آتش بس حلب شکسته شد؛ 'ایران شرایط جدیدی را برای آتش‌بس عنوان کرده است'

نیروهای دولتی آتشباری به سوی شرق حلب را از سر گرفته‌اند منطقه تحت تسلط شورشیان در شرق حلب هدف آتشباری سنگین نیروهای دولتی قرار گرفته است. براساس برخی گزارش‌ها، ایران شرایط جدیدی را برای اجرای توافق آتش‌بس عنوان کرده است.
 
روز چهارشنبه، ٢٤ آذر (١٤ دسامبر) و ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس به منظور تخلیه نیروهای مخالف دولت و غیرنظامیان از منطقه تحت تصرف مخالفان و پایان دادن به جنگ در شرق حلب، گزارش‌های خبری حاکی از آن است که منطقه تحت تصرف شورشیان زیر آتش سنگین نیروهای دولتی و متحدان آنها قرار گرفته است.
 
این آتشباری از ساعات پیش از ظهر به وقت محلی آغاز شد و به گزارش شاهدان عینی، با شدتی کم سابقه ادامه دارد و تا کنون دست کم چهل نفر را زخمی کرده است.
 
پیش از آغاز این حملات، دولت سوریه به چندین دستگاه اتوبوس که براساس توافق آتش‌بس بین دو طرف، برای انتقال شبه‌نظامیان مخالف و غیرنظامیان در مسیرهای منتهی به شرق حلب در انتظار بودند دستور بازگشت داد.
 
توافق آتش‌بس اعلام شده در حلب شامگاه گذشته در نتیجه مذاکره بین مقامات روسیه و ترکیه به دست آمده بود و انتظار می‌رفت به جنگ حلب خاتمه دهد و از تلفات و خسارات بیشتر جلوگیری کند.
 
تلویزیون المنار، وابسته به گروه حزب‌الله لبنان، گزارش کرده که نیروهای دولتی جنگ علیه افراد مسلح در شرق حلب را از سر گرفته‌اند و وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفته است که نیروهای مخالف دولت سوریه "در ساعات بامداد درگیری را آغاز کردند" و هدف از آن، عبور از خط محاصره نیروهای دولتی بوده است. در حالیکه طبق توافق آتش‌بس، قرار بود این افراد به شکلی مسالمت‌آمیز از حلب خارج شوند، این گزارش مشخص نمی‌کند که انگیزه آنان از حمله به خط محاصره نیروهای دولتی چه بوده است.
نفرات حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای دولتی در جنگ داخلی سوریه شرکت داشته‌اند در مقابل، وزیر خارجه ترکیه گفته است که "دولت سوریه و متحدان آن" مسئول نقض آتش‌بس بوده‌اند با این هدف که از اجرای توافق به دست آمده برای تخلیه شبه‌نظامیان و افراد غیرنظامی از شرق حلب جلوگیری شود. وی گفته است: "اینک شاهد آن هستیم که رژیم سوریه و ایادی آن شامل روسیه، ایران و نیروهای دیگر وابسته به ایران و رژیم سوریه مصمم به جلوگیری از اجرای این آتش‌بس و ادامه خونریزی در حلب هستند."
 
همزمان، خبرگزاری رویترز به نقل از "یک منبع سازمان ملل" گفته است که ایران برای اجرای توافق آتش‌بس خواسته است همزمان با تخلیه شبه‌نظامیان مخالف و غیرنظامیان از شرق حلب، زخمی‌های شیعه از دو روستای فوعه و کفریا، که در محاصره شبه‌نظامیان مخالف است، تخلیه شوند. این خبرگزاری به نقل از سخنگوی یک گروه شبه‌نظامی مخالف دولت سوریه گفته است که این شرط ایران به اطلاع مخالفان رسیده اما در مورد نتیجه آن توضیحی نداده است. سخنگوی ارتش آزاد سوریه، متشکل از مخالفان حکومت آن کشور، ایران را متهم کرده است که با بهانه‌جویی بی مورد، در صدد جلوگیری از برقراری آتش‌بس و تلاش برای ادامه کشتار در شرق حلب است.
جمهوری اسلامی ایران به سوریه نیرو اعزام کرده و تلفاتی هم داده است با اینکه قرار بود توافق آتش‌بس از صبح چهارشنبه به اجرا گذاشته شود، ساعاتی پی از اعلام این توافق گزارش شد که نیروهای دولتی از ورود آمبولانس‌ها برای انتقال زخمی‌ها جلوگیری کرده و گفته‌اند که اجرای توافق به تعویق افتاده است.
 
شب گذشته، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از دولت این کشور خواسته بود تا امکان دسترسی فوری ناظران این سازمان به شرق حلب را فراهم آورد تا آنان بتوانند بر تخلیه مسالمت‌آمیز شبه‌نظامیان مخالف و غیرنظامیان از این منطقه نظارت کنند.
 
با پیشروی نیروهای دولتی و متحدان آنان در شرق حلب، وضعیت غیرنظامیان در این منطقه که طی چهارسال گذشته تحت اختیار شورشیان مخالف دولت بوده باعث ابراز نگرنی کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی شده است. از جمله سازمان ملل از کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای مهاجم خبر داده است. در برخی گزارش‌ها متحدان خارجی دولت سوریه مسئول این کشتار معرفی شده‌اند. علاوه بر شبه‌نظامیان طرفدار دولت سوریه، نفرات اعزامی از ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان نیز همراه نیروهای دولتی سوریه در جنگ علیه مخالفان شرکت داشته‌اند و مشخص نیست که منظور از "خارجیان" کدامیک از آنان بوده است.
 
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، غربیان را متهم کرده است که در حالی برای شبه‌نظامیان شرق حلب دل می‌سوزانند که هنگام حمله مخالفان به شهر پالمیرا، نسبت به نابودی آثار باستانی این شهر ابراز نگرانی نکردند.
+48
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Iranemaa - قم، ایران
    به امید نابودی اسد و تمام گروهایی که بخاطر دین و ارزشهای دینی میجنگند خصوصا پشمالوهای تروریست عقبمونده که افکارشان در قرن علم و تکنولوژی مثل افکار پیامبرشان که هزارو چهارصد سال پیش با دروغ برای رسیدن به قدرت و ثروت باعث بدبختی و قتل عدهای بیگناه شد و هنوز هم پیروان نادانش راهش را ادامه میدهند
    45
    36
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    اسب آتش - سیدنی، استرالیا

    بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه داره از تمامیت ارضی کشورش در مقابل مزدوران با پاسپورت ترک و لیبی و عرپستان دفاع میکنه،وقتی که حلب سقوط کرده بود این جیره خوران ناتو و ائتلاف توبه کاران از گردن زدنها و شلیک گلوله به مغز جوانان سوری مدافع کشور و جگر درآوردن مغازه داران سوری و به کنیزی بردن زنان این کشور چیزی نمیگفتن! حالا هم تو مدیا به اشغال تدمر توسط ترکیه و-داعش و نابودی پالمیرا اشاره ای نمیکنن. رذالت تا کجا!
    7
    35
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    mirzadeh i eshghi - دوسلدورف، آلمان
    به این میگن قدر قدرتی در خاورمیانه.نه ژاندارم پوشالی منطقه که به فرمان انگلیس یک مشت عشایر بی سلاح ظفار رو قتل عام کرد و به اشاره ابرویی یک شبه بحرین رو بخشید.لبنان سوریه عراق زیر نظر سردارها اداره میشن.بدون اجازه سردار هیچ فرمانی اجرا نمیشه.بنازم به عزم و اقتدارتون.
    14
    21
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۹
    Sepas - تهران، ایران
    اگر اسد نابود بشه ، پشمالوها تروریست میان سراغت میخورنت، پس دورود برا اسد.
    9
    25
    ‌چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.