دیدار آمانو با روحانی و صالحی در تهران؛ 'ایران تعهدات خود را انجام داده است'

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور، با یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تهران دیدار و گفتگو کرده است.
 
آقای صالحی در یک نشست خبری پس از این دیدار گفت که دو طرف همکاری‌های دو جانبه را مورد بررسی قرار داده‌اند.
 
در همین رابطه به نقل از آقای آمانو گزارش شده است که آژانس از روند اجرای برجام "راضی است" و "ایران تعهدات خود را در چهارچوب برجام انجام داده است."
 
به گزارش رسانه‌های ایران آقای صالحی در نشست خبری خود گفت که در مذاکراتش با آقای آمانو درباره پروتکل الحاقی، آب سنگین و اورانیوم غنی شده و تحقیق و توسعه و همچنین دستور اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی این کشور نیز بحث و تبادل نظر شد. هفته گذشته آقای روحانی در نامه‌ای به رئیس سازمان انرژی اتمی، از او خواست تا در مورد "برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران (موتور) هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی" و "مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی" اقدام کند.
 
وی در نامه به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، نیز نیز به او دستور داد تا در واکنش به "تعلل و اهمال" آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای، "نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدی معمول دارد."
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای صالحی در نشست خبری خود پس از دیدار با آقای آمانو درباره ساخت پیشران هسته‌ای گفت: "این موضوع ساده‌ای نیست که به سرعت بتوان درباره آن تصمیم گرفت و ما سه ماه فرصت داریم تا آن را بررسی کنیم. به طور معمول غنای این نوع محرک‌ها از ۵ درصد تا ۹۰ درصد است. بستگی دارد به نوع محرک و زمان و هدفی که می خواهیم داشته باشیم."
 
وی در عین حال تاکید کرد: "در عین حال ما این کار را در چارچوب تعهدات پادمانی انجام می‌دهیم."
مصوبه کنگره
چندی پیش، سنای آمریکا با ٩٩ رای موافق و بدون رای مخالف قانون تحریم ایران را به مدت ده سال دیگر تمدید کرد. پیشتر مجلس نمایندگان نیز با ٤١٩ رای موافق در برابر ١ رای مخالف به تمدید این قانون رای داده بود.
 
مقامات ایرانی این مصوبه کنگره آمریکا را مغایر روح توافق‌نامه هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی موسوم به برجام، می‌دانند و گفته‌اند که برای مقابله با آن اقداماتی را مد نظر خواهند گرفت.
 
این درحالیست که روز پنجشنبه، ٢٥ آذر (١٥ دسامبر)، دفتر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که باراک اوباما تصمیم گرفته اجازه دهد قانون تحریم ایران به مدت ده سال دیگر بدون امضای او به قانون تبدیل شود. در اطلاعیه کاخ سفید تاکید شده است که قانونی شدن این مصوبه بر اجرای برجام تاثیری نخواهد داشت. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این موضوع گفت ما روشن کرده‌ایم که تمدید قانون تحریم‌های ایران، تعهدات‌مان را در قبال برجام نقض نمی‌کند.
 
به گفته ناظران خودداری آقای اوباما از امضای این مصوبه می‌تواند به نوعی "ابراز ناخرسندی نمادین" از رای کنگره و در نتیجه، اقدامی برای ابراز حمایت مجدد از توافق هسته‌ای با ایران تعبیر شود بی آنکه اثری در اجرایی شدن آن داشته باشد.
 
پیشتر مقامات آژانس اتمی گفته بودند که آقای آمانو در سفرش به تهران درباره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.
+16
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.