اتباع مالزی حق خروج از کره شمالی و اتباع کره شمالی حق خروج از مالزی را ندارند

به کیم جونگ نام در فرودگاه کوالالامپور حمله شد در ادامه تنش های دیپلماتیک میان کره شمالی و مالزی بر سر مرگ کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که هیچیک از شهروندان مالزیایی فعلا حق خروج از آن کشور را ندارند.
 
مالزی نیز در واکنش گفته است مقام های سفارت کره شمالی در کوالالامپور و دیگر شهروندان کره شمالی حق خروج از مالزی را ندارند.
 
این اقدامات تلافی‌جویانه در میان خشم کره شمالی از تصمیم مالزی برای تحقیق درباره علت مرگ کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی صورت می‌گیرد که کمتر از یک ماه پیش در فرودگاه کوالالامپور هدف حمله قرار گرفت و پس از آن هم درگذشت.
سفیر کره شمالی این هفته از مالزی اخراج شد و روز دوشنبه کوالالامپور را ترک کرد
نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی کره شمالی را متهم کرده که اتباع مالزی را گروگان گرفته است.
 
هنوز مشخص نیست این ممنوعیت‌ها شامل چند نفر می‌شود.
 
مالزی این هفته سفیر کره شمالی را "عنصر نامطلوب" خواند و او را اخراج کرد. کنگ چول روز دوشنبه کوالالامپور را ترک کرد. وی گفته بود که کشورش به روندی که مالزی برای تحقیقات درباره این پرونده قتل در پیش گرفته است، "نمی‌تواند اعتماد کند" و اضافه کرده بود که در روند تحقیقات مداخله‌هایی می‌شود.
 
پیشتر، رییس پلیس مالزی گفته بود تا سه نفر از اتباع کره شمالی که در ارتباط با قتل کیم جونگ نام تحت تعقیب هستند، در سفارت کره شمالی در کوالالامپور پنهان شده‌اند. وی گفت مظنونین هر زمانی که از سفارت کره شمالی بیرون بیایند، دستگیر می‌شوند حتی اگر این کار سال‌ها طول بکشد.
گفته می‌شود یک زن اندونزیایی و یک زن ویتنامی در فرودگاه کوالالامپور به سراغ کیم جونگ نام رفتند و ماده‌ای سمی را به صورتش زدند کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی کمتر از یک ماه پیش در فرودگاه کوالالامپور در انتظار هواپیما برای سفر به ماکائو بود که دو زن به او حمله کردند. تصاویر ویدیویی که از این ماجرا گرفته شده نشان می‌دهد که یکی از زن‌ها او را از پشت می‌گیرد و دیگری پارچه‌ای را به صورت وی می‌کشد. او سپس دچار شوک شدید شد و قبل از رسیدن به بیمارستان درگذشت.
 
پلیس مالزی اعلام کرده که در ترور کیم جونگ نام از نوعی ماده شیمیایی عصبی کشنده یا سم اعصاب استفاده شده است. مالزی می‌گوید در صورت او ماه "وی‌اکس" کشف شده است.
 
سازمان ملل متحد این عامل شیمیایی را در فهرست جنگ افزارهای کشتار جمعی ممنوعه قرار داده است.
+28
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.