ولی واسه فرهنگهای دیگه اصلا خوب نیست و اگه این شوخی رو با یک سیاه پوست انجام بدی ممکنه خیلی از دستت عصبانی بشه هرچند منظوری نداشته باشی . البته من دوستای سیاه پوسته زیادی دارم که باهاشون شوخیه پوستی باهاشون میکنم خخخخخ اما همشون مدت زیادی هست که با من دوستن و اخلاق منو میشناسن .
    5
    15
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    ممل آمریکایی - لندن، انگلستان

    گفتن این جمله اصلا نه به جا بود نه جالب و نه خنده دار ، من هم وقتی دیدم کمی‌ تعجب کردم که وسط اینجا این چه چیزی بود که گفت
    2
    22
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    خان بختیاری - ریو، برزیل
    فردوسی پور اینقدر زیاد حرف میزنه که بعضی از وقتها نمیتونه منظورش رو درست به ببینده برسونه مثل همینجا که یعنی میخواد از یارو تعریف کنه که رنگ پوست من هم خیلی سبزه هست مثل رنگ پوست تو و اینکه الان سبزه مد شده و ما مثل دیگران نیاز نیست خودمون رو سبزه کنیم ولی اصلا درست حرفش رو بیان نکرد و به یه شکل دیگه ایی تعبیر شد.....هر چند به نظرم کلا تلویزیون جای چنین شوخی هایی نیست
    1
    16
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    گور بابای نیجریه که جز آشغال و کثافت تولید دیگه ای نداره . یک مشت وحشی زبان نفهم بی ادب پر رو طلبکار از عالم و آدم . خراب بشه که هرجا باشن کثافت و کثافت کاری اونجارو فرا میگیره .
    17
    10
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون شایان - اسلو، نروژ
    واقعاٌ از عادل فردوسی پور بعید بود این شوخیه نابجا .
    0
    4
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    آذری باهوش - میانه، ایران
    [::pars40 - فرایبورگ، سوییس::]. همه جا خوب و بد دارد . درست نیست اینجور حرف زدن. اینطور باشد اهالی اروپا باید نسبت به ما ایرانیها همین را بگویند
    1
    2
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    [::آذری باهوش - میانه، ایران::] تا به حال آیا در ساختمانی یا در جامعه ای بودید که این موجودات زندگی کنند ؟ اگر باشید میفهمید . بیشترین آمار خلاف بزهکاری ووووووو از جمله مواد مخدر در دست این موجودات هست . گول ظاهر شیک و پیکشون رو نخور 100 سال هم در اروپا باشن باز هم همون رفتارها اخلاقها و شرارت درشون میمانه .
    0
    0
    ‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.