آمریکا اسد را مسئول حمله شیمیایی ادلب می‌داند

فعالان سوری با انتشار عکس‌هایی چون این، از آسیب دیدن کودکان بسیاری در اثر حملات امروز در ادلب خبر داده‌اند رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، حمله شیمیایی در استان ادلب سوریه را "بربریت گستاخانه" خوانده و به تهران و مسکو توصیه کرده با استفاده از نفوذشان بر دولت بشار اسد از تکرار چنین "فجایعی" جلوگیری کنند.
 
آقای تیلرسون که همچون دیگر مقام‌های دولت آمریکا کمی دیرتر از رهبران جهانی به حملات شیمیایی امروز (سه‌شنبه) در خان شیحون واکنش نشان می‌داد، مسئولیت این حملات را متوجه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دانست و گفت: "اکنون مبرهن است که دولت اسد چگونه رفتار می‌کند و حامیان او، یعنی ایران و روسیه، حالا باید توهم را نسبت به چهره اصلی اسد و نیات او کنار بگذارند. کسی از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش استفاده می‌کند بویی از انسانیت نبرده و باید در برابر اعماش پاسخگو باشد."
 
صبح امروز، مخالفان دولت سوریه اعلام کردند ده‌ها نفر در اثر حمله‌ای شیمیایی در ادلب کشته شده‌اند.
 
در همین حال، ارتش سوریه در بیانیه‌ای گفته است که استفاده از مواد شیمیایی و سمی در خان شیخون را "کاملا" رد می‌کند.
 
در تصاویر منتشرشده از افرادی که گفته شده قربانی حمله شیمیایی هستند، دیده می‌شود که آنها استفراغ کرده و یا دهانشان کف کرده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بیمارستانی هم که مجروحان حمله امروز در آن مداوا می‌شدند هدف یک راکت قرار گرفته است.
 
استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، حمله شیمیایی احتمالی را "وحشتناک" توصیف کرده است و شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله شیمیایی احتمالی در ادلب سوریه روز چهارشنبه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد.

 
مخالفان دولت سوریه می‌گویند دولت به "رفتار جنایتکارانه معتاد شده" و حمله امروز نشان می‌دهد که مذاکره با آن بی فایده است.
 
هم‌زمان شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید از نظر دولت آمریکا حکومت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی است که گفته می‌شود امروز در ادلب انجام شده و حداقل ۵۸ کشته به جا گذاشته است. آقای اسپایسر گفت کاخ سفید پس از بررسی‌هایش اطمینان دارد که بشار اسد مسئول است.
 
آقای اسپایسر گفت "اقدامات فجیعی" که در سوریه انجام می‌شوند محصول "ضعف" دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین، است. سخنگوی کاخ سفید در عین محکوم کردن حمله امروز گفت حکومت کنونی سوریه "یک واقعیت سیاسی" است و آمریکا برنامه‌ای برای تغییر حکومت سوریه ندارد.
 
پیش از این دیگر مقام‌های دولت دونالد ترامپ بر این موضع تاکید کرده‌اند که برکناری بشار اسد اولویت آنها نیست.
 
سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا، در بیانیه‌ای گفته است که حمله امروز نشان می‌دهد بشار اسد به این نتیجه رسیده که "می‌تواند با مصونیت به جنایت جنگی دست بزند."
گفته شده بیمارستانی که مجروحان به آن منتقل شدند نیز هدف حمله راکتی قرار گرفت فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مسئولیت حمله شیمیایی احتمالی را به عهده دولت سوریه دانسته است. خانم موگرینی گفته است دولت سوریه باید حافظ جان شهروندانش باشد، نه آن که به آنها حمله کند.
 
فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، گفت بشار اسد مسئول این حمله است.
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، درباره حمله شیمیایی ادعایی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، صحبت کرده و هشدار داده است که چنین حمله‌ای ممکن است مذاکرات صلح آستانه را به خطر بیندازد.
 
از نظر سازمان ملل متحد استفاده از تسلیحات شیمیایی جنایت جنگی محسوب می‌شود.
 
سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی سال گذشته در تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که نیروهای دولت سوریه بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، سه بار از گاز کلر استفاده کرده بودند.
 
مطابق این تحقیقات گروه موسوم به دولت اسلامی نیز از گاز خردل استفاده کرده بود.
گزارش شده که ده‌ها نفر در حمله اخیر مجروح شده‌اند
+20
رأی دهید
-9

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Finland 1 - هلسینکى، فنلاند
    مسوٌلش خود امریکاست چون اگه میخواستن این جنگ کثیف را زودتر تموم کنند قدرتش را داشتند!! اینها باید سلاح هاشانرا بفروشند باید روسیه و امریکا به هم قدرتشون رو ثابت کنند!. باید سعودى و ایران نشون بدن کدوم اسلام بر حقه!ترکیه باید عقده هاشو بتونه خالى کنه تا طرفداران زود شده اردوغان فکر کنند در بزرگترین امپراطورى جهان زندگى میکنند و لذتشو ببرند!!! در آخر میشه گفت بعد از مردم سوریه دولتش از همه بیگناهتره چون از همه طرفهاى درگیر ضعیفتره و هیچ قدرت اثرگزارى در این جنگ نداره. از ارتش سوریه بغیر از اسم و مترسکى براى پر کردن عریضه مدیا که نمانده تا مسول باشه
    11
    26
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    این سناریو رو فقط احمق ها می تونن باور کنن.اسد در حالی که در قدرت تثبیت شده و در حال پیشروی وپیروزی قطعیه چه نیازی به این کار داره؟همون کسانی که داعش رو درست کردن وبه صدام اسلحه شیمیائی دادن برای پیشبرد اهداف پلیدشون دست به این اقدام رذیلانه و بزدلانه زدن.بازندگان جنگ سوریه.
    28
    18
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    حکایتی - تهران ، ایران
    برای چند روز بیشتر بر مسند قدرت ماندن از هیچ جنایتی دریغ نمیکنن ،جان بچه‌ها و مردم ارزشی نداره ،درست مثل علی‌ چلاق بنگی و هواداراش که از هر گونه جنایتی استفاده می‌کنن که بیشتر ایران رو غارت و مردم ایران نابود کنن،ولی‌ این ۲ دیکتاتور سرنوشتی بدی در انتظارشون هست ،اگر اون روسیه بی‌ همه چیز و آخوندها و مزدوران تروریستش که‌در سوریه همیشه شکلات پیچ بر میگردن دخالت در سوریه نکنن این فشار اسد جنایتکار به سزای اعمالش رسیده بود و بعد نوبت علی‌ شیره‌ ایی و مزدورانش رسیده بود ،ولی‌ هنوز هم دیر نیست به جنایاتتون بیشتر از این ادامه بدین که وقتی‌ زمانش شد به هیچکدمتون ،رحم نمیشه یعنی‌ نسلتون رو نابود می‌کنن .ننگ بر اخوندهأ تروریست و مزدوران با افکار تروریستی .
    2
    14
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    mina minavand - هانور، آلمان
    بیچاره مردم :( :(
    0
    6
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    عرض کردم که این یک سناریو احمقانه است برای انتخاب کنندگان ترامپ وبقیه احمق ها.به کامنت های فضیلانه و موشکافانه وچامسکی یانه توجه فرمائید.
    11
    0
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    [::حکایتی - تهران ، ایران::]. اگر روسیه وایران نبودن تو وبقیه مامانم اینا ها توو تهران وکرمانشاه دست مهر البغدادی ها و ابوعمرها بر سر زیبا ونازنینتان بود.قطعا روسیه وایران در کامیاب شدن وکام نگرفتن شما وبقیه مامانم اینها مقصرن.
    10
    1
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    با دولت ایران مشکل دارید .قبول.با روسیه وتاریخ سیاست هاش مشکل دارید .قبول.برای نشان دادن نارضایتی تون دست به دامن توجیه جنایات داعش وامریکا نشین.این خصلت خاله زنک هاست.ناراضیین؟انقلابیین؟وجود داشته باشن حنیف وگلسرخی ولبافی نژاد بشین.نه گوشه نشین وننه الهی خیر نبینی گو این سایت واون سایت حموم زنونه ای.
    10
    0
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    حکایتی - تهران ، ایران
    [::mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان::]. شما نمیخواد نگران من و اینا مامانم اینا از این چیزا باشی‌ شما برو مواظب خودتو اونا مامانم اینا آواجی اینا دیگه چی‌ بگم باش ،و مواجبتو بگیر به این کارها کار نداشته باش ،آورین آورین .خود آخوندهای بی‌ همه چیزاز 1000 تا داعش داعش ترن ،ایران رو ویران و مردمش رو بدبخت کردن 38 سال مثل جغد چمبره زدن و دارن همینجوری انساهای بی‌ گناه رو میکشن و اموال و سرمایه کشور رو غارت می‌کنن ،شما همون مشغول طرفداری از این رژیم تروریستی باش و مواجبتو بگیر کار به مردم نداشته باش .
    1
    10
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    حکایتی - تهران ، ایران
    [::mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان::]. دفعه بعد هم یک لطفی‌ کن و برای من کامنت یا پیغامی اینجا درج نکن،چون راستشو بخواهی ،دوست ندارم با مزدوران رژیم سر یک مشت تازی زاده و عرب پرست و کفتارهای عرعر بحث کنم آورین آورین ،.شما برو به کار خودت برس ،متوجه هستی‌ که چی‌ میگم.
    2
    11
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    [::حکایتی - تهران ، ایران::]. مامانم اینا قهر کردی؟لبهای غنچه ایت رو هم جمع کردی؟.ناز بشی تو.معنی دموکراسی وتبادل نظر رو فقط زمان هلو شنیدن ولپت رو کشیدن فهمیدی؟اگه البغدادی وابو عمر رو ببینی چی کار میکنی؟
    4
    0
    ‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    توان شنیدن حقیقت تلخ رو هم اگه نداری.شر کم عزت زیاد.اینجا محل تبادل نظره.نه پاتوق سر کوچه تون.واسه مباحثات آبدوغ خیاری و نانازی بهتره بری پارک دانشجو .
    4
    0
    ‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.