درخواست پناهندگی نیلوفر رحمانی خلبان ارتش افغانستان از آمریکا و واکنش ها به آن

نیلوفر رحمانی، خلبان ارتش افغانستان
خبر درخواست پناهندگی نیلوفر رحمانی، خلبان جوان افغان در آمریکا باعث واکنش‌های متنوعی در شبکه‌های اجتماعی شده است.
 
به گزارش رویترز، خانم رحمانی که برای یک دوره آموزشی طولانی به آمریکا رفته بود، با ختم دوره آموزشی از آن کشور درخواست پناهندگی کرده است.
 
رسانه‌های آمریکایی به نقل از نیلوفر رحمانی، دلیل این کار او را تهدید به او و خانواده‌اش از سوی گروه طالبان و شماری از بستگانش گزارش کرده اند.
 
محمد رادمنش، یکی از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان گفته است که دولت امیدوار بود که آمریکا درخواست پناهندگی خانم رحمانی را رد کند. آقای رادمنش به خبرگزاری رویترز گفته است:" زمانی که سربازی از بدامنی و از تهدید شکایت می‌کند، مردم عادی چی کار کنند؟"
 
به گزارش نیویورک تایمز، خانم رحمانی روز پنجشنبه به آموزگارهای خود گفته بود که او دیگر نمی‌خواهد به افغانستان برگردد و در آرزوی خلبان شدن در آمریکا است.
واکنش‌ها
شمار زیادی در فیسبوک با به اشتراک گذاشتن خبر پناهندگی خانم رحمانی، در مورد وضعیت امنیتی افغانستان ابراز ناامیدی کرده‌اند و رفتن او را رفتن امید برای دختران افغانستان خوانده‌اند.
 
شماری زیادی هم به پناهنده شدن او اعتراض کرده‌ و نوشته‌اند که او از پول و هزینه افغانستان به اینجا رسید و بالاخره این کشور را در حال نیاز رها کرد.
 
عده‌ای هم در انتقاد از منتقدین خانم رحمانی گفته‌‎اند که باید وضعیت دشوار افغانستان را مدنظر داشت و او را باید درک کرد و گفته اند که او تا اینجای کار هم خدمات زیادی به افغانستان کرده است.
سال گذشته نیلوفر جایزه زنان شجاع را دریافت کرد تهدیدها
نیلوفر در سال‌های اخیر با پوشش خاکی و عینک دودی در رسانه‌های داخلی و خارجی با اعتماد به نفس کامل ظاهر می‌شد. همین اعلام وجود او، او را به نمادی از امید برای دختربچه‌ها و مایه خوشی برای افغانستان نوین ساخته بود.
 
نیلوفر در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال، که سال گذشته انجام شده، از فشارها و تهدیدها شکایت کرده است.
 
به گفته خانم رحمانی، حضور رسانه‌ای او در کنار تاثیرات مثبتش، او را بیشتر آسیب‌پذیر کرد. حضور او به رخ افراطی‌ها کشیده شد. نیلوفر رحمانی به وال استریت ژورنال گفته است که تحریک طالبان پاکستان، او را نخست از طرق تلفن و بعدا به صورت کتبی تهدید کردند. به او نوشتند، "از ملاله پند بگیر".
 
او سال‌ها آرزوی خلبان شدن داشته و گفته است که به این فن عشق می‌ورزیده است، اما حتی از سوی بستگان سنتی‌اش هم مورد تهدید قرار گرفته و خانواده او دیگر آرامش خود را از دست داده‌اند.
نیلوفر نماد زنان پیروز افغانستان
نیلوفر رحمانی ۲۵ سال دارد و در سال‌های گذشته نماد تلاش و زحمت زنان برای تغییر نقش آنها در جامعه افغانستان بود. او در سال ۲۰۱۵ از سوی وزارت خارجه آمریکا، جایزه 'زنان شجاع ' را دریافت کرد.
 
خانم رحمانی در سال ۲۰۱۲ تحصیلات حرفه‌ای خود را تکمیل کرد و مجوز پرواز هواپیماهای کارگو C-۲۰۸ را دریافت کرد. او قرار بود روز شنبه، بعد از پایان دوره آموزشی‌اش از آمریکا به افغانستان برگردد.
 
حضور او در عرصه‌ای که بیشتر جای مردان محسوب می‌شد مایه دل‌گرمی بسیاری شده بود.
 
آمریکا میلیاردها دلار برای تجهیز و آموزش نیروهای افغان هزینه کرده است.
+63
رأی دهید
-61

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    واقعا" می بایست برش گردانن ! همه افغانها اگر پناهنده می شدن این خانم نمی بایست پناهنده شود.
    32
    117
    دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    این انتخاب شخصی اوست و من نظری ندارم. اما آرزوی پرواز با جت را باید با خود به گور ببرد. در زمان جنگ با عراق یکی از بهترین خلبانها پناهنده شد اما هیچ امکاناتی بهش ندادند. پسرش خلبان ارتش آمریکا شد که او هم بعد از ۱۱ سپتامبر خانه نشین شد چرا که اعتماد به خلبان ها با ریشه خاورمیانه ای وجود ندارد.
    85
    77
    دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    liberté - مونترال، کانادا

    حس میهمن پرستی در افغانها خیلی کمه برای همینم الان وضع مملکتشون اینه.
    12
    116
    دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Masih - تهران، ایران

    آمرکاییا عاقل باشن راش نمیدن ....احتمال تروریست بودنش زیاده..القاعده ..طالبان ..داعش خلاصه همشون یه اشارتی به افغانستان داشتن دارن و خواهند داشت .
    18
    105
    دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    freedom of the press - تهران، ایران

    [::liberté - مونترال، کانادا::]. کاربر گرامى مگه ما ایرانیها خیلى حس وطن پرستى داریم. پناهنده شدن هزاران هزار ایرانى در دنیا گواه همینه. و مسئله ادامه داره و وضع ایران روزبروز بدتر هم داره میشه و روزى برسه که زیاد دور نیست برمیگردیم به وضعیت ایران در دوران قاجار. ملتى باید این حرف را بزنه که افغانها حس وطن پرستى ندارند که خودشون حس وطن پرستى داشته باشند. ما فقط زبانى و احساساتى وطن وطن میکنیم. آیا اگر وطن پرست بودیم ایران ما ، این وضع و حالش بود و آیا ما ایرانیها آواره دنیا بودیم!؟ نسل زاده شده در خارج نسلى سر در گم هست که کجایى هستند، ایرانى یا کشورى که در آنجا بدنیا آمدند.
    100
    15
    دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    liberté - مونترال، کانادا

    [::freedom of the press - تهران، ایران::]. جوابت روایرانی ها با منفی هایی که گرفتی دادن. آمارهای جهانی نشون میده ایرانی ها از میهن دوست ترین ملل دنیا هستن وگرنه همونطور که افغانها دو دستی کشورشون رو به اعراب سلفی دادن ما هم دهه شصت تسلیم شده شده بودیم و الان صدام و داعش و القاعده رو باید آقا دایی صدا میکردی.
    7
    65
    ‌سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.