تجمعات اعتراضی کارگران در چند شهر ایران

تصویر مربوط به تجمع ماه گذشته کارگران در استان مرکزی ایران است  خبرگزاری های ایلنا و ایرنا از تجمعات کارگری در برخی از شهرهای ایران در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی آنان در روزهای اخیر خبر دادند.
 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، حدود ۸۰۰ تن از کارگران کارخانه «ماشین‌سازی تبریز» صبح روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محوطه این واحد تجمع کردند.
 
این گزارش حاکیست که دستمزد ماه‌های دی و بهمن و نیز عیدی و پاداش پایان سال جاری کارگران پرداخت نشده است و در پرداخت حق بیمه کارگران کارخانه ماشین‌سازی تبریز مشکلاتی به وجود آمده است، به طوری که حجم مطالبات تامین اجتماعی به حدود یک و نیم میلیارد تومان می‌رسد.
 
ماشین‌سازی تبریز در اسفند سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد که به گفته کارگران، وضعیت مالی این کارخانه بد‌تر شده و بخشی از مزایای شغلی کارگران نیز قطع شده است.
 
این تجمع در شرایطی برگزار شد که به گزارش ایلنا، شماری از کارگران کارخانه «بلبرینگ‌سازی تبریز» روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق خود دست از کار کشیدند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.
 
این خبرگزاری اشاره کرد که در واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران این کارخانه کوتاهی شده است.
 
در کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز حدود ۱۹۰ نفر کارگرِ رسمی و قراردادی کار می‌کنند .
 
ایلنا به نقل از کارگران کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز می‌نویسد، این واحد یکی از موفق‌ترین واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رفت و تا پیش از سال ۹۱، محصولات آن پیش فروش می‌شد اما از زمان واگذاری به بخش خصوصی مشکلاتش آغاز شد.
 
بر اساس این گزارش، کارگران دو کارخانه کنتورسازی و صنایع کم مصرف ایرانیان نیز صبح روز سه‌شنبه در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت کارخانه و دریافت مطالبات مزدی خود ‌خوانده‌اند در مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.
 
به نوشته ایلنا، کارگران به «بی‌توجهی کارفرمای کارخانه به تعویق معوقات مزدی و عیدی و پاداش پایان سال آنها»‌ معترض بودند.
 
این گزارش حاکیست که حقوق پنج ماه حدود ۳۵۰ تن در کارخانه کنتورسازی و ۹ ماه حقوق ۸۰ کارگر کارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان پرداخت نشده است.
 
خبرگزاری ایلنا همچنین گزارش داد که شماری از کارگران کارخانه فرنخ - نازنخ روز دوشنبه در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در دریافت مطالبات مزدی نامیدند،‌ در مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند.
 
همچنین حدود ۲۰۰ تن از کارگران فصلی نی‌بُر‌ مجتمع کشت ‌و صنعت هفت تپه روز دوشنبه در اعتراض به آنچه محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای خود از سوی کارفرما عنوان ‌کردند در محوطه این واحد تجمع کردند.
 
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارش داده که تعدادی از کارگران شرکت فولاد جنوب با حضور در مقابل استانداری هرمزگان، خواستار توجه مسئولان برای رسیدگی به شرایط حقوقی، بیمه‌ای و پرداخت پاداش آخر سال خود شدند.
 
بر اساس این گزارش، ۶ ماه حقوق این کارگران پرداخت نشده است.
 
اما در استان اصفهان هم روز یکشنبه حدود ۲۰۰ تن از کارگران پلی اکریل اصفهان با تجمع در مقابل فرمانداری مبارکه خواستار پرداخت ۹ ماه حقوق و مطالبات عقب مانده خود شدند.
 
به نوشته ایرنا، کارگران پس از این تجمع در خیابان های شهر مبارکه راهپیمایی کردند.
 
در سالیان اخیر، کارگران برخی از کارخانه‌ها در ایران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی و یا خصوصی شدن این واحدها دست به اعتصاب یا تجمع زده‌اند. از جمله این کارخانه‌ها و واحدها، پلی اکریل در اصفهان، ‌هپکو در اراک و گروه ملی صنعتی ایران در اهواز هستند.
 
در این میان،‌ ایلنا خبر داد که به دنبال اعتراض صنفی روزهای گذشته کارگران شرکت پیمانکاری «نیرو پژوه»‌ واقع در فاز ۱۳ عسلویه، ۶۰ تن از کارگرانی که در تجمع‌ها حضور داشتند از سوی کارفرما تسویه و اخراج شدند.
 
تاکنون صحت و سقم این خبر از سوی منابع دیگر تایید یا تکذیب نشده است.
 
کارگران پیمانی این شرکت به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتراض داشتند.
+44
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۸
    13lack Bird - لندن، انگلستان

    چه جهنمی شده؟ حق این کارگرها ی زحمتکش و میخورن، اعتراض کنن اخراج میشن و شلاق میخورن...عجب صبری خدا دارد :_( خا‌‌منه‌‌‌ا‌‌ی،‌ای کثیفترین نطفه هستی‌ ثانیه‌ها رو میشماریم برا تیکه تیکه کردنتون.
    3
    24
    ‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    amonbede - تهران، ایران
    این خبرها همش دروغه مگه روحانی همانطور که قول داده بود 100 روز اول مشکلات کشور رو حل نکرد پس معلوم میشه این اخبار جعلی هستند ما در مملکت امام زمان فقر و بیکاری و گرانی و تورم و اختلاس و دزدی و رانت و ....... نداریم
    2
    6
    ‌چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۷
    amonbede - تهران، ایران
    با کنایه نظر دادم سریع منفی دادید
    0
    2
    ‌چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.