تبرئه «شهرزاد» از قتل‌عمد

 «فوت همسر سابقم، تنهایی و آشنایی‌ام با پسر جوان یواش‌یواش من را به اینجا و زندان و دادگاه کشاند»؛ این بخشی از حرف‌های «شهرزاد»، زن بیوه 32ساله‌ای است که دیروز به اتهام قتل پسر جوان در خانه‌اش پای میز محاکمه ایستاد و درحالی که صورتش را در چادر سورمه‌ای زندان پنهان کرده بود، اشک می‌ریخت.
شهرزاد 32 ساله ساعت 4 بامداد 24 فروردین امسال پس از درگیری با پسر موردعلاقه‌اش به نام «بهنام» که با او قول و قرار ازدواج گذاشته بود، او را در خانه‌اش در خیابان اشرفی‌اصفهانی تهران با یک ضربه چاقو به گردنش زخمی کرد و بلافاصله با اورژانس تماس گرفت. اما بهنام دقایقی بعد از رسیدن اورژانس تسلیم مرگ شد. شهرزاد در بازجویی‌ها‌ انگیزه درگیری‌اش را اعتیاد بهنام به شیشه اعلام کرد و گفت: «قصد بیرون کردن او از خانه‌ام را داشتم که درگیری به قتل کشیده شد.»

 شهرزاد دیروز در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست محمدباقر قربان‌زاده و با حضور دو مستشار پای میز محاکمه ایستاد.  در این جلسه پدر و مادر قربانی برای شهرزاد حکم قصاص خواستند.

 پدر بهنام گفت: «پسرم مدتی بود مواد مخدر را کنار گذاشته بود ولی شهرزاد مدعی است او بار دیگر به دام اعتیاد افتاده بود، به همین خاطر هم با او درگیر شد و او را کشت. ولی واقعیت این است که آن شب نامزد سابق پسرم با او تماس گرفته بود و همین موضوع باعث درگیری آنها شده است.»

سپس شهرزاد در جایگاه ویژه ایستاد و منکر قتل عمدی شد. وی گفت: «بعد از مرگ همسرم به تهران آمدم و یک خانه اجاره کردم. چهار سال بود که با بهنام آشنا شده بودم. او موادمخدر را ترک کرده و از من خواستگاری کرده بود و خانواده‌هایمان هم از این ماجرا مطلع بودند. آن شب بهنام به دیدنم آمد و برایم شام آورد. بعد از خوردن شام گفت که می‌خواهد به خانه دوستش برود. به همین خاطر یک پایپ و یک چاقو را روی جاکفشی گذاشت و گفت چون نیمه‌شب است می‌ترسد پلیس به او مشکوک شود به همین خاطر پایپ و چاقو را همراه خودش نمی‌برد. با دیدن پایپ شوکه شدم و به او اعتراض کردم اما گفت پایپ متعلق به دوستش است. بهنام از خانه بیرون رفت و ساعت دو نیمه شب بازگشت. او حال طبیعی نداشت و من متوجه شدم شیشه مصرف کرده است. از او خواستم تا خانه‌ام را برای همیشه ترک کند و دیگر به دیدنم نیاید اما او چاقو را از روی جاکفشی برداشت و مرا تهدید کرد. من او را هل دادم و چاقو را از دستش گرفتم. او که عصبانی بود، موهایم را گرفته بود و می‌کشید و ناسزا می‌گفت. به همین خاطر در حالی که چاقو در دستانم بود در خانه را باز کردم و او را به بیرون هل دادم.»

وی درحالی که به‌شدت اشک می‌ریخت، ادامه داد: «چند دقیقه بعد در را باز کردم و ناباورانه با لکه‌های خون در راهرو روبه‌رو شدم. نمی‌دانم چطور چاقو به گردن بهنام برخورد کرده بود. او را به داخل خانه آوردم و به او آب دادم. من همان موقع با اورژانس تماس گرفتم اما فقط چند دقیقه بعد از رسیدن آمبولانس بهنام مقابل چشمانم جان سپرد. من واقعا قصد کشتن او را نداشتم و حالا شرمنده پدر و مادر او هستم.»

 هیات قضایی با شنیدن دفاعیات زن جوان روند دادگاه را متوقف و اعلام تنفس کردند. سپس رئیس دادگاه اعلام کرد با توجه به دفاعیات متهم و همچنین آثار بریدگی سطحی روی جسد عنوان اتهامی شهرزاد از قتل‌عمد به شبه‌عمد تبدیل می‌شود.

در این بین شهرزاد که شوکه شده بود و از شدت شوق اشک می‌ریخت به‌عنوان آخرین دفاع گفت: «باور کنید من بهنام را دوست داشتم و هرگز نمی‌خواستم او را بکشم.»  سپس علیرضا کریمی‌ساعی، وکیل شهرزاد به دفاع پرداخت و گفت: «از آنجا که موکلم قصد قتل نداشته به نظر می‌رسد عمل وی از مصادیق خطای محض منجر به قتل است. از این‌رو خواستار تبرئه وی از اتهام قتل شبه‌عمد هستم.» در پایان این جلسه هیات قضایی وارد شور شد تا رای صادر کند.
گفت‌وگو با متهم  : توان پرداخت دیه را ندارم چقدر درس خوانده‌ای؟
 دیپلم دارم.
 شغلت چه بود؟
 خانه‌دار بودم.
 چطور زندگی‌ات را می‌گذراندی؟
بعد از فوت همسر اولم با مستمری که از بیمه می‌گرفتم خانه‌ای در تهران اجاره کرده بودم و زندگی‌ام را می‌گذراندم.
چند سال با همسر اولت زندگی کردی؟
من 19 ساله بودم که بسیار سنتی با همسر اولم که ساکن شمال کشور بود، آشنا شدم و ازدواج کردم. ما 6 سال با هم زندگی کردیم و زندگی خوبی داشتیم اما همسرم به دام اعتیاد افتاد. به همین خاطر هیچ‌وقت بچه‌دار نشدیم.
علت فوت همسرت چه بود؟
 او دچار ایست قلبی شد و فوت کرد.
 بعد از فوت همسرت چه کردی؟
خیلی تنها شده بودم به همین خاطر از اصفهان به تهران آمدم تا مجردی زندگی کنم.
چطور با بهنام آشنا شدی؟
 من صبح‌ها به یک پارک در خیابان اشرفی‌اصفهانی می‌رفتم و ورزش می‌کردم که با بهنام آشنا شدم. او به من گفت مدتی است از نامزدش جدا شده و افسرده است. من هم که در آن زمان تنها بودم ماجرای زندگی‌ام را برایش تعریف کردم و رفت و آمدهای ما با هم شروع شد.
 از اعتیاد بهنام مطلع بودی؟
 نه. او قبلا معتاد بود و در کمپ ترک‌اعتیاد مواد را کنار گذاشته بود. به همین خاطر وقتی آخرین‌بار متوجه شدم دوباره شیشه مصرف کرده است با او درگیر شدم و به او گفتم ارتباطم را برای همیشه با او قطع می‌کنم.
حالا که دادگاه نظر به قتل شبه‌عمد دارد می‌خواهی چه کار کنی؟
من از زمانی که بازداشت شدم همچنان در شوک هستم و باورم نمی‌شود بهنام کشته شده است. اما حالا برای پرداخت دیه توان مالی ندارم. پدر پیرم در یکی از روستاهای اصفهان ساکن است و من هم با مستمری همسر سابقم زندگی‌ام را می‌گذرانم و نمی‌دانم چطور باید دیه را به اولیای‌دم پرداخت کنم.
+18
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.