درگذشت 'جانبازی که همسرش آتش گرفت' در تهران

رسانه های ایران، یک روز بعد شرکت خانم نورمحمدی در تجمع اعتراضی ۱۴ اسفند در مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران خبر از "خودسوزی" او دادند
کریم نورمحمدی، از مجروحان جنگ ایران و عراق که ماه گذشته ماجرای "خودسوزی" همسرش در اعتراض به "عدم رسیدگی مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران" خبرساز شده بود، درگذشت.
 
همسر آقای نورمحمدی، یک ماه قبل در مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران دچار سوختگی از ناحیه صورت و دست شد و هنوز از جراحات شدید به جای مانده از سوختگی رنج می برد.
 
به دنبال این واقعه، برخی رسانه ها گزارش دادند که اقدام اعتراضی خانم نورمحمدی، در اعتراض به "خلف وعده" مسئولان بنیاد در تهیه مسکن برای خانواده این مجروح جنگی و بی خانمان شدن آنها صورت گرفته است.
 
در آن زمان، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران اعلام کرد که درخواست های این خانواده غیردرمانی بوده و در "حیطه وظایف" بنیاد شهید نبوده است. وی همسر کریم نورمحمدی را متهم کرد که به دنبال "هدف دیگری" بوده و می خواسته به خارج از ایران اعزام شود.
 
بنیاد شهید پیشتر هم گفته بود که رسیدگی های درمانی و مالی لازم را در مورد کریم نورمحمدی انجام داده و خانواده او در پی "سهم خواهی" بوده اند.
 
بسیجی داوطلب کریم نورمحمدی، در سال ۱۳۶۲ و در منطقه عملیاتی شلمچه، بر اصابت ترکش و موج انفجار دچار مجروحیت جسمی و صدمه اعصاب و روان شده بود.
سوختن بعد از تجمع اعتراضی
 سوختگی خانم نورمحمدی یک روز پس از تجمع اعتراضی تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق در مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران در روز ۱۴ اسفند به وقوع پیوست. در جریان این تجمع خانم نورمحمدی و پسرش، که او نیز از مجروحان جنگ بود، شرکت کردند و تصویر آنان در میان تجمع کنندگان، در برخی رسانه ها منتشر شد.
 
یک پسر دیگر این مجروح جنگی، سه سال پیش و در سن ۱۴ سالگی، به ‌دلیل شرایط دشوار زندگی خانواده اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داده بود.
 
بعد از تجمع اسفندماه، پسر آقای نورمحمدی گفت که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران با خانواده او تماس گرفته و بر سر شرکت در این تجمع مواخذه کرده است. وی حتی در گفتگویی با وبسایت رجانیوز مدعی شد که این مقام مسئول گفته به خاطر شرکت در تجمع، دیگر به پرونده آنها رسیدگی نخواهد شد و روز بعد که برای پیگیری به بنیاد رفته اند، حراست از ورودشان به ساختمان جلوگیری کرده است.
 
به گزارش رسانه ها به دنبال این برخورد، خانم نورمحمدی در مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران تحصن کرد که منجر به برخورد شدید ماموران پلیس با وی، به درخواست مسئولان بنیاد شد.
 
در پی این واقعه، ویدیویی از پسر خانم نورمحمدی منتشر شد که در آن توضیح می داد پیشتر، ماموران حراست بنیاد و نیز ماموران پلیس، مادرش را به خاطر تحصن های دیگر کتک زده و مورد بی احترامی قرار داده بودند. وی حتی از تهدید مادرش به مرگ از سوی ماموران خبر داد.
 
پسر خانواده نورمحمدی در این ویدیو گفت که مادرش در روز واقعه، یک بطری بنزین همراه داشته و به دنبال ورود پلیس به صحنه، با روشن کردن فندک تهدید کرده که اگر با او برخورد کنند خودش را می سوزاند؛ ولی ماموران در همان حال به او حمله کرده اند که به شعله ور شدن آتش انجامیده است. وی افزود که ماموران با وجود این، او را با دستبند دستگیر کرده اند؛ هرچند سپس، در همان حال به بیمارستان رسانده اند.
 
این در حالی است که بنیاد شهید و امور ایثارگران، در روایت خود از همین واقعه، آن را "خودسوزی" معرفی می کرد.
اعتراضات قبلی خانواده نورمحمدی
خانم نورمحمدی، یک سال پیش از سوختن به روزنامه شرق گفته بود که مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران، "قطع نخاعی" شدن همسر او را مرتبط با جنگ نمی دانند و به همین علت، از حدی بیشتر به او رسیدگی نمی کنند.
 
وی در مصاحبه با این روزنامه در اواخر بهمن ۱۳۹۴ گفت: "شوهر من جوانی‌اش را گذاشت و با ذهن و روان و جسم خسته برگشت. حالا به من می‌گویند تو دروغ می‌گویی و شوهرت تصادف کرده. اگر شوهر من تصادف کرده و فلج شده بیایند و ثابت کنند." خانم پورمحمدی افزود: "همین روزها یک وانت می‌گیرم و تخت جانباز را برمی‌دارم و جلوی بنیاد چادر می‌زنم تا همه مردم ببینند."
 
اندکی بعد، خانواده نورمحمدی به همراه تخت این مجروح جنگی، در مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تحصن کردند.
 
آن زمان، سایت "شهدای ایران" با انتشار تصاویری تکان دهنده از انواع "زخم بستر" ایجاد شده بر روی بدن آقای نورمحمدی نوشت که این زخم ها به شدت عفونت کرده و بدبو شده اند و از همسر وی نقل کرد: "خانه استیجاره مان بوی تعفن می دهد و آنقدر حال شوهرم بد است که نمی دانم به چه کسی پناه ببرم."
 
خانم نورمحمدی در گفتگویی با همین سایت اعلام کرد که در حین تحصن در مقابل ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگان، ماموران حراست بنیاد او را به شدت کتک زده اند. وی گفت در همان روز، با وجود اینکه مسئولان درمانی گفته اند که همسرش را در بیمارستان بستری خواهند کرد، اما او به همراه کریم نورمحمدی تا ساعت ۴ صبح در بیارستان منتظر مانده اند و در نهایت، این کار صورت نگرفته و او و آقای پورمحمدی به منزل برگشته اند.
 
سایت شهدای ایران همچنین نوشت: "فضای امنیتی ایجاد شده توسط حراست بنیاد شهید برای بایکوت خبری این خانواده جانباز به حدی زیاد است که خبرنگاران به محض بیرون آوردن ریکوردر [ضبط صوت] یا دوربین و حتی موبایل و یا نزدیک شدن به خانواده جانباز تحصن کننده با برخورد شدید مسئولان حراست بنیاد شهید مواجه می شوند."
 
بنیاد شهید بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران تاکید داشت که "درصد جانبازی" کریم نورمحمدی بیش از ۱۵ درصد نیست و قطع نخاع او، مدتی بعد از مجروح شدن و به دلیل "بیماری صعب العلاج" بوده و ارتباطی با جنگ نداشته است.
 
این نهاد، همچنین مدعی بود که به اندازه یک "جانباز ۷۰ درصد" به آقای نورمحمدی امکانات داده است.
+73
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۰
    ابن ملجم - مونیخ، آلمان

    این در حالی است که ادمکشان افغانی،هندی،بنگلادشی،پاکستانی،اجیر شده جمهوری ضد اسلامی در عراق،سوریه،یمن ،نه تنها بهترین امکانات برایشان فراهم است بلکه به خانواده های و بستگان انها تابعیت درجه یک ایرانی،خدمات تامین اجتماعی،مسکن،هزار زهر مار دیگر تعلق مگیرد انهم برای دفاع از کسانی که ایرانی را مجوسی و نجس تلقی میکنند،ولی کسانی که زندگی و سلامتی خود را در جنگی که برای ملایان نعمت بود قربانی کردند و این نتیجه کار است.شاید هم بخاطر اینکه براران مسلمان عراقی رنجیده خاطر نشوند که جمهوری اسلامی به یکی از کسانی که علیه نیروهای انها در حین تجاوز به ایران جنگیده،اینطور با این جانباز خانواده او برخورد میکنند!
    4
    76
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Finland 1 - هلسینکى، فنلاند

    بیشرفها مگه فرقى میکند 1%یا 100% این بیچاره بخاطر این خاک و ملت ذلیل شده. اصلا میتونید دردى که این شهید و خانواده شریفشون متحمل شدن در این سالیان دراز درک کنید!!!بیشرفها پول دارید ضریح طلا براى پدران اعراب غارتگر درست کنید اما این رستمهاى دوران باید در زخم درد نامردمیها جان به جان آفرین کنند،ننگ باد بر ما که چنین ننگى را قبول میکنیم!لایق همین دولتیم خودمان نیز هر جا پا میگزاریم حاضریم رشوه بدهیم. دخترانان و پسرانمان براى گرفتن یک امضا از فوتبالیستهاى نالایق با هم کشتى میگریند. وقتى که شهید زنده را میبینند رو بر میگردانند. لیاقت این ملت همین است که در صف سیب زمینى احمدینژاد همدیگر را پاره کنند. چه نکبتى در انتظار این خاک و ملت است !!!بیدار شوید بیدار
    4
    83
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    aashena - اتاوا، کانادا

    اصلا جانباز نباشه وقتی تا این حد بیمارهای و مشکلات جسمی دارد باید مورد حمایت دولت قرار بگیره و این حقشه، از آن گذشته فراموش نکنید تک تک ایرانیها در سود نفت سهیم هستند
    1
    31
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Anisa - ونکوور، کانادا

    دلم به درد اومد . همیشه میگن خدا جای « حق » نشسته ؛ خدا جون بلند شو « حق » جای خودش بشینه ( حسین پناهی )
    1
    25
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    حالا من اعتراض بکنم؟؟ اگه بگم شیعیان رافضی دزد و گرگ صفتن بعضی ها من رو خائن خطاب نمیکنن؟؟ نمیگن سر سپرده ی ال سعودم؟؟حلال نباشه اون پولهایی که این مقامات دزد به حماس سنی مذهب میدن و حلال نباشه اون پولی که به حزب اللات لبنان میدن ، خامنه ای و ای سران رافضی شیعه این بیشرفها حرامتان باشه که حق کسی که برای این اب و خاک جنگید رو دارید خرج دخالت در کشورهای عرب میکنیدبی مذهب های دزد خرافه پرست های عقده ای
    5
    23
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    جوابگو - مالمو، سوئد
    روحش شاد،ام بگو بدبخت ابل فضل اگر وافقیت داشت برای خودش کاری میکرد،لعنت به آخوند که این حرف هارو تو گوش ما چپوندن و خودشون اعتقادی نه به پیر نه به پیغمبر نه به حتا خدا ندارند،واگر نه نمی رفتند تو بغل کمونیست،بی‌ دین.
    3
    19
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Finland 1 - هلسینکى، فنلاند
    سلطنت ناطلب . شما هم وهابى و سلفى باید تشریف داشته باشید که اینهمه به شیعیان یا بقول خودت رافضى حساس هستى. من میخوام بگم شما براى ملت ایران هیچ فرقى با هم ندارید چه وهابى چه سلفى چه رافضى . همه شما گرگ و کفتار یک قبیله اید و هدف شما به جان هم انداختن مردم است به بهانه دین و نشستن و لذت بردن از خونریزى. والا سگ زرد برادر شغال است!ما مردم ایران خیرى ندیدیم نه از سنى نه از شیعه!. آخه بگو شیعه به تو چه هر چى میشه رافضى رافضى میگى!!حرف دیگرى بلد نیستى
    2
    2
    ‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
    [::Finland 1 - هلسینکى، فنلاند::]. ایا واقعاً از اهل سنت خیری ندیدی؟ ایا میدونی ٩٥٪‏بزرگان شعر و ادب پارسی و مورخین و محدثین دین مبین اسلام از اهل سنت ایران هستن!؟؟؟ میدونی حافظ و سعدی و مولوی و بیهقی و رودکی و فردوسی و عمر خیام و عطار نیشابوری و بخاری و طبری و مسلم و نسائی و ابی داوود و ابن ماجه و ترمذی و مولانا بلخی و هزاران هزار فیلیسوف مانند زکریای رازی و ابن سینا و هزاران شخص و نامدار از این مملکت اهل سنت بودن؟ اهل سنت ایران یعنی هویت ایران ولی تو این پانصد سال اخیر و از دوران صفوی و سرکوب و ترور و کشتن اهل سنت و فراری دادن اونها چه تحولی در کشور اتفاق افتاده؟ هویت زبان پارسی رو یک اهل سنت بنام ابوالقاسم فردوسی به تو برگردونده تا امروز فارسی صحبت کنی چرا وجدان علمی و وجدان معنوی نداری؟ چه چیزی تو رو مجبور کرده بر هویت اصیل اهل سنت ایران پا بکشی در صورتی که من اهل سنت ایرانی خوشبختی تو رو. از خدا میخوام؟ من سرافرازی هویت و فرهنگ ایرانی رو خواستارم من ارزو دارم ثروت کشورم صرف شیعه ایرانی و بلوچ ایرانی و کردلرعرب ایرانی و سنی ومسیحی ایرانی باشه تا صرف اعراب اهل سنت و یا اعراب شیعه
    0
    3
    ‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.